Erureamees kirjutas: ↑29 Mai, 2025 8:58
Siia peab tegema ääremärkuse, et üks asi on lennuohutusjuurdlus, aga hoopis teine asi on kriminaluurimine:
Saan sellest aru, aga kriminaaluurimine ja tsiviilprotsess sellisel juhul sõltuvad pea täielikult lennuohutusjuurdlusest.
Ohutusjuurdlus on siiski natuke teine teema, kui kriminaaluurimine. Ohutusjuurdluse ülesanne on juhtumi kompleksne uurimine: põhjuste uurimine, asjaolude väljaselgitamine, nende koosmõju jne ja sealt edasi tegevused järgnevate samalaadsete õnnetuste ära hoidmiseks, aga mitte süüdlaste karistamine. See tähendab võimalikke protseduuride muutmisi, tehnilise järelevalve tõhustamist, pilootide täiendavat väljaõpet, lennuorganisatsioonide/ettevõtete töökorralduse reguleerimist jne. Need asjad pole aga kriminaalprotsessis üldsegi vaatluse all. Kuigi tihti on põhjuseks inimfaktor, siis olen enam kui kord näinud NG-s mingit märgilise tähendusega katastroofi (seal tavaliselt ongi mingid olulised, erilised, protseduure või muid tavasid muutma pannud juhtumid), mille uurimise järel on selgunud, et piloodid täitsid neile väljaõppes selgeks tehtud ja korduvalt simulaatoris läbimängitud juhendit/protseduuri, aga eriliste kokkulangevuste korral ja asjaolude kujunemisel see väljaõpitud ja neile täitmiseks mõeldud tööreglement osutus kahjuks just neis oludes viimaseks piisaks sündmustejadas. Ja a´la peale seda täiustati käitumisprotokolli, väljaõpet, tehnilist hooldus vmt reglementi vmt .
Aga kriminaaluurimises võib see jääda teisejärguliseks. Esiplaanil on lennuvahendi piloteerija, ja miks ta midagi tegi või tegemata jättis. Ja mehaanik, või vigase jupi paigaldust kontrollinud ülevaataja, töögraafikute koostaja jne võivad jääda rambivalgusest kuskile kaugemale. Ja on küllalt olnud ka juhtumeid, kus tekkis tehniline tõrge (nt peale hoodust) ja olukorra hindamisel meeskond tegi vale otsuse, ja selle tagajärjel küll olulise, kuid tagasi maandumise seisukohast mitte eriti suurt rolli mängiva vea/tõrke valesti hindamise ja sellejärgse eksliku tegevuse tõttu lennuk kukkus alla.
Aga kindlustus vaatab lihtsalt mida need eelnenud uurimised ära tuvastavad ja siis otsustavad kellele mille asjus nõuet esitada.... Ja see võib olla ka (nagu just sai ajakirjandusest lugeda) füüsilise isiku pärandi vastu esitatud nõue. Või lennuvahendi omaniku, kui suurema ohu allika valdaja vastu, juriidilise isiku vastu esitatud nõue.