Nagu näha, siis robottõlke pisiasjadesse takerdumine ei luba vist laiemat pilti mõista?
Antud teemas ei ole üldse määrav, kas tegu on ketiga või rihmaga, sest põhiteemaks on, et aktiivsete vedelike keskkonnas asuva kriitilised (nukaajam, jahutus) plastdetailid on tehtud kaasajal õli (ja selle lisandite) mõjul ajas lagunevatena.
Nukkvõlliajamite enneaegse lagunemisee (keti puhul) ei ole mitte plastmassist (1965. a tootmisse võetud ausa ja ülivastupidava BMW M30 tüüpi mootori ketiajami jupid on samuti plastmassist, välja arvatud ketipinguti tugevusosa, tald, mis käib vastu ketti on samuti plastist) keti suunajad, vaid õlivahetustega koonerdamine ja tehase poolt kliendile vastavate pooltõdede müümine (kui hooldevaba ikka meie auto on).
Lagunevad nad kahel moel, esiteks kett ise kulub ära (tulenevalt sitast õlitusest, mida "pakub" 30 tuhat sõitunud solk) ja teiseks lagunevad keti ajamis sisalduvad laagrid/puksid. Eriti nõellaagrid.
Samal legendaarsel M30 mootoril on suht peenike üherealine kett, mis ajab ringi suhteliselt raskelt käivat (hirmus jäigad klapivedrud) nukkvõlli. Kui mootori normaalne õlivahetus on tagatud (ja musta õli tõttu) ei ummistu ketile õli jagav õlitustoru, siis mingeid anomaalseid keti ja nukkvõlli kulumisi ei esine - neid tuleb vahetada siis, kui läbisõit kisub sinna 400-500 tuhande kanti.
Muidu tänapäeva paljuklapilistel autodel kasutatakse vähema avamiskestusega nukkvõlle kui toona, sestap saab kasutada pehmemaid vedrusid ning nukkvõlli ringikäimine on kergem.
Mis puudutab hammasrihmasid, siis nende eluiga on ikkagi pikenenud. Nt BMW mootoritel oli 1980datel rihma vahetuse välp 40-60 tuhat (räägime praktilisest, mitte paberil olevast), täna on hammasrihma (mõtlen kuiva) eluiga lõdvalt seal 100 000 taga. Mis on probleem, on need "märjad" hammasrihmad, mille välja reklaamitud 200+ tuhat vahetusvälbad on mullipuhumine, mõni mees saab 100 tuhande pealt uue mootori osta.
Tõsi on aga selles, et need tänapäeva pika vahetusvälbaga kuivad hammasrihmad on tavaliselt kulukad vahetada - see on selle ressursi hind. Esiteks on nad väga kapitaalselt kinni ehitatud, et kättesaamiseks lõhu pool mootorit laiali (et mustus ligi ei saaks) ja teiseks nendega kaasneb keerukas pingutus-vabajooksu rullikumajandus, mis tavaliselt ka sellise läbisõiduga vahetada tuleb. Selle tulemus võib olla ka hammasrihma vahetuse kulu töökojas tehes 500-st eurost ülespoole.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.