teeline35 kirjutas: ↑12 Mai, 2024 19:55
https://www.err.ee/1609340082/ukraina-d ... emistehase
Meedia: Ukraina võib saada esimesed F-16 hävitajad juunis-juulis
Esimesed USA mitmeotstarbelised hävitajad F-16 võidakse Ukrainasse toimetada mõne nädala jooksul, teatas Briti ajaleht The Standard viitega kõrgele sõjaväeallikale. "Lennukid peaksid olema tarnitud (...) juunis-juulis," öeldakse väljaandes.
Lehe sõnul allikas ei öelnud, kes lennukeid tarnib, "samas on paljud lääneriigid neid lennukeid pakkunud ja Ameerika seda sammu toetanud".
Sellest palju juttu olnud, aga kuhu need lennukid kadunud? Pidevalt juttu kuidas kohe kohe antakse üle ja tulevad, aga ikka pole veel. Võimalik, et hooldus ja remont osutusid suuremaks pähkliks kui Ukrainlased lootsid. Igal juhul tahaks väga loota, et hoitakse kinni, saavutamaks massi effekti. On ju küll olnud abirelvastust, mis on ennast esialgu venelaste vastu hästi näidanud, aga venelaste õnneks on neid vähe olnud ja nad on kohanenud ning vastava relva tõhusus vähenenud.
Need lennukid on aastatelt ilmselt vanemad kui Ukrainlaste SSSR-i aegsed MiG-id. Lihtsalt neid on hästi hoitud. Nägin hiljuti ühte youtube videot väljaõppest Taanis, kus taanlane kiitis, et lennuk on täitsa tänapäeva tasemel. Vaidlen vastu - Euroopa riikide napp rahakott peale 1990ndate suuri kaitsevaldkonna kärpeid tõi kaasa ka teatud hädaviskeid lennukide moderniseerimisel - näiteks moodsate radarite asemel olemasolevate minimaalse uuendamise. Ja kindlasti pole algusaegade F-16A päris võrreldav "bigmouth" F-16C-ga, millel on tunduvalt võimsam mootor. USA merevägi, kes kasutas F-16 Top Guni programmis vastase rollis, eksperimenteeris, pannes A-mudeli keresse uuema, C-mudeli mootori. Midagi eriti ägedamaks ei muutunud, sest õhukanal, mis seal on lennukikere osa (ei ole võimalik vahetada) on liiga väike ega lase suuremal mootoril täit võimsust arendada.
Päris kindlasti on natud lennumasinad vanad ja vanadusest juhtub asju - nende service life on arvestatud 8000 tundi ja Euroopa omad on sellele otsale juba üsna lähedal. Niipalju kui aru saada võib, lääneriigid nii asju ei aja, et lükkavad lennukid kohale ja vaadake edasi ise. Et nad näevad ikka vaeva selle nimel, et need lennukid ka kestaks ja piloodid kohe surma ei saaks. MiG-29 pealt F-16 peale pidi omajagu harjumist tahtma lennuki juhis, kui MiG-i oma on vanakooli hüdromehhaaniline kang, mis käib põhimõtteliselt "üle kabiini", siis F-16 juhtkang on "pressure sensitive" ehk lennuki asendi muutust moduleeritakse käesurve muutmisega.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.