Viktoriin

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
Kasutaja avatar
TTA
Liige
Postitusi: 1812
Liitunud: 07 Sept, 2010 6:51
Kontakt:

Re: Viktoriin

Postitus Postitas TTA »

Kapten Trumm kirjutas: 12 Okt, 2023 15:43 Tegelikult ei olnud mõeldud lennuki üldosad, vaid mereväelennukitel on tihti üks spetsiifiline lihtne instrument, mis abistab pilooti laevale "pihta saamisel", kus mis F-14l on nii lihtne kui veel olla annab.
Mingi klaasile kleebitud nurgamõõdik(horisondi suhtes) mis aitas leida õiget lähenemisnurka?
mongol
Liige
Postitusi: 1793
Liitunud: 13 Aug, 2008 21:58
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Viktoriin

Postitus Postitas mongol »

Suht sitt küsimus kõiketeadjalt, kui isegi rattad (mis leiutati natuke enne lennukeid), ei ole õige..
professional retard
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Viktoriin

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Ei ole vaja jälle egotrippi korraldada.

Õige vastus paistab olevat tavapärasest keerukam. See on tuulelipp. Asub kabiini ees lennuki ninal ja seetõttu piloodi vaateväljas
Pilt
http://www.anft.net/f-14/f14-detail-sensorprobe-01.gif

Lennunduse algaegadel täitsid seda rolli riidest ribad lennuki talade küljes. Kuna F-14 lendab natuke kiiremini, siis seda rolli täidab selline trossijupp kabiini ees.

Minu poolt järg vaba.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10218
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Viktoriin

Postitus Postitas Kilo Tango »

Kapten Trumm kirjutas: 13 Okt, 2023 8:08 ...

Õige vastus paistab olevat tavapärasest keerukam. See on tuulelipp. Asub kabiini ees lennuki ninal ja seetõttu piloodi vaateväljas
...
Hea tähelepanek. Ei teadnudki. Tõsi, tegemist ei ole mitte tuulelipu, vaid libisemisnäitajaga(*) (https://en.wikipedia.org/wiki/Yaw_string). Kasutusel ka tänapäeval purilennunduses näiteks. Tõsi, seal on kinnitatud kuplile. Oluliselt täpsem instrument, kui selle jaoks tavapäraselt lennunduses kasutatav güroskoopiline "labidas" e. pöörangu-libisemisnäitaja.

F-14-l oli see selle pärast (peamiselt), et mootorid olid lennuki libisemisele tundlikud. Nii, et kui lennuki kere varjestas libisemisel mootori sissevõtuava, võis tulemuseks olla kompressori labade varisemine (stall), mis toob kaasa järsu rõhu languse kompressori järel (põlemiskambris) ja halvemal juhul gaaside liikumise pöördumise tagurpidi. Ehk siis väga ebameeldiv nähtus. Eriti maandumisel.

(*) Libisemine siis (kes ei tea) on olukord, kus lennuki liikumissuund õhumassi suhtes ei ole mitte lennuki pikiteljega paralleelne, vaid nurga all. Ehk siis lennuk lendab külg ees.
Viimati muutis Kilo Tango, 13 Okt, 2023 9:15, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42800
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Viktoriin

Postitus Postitas Kriku »

Küsimus oleks olnud parem, kui küsitud oleks indikaatorit vms., mis oleks välistanud rattad, mutrid, laagrid jms. elementaarse mehhaanika.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Viktoriin

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Hea tähelepanek. Ei teadnudki. Tõsi, tegemist ei ole mitte tuulelipu, vaid libisemisnäitajaga(*)
Ingliskeelne meedia nimetab seda kahte moodi, wind vane ja yaw string. F-14 on seepärast erandlik, et reaktiivlennukitel kolisid taolised indikaatorid juba hulk aega tagasi selliste labakujuliste peale, mille küljes kere sees oli mingi poteka laadne jubin ja selle info väljastati armatuurlauale. Mitte ainullt "külglibisemise", vaid ka kohtumisnurga kohta. Vene keeli nimetati seda "datsik ugla snosa".

