Autotehnikateema

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
OLAVI
Liige
Postitusi: 2774
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas OLAVI »

AMvA kirjutas: 16 Sept, 2024 11:14 ......
Kui need Osrami LED pirnid välja tulid, siis ma kohe kontrollisin, et kas on ka Eestis lubatud.
Kuna sertifitseering puudus, siis ma väga kahtlen, kas seal üldse mingit Eestikeelset dokumenti sai olla, sest kui sertifitseering puudus, siis mis dokument see olla võis?
....
Siin on praegu olemasolev Osrami nimekiri 26 EU riigi keeles, kus on ka Läti- ja Leedukeel ning oli ka Eesti keel rahvuslipuga olemas aga praeguseks on leht muudetud ja eestikeelt ei ole.
Eesti lipp oli lühikest aega ja siis kadus.
https://www.osram.de/am/night-breaker-l ... /ledcheck/

Kui sisestada pirni pakendil olev kontrollkood, siis saab alla laadida sellised abilehed, mis kuuluvad ingliskeelse lehe juurde.
Läti H7 tõlge: https://look.ams-osram.com/m/4f183b788b ... WNB-LV.pdf
Läti H4 tõlge: https://look.ams-osram.com/m/7d60031d6a ... WNB-LV.pdf

Gabariidilambi W5W dokument: https://look.ams-osram.com/m/6b7950b5db ... 25DWNB.pdf

H7 allalaetav dokumendt: https://look.ams-osram.com/m/1d87739de3 ... 10DWNB.pdf

Siin on rahvusvaheline allalaetav "tiiteleht", kus on ka eestikeelne kirje senini olemas.
https://look.ams-osram.com/m/5bd6fe0010 ... ts-ABG.pdf
ÜLDLEHT.png


Kuna meie korrakaitsel ei jagu jõudu isegi sõidukite tulede kontrollimiseks, siis vaevalt suudetakse kontrollida valgustite legaalsust ja siis on lihtsam "peita pea liiva alla" ja kuulutada, et "meil ei ole LED lubatud".

Kindlasti kõik kes on autoga käinud tehnoülevaatusel on näinud, et kontrollitakse esitulede langemisnurka ja valguslaigu kuju spets aparaadiga, et liiga kõrgele ei näitaks.

Aga tõstku see käsi ja andku ka teistele teada, et kas ja kus ülevaatuspunktis on näinud tulede kontrollimise stendi, kus kontrollitakse ka esitulede paraleelsust auto kere pikkiteljega, et tuled ei pimestaks vastusõitjat ega metsa ei näitaks.
Telefoniga mõnest kohast pärides on öeldud, et puudub selline võimalus.
Ma tean, et milline see aparaat välja näeb aga ise ei ole meie ülevaatuspunktides kordagi näinud ja sega ei saa kuidagi loota, et tehnilise ülevaatuse läbivad meil õieti reguleeritud laternatega autod.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
AMvA
Liige
Postitusi: 5119
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

Eks sa võta see paber näppu ja käi nende LED-idega ülevaatusel ära. Kui läbi saad, anna ka meile teada.
OLAVI
Liige
Postitusi: 2774
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas OLAVI »

AMvA kirjutas: 17 Sept, 2024 7:51 Eks sa võta see paber näppu ja käi nende LED-idega ülevaatusel ära. Kui läbi saad, anna ka meile teada.
Ma siin jagasin infot neile kes ise otsimisega hakkama ei saa aga "Iga kauboi peab oma ratsuga ikka ise hakkama saama".

Nagu kirjutasin, et korraliku valgustiga on "valguslaik (ja värvustemperatuur) nii ilus nagu õpiku pildil" ja kuna ka tulede kontrolli masinaga kõrvalekaldeid ei leitud siis mingit paberit ei küsitudki.
(Kuna mittevastava spektriga (mittevalged, moodsad noortepärased, hiinaodav) lambid tekitavad juba eemalt vaadates probleeme, siis nende katsetamisele ei hakanud vahendeid raiskama.)

Muuhulgas oskan hoiatada viletsate LED salongitulede eest, mis eraldi võivad küll toimida aga "uste avanedes süttivasse laevalgustisse" ei kõlba.
Korduvalt on olnud juhust, kus mitme lediga laevalgustuse lambid tekitavad (vananedes, niiskus?) elektrihäireid, mis ajavad lolliks valveseadme.
Alul andis ikka tükk aega põhjust otsida.
(Kui läbi tumeda klaasi põlevat ledi vaadates on näha, et osa valguspinna sektoreid vilgub/väreleb, siis see tasuks kohe minema visata ja mitte oodata tüütu probleemi tekkimist.)
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
Fuchs
Liige
Postitusi: 372
Liitunud: 22 Nov, 2005 14:02
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Fuchs »

