Chupacabra kirjutas: ↑27 Okt, 2023 11:37Aga nii üldiselt. Laev tuleks kinni pidada, Paldiskisse vedada, õigusliku aluse kirjutab JustMin kokku. Selle õiguspidavus on teisejärguline.
Aga vat ei saa. Tuleb aru saada, et majandusvöönd ei ole Eesti territoorium ja seal ei kehti Eesti seadused. Võõra riigi laeva kinnipidamine rahvusvahelistes vetes on vaenulik tegevus või piraatlus. Eeldatavalt sõidab konkreetne laev ka tulevikus Hongkongi (=Hiina) lipu all ja Hiina kipub selliseid asju südamesse võtma. Miks ei puutunud ei Soome ega keegi teine NewNew Polar Beari kui see oli Peterburgist tagasiteel ja kahtlused olid juba õhus (kõik ei jõudnud kohe avalikkusesse)? Sest ei saanud. Ja mis kasu sellest oleks? Eeldatavalt on laeval selleks hetkeks uus omank ja uus meeskond.
andrus kirjutas: ↑27 Okt, 2023 11:38URR, seda artiklit oled siin foorumil kusagil kommenteerinud
Ei ole.
Ma ei ole jurist, aga esimese asjana väidan, et Soome
laht ei ole rahvusvaheline
väin. Ilmselt saaks juristid selle üla pikalt jaurata. Teiseks väidan, et
transit passage (vt
https://www.un.org/depts/los/convention ... clos_e.pdf lk 36-39) ei annaks Venemaale praegusest oluliselt suuremaid õigusi ega võimalusi. Lennuliikluse osa ei oska küll kommenteerida.
Kui nüüd detaile vaadata, siis mida Lott õigupoolest väidab?
Kui leiab kinnitust, et Balticconnectori juhtumi puhul oli tegemist sabotaažiga, on võimalik selliseid intsidente lugeda õiguslikult relvastatud rünnakuteks rannikuriigi vastu tingimusel, et neil on oluline mõju rannikuriigi elutähtsate teenuste toimepidevusele ning õnnestub tuvastada rünnaku toimepanija …. Siinkirjutaja hinnangul on .. mõistlik omaks võtta arusaam, et rünnak rannikuriigi kriitilisele meretaristule ka majandusvööndis võib anda õiguse relvastatud enesekaitseks, kui rünnaku mõju rannikuriigile on oluline. …. Praktikas on peamiseks takistuseks relvastatud enesekaitse õigusele tuginemisel aga tõendamiskoormise täitmine.
Esiteks ei saa praegu tõestada, et tegemist oli sabotaažiga. Teiseks tekib küsimus, kelle vastu oleks relvastatud enesekaitse suunatus. Kuulutame Hiinale sõja?
Tõenäoline on, et sabotaaž korraldataks sama meretaristu vastu ka juhul, kui see paikneks täiel määral territoriaalmeres, kuid ründaja pööraks eeldatavalt aga veelgi enam tähelepanu sellele, et ühtki konkreetset riiki ei oleks võimalik sellise rünnaku toimepanemise eest vastutusele võtta.
Selle väitega ma ei ole nõus. Autor on mereõigusega tegelev jurist (üks väheseid Eestis, muide), aga mitte merejulgeolekuga tegelev praktik. Oma territoriaalmeres saab kehtestada erinevaid (keelu)tsoone ja neid jõustada, laevu kontrollida, kinni pidada ja läbi otsida. See ei muuda meretaristu ründamist võimatuks, aga teeb selle keerulisemaks. Kusjuures Lott jõuab kokkuvõttes samale järeldusele:
Kriitilise meretaristu paiknemine täiel määral territoriaalmere vööndis seega võib, aga ei pruugi heidutada võimalike sabotaažiaktide korraldajaid.
You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant. (Harlan Ellison)