Aga oletan, et F-14 puhul sai selle põhjuseks siiski (muud andurid on kenasti "uut moodi") see, et tekimaandumisel ei ole piloodil aega armatuurlauale vaadata ja parem on, kui see tal silma ees kogu aeg on. Ma ise arvan, et see vidin võib ka võbisemisega hoiatada liigse juhise rebimise eest (kui AoA kasvab piisavalt, et nina hakkab selle trossi eest õhuvoolu varjama).
F-14-l oli see selle pärast (peamiselt), et mootorid olid lennuki libisemisele tundlikud
Libisemisele, aga ka liigsele kohtumisnurgale, olid tundlikud ainult algsed TF-30d, millega juhtus ka kõvasti õnnetusi. Hiljem kasutatud F110 (sama mis F-15 peal) ei pidanud taolisi kombeid enam omama. Samas pilte uurides paistab, et mitte igal pool see indikaator kasutusel polnud.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Rebane11
Liige
Postitusi: 2028
Liitunud: 10 Mär, 2021 20:15
Kontakt:

Re: Viktoriin

Postitus Postitas Rebane11 »

Kriku kirjutas: 13 Okt, 2023 9:08 Küsimus oleks olnud parem, kui küsitud oleks indikaatorit vms., mis oleks välistanud rattad, mutrid, laagrid jms. elementaarse mehhaanika.
Küsida - küsimust vormistada ongi oluliselt raskem kui vastata. Siin foorumis vähemalt.
Kasutaja avatar
Sho
Liige
Postitusi: 3362
Liitunud: 26 Jaan, 2009 18:45
Asukoht: Viljandi
Kontakt:

Re: Viktoriin

Postitus Postitas Sho »

Järg on vaba?

Me oleme juba kooliaegsetest kehkatundidest harjunud, et rivistus käib paremalt vasakule pikemast lühemani.
Aga kuidas rivistusid Napoleoni liinijalaväe kompaniid?
Nad olid küll kolmes reas, pikimad ees ning lühimad keskel, aga küsimus käib üheainsa rea kohta.


Uuups.. küsimused pidid nüüd ju boldis olema.. viga parandatud.
Viimati muutis Sho, 14 Okt, 2023 3:04, muudetud 1 kord kokku.
Võtke teed ja tulge homme jälle..
mongol
Liige
Postitusi: 1793
Liitunud: 13 Aug, 2008 21:58
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Viktoriin

Postitus Postitas mongol »

Rebane11 kirjutas: 13 Okt, 2023 23:01 Küsida - küsimust vormistada ongi oluliselt raskem kui vastata. Siin foorumis vähemalt.
M'dea, küsimused on valdavalt ikka eeskujulikud olnud.
Aga vana tõde on, et kui käsust või küsimusest üheselt aru ei saada, siis pole viga adresaadis, vaid käskijas/küsijas või tema väljenduses..
professional retard
Rebane11
Liige
Postitusi: 2028
Liitunud: 10 Mär, 2021 20:15
Kontakt:

Re: Viktoriin

Postitus Postitas Rebane11 »

Ma küsijatele ette ei heida, lihtsalt miks ma ise tavaliselt järje ära annan. Liiga raske pädevalt küsimust vormistada.
croman40
Liige
Postitusi: 918
Liitunud: 10 Okt, 2020 21:42
Kontakt:

Re: Viktoriin

Postitus Postitas croman40 »

Sho kirjutas: 13 Okt, 2023 23:25 Aga kuidas rivistusid Napoleoni liinijalaväe kompaniid?
Kui pikkus välja jätta, siis ehk teenistusaja järgi?
Kasutaja avatar
Sho
Liige
Postitusi: 3362
Liitunud: 26 Jaan, 2009 18:45
Asukoht: Viljandi
Kontakt:

Re: Viktoriin

Postitus Postitas Sho »

No rivistumine käis ikka pikkuse järgi, aga oli erinev sellest, millega meie harjunud oleme.
Võtke teed ja tulge homme jälle..
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42800
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Viktoriin

Postitus Postitas Kriku »

Esimene rida andis tuld ja kükitas, järgmisse pandi pikemad mehed?
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42800
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Viktoriin

Postitus Postitas Kriku »

Või andis järgmine rida tuld relva esimese õlgadele toetudes?
Kasutaja avatar
Sho
Liige
Postitusi: 3362
Liitunud: 26 Jaan, 2009 18:45
Asukoht: Viljandi
Kontakt:

Re: Viktoriin

Postitus Postitas Sho »

Ridadest ma juba rääkisin. Esimeses reas pikimad, teises reas lühimad ja uustulnukad ning kolmandas reas ülejäänud ja veteranid. Küsimus oli, et kuidas rivistus üks rida ehk milline oli iga rea sisene rivistus.
Paremalt vasakule pikimast lühemani, nagu meie harjunud oleme, see polnud.
Võtke teed ja tulge homme jälle..
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Bing [Bot] ja 4 külalist