OLAVI kirjutas: 17 Sept, 2024 10:52 (Kui läbi tumeda klaasi põlevat ledi vaadates on näha, et osa valguspinna sektoreid vilgub/väreleb, siis see tasuks kohe minema visata ja mitte oodata tüütu probleemi tekkimist.)
Ei pruugi kusjuures üldse vilkuda või väreleda seal midagi probleemide põhjustamiseks. Mul ajas muidu täitsa toimiv salongivalgustuse led pardakaamera lolliks (või õigemini selle toitekale ei meeldinud ledi tekitatud häired). Iga kord kui ukse avasin (salongivalgus läks põlema) kadus laadimine ära. Kvaliteetse ledi paigaldusel see jama kadus. Sarnane jama on ka odavate majapidamises kasutatavate led lampidega. Teatud juhtudel võib lamp näiteks FM raadiot vastuvõttu päris korralikult häirida.
AMvA
Liige
Postitusi: 5119
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

OLAVI kirjutas: 17 Sept, 2024 10:52
AMvA kirjutas: 17 Sept, 2024 7:51 Eks sa võta see paber näppu ja käi nende LED-idega ülevaatusel ära. Kui läbi saad, anna ka meile teada.
Ma siin jagasin infot neile kes ise otsimisega hakkama ei saa aga "Iga kauboi peab oma ratsuga ikka ise hakkama saama".

Nagu kirjutasin, et korraliku valgustiga on "valguslaik (ja värvustemperatuur) nii ilus nagu õpiku pildil" ja kuna ka tulede kontrolli masinaga kõrvalekaldeid ei leitud siis mingit paberit ei küsitudki.
(Kuna mittevastava spektriga (mittevalged, moodsad noortepärased, hiinaodav) lambid tekitavad juba eemalt vaadates probleeme, siis nende katsetamisele ei hakanud vahendeid raiskama.)
See su jutt on ikka täielik kelbas.
Iga ülevaataja saab aru, et sul põlevad esilaternates LED pirnid.

Ja mis korralikust värvustemperatuurist sa räägid?
Isegi OSRAM kodulehelt on võimalik vaadata, et H7 LED valgstemperatuur on 6000 K, kui H7 Night Breaker Silver halogeen (mis on kõige valgem) valgustemperatuur on 3200 K. Selle erinevuse näeb isegi pime ära.
OLAVI
Liige
Postitusi: 2774
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas OLAVI »

AMvA kirjutas: 17 Sept, 2024 12:37 .... Ja mis korralikust värvustemperatuurist sa räägid? ...
Tegelikult peaks rääkima valguse spektraaljaotusest, sest iga tootja kirjutab reklaamiks sellise temperatuurinumbri, mis aitab tal kasumlikumalt toodet müüa.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
AMvA
Liige
Postitusi: 5119
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

OLAVI kirjutas: 17 Sept, 2024 16:14
AMvA kirjutas: 17 Sept, 2024 12:37 .... Ja mis korralikust värvustemperatuurist sa räägid? ...
Tegelikult peaks rääkima valguse spektraaljaotusest, sest iga tootja kirjutab reklaamiks sellise temperatuurinumbri, mis aitab tal kasumlikumalt toodet müüa.
Ja-jaa. Ja siga lendab, eks?

Eks sa ju tead kindlasti, milline on see spektaaljaotus nendel pirnidel. Eks postita need andmed siia.

Kelbas kuubis.
OLAVI
Liige
Postitusi: 2774
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas OLAVI »

AMvA kirjutas: 17 Sept, 2024 16:22 ...
Eks sa ju tead kindlasti, milline on see spektaaljaotus nendel pirnidel. Eks postita need andmed siia. ...
Ei jaga, sest ei ole mul vaja, et kontrolli hakatakse veelgi suurendama, kui igasugused ülbed karvajalad katsetama hakkavad.
Saa ise oma hobusega hakkama!

Juba kui seasinised ja kusekollased saastalambid müügile tulid, mõtlesin välja meetodi nende spektri võrdluseks, et mitte laste silmi rikkuda ja olen sama meetodit edukalt ka LED'ide juures kasutanud ning ei ole aastate jooksul probleeme olnud ei ääre ega numbrituledega.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
AMvA
Liige
Postitusi: 5119
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

OLAVI kirjutas: 17 Sept, 2024 22:29
AMvA kirjutas: 17 Sept, 2024 16:22 ...
Eks sa ju tead kindlasti, milline on see spektaaljaotus nendel pirnidel. Eks postita need andmed siia. ...
Ei jaga, sest ei ole mul vaja, et kontrolli hakatakse veelgi suurendama, kui igasugused ülbed karvajalad katsetama hakkavad.
Saa ise oma hobusega hakkama!

Juba kui seasinised ja kusekollased saastalambid müügile tulid, mõtlesin välja meetodi nende spektri võrdluseks, et mitte laste silmi rikkuda ja olen sama meetodit edukalt ka LED'ide juures kasutanud ning ei ole aastate jooksul probleeme olnud ei ääre ega numbrituledega.
:lol:
Ise ka usud oma juttu?
Väino
Liige
Postitusi: 785
Liitunud: 10 Aug, 2009 20:18
Asukoht: Virumaa
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Väino »

Võimalik on küll, aga häirib selline suhtumine:
- Kui tead, miks sa siis küsid.
- Kui sa seda ise ei tea, siis ära arva, et minagi sulle ütlema hakkan.

Eri mõte üldse siis postitada.
ahto42
Liige
Postitusi: 731
Liitunud: 06 Mär, 2022 13:46
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas ahto42 »

Neid Kelvineid võib ju ka miljon olla(sinisem), aga kui valgustugevust ei ole, siis ei ole neist essugi abi.




https://www.youtube.com/watch?v=hRqxTl4rxlg

Tegu küll 9a vana videoga ja kindlasti on palju edasiminekud antud teemas, aga valik on kirju ja neist need õiged välja valida on päris keeruline, kuid mitte võimatu.
Madis Reivik
Liige
Postitusi: 4625
Liitunud: 20 Dets, 2019 13:30
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Madis Reivik »

Kõrgem valgustemperatuur ja kõrgem kasutegur käivad kahjuks koos.
Hiina saasta puhul on probleemiks vilets värviedastus, st spekter ei ole pidev ja seal on muhud ning lohud. Värviedastusindeks on jube vilets (CRI on halogeenil ligi 100), nt 60.
Jällegi, vilets CRI tuleb koos kõrgema kasuteguriga.

Ja kuna LED vajab tööks muundurit (pinge-vool) siis muundur on ju kallis, saab paar senti kokku hoida kui ignoreerida EMC nõudeid (las kiirgab, pohh see raadio) ja tarbitav vool pardapingest on kah mingi läbu (ei vasta nõuetele), see omakorda võib auto elektrisüsteemi kiusata.

Halogeeni asendamine LEDiga.. niikunii enamasti ei anna sama valgustugevust, pluss veel talvel ei sulata jääd ka lahti tuleklaasilt.

Nii et pange parem korralik halo.
Erureamees
Liige
Postitusi: 911
Liitunud: 17 Nov, 2022 14:11
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Erureamees »

Ma üldiselt jälestan igasuguste juriidiliste tekstide lugemist ja pean juriste tarakanidest ilgemateks putukateks. Mulle minu ignorantluses jääb sügavalt arusaamatuks, miks on selline valdkond, mis karjuvalt unifitseerimist vajab (nõuded transpordivahendite ja nende osade kvaliteedile, seisundile, omadustele), sellest välja jäetud ja samas on EU seaduste ülimuslikkusega kaetud valdkonnad, millel pole mingit f...ng põhjust seda olla.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Madis Reivik kirjutas: 18 Sept, 2024 9:06 Kõrgem valgustemperatuur ja kõrgem kasutegur käivad kahjuks koos.
Hiina saasta puhul on probleemiks vilets värviedastus, st spekter ei ole pidev ja seal on muhud ning lohud. Värviedastusindeks on jube vilets (CRI on halogeenil ligi 100), nt 60.
Jällegi, vilets CRI tuleb koos kõrgema kasuteguriga.

Ja kuna LED vajab tööks muundurit (pinge-vool) siis muundur on ju kallis, saab paar senti kokku hoida kui ignoreerida EMC nõudeid (las kiirgab, pohh see raadio) ja tarbitav vool pardapingest on kah mingi läbu (ei vasta nõuetele), see omakorda võib auto elektrisüsteemi kiusata.

Halogeeni asendamine LEDiga.. niikunii enamasti ei anna sama valgustugevust, pluss veel talvel ei sulata jääd ka lahti tuleklaasilt.

Nii et pange parem korralik halo.
Hiina ja Taivani valgustite (B-osana valdav turul) probleem on väga ebaühtlane valguslaik ja tükati lausa arusaamatu valgusjaotus, mis tuleneb laternaklaaside, optikate ja pirnide valmistamise ebatäpsusest. Näiteks hõõgniit pole täpselt keskel.

Selline laiguline valgus teepinnal segab lausa sõitmist ja sunnib pidevalt mõtlema, et kas seal tumedamas kohas on mingi auk või lihtsalt valgusvihus on auk.

Olen ka seda meelt, et tuleks kasutada suurendatud valgustugevusega, kuid legaalseid pirne. Halogeenide teemal on neid erinevaid, Osramil nt Cool Blue ja Night Breaker. Tuleb arvestada, et kuumema põlemise tõttu on nende eluiga lühem näiteks jaapani juustudel kasutatavatest Longlife pirnidest.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Üks vihje, kes otsib kaubikut või istmetega kaubikut - et Volkswagen pakub täna neid 2.0TDI mootoriga, mis on ainus normaalsuurusega mootor, mis on turule jäänud. Isegi laisas, 75 kW tuunes, millega võib see mootor kaua sõita.

Muud kaubikutootjad on downsizetud mootoritega, Stellantis (Peugeot ja maskeeritud kloonid) on 1,5 diisliga, mersu ja Renault on ka 1,5 diisel. Ford pakub Eestis väikekaubikule vaid 1,0 ökoturbo mootorit, millest mõistlik inimene ringiga mööda käib.

Seejuures on ehk huvitav see, et see 2,0 TDI võtab umbes samapalju kütet kui meed üleforsseeritud 1,5 downsize mootorid.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist