klemm kirjutas: ↑01 Dets, 2023 12:17Said valesti aru. .....
Ps. Maainimesed sõidaks kõik maasturiga kui raha oleks.
Mina olen algusest peale sellele rõhunud, et koguaeg räägitakse ainult, et maal muud moodi ei saagi kui ainult suuure maasturiga ja see kehtib kõigi maakate puhul. Kõigil on vaja suure maasturiga ilgelt tööd teha ja uskumatult suuri raskusi vedada. No ei ole ikka küll. Väga paljud saavad hakkama tavalise sõidukaga, 4wd või linnamaasturiga.
[/quote]
* * * *
Tabel ⟩ Linnamaasturi omanik hakkab riigile rohkem maksma kui sportauto pidaja.
Paljudel maainimestel on maastur või kõrgem sõiduauto hädavajadus. Kuid arvutused näitavad, et mõne aasta vanuse linnamaasturi omanikul tuleb aastas riigikassasse maksta mitu korda rohkem kui üle kümne aasta vanuse võimsa sportauto omanikul.
https://tartu.postimees.ee/7877403/tabe ... uto-pidaja
Ei saa öelda seda, et automaks võtab ära kõik variandid ja kõigile lüüakse kirves sisse. Löögi alla satuvad keskklassi autod ja linnamaasturid.
https://tv.postimees.ee/7874525/otse-po ... -suuremaks
Kõige suurema obaduse saavad paljulapselised pered, pensionärid, puuetega inimesed ja nende aitajad, aga ka väikeettevõtjad, kelle elu sõltub vanast Ford Transiti laadsest kaubikust.
Näiteks üsna tavaliseks ja keskklassi autoks peetava linnamaasturi Honda CRV omanikel tuleb rahakotti päris korralikult tuulutada (vt ka rahandusministeeriumi tabelit). 2350 kg massiga ning 196 g CO2 heitmega auto registreerimisel tuleb tasuda 6365 eurot ning aastamaks on 450 eurot. Sisuliselt on paljude eakamate tarbesõidukitega aga niimoodi, et nende turuväärtus saab olema samasugune või madalamgi kui Eesti registrisse kandmise maks.
Teisalt vaenatakse registreerimis- ja aastamaksuga raskelt vanu mikrobusse ja töörahva jaoks olulisi nn kastikaid. 2000. aasta Volkswagen Transporteri esmase registreerimise tasu oleks 2350 eurot. Just selline oleks selle auto hind – kui tegemist on korras sõidukiga.
Kogukal vanemal mehel Ainil, keda juhuslikult Nõmme turu parklas kohtan, ei vedanud.
15 aastat vana Volkswagen Passat, mille ta hiljuti uuemapoolse Škoda linnamaasturi vastu välja vahetas, tulnuks talle maksu mõttes ilmselgelt odavam. Nii-öelda rahva soovile vastu tulles rakenduks maksu puhul vanusekordaja, mis soosib vanemaid sõidukeid. Need väiksemapalgalised, kes, vere maitse suus, on uue või uuema auto liisingut maksta pusinud, saavad seega paraja matsu.
“Olen poole töövõimega ja autot on vaja, et käia süüa ostmas,” räägib Ain, kelle põlveliiges ootab operatsiooni, kuid kellel on ka muid tõbesid. “Ilma autota istuksin kodus ja ei saaks üldse kuhugi. Kuna elan Harjumaal ringtee ääres, on Saue poodidesse tükk maad. Eelmine auto oli 15 aastat vana ja lagunes ära, tuli olude sunnil välja vahetada. Minna invaliidsust taotlema, et pääseda maksust – see on natukene naljakas suhtumine riigi poolt inimese suhtes, kellel on 50 tööaastat. Kas ma polegi siis paremat ära teeninud?”
Seega pole ümbruskonna inimestelgi paremat võimalust kui hambad ristis hakata oma linnamaasturite eest suurt maksu maksma, sest väikeautoga oled talvel liikumisvõimetu.
