F-35 olevikust ja tulevikust

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
olavsu1
Liige
Postitusi: 1327
Liitunud: 26 Veebr, 2022 9:25
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas olavsu1 »

sg01 kirjutas: 22 Mär, 2025 20:58
olavsu1 kirjutas: 22 Mär, 2025 18:47 osta võib, aga kohe tuleb teha japsi, ehk reverse engineering koheselt.
Ja mida see reverse engineering sulle annab?
võimaluse/teadmised/oskused asendada komponente, selliste omatoodetud komponentidega, missuguste üle võõrad enam ei oma kontrolli.

huvilised võiks uurida palju Mitsubishi F-2 sees on algupärast ameeriklast.
Lemet
Liige
Postitusi: 20799
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Lemet »

Jääda lootma revers engineeringule on pikas plaanis kabelimats omaenda tehnilisele arengule. Nõukogude Liit on suurepärane näide. Millegi sel kombel valmistamiseks tuleb taasluua mitte ainult asi ise, vaid ka materjalid, tehnoloogiad jmt. See kõik võtab hullult aega ja ressurssi, muu ilm aga leiutab selle aja sees juba hoopus midagi muud. Mida tuleb taas re-engineerima hakata.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42812
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Kriku »

Peale selle, et arenenud maailma kuuluvate riikide vahel tekitab see igasuguseid õiguslikke probleeme. NSVL-il, Venemaal või Hiinal on loomulikult ükskõik.
sg01
Liige
Postitusi: 435
Liitunud: 27 Mär, 2022 18:08
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas sg01 »

olavsu1 kirjutas: 23 Mär, 2025 0:16
võimaluse/teadmised/oskused asendada komponente, selliste omatoodetud komponentidega, missuguste üle võõrad enam ei oma kontrolli.

huvilised võiks uurida palju Mitsubishi F-2 sees on algupärast ameeriklast.
Ma olen aru saanud, sellepärast neid vähendatud võimekusega relvasüsteeme toodetaksegi, et soovi korral see reverse engineering sulle midagi ei annaks sest reverse engineeritavad komponendid neil relvasüsteemidel lihtsalt puuduvad. Võtame kasvõi komposiitsoomuse ja automatiseeritud tulejuhtimissüsteemita tanki T-72M, mida sa seal reverse engineerid?
War isn't a 100-meter dash, it's a marathon. Baseless optimism is a form of self-deception.
Kasutaja avatar
Some
Liige
Postitusi: 4835
Liitunud: 11 Aug, 2008 9:25
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Some »

Lisaks - varuosad tulevad ikka USAst, nii et sõltuvuses oled nii või naa.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 5589
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Gideonic »

Some kirjutas: 23 Mär, 2025 13:23 Lisaks - varuosad tulevad ikka USAst, nii et sõltuvuses oled nii või naa.
Kusjuures asi hullem:

https://www.berlingske.dk/indland/reger ... e-vaek-fra
https://bsky.app/profile/nerdicdefence. ... 6rci7kvc2z

Taanlased kinnitavad et Skrydstrup õhubaasis olevaid F-35 varuosad on USA omand, mida nad võivad ära liigutada oma äranägemist järgi. Seda on korra juba tehtud, kui neid vastu taanlaste tahtmist Iisraeli saadeti.
olavsu1
Liige
Postitusi: 1327
Liitunud: 26 Veebr, 2022 9:25
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas olavsu1 »

Gideonic kirjutas: 25 Mär, 2025 9:58
Some kirjutas: 23 Mär, 2025 13:23 Lisaks - varuosad tulevad ikka USAst, nii et sõltuvuses oled nii või naa.
Kusjuures asi hullem:

https://www.berlingske.dk/indland/reger ... e-vaek-fra
https://bsky.app/profile/nerdicdefence. ... 6rci7kvc2z

Taanlased kinnitavad et Skrydstrup õhubaasis olevaid F-35 varuosad on USA omand, mida nad võivad ära liigutada oma äranägemist järgi. Seda on korra juba tehtud, kui neid vastu taanlaste tahtmist Iisraeli saadeti.
seda enam on reverse engineering oluline.

tegelikult tuleks usa tehnika unustada ja keskenduda vaid EU tehnikale.
Võtame kasvõi komposiitsoomuse ja automatiseeritud tulejuhtimissüsteemita tanki T-72M, mida sa seal reverse engineerid?
siis see on ju vundament, sinna saab palju asju teha.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 5589
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Gideonic »

olavsu1 kirjutas: 25 Mär, 2025 13:34 seda enam on reverse engineering oluline.
tegelikult tuleks usa tehnika unustada ja keskenduda vaid EU tehnikale.
See peaks jah siililegi selge olema et on 10+ aasta perspektiivis ainus võimalus. Ja mitte ainult militaar- vaid laias laastus kõiges mis on kriitiline (tuumajaamade tehnoloogia, tarkvara).

Paraku lühiajaliselt väga paljut ei muuda. mis Revese-engineeringusse puutub siis ei tasu ainult "eelmist generatsiooni" järgi tegema jääda. F-35 puhul on sellega arvestatud ja olulisim asi mida seal varastada tahta on tarkvara. See on aga tehtud üsna keeruliseks.

Mis riistvarasse puutub siis tegelikult ammu juba Euroopal programmid käimas:

Ühendkuningriik alustas uue lennuki programmi juba 2015:
https://en.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems_Tempest

Millest on nüüdseks välja arenenud ÜK, Jaapani ja Itaalia ühisprojekt Global Combat Air Programme:

Demonstraatorit on plaanis lennutada 2027 ja relvastusse jõuab lennuk (heal juhul) 2035.

Sakslastel ja Prantslastel on üle kivide ja kändude teine projekt FCAS millega seis ähmasem ja loodetakse kasutusele võtta 2040. Ühte teist saab kindlasti kiirendada, aga point on see et need asjad ongi 10 aastase vinnaga, ja mingit imet siin ei tee.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43808
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Dassault suurendab Rafale tootmist
https://www.france24.com/en/live-news/2 ... ane-output

Artiklit lugedes tahaks nutta:
Dassault Aviation chief executive Eric Trappier said the company had increased output from one war plane a month in 2020 to more than two per month this year, and was working with suppliers to be able to produce combat planes even faster.
"We are planning to deliver three per month next year, and four from 2028-2029," he told Le Journal du Dimanche newspaper.
Olen siin kuskil rääkinud näitena, et Willow Run lennukitehas, mis tootis WWII ajal B-24 raskepommitajaid (mis võiks keerukuselt olla midagi sarnast), tootis 24 lennukit ööpäevas, st ühe lennuki tunnis. Loomulikult töö kolmes vahetuses. Prantslased tahavad toota paari 3 aasta pärast 48 lennukit aastas.

F-35 tootmistempo on täna 150 lennukit aastas.

Taoliste tempode juures on kiireks relvastumiseks ilmselt mõttekas asuda olemasolevate lennukite eluea pikendust tegema või kui kusagil on mingid laoplatsid, neid siis ellu äratama. Prantsusmaa puhul on siis jutt Mirage 2000test. Paraku on siin jällegi jäme ots USA käes, kes ainsana peab üleval suuremaid relvastuse strateegilisi varusid, Euroopas kiputakse kohe vanarauaks lõikama.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 5589
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Gideonic »

Kapten Trumm kirjutas: 25 Mär, 2025 16:00 Dassault suurendab Rafale tootmist
https://www.france24.com/en/live-news/2 ... ane-output

Artiklit lugedes tahaks nutta:
Dassault Aviation chief executive Eric Trappier said the company had increased output from one war plane a month in 2020 to more than two per month this year, and was working with suppliers to be able to produce combat planes even faster.
"We are planning to deliver three per month next year, and four from 2028-2029," he told Le Journal du Dimanche newspaper.
Olen siin kuskil rääkinud näitena, et Willow Run lennukitehas, mis tootis WWII ajal B-24 raskepommitajaid (mis võiks keerukuselt olla midagi sarnast), tootis 24 lennukit ööpäevas, st ühe lennuki tunnis. Loomulikult töö kolmes vahetuses. Prantslased tahavad toota paari 3 aasta pärast 48 lennukit aastas.

F-35 tootmistempo on täna 150 lennukit aastas.

Taoliste tempode juures on kiireks relvastumiseks ilmselt mõttekas asuda olemasolevate lennukite eluea pikendust tegema või kui kusagil on mingid laoplatsid, neid siis ellu äratama. Prantsusmaa puhul on siis jutt Mirage 2000test. Paraku on siin jällegi jäme ots USA käes, kes ainsana peab üleval suuremaid relvastuse strateegilisi varusid, Euroopas kiputakse kohe vanarauaks lõikama.
See ongi see miks üks asi on Eurooplaste jutt ja teine on tegutsemine. F-35ga on ilge sitt küll majas, aga neid lepingute ülesse ütlemisega kiirustada ka ei tasu, eriti kui alternatiive ei saa 4-5 aasta jooksul. Seda enam kui osadel (näiteks Soomlased) on vanad lennukid piisavalt ära ruunatud, et uusi on ikka "üsna kohe" vaja.

Kaugemad tarned 3-5+ aastat võib vast isegi mõnel juhul külmutada / tühistada. Asendada siis võimalusel Rafale, Gripeni või isegi koreakate KF-21'ga (kui lapshaigusi kannatab), aga kõik peale Rafale sisaldavad USA osasid, ning Rafale tarneajad on ülal kirjas .... :(

Laias laastus tundub see mis kõige muu Euroopa relvastusega. Enda tegemata töö. Tuleb asjad käima lükata ja järngevad 3-5 aastat siiski hambaid krigistata ja USAst ka osta.
Madis Reivik
Liige
Postitusi: 4627
Liitunud: 20 Dets, 2019 13:30
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Madis Reivik »

Reverse engineering ei ole võlusõna.

Ma võin istuda enda arvuti taha, võtta nt F35 turbiinilaba, nihiku ja mikromeetri ning teha täpse joonise. Koos materjalitüübiga. Ja kirjutada juurde "extra purity single ingot material" vms.

Aga mis edasi saab :) ?
sg01
Liige
Postitusi: 435
Liitunud: 27 Mär, 2022 18:08
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas sg01 »

olavsu1 kirjutas: 25 Mär, 2025 13:34seda enam on reverse engineering oluline.
Reverse engineering eeldab seda, et sul on ligipääs F-35 originaal eksemplarile, milliseid USA õhujõud ise kasutavad. Sa oled võimeline kopeerima sealt olulisimad sõlmed, neid ise tootma ja saavutad seeläbi ligilähedase võimekuse originaaliga. Neid vähendatud võimekusega isendeid, mida jänkid oma nn. "liitlastele" müüvad ei anna reverse engineerida. Mul on millegipärast tunne, et sul on väljendist reverse engineering väheke vale arusaam.
War isn't a 100-meter dash, it's a marathon. Baseless optimism is a form of self-deception.
Madis Reivik
Liige
Postitusi: 4627
Liitunud: 20 Dets, 2019 13:30
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Madis Reivik »

Ma toon sellise hüperboolse näite et Hooveri paisu pole kuigi keeruline pildi pealt maha joonistada :)
Või Giza püramiidi.

Võtmesõna on tehnoloogia, lennukiehituse - eriti mootori - materjalid ei ole reeglina lihtlabaselt töödeldavad ja valatavad.
Erureamees
Liige
Postitusi: 911
Liitunud: 17 Nov, 2022 14:11
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Erureamees »

See kehtib isegi vana hea longbow kohta.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10220
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Kilo Tango »

Erureamees kirjutas: 28 Mär, 2025 14:50 See kehtib isegi vana hea longbow kohta.
Ei ole hea analoogia. Longbow materjalid olid pigem sellised "mine loodusesse ja võta". Turbiini labade puhul on asi ikka märksa keerulisem. Ega asjata ei ole gaasiturbiini taseme peamine näitaja TIT (turbine inlet temperature), mis sõltub otseselt turbiini labade võimest taluda kõrgeid temperatoore suure rpm juures. Selle koha pealt ei ole praegu ameeriklastele kellestki vastast.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline