Politseinike pildistamine-filmimine

...ja kõik muu sisejulgeolekusse puutuv
mart2
Liige
Postitusi: 6457
Liitunud: 22 Juun, 2014 19:52
Asukoht: Põlvamaa
Kontakt:

Re: Politseinike pildistamine-filmimine

Postitus Postitas mart2 »

Kriku kirjutas: 14 Sept, 2024 8:42 Uus juhtum: https://elu24.postimees.ee/8094166/ou-m ... pahuksisse .

1) Kodanik siis filmis läbi aia Pärnu politseimaja ja patrull soovis tema isikuttõendavat dokumenti kontrollida. Kodanik ei soovinud dokumente esitada ega nendega suhelda.

2) Jättes nüüd kõikvõimalikud menetluslikud nüansid kõrvale, arvan ma, et kui sisejulgeoleku huvides on, et mingit ala ei filmitaks, siis võiks selle ümber ehitada ka sellise aia, mis välistab niisuguse filmimise.
Kas siin ei ole loogikaviga?
1) Politseil polegi õigust isikut tuvastada? :scratch:
2) Võrdle - Kui eesmärk on vähendada kiirust, siis teeme maanteed kuumastikuks? Kui tahame, et keegi ei lennutaks droone lennujaama kohal, siis ehitagu kuppel peale? Kodanikel endil puudub kohustus reegleid järgida?

Kui aial oli peal tahvel, mis keelab pildistamise/filmimise, nagu olen mitmel pool näinud, siis on see piisav meede ja rikkujat võib/peab tuvastama!
Tänav on avalik koht, aia sees enam ei ole - nii nagu näiteks ka naabri hoov. :evil:
Paljude raamatute lugemine teeb inimese palju lugenud isikuks, kuid ei pruugi teha teda targaks...
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 43152
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Politseinike pildistamine-filmimine

Postitus Postitas Kriku »

mart2 kirjutas: 14 Sept, 2024 9:36Kas siin ei ole loogikaviga?
1) Politseil polegi õigust isikut tuvastada? :scratch:
Seda ma ei öelnud.
mart2 kirjutas: 14 Sept, 2024 9:36Tänav on avalik koht, aia sees enam ei ole - nii nagu näiteks ka naabri hoov. :evil:
Mõnevõrra oleneb sellest, kas naaber on avalik-õiguslik isik või mitte.

Üldiselt, avalikul võimul on kohustus tegutseda eesmärgipäraselt. Läbipaistmatu aed on ses mõttes eesmärgipärasem kui läbipaistev tara + silt.
mart2
Liige
Postitusi: 6457
Liitunud: 22 Juun, 2014 19:52
Asukoht: Põlvamaa
Kontakt:

Re: Politseinike pildistamine-filmimine

Postitus Postitas mart2 »

Kas ei ole eesmärgipärasem teavitada, et pildistamine on keelatud ja kontrollida nõude täitmist, kui igale poole maksumaksja raha eest müüri ehitada? Antud juhul ei olnud siiski otseselt salajase objektiga.
Kui asulas juhid ei järgi kiiruspiirangut, siis osaliselt toimibki sinu pakutud variant - kiiruse tõkestamine "magava politseinikuga". Oi-oi kui palju kisa!

Kas ei oleks siiski mõistlik, et inimesed täidavad nõudeid ja seda kontrollitakse?
Paljude raamatute lugemine teeb inimese palju lugenud isikuks, kuid ei pruugi teha teda targaks...
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 43152
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Politseinike pildistamine-filmimine

Postitus Postitas Kriku »

mart2 kirjutas: 14 Sept, 2024 13:09Kas ei ole eesmärgipärasem teavitada, et pildistamine on keelatud ja kontrollida nõude täitmist, kui igale poole maksumaksja raha eest müüri ehitada? Antud juhul ei olnud siiski otseselt salajase objektiga.
Aga võib-olla siis tegelikult polekski midagi, kui seda võiks filmida?