Väikeettevõtjad saavad suure matsu.
Esiteks on selgelt eristatud eraisikud ja juriidilised isikud. Aastamaks hakkab sõiduki vananedes vähenema vaid eraisikust omanikel.
“Seega ma näen siin tõsist lööki neile ettevõtjatele, kes teenindavad väiksema maksevõimega kliente ja kelle sissetulek on niigi väiksem,” tõdeb Tammeraid, et maks sööb pisitegijaid suurfirmade kasuks välja.
https://pealinn.ee/2023/10/18/autoomani ... d-nugijad/
CO2 eesmärk selgelt tagaplaanil
Üks suuremaid kriitikanooli läheb automüüjatel selle pihta, et automaksust räägitakse kui keskkonnakaitse meetmest. Amserv Auto esindaja Margus Nõmmik ütleb otse, et praegune eelnõu ei vii meid kuidagi lähemale eesmärgile vähendada CO2 heidet ja uuendada niigi Euroopa vanimat autoparki. Inimestele, kes saavad praegu lubada endale vaid kasutatud autot, muutub uue auto soetamine veelgi kaugemaks unistuseks.
Küll aga on neid, kes ütlevad, et saastavaid kasutatud autosid ei tooda enam varasemas mahus Eestisse. See on keskkonnale tõesti hea.
Ka Autospiriti esindaja Marko Viirand usub, et autopark hakkab meil järjest vananema ja see muudab keskkonna olukorra halvemaks. „Soovitud tulemust, et inimesed hakkaksid eelistama säästlikemaid autosid, kindlasti ei saavutata.“
Mariine Auto juhataja Toomas Saarelaid rõhutab, et Eestisse hakatakse tooma väga vanasid autosid ja hoidma siin elus registris juba olevaid vanu sõidukeid. „Võib juhtuda, et kogu riigi heidete vähenemise jutt ei vasta tõele.“
Veho tegevjuht Keijo Kaasik näeb suuremat autoturu ümberjaotumist suurema müügimahuga markide ja ka mudelite seas.
„Rahva poolt armastatud linnamaastur saab praeguses eelnõus selgelt pihta....
Amserv Auto esindaja Margus Nõmmik toob sisse viimaste aastate statistika alates 2016. aastast. See näitab, et inimesed ostavad peresse pigem varasema mitme auto asemel ühe suurema auto. See üks suurem auto on nii ökonoomne ja loodussäästlik kui võimalik, aga samal ajal universaalne – tagades selle, et pere saaks ka oma hobisid harrastada ning kõik vajalikud sõidud koos ära teha. „Sellest tuleneb ka linnamaasturi võidukäik alates 2018. aastast ning seda mitte edevusest, vaid praktilisuse ja turvalisuse tõttu.“
Info-Auto juht Kaupo Katkosilt lisab, et Eesti praegune uuem autopark on suuresti selline meie vajaduste tõttu, mis on seotud kliima, hajaasustuse ja teede seisukorraga. „Uued kesk- ja premium-klassi linnamaasturid ei ole mitte kuidagi tänase üldise elatustaseme juures mingi luksuskaup ega ka rohkem saastavamad, kui aastases lõikes arvuliselt samas suurusjärgus Eestisse sissetoodavad kaheksaaastased ja vanemad kasutatud autod.“
Suurima löögi saava suurpered ja maapiirkondade inimesed
Põllumeeste ja maal elavate inimeste murest sai juba kirjutatud – seal ei ole praeguste elektriautodega alati lihtne hakkama saada. Sama kehtib suurperede kohta, kel autos vaja üle viie istekoha.
Just viimast peab Elke juht Ando Rahu automaksu kõige halvemaks aspektiks. Diiselmootoriga seitsme-kaheksakohaline väikebuss muutub maksustades väga kalliks. Toyota Proace Verso registreerimismaks on 7000–8000 eurot ja sellele lisandub 600-eurone aastamaks. „Sellist autot kasutavad tihti paljulapselised pered. Selline lisakulu võib nende olukorra muuta keeruliseks.“
Vähe räägitud kaubikute probleem
City Motorsi juht Jüri-Bruno Asari nimetab Eesti autopargi ühe olulise osa, mis pole tema arvates saanud piisavalt kajastust ega tagasidestamise võimalust. Selleks on N1 kaubikukategooria. Seal on leevenduseks praeguse maksumuudatuse võrrandist eemaldatud vanuse element, küll aga on registreerimistasu väga suur. Selliseid sõidukeid kasutatakse töö tegemiseks ja alternatiivina soodsamat sõidukit leida on raske.
Enim saab pihta hoopis keskklass
„Praeguse eelnõuga saaks kõige valusamalt pihta keskklass,“ ütleb Indrek Luberg ABC Motorsist. See tähendab tavaline tööinimene, kes sõidab tavalise autoga. Vaesem osa elanikkonnast, kellel on vanad autod, pääsevad Eestis autot ostes registreerimismaksust ja maksavad marginaalset aastamaksu. „Rikastel on piisavalt vahendeid, et ka täiendav maks ära maksta,“ sõnab Luberg. Marko Viirand Autospiritist on temaga nõus. „Raskemasse seisu paneb see enamiku Eesti inimesi.“
https://arileht.delfi.ee/artikkel/12024 ... argatavalt
„Seda maksu on ennekõike vaja vaid raha kokku korjamiseks. Automaksu teist suurt eesmärki Võrklaev enam ei eitanud: mõjutada inimesi autodest loobuma. See tähendab varjatult seda, et Eesti peredel poleks auto pidamine tulevikus enam jõukohane. See lollus tuleb täies mahus peatada,” sõnas Reinsalu.
„Rahandusminister Mart Võrklaev ei taha aru saada, et kui Tallinnas ja selle lähiümbruses on võimalik säästliku väikeautoga igapäevatoimetusi teha, siis maapiirkondades on võimsa sõiduki olemasolu sageli hädavajalik. Kaotada ära reisijate poolt hästi omaks võetud maakondlik tasuta ühistransport ja koormata inimesi veel automaksuga, näitab üleolevat suhtumist. Automaks jätab inimestele vähem raha kätte ja mõjutab otseselt nende toimetulekut,” lausus Lauri Laats (Keskerakond).
Rahandusministri väide, et uue maksu eesmärk on pidurdada autostumist, on Laatsi sõnul elukauge ega arvesta äärealade elanike vajadustega.
„Praegu on Eestis auto keskmine vanus üle 13 aasta, kuid enamik vanemate autode omanikke ei saa endale lubada keskkonnasäästlikumat masinat. Pealegi muutub uue auto soetamine registreerimismaksu tõttu veelgi keerulisemaks. See tähendab, et kavandatav automaks tabab kõige raskemalt vähem kindlustatuid ega täida oma eesmärki. Eesti teedel suureneb romusõidukite hulk. Mõned on sunnitud autost loobuma, kuid me teame, et paljudele on auto kui mitte ellujäämise, siis kindlasti elukvaliteedi säilitamise küsimus,” märkis Laats.
Milliseid autosid ostavad eestlased alates 1. jaanuarist 2025?
Hea küsimus. Ühesõnaga Eestis on praegu nii kujunenud, et keskklassi enam ei ole. Ostetakse kas väga odavaid autosid – kuni 5000 – või 50 000+ autosid. Sellist keskklassi, kes vanasti käis kaks korda aastas puhkamas Egiptuses ja Türgis, liisis auto, liisis korteri, selliseid peresid jääb järjest vähemaks. Tänu Euribori tõusule ja muudele jamadele, mis siin hetkel on.
http://www.lounaleht.ee/index.php?page= ... 468&type=2