https://www.thedefensepost.com/2024/05/ ... n-ukraine/nimetu kirjutas: ↑28 Juun, 2024 8:28 Ega probleemiks polegi ju niivõrd pilootide õpe, vaid pigem kõik muu logistika selle ümber. Ühe lennuki lendamiseks on tosin meest vaja välja õpetada. See tehniline pool on äärmiselt keeruline. Mina arvan, et mingit sihilikku pidurdamist antud juhul pole. Inimesed, kes räägivad vandenõudest ajavad lihtsalt suitsu tagant välja.
EDIT: F-35 teemas on hea viide. Vaadake palju piloote on F-35 väljaõppe saanud ja siis võrrelge hooldajate arvuga. Iga piloodi kohta on 6+ hooldajat.
https://forte.delfi.ee/artikkel/1203023 ... emaks-peab
Tsitaate eestikeelsest artiklist:
...Algusest peale on peamiseks kandidaadiks olnud ameeriklaste F-16 – kõige arvukam lääneriikides toodetud tänapäevane sõjalennuk. Aga selle asemel on arvestatava alternatiivina kaalutud ka rootslaste hävituslennukit JAS 39 Gripen. Paljude ekspertide meelest olekski ukrainlastel rohkem kasu rootslaste lennukitest kui ameeriklaste omadest. Muide, Ukraina soovis Gripeneid juba 2014. aastal, kui neid taheti hakata tootma Lvivi lennukitehases, aga lõpuks pani Rootsi riik sellele plaanile veto.
***
Gripenite üleandmisele on juba viimase kahe ja poole aasta jooksul korduvalt lähedal oldud. Ukraina piloodid käisid 2023. aastal juba isegi Gripenitega Rootsis proovilende tegemas ja ka Rootsi valitsus andis lennukite üleandmisele rohelise tee. Kuid siis tõmmati kõigele taas pidur peale. Rootsi kaitseminister Pål Jonson ütles portaalile TT antud intervjuus, et Kiievi partnerid palusid Stockholmil tühistada plaanid anda Ukraina lennuväele hävitajaid JAS 39 Gripen. Ministri sõnul on see vajalik, et saaks keskenduda ühte tüüpi hävituslennukite, F-16-te tarnimisele. Jonson tegi selle avalduse pärast läbirääkimistevooru Ukraina nn õhukaitsekoalitsioonis – nende riikide ühenduses, kes kohustusid korraldama õhutõrjesüsteemide Ukrainale tarnimist.
***
JAS 39 Gripen on F-16-le vägagi arvestatav alternatiiv. Erinevalt USA hävitajast suudab see lennuk õhku tõusta halvemini ettevalmistatud lennuväljadelt ja mis nõuab vähem hooldust. Ka selle lennutunni hind on ameeriklaste lennukiga võrreldes väga madal.
***
Kuigi uuemate F-16 näitajad on üsna suured, ehitati lennukid, mille Euroopa riigid kavatsevad Ukrainale üle anda, 1980. aastatel. Hoolimata mitmest põhjalikust uuendusest on neil siiski mõned puudused, mida ei saa parandada. JAS 39 Gripen on toodetud 1990. aastatel, seega on tegu uuema lennukiga. Ja asi pole ainult selles, et see on hiljem projekteeritud. See on varustatud nüüdisaegsema tehnikaga ja Gripenid on füüsiliselt vähem kulunud kui Ukrainale saadetavad lennukid, mis on elukaare lõpus. Gripenid suudavad kanda laiemat valikut relvi, sealhulgas rakette Sidewinder, AMRAAM, Maverick. Samuti muid rakette ning pomme, mida kannab ka F-16, aga lisaks sellele ka tiibrakette ja kaugmaarelvi, mida eurooplaste F-16 lennukid ei kasuta.
***
Kas rootslaste Gripen on tõesti parem kui F-16?
Oleneb, milline Gripen, sest neid on erinevaid. On tavalised Gripenid, mida kasutavad näiteks Tšehhi ja Ungari – need meenutavad oma omadustelt F-16 A/B MLU lennukeid –, ning need saab endale Ukraina. Aga on ka lennukid Gripen NG ehk New Generation – need on moderniseeritud Gripenid, millel on täiustatud elektroonika ja mis suudavad kasutada kõige uuemaid õhk-õhk-rakette. Kui Ukraina saaks NG lennukid, siis need ületaksid oma näitajatelt tõesti F-16 Block 50/52 lennukeid, mille ekvivalendid saab Ukraina. Ka vanemad Gripeni mudelid kuluksid Ukraina õhujõududele ikkagi ära, sest need suudavad kanda tiibrakette Storm Shadow ja Taurus.
Gripeni suureks eeliseks on radar ja need lennukid sobiksid suurepäraselt alla suruma vastase õhutõrjet, sest rootslaste radarid eristavad maismaa taustal sihtmärke hästi. Ukraina vanad hävitajad MiG-29 ja Su-27 näiteks sellega hästi hakkama ei saa.
***
Kas vastab tõele, et Gripeneid on odavam ja kergem hooldada?
Kahtlemata. Ma olin Gripeni esimestel demonstratsioonidel, kui rootslased seda lennukit Euroopa lennundusnäitustel müügiks pakkusid, ja seal näidati filmi, milles kinnitati, et Gripeni hooldamisega saavad hakkama üks elukutseline tehnik ja kümme ajateenijat ning nad suudavad kuu vältel tagada, et see oleks sõjaoludes lahinguvõimeline.
***
Väga oluline on ka see, et Gripeni kasutamiseks on vaja teha vähe kulutusi. Ka selles vaates ületab see hävituslennukeid F-16, kusjuures on ju ka oluline, et vanadel F-16 lennukitel on ekspluatatsioonikulud palju suuremad kui uutel mudelitel.
***
Miks loobus Rootsi valitsus Ukrainale Gripenite andmisest?
See oli poliitiline otsus, mis tehti olukorras, kus pole veel selge, mis saab F-16 lennukitest. F-16 võib Ukrainas lõpetada traagiliselt, kui venelastel on taevas hävitajad Su-35. Ka seda ei saa välistada. Kui õnnestub minimeerida F-16 lennukite nõrkade kohtade arv ja neutraliseerida Su-35 eelised – näiteks võimsam radar ja võimsamad raketid –, siis võivad muidugi F-16 võimalused Ukrainas paraneda ja Vene lennukite omad halveneda. Siis ehk on võimalik õhus lahinguid võrdväärsetel alustel pidada.
***
Praegu on paljud üllatunud, miks venib Ukraina pilootide väljaõpe ja lennukite F-16 üleandmine. Mõned süüdistavad Joe Bidenit tarnete saboteerimises. Kas Valge Maja vastutöötamine on võimalik?
Tegelikult pole asi selles. Põhjused on lihtsad. Venelased on mõelnud F-16 lennukite hävitamiseks välja hulga mooduseid ja praegu tuleb mõelda, kuidas need lennukid sõjaväljal ellu jääksid. Ei piisa sellest, et valmistada nende jaoks ette kaks-kolm lennuvälja, vaid nende pärast tuleb ümber teha enamik Ukraina õhujõudude lennuväljadest. Selleks et neid kaitsta, on vaja need lennukid ära jagada eri lennuväljade peale ning neil ei hakka olema ühte põhibaasi. Seda vajadust näitasid venelaste pidevad Ukraina Su-24 lennukite Starokostjantõnivi kodubaasi vastased löögid. Venelased saadavad iga raketilöögi ajal vähemalt paar raketti ka sealse lennuvälja pihta. Su-24 on praegu ainuke tiibrakettide Storm Shadow / SCALP kandja – see on Ukraina kõige tugevam pikamaarelv.
***
Teiseks kuulutati lennukite F-16 üleandmine välja 2023. aasta lõpus, aga nende teenindamiseks ja hooldamiseks vajalike seadmete andmise üle algasid läbirääkimised alles nüüd.
***
Kolmandaks ei piisa sellest, et lendurid läbivad F-16-l lendamiseks üksnes ettevalmistuskursuse. Õhulahinguteks, vastase õhutõrje mahasurumiseks ja sellest läbimurdmiseks läheb tarvis ka taktikalise ettevalmistuse erikursusi.
Selle tõttu on tõenäoline, et ettevalmistuskursused muutusid lihtsalt keerulisemaks. Juhul kui USA lennukid hakkavad Ukrainas suuri kaotusi kandma, siis on see Ameerika Ühendriikide ja nende lennukitootjate jaoks väga ebameeldiv, sest kõik hakkaksid rääkima, et USA lennukid jäävad Vene omadele alla. USA proovib praegu anda Ukraina pilootidele võimalikult hea väljaõppe, et nad suudaksid vananenud lennukitel tõhusalt tegutseda. Pole saladus, et uued Vene lennukid on neist pea põlvkonna võrra paremad, nendel lennukitel on passiivsete võrkudega radariantennid, F-16 lennukitel, mille saab Ukraina, on eelmise põlvkonna Doppleri radarid.