Muide, kui konkreetse juhtumi juurde naasta, siis dialoogis politseinikuga kodanik küsib korduvalt, et mille vastu ta siis eksis või mis alusel politsei soovib isikut tuvastada. Kui oleks olnud silt, siis usutavasti oleks politseinik seda maininud.
Kasutaja avatar
Sander17
Liige
Postitusi: 688
Liitunud: 18 Aug, 2024 10:06
Kontakt:

Re: Politseinike pildistamine-filmimine

Postitus Postitas Sander17 »

Kriku kirjutas: 14 Sept, 2024 14:49 Kui oleks olnud silt, siis usutavasti oleks politseinik seda maininud.
Praegu seal on vastavad sildid. Aga võib-olla need paigaldati peale seda intsidenti.
mart2
Liige
Postitusi: 6457
Liitunud: 22 Juun, 2014 19:52
Asukoht: Põlvamaa
Kontakt:

Re: Politseinike pildistamine-filmimine

Postitus Postitas mart2 »

Minu algses postituse oligi sõna "Kui" allajoonitud.

Antud video ja kommentaarid olidki selle pärast imelikud, et nagu alati on antud osa infost ... selline sobivam ... :(
Paljude raamatute lugemine teeb inimese palju lugenud isikuks, kuid ei pruugi teha teda targaks...
Roamless
Liige
Postitusi: 4143
Liitunud: 22 Okt, 2005 20:57
Kontakt:

Re: Politseinike pildistamine-filmimine

Postitus Postitas Roamless »

Mõned mõtted teemast. Politseinikud nõudsid isikult dokumenti isikutuvastamiseks, isik keeldus, üritas minema kõndida, käitus provatseerivalt, juhtis tähelepanu kõrvale "kenad tätokad naispolitseinikul". Politseinikud põhjendasid, et soovivad isiku tuvastust vastavalt korrakaitse seadusele, mis ütleb järgmist:
§ 32. Isikusamasuse tuvastamine

(1) Politsei või seaduses sätestatud juhul muu korrakaitseorgan võib isiku teadmisel kehtiva isikut tõendava dokumendi alusel tuvastada isikusamasuse, see tähendab teha kindlaks isiku nime ja isikukoodi või selle puudumisel sünniaja, tutvuda dokumendiga, võrrelda fotot ja teisi dokumendile kantud biomeetrilisi andmeid isikuga ning kontrollida dokumendi ehtsust, või kui see ei ole võimalik, siis tuvastada isikusamasuse muul õiguspärasel viisil, kui see on vajalik ohu ennetamiseks, väljaselgitamiseks, tõrjumiseks või korrarikkumise kõrvaldamiseks.
[RT I, 13.03.2014, 4 - jõust. 01.07.2014]

(2) Politseil või seaduses sätestatud juhul muul korrakaitseorganil on isikusamasuse tuvastamiseks õigus peatada isik ja nõuda temalt käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud dokumendi esitamist, saada isikusamasuse tuvastamist võimaldavaid ütlusi, sealhulgas andmeid isiku elukoha kohta, ning saada käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud võrdluseks biomeetrilisi andmeid.
[RT I, 13.03.2014, 4 - jõust. 01.07.2014]
(5) Isikusamasuse tuvastamisel on õigus kasutada vahetut sundi nii kaua, kui see on eesmärgi saavutamiseks vältimatu.

Mida politseinikele ette heita, siis seda, et ei suutnud välja tuua konkreetsed punkte Korrakaitseseadusest, aga ega pea ei olegi prügikast, ütled, et jaoskonnas annad annad paberil ette ka konkreetsed seaduspügalad.

Toome näiteks teistsuguse olukorra, kohalikel Vasjadel oli enne Ukraina sõda ja ka Ukraina sõja alguses "komme" käia droone lennutamas EKV või Kaitseliidu õppuste toimumispaigas või sõjaväeobjektide lähedal. Kättesaamisel oli jutt sama, mis ma valesti tegin, te rikute mu õigusi, miks pean isikut tuvastama, mille alusel te seda nõuate. Kui enne seda jäid nad kaitseliitlastest tavaliselt kohale kutsutud patrulliga vaidlema, siis tänapäeval pole enam pikka tseremoonitsemist, võetakse kaasa ja mõni mees on vist pidanud isegi trelle vaatama ning mõni mittekodanik elamisloast juttude järgi ilma jäänud (kahjuks siin vahendan kuuldut, mis loodetavasti on tõsi). Seega arvestades tänapäevast julgeolekusituatsiooni, on täiesti arusaadav, et isik, kes kipub näiteks kinnist politseimaja tagahoovi filmima, lisaks muule, saab ka kõrgendatud politseinike tähelepanu osaliseks ja selle asemel, et möliseda ning "tarka mängida", oleks võinud lihtsalt oma isikutunnistus esitada ja öelda ala "tunnen suurt huvi politseitöö vastu ja kaalun näiteks abipolitseinikuks saamist ning filmisin oma otstarbeks" ja oleks jäänud ära kogu action ehk kõik on kinni suhtlemises.
Unforeseen consequences
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 43152
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Politseinike pildistamine-filmimine

Postitus Postitas Kriku »

Selle vastu ma üldse ei vaidle, et kodanik käitus provotseerivalt ning ülal juba ütlesin, et menetluse üle ei viitsi arutada.

Muide, see KorS norm on ka omajagu topakalt sõnastatud:
Politsei ... võib isiku teadmisel kehtiva isikut tõendava dokumendi alusel tuvastada isikusamasuse ... , kui see on vajalik ... korrarikkumise kõrvaldamiseks.
Suurel hulgal juhtudel võib tekkida küsimus, kuidas ikka on isiku tuvastamine vajalik korrarikkumise kõrvaldamiseks. Näiteks, isik istub keset sõiduteed. Kas korrarikkumise kõrvaldamiseks on vaja tema isik tuvastada või piisab tema sõiduteelt eemaldamisest? Sama praegusel juhul - kui filmimine oli korrarikkumine, kas siis piisanuks filmimise lõpetamisest ja video kustutamisest?

Seadusandja millegipärast pole arvestanud politsei seljaajurefleksiga dokumenti küsida :) . Igaks juhuks, mina isiklikult ei pea seda küsimist liigseks, aga seaduse tekst tekitab sellise küsimuse küll.
davidsoniharald
Liige
Postitusi: 1701
Liitunud: 16 Veebr, 2010 22:57
Kontakt:

Re: Politseinike pildistamine-filmimine

Postitus Postitas davidsoniharald »

Dokumentide küsimise põhjenduseks sobib alati "meenutate välimuselt üht tagaotsitavat isikut".
Vanasti kui facebooki ei olnud veel, teati ainult oma pere sees, kes loll on.
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 16689
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: Politseinike pildistamine-filmimine

Postitus Postitas Fucs »

Kriku kirjutas: 17 Sept, 2024 10:24 Selle vastu ma üldse ei vaidle, et kodanik käitus provotseerivalt ning ülal juba ütlesin, et menetluse üle ei viitsi arutada.

Muide, see KorS norm on ka omajagu topakalt sõnastatud:
Politsei ... võib isiku teadmisel kehtiva isikut tõendava dokumendi alusel tuvastada isikusamasuse ... , kui see on vajalik ... korrarikkumise kõrvaldamiseks.
Suurel hulgal juhtudel võib tekkida küsimus, kuidas ikka on isiku tuvastamine vajalik korrarikkumise kõrvaldamiseks. Näiteks, isik istub keset sõiduteed. Kas korrarikkumise kõrvaldamiseks on vaja tema isik tuvastada või piisab tema sõiduteelt eemaldamisest? Sama praegusel juhul - kui filmimine oli korrarikkumine, kas siis piisanuks filmimise lõpetamisest ja video kustutamisest?

Seadusandja millegipärast pole arvestanud politsei seljaajurefleksiga dokumenti küsida :) . Igaks juhuks, mina isiklikult ei pea seda küsimist liigseks, aga seaduse tekst tekitab sellise küsimuse küll.
Seadustega ei ole meil alati kõige paremini jah. Midagi ülalkirjeldatud olukorra "lahtimõtestamiseks" leiab Julgeolekuasutuste seadusest.
§ 211. Teabe kogumine ja töötlemine ning andmesubjekti õiguste piirangud

(1) Julgeolekuasutus võib oma ülesannete täitmiseks või täitmise tagamiseks koguda ja töödelda muu hulgas järgmist teavet:
1) isikuandmeid;
2) eriliiki isikuandmeid;
3) anonüümitud andmeid;
4) üldsusele suunatud ja avalikest allikatest kättesaadavaid andmeid.

(2) Teabe kogumine ja töötlemine toimub vahetult julgeolekuasutuse või selleks volitatud asutuse või koostööle kaasatud isiku poolt.

(3) Julgeolekuasutus võib teabe kogumisel ja töötlemisel piirata andmesubjekti õigusi, sealhulgas õigust:
1) saada teada tema isikuandmete automatiseeritud või automatiseerimata töötlemisest, sealhulgas sellest, milliseid isikuandmeid töödeldakse, samuti töötlemise eesmärki, õiguslikku alust, ulatust ja põhjust;
2) saada teada tema isikuandmete vastuvõtjaid ja avaldatavate isikuandmete kategooriaid ning teavet selle kohta, kas tema isikuandmed edastatakse välisriigile või rahvusvahelisele organisatsioonile;
3) saada teada tema isikuandmete säilitamise tähtaega või tähtaja määramise kriteeriumeid;
4) saada teada tema isikuandmete töötlemise tehnilistest ja korralduslikest kaitsemeetmetest;
5) tutvuda kogutud ja töödeldavate isikuandmetega;
6) nõuda tema isikuandmete töötlemise piiramist;
7) nõuda tema isikuandmete ülekandmist;
8 ) esitada vastuväiteid tema isikuandmete töötlemise kohta;
9) saada teada isikuandmetega seotud rikkumisest.

(4) Käesoleva paragrahvi lõike 3 alusel võib piirata andmesubjekti õigusi juhul, kui piiramata jätmine võib:
1) kahjustada julgeolekuasutuse ülesannete täitmist;

2) takistada kuriteo tõkestamist;
3) kahjustada andmesubjekti või teise isiku õigusi ja vabadusi.
https://www.riigiteataja.ee/akt/JAS

*
Meil on teatud probleemid seadusandlusega, mis ei kata riigisaladuse alla mittekäivate andmete kogumist (ja edastamist) ning nn OSINT tegevust.
Sinna alla kuuluvad siis ka nt millegi-kellegi filmimine ja fotografeerimine välisluureametite jaoks ja/või ülesandel. Objekt ei pea alati olema kaitstud riigisaladusega. Aga sellised tegijad, tegevused (eesmärgid) on vaja kuidagi tuvastada... eriti praeguses julgeolekuolukorras.

Martin Purre on oma 2014a magistritöös neid aspekte ja seadusandluse vajakajäämisi lahanud üsna põhjalikult.
Mõned olulisemad nopped.
Välisluure ja muu info. KarS-i eelnõu Riigikogule esitades väitis justiitsministeerium eelnõu seletuskirjas, et riigireetmise koosseis KarS-is katab ära sellel ajal veel kehtinud KrK § 62 lg 1 ja § 63 sätestatud teod, kuid paraku jäi välja üks oluline moment, mille põhjendust ei ole käesoleva töö raames õnnestunud leida. Nimelt, kui KrK § 63 kriminaliseeris ka muu teabe kogumise välisriigi luure ülesandel, siis KarS-is selline tegevus enam karistatav ei olnud ega ole praegugi. N-ö muud tegevust välismaa huvides võib kehtiva KarS järgi subsumeerida küll näiteks kaasaaitamise kaudu (KarS § 22 lg 3 – kaasaaitaja on isik, kes tahtlikult osutab teise isiku tahtlikule õigusvastasele teole füüsilist, ainelist või vaimset kaasabi). Samas ei ole alati välisriikide luureteenistuste huvi pääseda ligi riigisaladusele või ohustada otseselt riigi iseseisvust, sõltumatust või territoriaalset terviklikkust, millisele järeldusele jõuti käesoleva töö spionaaži puudutavas osas. Sellised muud ülesanded võivad olla seotud ka luurele antud
taktikaliste ülesannetega ehk näiteks ühekordselt millegi teada saamisega, mis võib teise riigi otsustajatele korda minna lühemas ajaperspektiivis, näiteks diplomaatiliste läbirääkimiste positsioonide eelnev teada saamine vms. Luureteenistus aga kasutab info hankimiseks ikkagi
omi meetodeid.
Luure liigid. Väga laia tõlgenduse kohaselt jaguneb luureinfo kogumine kaheks: inimese kaudu hangitav teave ja tehniliste vahenditega hangitav teave. Siiski eksisteerib kolmaski suurem luurevaldkond, mida nimetatakse avalike allikate luureks ehk luureinfoks, mida kogutakse
avalike allikate kaudu (ingl k open source intelligence ehk OSINT)
. Nimetatud kolm peamist luure liiki ei ole ammendav loetelu luureliikidest, kuid on tuntumad. Kõik luureliigid võivad teineteist lõpptulemi osas täiendada ja olla samas teineteisele konkurentideks.
Kehtivas Eesti karistusõiguses moodustab riigisaladuse kogumine ja edastamine välisriigile süüteokoosseisu tunnuse nii riigireetmise kui
ka salakuulamise juures. Formaalselt on riigisaladus üks kehtiva KarSi riigireetmise ja salakuulamise sätete koosseisuline osa, formaalselt on selle kohta olemas ka legaaldefinitsioon riigisaladuse ja salastatud välisteabe seaduses, kuid tihti ei pruugi olla spionaaži objektiks (sihtmärgiks, ülesandeks) tingimata riigisaladus, vaid näiteks muu saladus, sensitiivne info või hoopis informatsioon, mis isegi ei ole sensitiivne, kuid mingis kontekstis võib muutuda ohuks (riigi)julgeolekule nagu mõjutegevus, aktiivmeetmed. Peamine küsimus antud alapunktis seisnebki riigisaladuse kui millegi kvalitatiivse hindamises läbi ohu riigi julgeolekule või kitsamalt öeldes välisele julgeolekule, mida kaitsevad KrS-i paragrahvid 232 ja 234.115 Samuti tuleb vaadata, kas üksnes riigisaladus on saladus, mida peaks spionaaži eest kaitsma, ja kas on infot, mida võib spioonile, välisriigi luurele või välisriigile anda. Võib ju olla ka, et ka muu privaatinformatsioon on salajane igapäevases mõttes – inimesed, firmad, kes tahes, ei soovi, et selline teave oleks avalikkusele kättesaadav, mis ometi on spionaažiobjektiks kui selliseks, näiteks arvuti salasõnad, PIN-koodid, inimeste omavahelised vestlused vms. Seadused peavad olema võimalikult täpsed selleks, et aidata vahet teha, mis on riigisaladus ja mis mitte, kui
näiteks avaliku info ja saladuse vahel võiks tekkida hägune olukord.
Kõik, mis võib olla tunnistatud riigisaladuseks, ei pruugi olla kriitilise tähtsusega riigisaladus. Mõne muu saladuse paljastamine võib tuua oluliselt suuremat kahju kui näiteks riigisaladuse paljastus, olgu selleks või majandusspionaažiga tekitatav kahju
https://digikogu.taltech.ee/et/item/e83 ... 799049b70b
isonts
Liige
Postitusi: 1329
Liitunud: 06 Aug, 2004 13:48
Asukoht: Võru
Kontakt:

Re: Politseinike pildistamine-filmimine

Postitus Postitas isonts »

Roamless kirjutas: 17 Sept, 2024 10:18 Toome näiteks teistsuguse olukorra, kohalikel Vasjadel oli enne Ukraina sõda ja ka Ukraina sõja alguses "komme" käia droone lennutamas EKV või Kaitseliidu õppuste toimumispaigas või sõjaväeobjektide lähedal. Kättesaamisel oli jutt sama, mis ma valesti tegin, te rikute mu õigusi, miks pean isikut tuvastama, mille alusel te seda nõuate. Kui enne seda jäid nad kaitseliitlastest tavaliselt kohale kutsutud patrulliga vaidlema, siis tänapäeval pole enam pikka tseremoonitsemist, võetakse kaasa ja mõni mees on vist pidanud isegi trelle vaatama ning mõni mittekodanik elamisloast juttude järgi ilma jäänud (kahjuks siin vahendan kuuldut, mis loodetavasti on tõsi). Seega arvestades tänapäevast julgeolekusituatsiooni, on täiesti arusaadav, et isik, kes kipub näiteks kinnist politseimaja tagahoovi filmima, lisaks muule, saab ka kõrgendatud politseinike tähelepanu osaliseks ja selle asemel, et möliseda ning "tarka mängida", oleks võinud lihtsalt oma isikutunnistus esitada ja öelda ala "tunnen suurt huvi politseitöö vastu ja kaalun näiteks abipolitseinikuks saamist ning filmisin oma otstarbeks" ja oleks jäänud ära kogu action ehk kõik on kinni suhtlemises.
Sellised Vasjad pakib kokku eriliselt tseremoonitsemata ilmselt KAPO.
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 16689
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: Politseinike pildistamine-filmimine

Postitus Postitas Fucs »

isonts kirjutas: 17 Sept, 2024 13:33
Roamless kirjutas: 17 Sept, 2024 10:18 Toome näiteks teistsuguse olukorra, kohalikel Vasjadel oli enne Ukraina sõda ja ka Ukraina sõja alguses "komme" käia droone lennutamas EKV või Kaitseliidu õppuste toimumispaigas või sõjaväeobjektide lähedal. Kättesaamisel oli jutt sama, mis ma valesti tegin, te rikute mu õigusi, miks pean isikut tuvastama, mille alusel te seda nõuate. Kui enne seda jäid nad kaitseliitlastest tavaliselt kohale kutsutud patrulliga vaidlema, siis tänapäeval pole enam pikka tseremoonitsemist, võetakse kaasa ja mõni mees on vist pidanud isegi trelle vaatama ning mõni mittekodanik elamisloast juttude järgi ilma jäänud (kahjuks siin vahendan kuuldut, mis loodetavasti on tõsi). Seega arvestades tänapäevast julgeolekusituatsiooni, on täiesti arusaadav, et isik, kes kipub näiteks kinnist politseimaja tagahoovi filmima, lisaks muule, saab ka kõrgendatud politseinike tähelepanu osaliseks ja selle asemel, et möliseda ning "tarka mängida", oleks võinud lihtsalt oma isikutunnistus esitada ja öelda ala "tunnen suurt huvi politseitöö vastu ja kaalun näiteks abipolitseinikuks saamist ning filmisin oma otstarbeks" ja oleks jäänud ära kogu action ehk kõik on kinni suhtlemises.
Sellised Vasjad pakib kokku eriliselt tseremoonitsemata ilmselt KAPO.
Noh, nüüd on sellega (kättesaadute karistamisega, mitte nende kättesaamisega) jah natuke lihtsamaks läinud.
Lennundusseadusesse (ja teistesse seonduvatesse seadustesse) viidi 2022 - 2024 sisse muudatused, mis seda lihtsamini võimaldavad.
Mingi aeg enne seda oli vahepeal (kui droonindus alles "uus teema oli") suht anarhia.

Kaitseväe territooriumite juures loata droonide lennutamine on karistatav.
Drooni lennutamise puhul on kaitseväel riikliku järelevalve õigus.
Käesoleva aasta 1. märtsist muutusid Eestis droonide lennutamise reeglid.
1. august 2023
https://mil.ee/uudised/kaitsevae-territ ... aristatav/
EER sensitiivsed alad jm lennukeelud
https://utm.eans.ee/avm/#p=11.82/59.23954/25.92692

01.07.2024 jõustunud Lennundusseadusesse redaktsioonis viidi nt. sisse §4 prim 1 ja muud vastavad muudatused.
https://www.riigiteataja.ee/redaktsioon ... 8062022010
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline