Üks pikk arikkel:
https://www.washingtonpost.com/world/20 ... -zaluzhny/
Tõlge:
Kreml jooksutab desinformatsioonikampaaniat Zelenskyst, nähtub dokumentidest.
Ukraina president Volodymyr Zelensky kavatses juba kuu aega tagasi vallandada oma peamise sõjaväejuhi kindral Valery Zaluzhny, ning Moskva ametnikud tundsid rõõmu, kuna oli näha, et selline konflikt oli nende pikaaegne eesmärk.
"Me peame tugevdama konflikti Zaluzhny ja Zelensky vahel, kirjutas üks Kreml'i poliitikastrateeg aasta tagasi pärast kõrgetasemelist kohtumist vene ametnike ja Moskva spindoctoritega, selgub sisemistest Kreml'i dokumentidest. Vene president Vladimir Putini administratsioon käskis rühmal vene poliitikastrateegidel kasutada sotsiaalmeediat ja võltsuudiste artikleid, et propageerida narratiivi, et Zelensky "on hüsteeriline ja nõrk... Ta kardab, et teda tõrjutakse, seetõttu vabaneb ta ohtlikest isikutest."
Kreml'i juhised viisid tuhandete sotsiaalmeediapostituste ja sadade võltsitud artiklite loomiseni, mille lõid trollifarmid ja mida levitati Ukrainas ja üle Euroopa, püüdes ära kasutada toona vaid kuuldusi olnud pingetele kahe Ukraina juhi vahel, selgub Euroopa luureteenistuse poolt hankitud ja The Washington Post poolt üle vaadatud Kreml'i dokumentide hunnikust. Failid, mille hulk ületab 100 dokumenti, jagati The Post'iga esmakordselt, et paljastada Kreml'i propagandakampaania ulatus, mille eesmärk oli suunata Zelensky vastu, eesmärgiga jagada ja destabiliseerida Ukraina ühiskonda - Moskva nimetas neid "informatsioonipsühholoogilisteks operatsioonideks."
Siiski on Ukraina ühiskond seni, vastavalt arvamusküsitlustele, püsinud märkimisväärselt ühtsena pärast Venemaa invasiooni, kuid dokumentidest nähtub, et Moskva ametnikud väljendasid mõnikord frustratsiooni oma võimetuse pärast Zelenskyt õõnestada.
Üks neist kaebas ühes vahetuses, et Ukraina president on nagu Brad Pitt, ülemaailmne staar, kelle mainet ei saa määrida.
Aga nüüd, kui kindral Zaluzhny on ametist lahkunud, rindeliinid on jäätunud ja edasine sõjaline ning finantsiline toetus Ameerika Ühendriikidest on ebakindel, on mõned Kiievis mures, et Venemaa varjatud propagandakampaania võib hakata õõnestama rahvuslikku ühtsust ja moraali."Kõige raskemad ajad on ees," ütles üks Euroopa julgeolekuametnik, kes nagu teisedki, rääkis anonüümsuse tingimustes tundlike küsimuste arutamiseks. "Venemaa jäi ellu ja valmistub uue kampaaniaks, mis koosneb kolmest peamisest suunast: esiteks, surve rindeliinile; teiseks, rünnakud Ukraina infrastruktuurile; ja kolmandaks, see destabiliseerimiskampaania."
Moskva neli peamist eesmärki:
Dokumendid näitavad, kuidas jaanuaris 2023 andis Kreml esimese asejuhi Sergei Kirijenko ülesandeks meeskonnale ametnikke ja poliitikastrateegiaid luua kohalolek Ukraina sotsiaalmeedias desinformatsiooni levitamiseks.
See pingutus põhines varem Kirijenko, kauaaegse Putin'i abilise, poolt käivitatud projektil, et õõnestada Lääne toetust Ukrainale, sealhulgas Prantsusmaal ja Saksamaal, näitab varasem Washington Posti raporteerimine. Euroopa propagandagruppi juhtis üks Kirijenko asemeid, Tatjana Matveeva, Kreml'i osakonna juht, mis tegeleb info- ja kommunikatsioonitehnoloogiate arendamisega, näitavad dokumendid.
Aasta lõpuks, pärast Ukraina vastupanu vene jõududele Kharkivi ja Khersoni piirkondades, kui Kiievi ametnikud hakkasid rääkima suurest kevadisest vasturünnakust idas ja lõunas, moodustas Kirijenko teise meeskonna, kes keskendus otse Ukraina destabiliseerimisele, näitavad dokumendid.
Seda pingutust juhtis üks tema lähimaid asepresidente, Aleksander Haritšev, bürokraat, keda tuntakse mõnes Moskva ringkonnas kui "parandajat" või "valimiste korraldajat", kuna ta tagab, et kodumaised valimised lähevad Kremlile soodsalt. Jaanuaris 2023 toimunud kohtumisel seadis Kirijenko Ukraina propagandameeskonnale neli peamist eesmärki: Kyivi sõjalise ja poliitilise juhtkonna diskrediteerimine, Ukraina eliidi lõhestamine, Ukraina vägede demoraliseerimine ja Ukraina elanikkonna desorienteerimine, näitavad dokumendid.
Meeskonna edukust mõõdeti vastavalt olulistele näitajatele: nad pidid "alandama Zelensky bürood, Ukraina valitsuse ja Ukraina relvajõudude juhtkonna peamiste isikute hinnanguid" ning suurendama uskumust Ukraina elanikkonnas, et riigi eliit tegutseb ainult enda huvides. Samuti oleks "valitsuse tagasiastumiste ja avalike konfliktide arvu suurenemine" saavutuse märk. Hirmu ja ärevuse suurendamiseks pidid Ukraina sõjalised kaotused olema üle tähtsustatud, väidavad dokumendid.
Kreml'i pressiesindaja Dmitri Peskov, Haritšev ja Matveeva ei vastanud üksikasjalikele kommentaaripalvetele dokumentide sisu kohta.
Dokumendid näitavad, et progressi jälgiti peaaegu nädalas toimunud Kreml'i kohtumistel, kus strateegid esitlesid juhtpaneelidel oma kõige laialdasemalt loetud postitusi Ukraina sotsiaalmeedias ja tegid kokkuvõtte nende üldisest levikust. Nad viisid läbi ka nädalasi arvamusküsitlusi Zelensky ja riigi sõjalise juhtkonna usaldustaseme kohta.
Nende esile tõstetud materjalide hulgas oli võltsitud Facebooki postitus, mis väitis, et langenud sõduri perekond ei olnud riigilt saanud mingit abi, kogudes üle 2 miljoni vaatamise, ühe juhtpaneeli esitluse kohaselt. Teise kohaselt oli üks peamine postitus elanikkonna desorienteerimise eesmärgi saavutamiseks valevideo Telegramis, kus väideti, et Kiievi võimude peamine sõjaeesmärk oli "võidelda viimase ukrainlaseni."
Alustades nullist
Alates märtsi algusest pumpasid kümned palgalised trollid välja üle 1300 teksti ja 37 000 kommentaari Ukraina sotsiaalmeedias igal nädalal, ütleb üks juhtpaneeli esitlus. Andmed näitavad, et trollifarmides töötavad inimesed teenisid 60 000 rubla kuus ehk 660 dollarit, kirjutades päevas 100 kommentaari.
Enamus strateegide aruannetest nende poliitilistele ülemustele keskendus toodetud sisu mahule ja kogu vaadatavusele, kuid esimese viie kuu jooksul ei pakkunud nad praktiliselt mingit tõendust, et pingutus mõjutaks ukrainlasi. Kreml'i poolt läbiviidud küsitlused näitasid, et usaldus Zelensky vastu püsis stabiilselt kõrgena, vahemikus 68 kuni 73,3 protsenti ukrainlastest veebruarist juunini.
Ent augustiks näitasid Kreml'i küsitlused, et see näitaja langes 65,4 protsendini. Nende küsitluste täpsust on võimatu hinnata, ja pole selge, kuidas venelased neid Ukrainas läbi viivad.Razumkovi keskuse juulis läbiviidud küsitlus näitas Zelensky vastu usaldust 81 protsendi ulatuses. Keskuse poolt 8. veebruaril avaldatud kõige hilisem küsitlus näitas, et usaldus Zelensky vastu oli langenud 69 protsendini.
Strateegid olid teadlikud oma ülesande keerukusest. "Praegusel hetkel peame sisuliselt nullist sisenelema Ukraina meediaruumi," ütles üks aprillikuu aruanne. "Pro-vene segment on massimeediast ja sotsiaalvõrgustikest täielikult välja tõrjutud." Strateegid soovitasid arendada "Telegrami kanalite võrgustikku koos Twitteri ja Facebook/Instagramiga" kui kõige tõhusamat viisi Ukraina meediaruumi tungimiseks, märkides, et Telegrami auditoorium Ukrainas oli eelmise aastaga võrreldes kasvanud 600 protsenti. Pärast invasiooni oli Zelensky valitsus loonud teleuudiste jaoks ühtse allika, kuid ukrainlased olid sellest eemale hoidnud, öeldes, et Ukraina sõjalistest võitlustest ei teatatud ega arutatud piisavalt.
"Telegramist sai kõige olulisem uudisteallikas, isegi tähtsam kui peavoolu meedia," ütles üks vanem Euroopa julgeolekuametnik. "Seda on võimatu blokeerida."Moskva strateegid rõhutasid vajadust vältida ilmset pro-vene propagandat, et luua usaldus publikuga. "On selge, et me ei saa lennata oma vanade ressurssidega," kirjutas üks strateeg 5. aprillil pärast Kremlis toimunud kohtumist.
Mai esimese nädalaks oli Facebooki postitus, mille Kreml'i strateegid olid istutanud ja kus öeldi, et "Valery Zaluzhny võib saada järgmiseks Ukraina presidendiks," kogunud 4,3 miljonit vaatamist, nagu näitab üks juhtpaneeli esitlus. Seejärel andis Kreml korraldusi sarnaste postituste või "täiendava reaalsuse" loomiseks - terminit, mida Vene ametnikud kasutavad valeuudiste jaoks -, sealhulgas teated, et Lääne liidrid otsivad Zelenskyle asendajat ja et Zaluzhny kavatseb vasturünnaku peatada.
Meta, Facebooki emaettevõte, teatas Vene postituste kohta Zaluzhnyst ja väidetavast riigi abist langenud sõduri jaoks, et ta on alates 2022. aastast "jälginud ja blokeerinud selle kampaania poolt juhitud kontosid, lehti ja veebisaite", "sh need kaks lehte, mis avastati kiiresti ja keelati meie turvameeskonna poolt."
Ometi istutasid strateegid mitmesuguseid artikleid Ukrainasse sotsiaalmeedia kaudu, sealhulgas ühe maikuu pealkirjaga "Zelensky hoiab troonist kinni. Ukrainas likvideeritakse demokraatiat", näitavad dokumendid. Juunis üritati mängida üles Zaluzhny väidetavat pikaajalist kadumist avalikkusest, suunates blogijaid postitama kommentaare, milles öeldakse: "Sellepärast Zaluzhny kadus: Sest ta oleks võinud ja oleks pidanud võtma Zelensky koha."
Desinformatsiooni ringlussevõtt
Strateegid püüdsid kasutada Kirijenko kampaaniat Lääne-Euroopas, ringlusse võttes selle desinformatsiooni Ukraina jaoks. Euroopa kampaania taktikatesse kuulusid meedia ja valitsuse veebilehtede kloonimine ja ülevõtmine, nagu näiteks Le Monde ja Prantsuse Välisministeeriumi lehed, millele järgnes nendele valeandmete postitamine, mis halvustasid Ukraina valitsust, operatsiooni nimetatakse Euroopa Liidu ametnike poolt Doppelgängeriks.
Nende hulka kuulusid ka valekontode loomine X-le ehk Twitterile, mõeldud silmapaistvate isikute jaoks, sealhulgas Saksamaa välisminister Annalena Baerbock. Strateegid püüdsid paigutada neist veebisaitidest või kontodest pärit lugusid või postitusi Ukraina sotsiaalmeediasse ehtsate Euroopa uudiste või kommentaaridena.
Pärast seda, kui vale Baerbocki konto kuulutas septembris välja, et "sõda Ukrainas lõpeb 3 kuu pärast", alustasid Saksamaa ametivõimud uurimist ja leidsid üle 50 000 valekasutaja, kes koordineerisid pro-vene propagandat, sealhulgas neid, kes edendasid selle säutsu. Ametnikud usuvad, et valekontod olid Doppelgängeri kampaania pikendus, teatas Der Spiegel.
Doppelgängeri operatsioon paljastati esmakordselt septembris 2022. aastal Meta poolt ja seejärel möödunud suvel Prantsuse ametivõimude poolt ning seostati Reliable Recent News'i valeuudiste saidiga, mis jälitatud kahe Vene ettevõtte, Social Design Agency ja Structura National Technologies, kaudu. Kreml'i dokumendid näitavad, et Social Design Agency ja Structura juhid - Ilya Gambashidze ja Nikolai Tupikin - töötasid otse Kirijenko ja teise Kreml'i ametniku Sofiya Zakharovaga, kes koordineeris jõupingutusi Euroopas ja Ukrainas. "Ta on aju," ütles üks Euroopa julgeolekuametnik.
Euroopa Liit kehtestas juulis sanktsioonid Gambashidze, Structura National Technologies'i ja Social Design Agency vastu, süüdistades neid vale veebilehtede ja sotsiaalmeedia kontode loomises, "usurpeerides rahvuslike meediaväljaannete ja valitsuse veebilehtede identiteeti" osana "Venemaa hübriidkampaaniast ELi vastu ja liikmesriikidesse." Gambashidzet ja Tupikinit nimetati novembris USA Riigidepartemangu poolt nende rolli eest Kreml'i pingutustes desinformatsiooni levitamiseks Ladina-Ameerikas.
Zakharova, Gambashidze ja Tupikin ei vastanud üksikasjalikele päringutele dokumentide sisu kohta.
Üks strateegide eesmärke, ütlesid Euroopa julgeolekuametnikud, oli tagada, et Euroopa sotsiaalmeediasse paigutatud teemad jõuaksid tagasi Ukrainasse, läbi jagamiste ja võimendamise või Ukraina poliitikute poolt, kes soovisid oma profiile provokatiivsete postitustega tõsta. /
Kairi märkus- kas pole mitte mõttekoht ka Eestis?/
"Neil otsitakse nõrku kohti. ... Nad kasutavad seda, mida nad ise loovad, ja kõike seda, mis nende jalgade all lebab," ütles teine Euroopa julgeolekuametnik. "Kõik on suunatud inimeste demoraliseerimisele."Strateegidel olid ka hinnakirjad pro-vene kommentaaride istutamiseks silmapaistvatesse Lääne meediaväljaannetesse ja sotsiaalmeedia "mõjutajatele" Ameerika Ühendriikides ja Euroopas, "kes oleksid valmis töötama Vene klientidega."
Dokumendid näitavad, et venelased olid nõus maksma kuni 39 000 dollarit pro-vene kommentaaride istutamise eest suurtesse Lääne meediaväljaannetesse.
„Praktiliselt kõikjal on need kolumnistid, arvamusliidrid, endised diplomaadid, ametnikud, professorid jne,“ ütleb hinnakirjale lisatud märkus. Dokumentidest ei selgu, kas Kreml suutis materjali lääne väljaannetesse saada või kas kedagi tasustati.
Kuid Kreml'i poliitikastrateegid ei kõhelnud oma taskuid sel teel täitmast: "Lisasin 20 protsenti," kirjutas üks neist kolleegile.
Kui Kiievis tuli talv , ilmus mitu deepfake-videot, kus kujutati Zaluzhny't Zelenskyt rahva vaenlaseks nimetamas ja riigipöördele kutsumas. Videoid tunnistati kiiresti võltsituks ja neil ei olnud Ukrainas mingit tegelikku mõju. Kuid vanem Euroopa julgeolekuametnik ütles, et ta muretseb, et Kreml testib ainult maad tulevaste deepfake'ide jaoks.
"See on väga kallis, aga see võib toimida," ütles ta. "Õigel ajal saab seda kasutada."