K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
ahto42
Liige
Postitusi: 731
Liitunud: 06 Mär, 2022 13:46
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas ahto42 »

Saan siit nüüd pahameelt, aga igasugused eralõbutotatsioonid tuleks ära kaotada.
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4831
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Some »

ahto42 kirjutas: 13 Sept, 2024 9:41 Saan siit nüüd pahameelt, aga igasugused eralõbutotatsioonid tuleks ära kaotada.
Ei saa. Sakslased kaotasid ja selle tulemusel elektrikate hinnad langesid. Eks see dotatsioon vast müüjate täiendavaks kasumiks läheb.
Kilowatt
Uudistaja
Postitusi: 3
Liitunud: 17 Veebr, 2018 21:17
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Kilowatt »

Krikule tänud asjaliku info linkimise eest...Esimene (artikkel) oli väga väärt pop-teaduslik lugemine li-ioon
akude ja nendega seotud ohtude kohta. Olen ise kah mõneti teemas sees, seega julgen soovitada.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42780
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Kriku »

Lõuna-Korea võib saada esimeseks riigiks, kes arendab ja võtab kasutusele täielikult vesinikkütuseelementidel töötava lahingutanki. Hyundai tütarettevõte Rotem avalikustas oma visiooni K3-seeria tankidest, mis varustatakse tulevikus vesinikul töötava jõuallikaga. Vesinikutehnoloogia parandab tanki liikuvust, kiirendust ja kütuseökonoomiat ning vähendab oluliselt selle kuumuse ja müra jälgi, muutes tanki vaenlase jaoks raskemini avastatavaks.

Vesinikkütuseelemendid hakkavad järk-järgult asendama K-seeria tankide diiselmootoreid, alustades hübriidmootoritest, mis liiguvad vesiniku ja diislikütuse abil. Hyundai Rotemi veebisaidil kirjeldatakse, et järgmise põlvkonna lahingutankid ületavad tänapäevaste tankide võimeid ning võimaldavad efektiivsemat missioonide täitmist ja kõrgtehnoloogiat, mis on kohandatud tulevikulahingute vajadustele.
https://teadus.postimees.ee/8123912/lou ... -vargtanki

https://www.hyundai-rotem.co.kr/en/busi ... tle%20Tank
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10213
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Kilo Tango »

Kriku kirjutas: 29 Okt, 2024 11:57
Lõuna-Korea võib saada esimeseks riigiks, kes arendab ja võtab kasutusele täielikult vesinikkütuseelementidel töötava lahingutanki. Hyundai tütarettevõte Rotem avalikustas oma visiooni K3-seeria tankidest, mis varustatakse tulevikus vesinikul töötava jõuallikaga. Vesinikutehnoloogia parandab tanki liikuvust, kiirendust ja kütuseökonoomiat ning vähendab oluliselt selle kuumuse ja müra jälgi, muutes tanki vaenlase jaoks raskemini avastatavaks.

Vesinikkütuseelemendid hakkavad järk-järgult asendama K-seeria tankide diiselmootoreid, alustades hübriidmootoritest, mis liiguvad vesiniku ja diislikütuse abil. Hyundai Rotemi veebisaidil kirjeldatakse, et järgmise põlvkonna lahingutankid ületavad tänapäevaste tankide võimeid ning võimaldavad efektiivsemat missioonide täitmist ja kõrgtehnoloogiat, mis on kohandatud tulevikulahingute vajadustele.
https://teadus.postimees.ee/8123912/lou ... -vargtanki

https://www.hyundai-rotem.co.kr/en/busi ... tle%20Tank
Järjekordne arvutimängu kontseptsioon. Ma ei tea, kas selliste asjade kokku joonistamine antakse mingitele disainikooli tudengitele proovitööks vms., kuid see asi omab tulevikutankiga üsna vähe ühist.
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4831
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Some »

Mind rohkem huvitab kuidas hakkaks toimima vesiniku juurdevedu lahinguväljale, seda et kütuseelementidel tank võimalik on, seda usun küll.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10213
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Kilo Tango »

Some kirjutas: 29 Okt, 2024 13:37 Mind rohkem huvitab kuidas hakkaks toimima vesiniku juurdevedu lahinguväljale, seda et kütuseelementidel tank võimalik on, seda usun küll.
Mitte mingeid vesinikutanke meie eluajal ei tule. Selle võib rahulikult ära unustada. Alustagem juba sellest, et vesiniku süttimispiir on 4% kuni 75%, mis tähendab seda, et tegemist on gaasiga, millel on peaaegu, et kõige suurem vahe minimaalse ja maksimaalse kontsentratsiooni vahel, millal käib pauk.
Lisaks kogu tankimise keerukus. Lisaks tõsiasi, et suure surve all suurt kogust vesinikku sisaldav tünn tankis on sama tark idee, kui meeskonna istutamine laskemoona karuselli otsa. Lisaks logistiline keerukus. Lisaks tõsiasi, et enne tuleb lahendada muude valdkondade CO2 heide, alles siis võib hakata vaatama, kas sõjaväe liigutamiseks on ka vaja midagi ette võtta.

Aga selle kontseptsiooni PÕHILISED hädad ei ole mitte selles vesinikuajamis, vaid selles, et ei ole aru saada, kuidas on üles ehitatud selle soomuskaitse, kuidas toimub raua langetamine allapoole horisontaaltasapinda, kus hoitakse pearelva laskemoona, kuidas see masin haagib üldse tänapäevaste arusaamistega sõjast droonidega küllastunud taeva all jms. praktilised teemad.
teeline35
Liige
Postitusi: 1838
Liitunud: 11 Apr, 2010 9:21
Asukoht: LÄÄNEMAA
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas teeline35 »

Mitte mingeid vesinikutanke meie eluajal ei tule. Selle võib rahulikult ära unustada. Alustagem juba sellest, et vesiniku süttimispiir on 4% kuni 75%, mis tähendab seda, et tegemist on gaasiga, millel on peaaegu, et kõige suurem vahe minimaalse ja maksimaalse kontsentratsiooni vahel, millal käib pauk.
Lisaks kogu tankimise keerukus. Lisaks tõsiasi, et suure surve all suurt kogust vesinikku sisaldav tünn tankis on sama tark idee, kui meeskonna istutamine laskemoona karuselli otsa.
Vesinikukütuse elementidest; https://energiatalgud.ee/K%C3%BCtuseelement
Vesinikumahuti vajadus koos vesiniku kalduvusega lekkida teeb sellest kergesti süttiva komploti. Lisaks veel
Välja on töötatud mitmeid kütuseelemendi tüüpe, kuid mis on esialgseid investeeringuid arvestades osutunud energiaallikatena kalliks.
Mõttetult kallis üritus ja tõotab rakendamise korral suurejoonelisi pauke!? :scratch:
(Üli)koolitamata,aga lugeda kirjutada mõistan.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42780
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Kriku »

Teadlased on pikalt otsinud uusi ja paremaid viise vesiniku taltsutamiseks. Üks lootustandev suund on olnud sügav eutektiline lahus (Deep Eutectic Solvent ehk DES). Kujuta ette kahte ainet, mis eraldi olles sulavad alles kõrgel temperatuuril, kuid kokku segatuna muutuvad vedelaks palju madalamal temperatuuril. See ongi DES-ide võlu. Need lahused on vesiniku hoiustamisel eriti olulised, sest suudavad muuta tahked vesinikurikkad materjalid hõlpsasti kasutatavateks vedelikeks juba toatemperatuuril.

Kuid siiani pole ükski DES kasutanud hüdriide – aineid, mis on eriti rikkad vesiniku poolest ja võiksid avada uusi uksi vedela vesiniku hoiustamiseks. Siin aga tulebki mängu hiljutine läbimurre. Šveitsi föderaalse tehnoloogiainstituudi (EPFL) ja Jaapani Kyoto Ülikooli teadlased eesotsas professorite Andreas Zütteli ja Satoshi Horikega on loonud esimese hüdriidipõhise DES-i.

See on tõeline imelugu – läbipaistev, stabiilne ja vesinikurikas vedelik, mis püsib toatemperatuuril vedelana. Uus DES suudab hoida endas kuni 6,9% vesinikku oma massist, ületades isegi Ameerika Ühendriikide Energeetikaministeeriumi seatud 2025. aasta tehnilised eesmärgid. Uurimus on avaldatud mainekas ajakirjas Advanced Materials ja raputab vesinikutehnoloogia maailma nagu pikselöök selgest taevast.
https://teadus.postimees.ee/8287992/ves ... elle-purki

No on ikka tekst...

Publikatsioon: https://advanced.onlinelibrary.wiley.co ... .202502566 .
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10213
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Kilo Tango »

See on tõeline imelugu – läbipaistev, stabiilne ja vesinikurikas vedelik, mis püsib toatemperatuuril vedelana. Uus DES suudab hoida endas kuni 6,9% vesinikku oma massist, ületades isegi Ameerika Ühendriikide Energeetikaministeeriumi seatud 2025. aasta tehnilised eesmärgid. Uurimus on avaldatud mainekas ajakirjas Advanced Materials ja raputab vesinikutehnoloogia maailma nagu pikselöök selgest taevast....
Väike "nüanss" jäeti mainimata. Nimetatud segus olevad komponendid koos annavad minu teada tulemuseks tugevalt pürofoorse segu, mis kokkupuutel atmosfääriõhuga süttib iseenesest. Raketikütusena on selline nähtus positiivne. Tsiviilkasutuses ... no ma ei pea seletama.
lennumudelist
Liige
Postitusi: 892
Liitunud: 09 Jaan, 2024 18:14
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas lennumudelist »

Segu komponendid on tetrabutüülammoonium borohüdriid + ammooniumboraan.

Eutektiline segu käitub nii, et jäätub -50 C juures, vesinikku hakkab loovutama +60 C ja kõrgematel temperatuuridel.

Tuleohtlik on kindlasti. Ise süttimise kohta ei lugenud. Komponentidel on mõlemal klass "tuleohtlik", TBABH klass on lisaks "söövitav". Ei välista, et nad koos ongi isesüttiv, aga ilma hapnikuta põlemise võimet siiski ei pakuks.

6% vesinikku massi järgi on vesiniku ballooni toppimise kõrval konkurentsivõimeline tase, aga mitte selline tase, mille peale keemikud ukse maha jooksevad, et uue ühendi kohta rohkem kuulda saada.

Artikli autorid kirjutavad kuuma käes lagunemise teemal järgmist.
Decomposition of the 1–2 DES occurs in two stages, with mass losses of 7% and 70% at 80 and 165 °C, respectively. A similar trend is observed for the 1–3 mixture, though it exhibits a 14% mass loss in the first step. The difference in mass loss comes from the difference in the AB ratio. The gases that evolved during the first step are primarily hydrogen, with trace amounts of ammonia and borazine (B3N3H6). H2 release begins at ≈60 °C, followed by NH3 at ≈90 °C, and borazine at ≈100 °C.
...ning...
At temperatures above 150 °C, TBABH decomposes, releasing H2, NH3, and CO2 (Figure 4). After heat treatment at 300 °C, a red residue was obtained and identified as boron nitride (BN) based on FT-IR data (Figure 4C and Figure S16, Supporting Information).[51, 56, 60] BN formation at temperatures below 500 °C is unusual; the interaction of PB with TBABH may create new reaction paths for the formation of BN at 300 °C, thanks to H-bonding.[53, 61] The isothermal H2 release kinetics were followed by TG-MS at temperatures of 85, 90, 95, and 100 °C (Figures S25 and S26, Supporting Information). At temperatures below 95 °C, only H2 gas was observed by MS, suggesting that isothermal decomposition can suppress the release of impurities (Figure S27, Supporting Information). In addition, the release rate observed is almost 10 times faster than comparable systems where AB is dissolved in an IL or DES (Table S3, Supporting Information). The 1–2 mixture has a dehydrogenation rate close to that ofcatalytic AB methanolysis.[62] As only AB decomposes in the first stage, recycling TBABH by separating it from AB by-products is envisageable. Another method to release pure H2 would be the hydrolysis reaction, as we noticed H2 evolution upon exposure to moisture. Further research on re-cyclability and other applications must be done to find the best applications for these new hydrogen-rich liquids.
Ehk põhimõtteliselt laguneb vesinikku eritades ja nad käisid üsna kõrgetel temperatuuridel. Kui täheldatud oleks isesüttimist, oleks see kirja pandud, aga ei pandud - arvan seega et ei süttinud.

Huvitav kõrvalprodukt on borasiin. Erinevalt hüdrasiinist minu on minuteada borasiin mõnevõrra ohutum. S.t. ma nõustuks kuni 5 sekundit ootama ja vaatama ruumis, kus selle purk põrandale katki kukkus. Hüdrasiiniga ei nõustuks kohe mingil juhul.
Tarmo Männard
Liige
Postitusi: 1325
Liitunud: 08 Sept, 2005 0:35
Asukoht: Tallinn, Õismäe
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas Tarmo Männard »

Selle teema esimene sõnum kirjutatud 19.02.2007. Tund enne keskööd.
potentate kirjutas: 19 Veebr, 2007 21:54 20 aasta pärast ei ole enam võtta nii palju vedelkütust, et sõjamasinat töös hoida!
Mis saab rasketehnikast!
Laevad, ok, liiguvad tuumaenergial. Muud asjad ?
Praeguseks on väljapakutud 20 aastast juba 18 möödas ja vedelkütuse kriisi veel silmapiiril pole. Venelased ajavad rindele kohati poole sajandi vanuseid kütuseõgardeid. Tõsi, nende arv on langenud. Aga mite kütuse defitsiidi tõttu.
Allpool on populaarteaduslikult näidatud erinevate lennukite kütusetarvet.


https://m.youtube.com/shorts/F2c0h7q0o4c
kaupo51
Liige
Postitusi: 369
Liitunud: 19 Juun, 2022 12:46
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas kaupo51 »

Kui ma eelmise sajandi kaheksakümnendatel koolis käisin, siis räägiti, et naftat jätkub maakeral veel umbes viiekümneks aastaks ehk 2030-2035 pidi otsas olema. Ilmselt oli see ekslik prognoos tänases valguses.
avrnbr
Liige
Postitusi: 201
Liitunud: 29 Juul, 2016 18:57
Kontakt:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!

Postitus Postitas avrnbr »

Tarmo Männard kirjutas: 27 Juul, 2025 7:45 Venelased ajavad rindele kohati poole sajandi vanuseid kütuseõgardeid. Tõsi, nende arv on langenud. Aga mite kütuse defitsiidi tõttu.
Allpool on populaarteaduslikult näidatud erinevate lennukite kütusetarvet.
Ja rohelistelt ei piuksunatukestki! :mrgreen:
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist