Kolõvan

Muistsed linnused, keskaegsed kindlused, kõik sõjad ja lahingud. Mis iganes leidis aset enne XX sajandit...
Vasta
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 43152
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Kolõvan

Postitus Postitas Kriku »

aksel90 kirjutas: 21 Apr, 2024 10:19Navigatsiooni seiuskohast mitte, aga jalgealuse poolest küll. Kui sa just jääpangal ei hulbi, siis asud jääl hommikul enam-vähem samas kohas, kuhu õhtul magama jäid. Jääl saad suunda märkida (risk muidugi jääb). Jääl ei ähvarda sind kõrge laine uppi lüüa.
Seda nüüd küll, aga läbi aegade on merel lahtises paadis ööbitud. Aga ma nüüd olen jõudnud valdkonda, millest midagi ei tea, nii et jätan jutu.
olevtoom
Liige
Postitusi: 373
Liitunud: 06 Dets, 2023 9:52
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Kolõvan

Postitus Postitas olevtoom »

Kriku kirjutas: 22 Apr, 2024 7:29
aksel90 kirjutas: 21 Apr, 2024 10:19Navigatsiooni seiuskohast mitte, aga jalgealuse poolest küll. Kui sa just jääpangal ei hulbi, siis asud jääl hommikul enam-vähem samas kohas, kuhu õhtul magama jäid. Jääl saad suunda märkida (risk muidugi jääb). Jääl ei ähvarda sind kõrge laine uppi lüüa.
Seda nüüd küll, aga läbi aegade on merel lahtises paadis ööbitud. Aga ma nüüd olen jõudnud valdkonda, millest midagi ei tea, nii et jätan jutu.
Ma olen samasuguses teadmatuses, aga ehk just seepärast julgen avaldada oma arvamuse: kas meie esivanemad tõesti polüneeslastest nii palju kehvemad olid?
Kremli troll.
Jaanus2
Liige
Postitusi: 4633
Liitunud: 31 Mai, 2007 13:17
Kontakt:

Re: Kolõvan

Postitus Postitas Jaanus2 »

Polüneeslased arendasidki oma meresõiduoskused välja üksteisest kaugel ookeanil olevatel saartel ja jõudsid nii kaugele suhteliselt hilja. Siinkandis veel varasel keskajal ei tahetud purjetada nii, et maa silmapiirilt kaoks. Päris varase aja paadid võisid isegi olla merekindlamad, aga neist me ei tea midagi. Nagu eskimode (vabandust, inuitid) kajakid pealt kaetud ja vesi ei pääse sisse. Enne purje ei sõltutud ka tuulesuunast, ainult lihasjõust.
croman40
Liige
Postitusi: 918
Liitunud: 10 Okt, 2020 21:42
Kontakt:

Re: Kolõvan

Postitus Postitas croman40 »

Meresõiduga seonduvalt on minu hinnangul Al-Idrisi maadekirjeldustes just olulisemate asukohtade vaheliste vahemaadega seonduv info kõige usaldusväärsem ja võiks anda vihjeid tema poolt mainitud asulate paiknemise kohta.

Al-Idrisi märkis neid vahemaid enamusel juhtudel, rannikul asunud suuremate asulate vahel, miilides (tolleaegset miili võrdsustatakse ca 1,9 km-ga) või sisemaal paiknenud kohtade korral, maad mööda liikudes päevateekonnana (ca 40 km). See teadmine oli kahtlemata pärit neil teedel liikujatelt ja ei saanud olla väga suure lahknevusena tegelikkusest.

Lisaks arvestades, et tema maadekirjeldustes olid Läänemere piirkonnad päripäeva liikudes järjest esindatud, alates Taanist: Norra, Rootsi, Finnmark, Soome, Eesti, Liivimaa, Leedu, Venemaa on võimalik kombineerida, erinevalt eelpool kommenteeritud „teaduslikust lähenemisest“, loogilised liikumisteed ja siduda tolleaegsete olulisemate asulatega. (Al-Idrisi kandis oma kaardile need kohad üksteise järel mööda rannikut ja see muutis kaardi esmapilgul segasemaks).

Näide, kuidas võiks tõlgendada al-Idrisi poolt ülestäheldatud Läänemere ümbruses ca 1100 eksisteerinud kohanimetusi, sinisega araabiakeelne kirjapilt, vahemaad näidatud originaalis ja ümberarvutatud km-sse.
Läänemeremaad_al-Idrisi.jpg
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 43152
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Kolõvan

Postitus Postitas Kriku »

Qlwry on siis misasi?
croman40
Liige
Postitusi: 918
Liitunud: 10 Okt, 2020 21:42
Kontakt:

Re: Kolõvan

Postitus Postitas croman40 »

Tartu
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 43152
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Kolõvan

Postitus Postitas Kriku »

Mis algoritmiga?
Jaanus2
Liige
Postitusi: 4633
Liitunud: 31 Mai, 2007 13:17
Kontakt:

Re: Kolõvan

Postitus Postitas Jaanus2 »

Soome lahe ületamisel Põhja-Eesti ranniku suure kaarega vältimine ei sobi sellesse ajastusse kuidagi. Tingimata oleks siis peatutud Tallinnas või Irus, ükskõik, mis nende nimed ka ei oleks.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 43152
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Kolõvan

Postitus Postitas Kriku »

Jajah, Kallaveres...
Ghostship
Liige
Postitusi: 455
Liitunud: 02 Jaan, 2020 1:13
Asukoht: Kraken
Kontakt:

Re: Kolõvan

Postitus Postitas Ghostship »

Jaanus2 kirjutas: 11 Mai, 2024 16:54 Soome lahe ületamisel Põhja-Eesti ranniku suure kaarega vältimine ei sobi sellesse ajastusse kuidagi. Tingimata oleks siis peatutud Tallinnas või Irus, ükskõik, mis nende nimed ka ei oleks.
Kus see suur kaar on? Sõideti sellise plaaniga, et Porkkala kanti ja sealt otse Naissaare suunas, kus ''avamere'' vahemaa on väikseim. Tänapaeval sõidetaks täpselt sama moodi kui alus väike või kahtled oma navigeerimise võimetes.
Jaanus2
Liige
Postitusi: 4633
Liitunud: 31 Mai, 2007 13:17
Kontakt:

Re: Kolõvan

Postitus Postitas Jaanus2 »

Lihula ei olnud kindlasti esimene Astlanda tähtis "linn" pärast Rikalat...
croman40
Liige
Postitusi: 918
Liitunud: 10 Okt, 2020 21:42
Kontakt:

Re: Kolõvan

Postitus Postitas croman40 »

Kriku kirjutas: 11 Mai, 2024 15:24 Mis algoritmiga?
Siinkohal sai nõustutud juba varem väljakäidud mõttega, põhjenduseks samad järeldused al-Idrisi tekstist:

"Astlanda linnade hulgas on Qlwry, see on väike linn nagu suur kindlus. Selle elanikud on talupojad ja nende saagid on väikesed, kuid nende lambakari on rohke.“ - annab üldise asukoha, st. asub Eesti territooriumil.
"Anhu linnast sinna (Qlwry´sse), suund kagu poole, 6 päeva. " - kuskil rannikul asunud kohast (tõenäoliselt Lihulast, aga võimalik ka Tallinnast/Irust) ca 200-250 km kaugusel sisemaal, kagu suunas asuv koht ei jäta palju valikuvariante. Tartu oli juba siis kindlasti suurim/tuntuim lõuna-Eesti asula.
Veel, näide, kuidas nimesid võidi kirjutada - 1133. aastal kirjutati „Novgorod Chronika“ leetopissis Tartu nimeks Gyurgev.
Jaanus2 kirjutas: 11 Mai, 2024 16:54 Tingimata oleks siis peatutud Tallinnas või Irus
Võidi peatuda, seda ei ole ka keegi eitanud. Küsimus on, missugust kohta tähistas al-Idrisi nimega „Anhu“ ja vahemaade matemaatika soosib Tallinna/Iru ning Lihula võrdluses viimast. Kõik muud argumendid on vaieldavad.
Jaanus2 kirjutas: 11 Mai, 2024 21:17 Lihula ei olnud kindlasti esimene Astlanda tähtis "linn" pärast Rikalat...
Ka Visbyt ei leia al-Idrisi kaardilt, seega ei olnud tegemist kaugeltki täieliku ülevaatega Läänemere ruumist.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 43152
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Kolõvan

Postitus Postitas Kriku »

croman40 kirjutas: 12 Mai, 2024 7:53Siinkohal sai nõustutud juba varem väljakäidud mõttega, põhjenduseks samad järeldused al-Idrisi tekstist:

"Astlanda linnade hulgas on Qlwry, see on väike linn nagu suur kindlus. Selle elanikud on talupojad ja nende saagid on väikesed, kuid nende lambakari on rohke.“ - annab üldise asukoha, st. asub Eesti territooriumil.
Eeldusel, et Astlanda tähendas Eesti territooriumi.
croman40
Liige
Postitusi: 918
Liitunud: 10 Okt, 2020 21:42
Kontakt:

Re: Kolõvan

Postitus Postitas croman40 »

Kas on Astlanda jaoks mõni sobivam koht välja pakkuda?
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 43152
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Kolõvan

Postitus Postitas Kriku »

Läänemere rannikul ta ilmselt oli, aga raske öelda, kas just tänapäeva Eesti ulatuses.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline