683. leht 683-st
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Okt, 2025 18:35
Postitas Kapten Trumm
Õli ja viin pole erinevalt pidurivedelikust kuigivõrd vett siduvad ehk hügroskoopsed vedelikud. Viinal on pigem etanooli lendumise teema, kui pudel pole õhutihe.
Pidurivedelikus sisalduvad komponendid seovad niiskust isegi nii pisikestest pragudest nagu võimalikud pidurisilindri kummikatete ebatihedused ja mansetid. Töösilindrist 2-3 aastat vana vedelikku välja lastes tulebki alguses törts majoneesilaadset emulsiooni. Kuidas see vesi sinna sattus, ei saagi aru. Trummelpidurite puhul ehk on võimalikum, kuna seal on kummikattes auk, kust käib klotsi ots sisse. Ketaspiduri kummikatted peaks küll üsna hermeetilised olema.
Plastist õlipakendid on üldiselt ikka sellise hõbepaberi taolise asjaga hermeetiliselt suletud. Peale korgi enda. Õli puhul arvaksin, et seal on pika seismise puhul probleem settimine ja kihistumine, eks siis tuleb enne loksutada.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Okt, 2025 18:51
Postitas krossipart
Kapten Trumm kirjutas: ↑21 Okt, 2025 18:35
Õli ja viin pole erinevalt pidurivedelikust kuigivõrd vett siduvad ehk hügroskoopsed vedelikud. Viinal on pigem etanooli lendumise teema, kui pudel pole õhutihe.
Pidurivedelikus sisalduvad komponendid seovad niiskust isegi nii pisikestest pragudest nagu võimalikud pidurisilindri kummikatete ebatihedused ja mansetid. Töösilindrist 2-3 aastat vana vedelikku välja lastes tulebki alguses törts majoneesilaadset emulsiooni. Kuidas see vesi sinna sattus, ei saagi aru. Trummelpidurite puhul ehk on võimalikum, kuna seal on kummikattes auk, kust käib klotsi ots sisse. Ketaspiduri kummikatted peaks küll üsna hermeetilised olema.
Plastist õlipakendid on üldiselt ikka sellise hõbepaberi taolise asjaga hermeetiliselt suletud. Peale korgi enda. Õli puhul arvaksin, et seal on pika seismise puhul probleem settimine ja kihistumine, eks siis tuleb enne loksutada.
Loe eelnevad jutud üle, mida kirjutasid.. Aga Te jätkake oma "teooriat" a,la "Õli ja viin pole erinevalt pidurivedelikust kuigivõrd vett siduvad ehk hügroskoopsed vedelikud. Viinal on pigem etanooli lendumise teema, kui pudel pole õhutihe."

Mnjah.. "Õli puhul arvaksin, et seal on pika seismise puhul probleem settimine ja kihistumine, eks siis tuleb enne loksutada."? Aga Te jätkake ja ikka vahva lugeda Teie mõtteid ja soovitusi..

Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Okt, 2025 20:34
Postitas OLAVI
mart2 kirjutas: ↑21 Okt, 2025 15:51
OT algab.
OLAVI kirjutas: ↑21 Okt, 2025 14:55
... Näiteks viina realiseerimise aeg USA's on 1 aasta, sest jook võtvat klaasi maitse külge ja see tõusis probleemiks kui Eesti viina taheti laevaga USA'sse eksportida.
Eks akf teab muidugi paremini, kuid olen mina Viru valget (klaastaaras) ja Saku õlut (plekkpurgis) ostnud Põhja Ameerika "mõlemal poolel" - nii USA-s kui Kanadas.
Kummagi joogi puhul mingit maitseerisust ei täheldanud ...
Mingi "setu" maitseeelistus ei huvita absoluutselt ülemeremaa riigiametit.
Liiga noortele või puuduva mäluga isikutele seletan siis pikemalt Eesti viinatootjate seiklusi, umbes nii nagu tookord meie meedias kirjeldati.
Aegu tagasi, kui Eesti viinatootjad alles hakkasid viina ameerikasse vedama ja saatsid proovipartii (Y2K?) konteinerid teele, seadis
USA vastav amet klaastaaras imporditavale viinapudelile nõude see realiseerida 1 (ühe) aasta jooksul arvestades villimisest.
Kuna konteinerid olid laeval kontrollimata temperatuuris, liiga kaua teel aga pudelis oleku aeg hakkas jooksma pudelisse villimisest, siis jäi ärimeestel viina realiseerimiseks aega ainult 8 kuud.
Kuna oli ilmne oht, et selle ajaga ei jõuta kogu tundmatu joogi saadetist maha müüa ja osa kauba utiliseerimise eest tuleks omanikul halval juhul veel peale maksta, siis organiseeriti USA ööklubides reklaamüritustena "massiline Eesti viina odavmüük", mille käigus õnnestus enamusest joogist läbi häda vabaneda.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Okt, 2025 20:46
Postitas Jaanus2
Huvitav, kas neil võtab oma viski ka klaasi maitse juurde ja parim enne on üks aasta?
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Okt, 2025 20:57
Postitas OLAVI
krossipart kirjutas: ↑21 Okt, 2025 16:07
Kapten Trumm kirjutas: ↑21 Okt, 2025 15:34
Mul kunagi oli selline Boschi vedelik, plekknõu oli 5-liitrine, andis seda ikka tühjaks kulutada
Edaspidi olen ostnud Castroli oma liitristes plastpudelites ja keeranud need peale kasutamist kõvasti kinni. Aastaga kulub ehk ära.
Õlivahetus vastavalt läbisõidule või korda aastas..Mõte paigas..Miks?
Tekitas küsimuse,
kuidas võiks olla seotud õli säilivusaeg ja pakend? 
....
Täpselt sammuti kui poes müüdav "Himaalaja sool", mis mäe otsas on juba miljon aastat hunnikus seisnud aga poepakendile on märgitud: "Parim enne 2 aastat", sest pakendi enda omadused on selle aja peale muutunud kõlbmatuks.
Sammuti on realiseerimise aeg määratud poeriiulil seisval, tehasekinnises plastpudelis piduriõlil, sest niiskus ronib ajaga läbi plastiku pudelisse aga plekkanistris võib seista kauem, 5 aastat, nagu Bosch oma toote kohta teatab.
Samal põhjusel peab kaasaegsel "õhukeste kliimatorudega autodel" perioodiliselt vahetama kliimaseadmes gaasi, sest õhuniiskus saastab kliimaõli.
Ka odaval valges kanistris klaasipesuvedelikul on realiseerimise aeg, sest UV kiirgus muudab ajaga valge plasti hapraks ning kui ostja äkilisemalt kanistrit haarab, võib see puruneda.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Okt, 2025 21:04
Postitas OLAVI
Jaanus2 kirjutas: ↑21 Okt, 2025 20:46
Huvitav, kas neil võtab oma viski ka klaasi maitse juurde ja parim enne on üks aasta?
Sõltub vist kliimavööndist?
Tartus maja suviti kuumal (ca +50C) pööningul 20 aastat kastides seisnud peened joogid (konjakid, viskid, rummid, jne.) maitsesid nagu solk ja pähe ei hakanud.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Okt, 2025 22:03
Postitas mongol
Missugune peab olema peaehitus, et peeneid jooke pööningul hoida?
Ikka kelder või kõhupaun.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Okt, 2025 22:15
Postitas MeelisV
OLAVI kirjutas: ↑21 Okt, 2025 20:57
krossipart kirjutas: ↑21 Okt, 2025 16:07
Kapten Trumm kirjutas: ↑21 Okt, 2025 15:34
Mul kunagi oli selline Boschi vedelik, plekknõu oli 5-liitrine, andis seda ikka tühjaks kulutada
Edaspidi olen ostnud Castroli oma liitristes plastpudelites ja keeranud need peale kasutamist kõvasti kinni. Aastaga kulub ehk ära.
Õlivahetus vastavalt läbisõidule või korda aastas..Mõte paigas..Miks?
Tekitas küsimuse,
kuidas võiks olla seotud õli säilivusaeg ja pakend? 
....
Täpselt sammuti kui poes müüdav "Himaalaja sool", mis mäe otsas on juba miljon aastat hunnikus seisnud aga poepakendile on märgitud: "Parim enne 2 aastat", sest pakendi enda omadused on selle aja peale muutunud kõlbmatuks.
Sammuti on realiseerimise aeg määratud poeriiulil seisval, tehasekinnises plastpudelis piduriõlil, sest niiskus ronib ajaga läbi plastiku pudelisse aga plekkanistris võib seista kauem, 5 aastat, nagu Bosch oma toote kohta teatab.
Samal põhjusel peab kaasaegsel "õhukeste kliimatorudega autodel" perioodiliselt vahetama kliimaseadmes gaasi, sest õhuniiskus saastab kliimaõli.
Ka odaval valges kanistris klaasipesuvedelikul on realiseerimise aeg, sest UV kiirgus muudab ajaga valge plasti hapraks ning kui ostja äkilisemalt kanistrit haarab, võib see puruneda.
Kas see õhukese toru lõik tähendab, et toru kaudu niiskus sisse läheb või mis selle lause tagamote nüüd oli ?
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Okt, 2025 22:42
Postitas davidsoniharald
OLAVI kirjutas: ↑21 Okt, 2025 20:34
Liiga noortele või puuduva mäluga isikutele seletan siis pikemalt Eesti viinatootjate seiklusi, umbes nii nagu tookord meie meedias kirjeldati.
Aegu tagasi, kui Eesti viinatootjad alles hakkasid viina ameerikasse vedama ja saatsid proovipartii (Y2K?) konteinerid teele, seadis
USA vastav amet klaastaaras imporditavale viinapudelile nõude see realiseerida 1 (ühe) aasta jooksul arvestades villimisest.
Kuna konteinerid olid laeval kontrollimata temperatuuris, liiga kaua teel aga pudelis oleku aeg hakkas jooksma pudelisse villimisest, siis jäi ärimeestel viina realiseerimiseks aega ainult 8 kuud.
Kuna oli ilmne oht, et selle ajaga ei jõuta kogu tundmatu joogi saadetist maha müüa ja osa kauba utiliseerimise eest tuleks omanikul halval juhul veel peale maksta, siis organiseeriti USA ööklubides reklaamüritustena "massiline Eesti viina odavmüük", mille käigus õnnestus enamusest joogist läbi häda vabaneda.
Usu jah kõike, mida kuskil kobrulehes kirjutatakse. Eriti mingite ärikate jutte. Siis kui viin oli juba teel, hakati seadma mingeid nõudeid jne. Kõlab nagu ehtne õhtulehe möga.
Isiklikust kogemusest õlidega: seisis vene TEP-15 õli jääk mul kanistris paar aastat. Kui tahtsin kasutusele võtta, oli põhja tekkinud mõnus must sade. Lääne õlidega ei ole seda täheldanud. Olen spetsiaalselt vaadanud.
Mis puutub "õhukeste kliimatorudega autot", siis mitte ei usu, et vee aur suudab läbida metalli kristallvõret. Kõlab nagu järgmine kutsehariduskeskuse meeste jutt.
Igasugu linnalegende ei tasu siin ka tõe pähe kirja panna.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Okt, 2025 23:46
Postitas isakene
Plastikpakendist.
Kümme aastat tagasi käisin Euroopas hulkumas. Täpselt Wolfsschanze külastamise päeval sattus mul sünnipäev olema ja sõbrad kinkisid mulle selle puhuks udupeene schnapsi nimega "Familia Wodka". Pesuehtne issijogurt, sajagrammine läbipaistev plasttopsik rebitava kaanega, parmu hommikualustus.
Kuna selle joobnustava joogi eksponaatiline väärtus ületas tugevalt temast eeldatavalt saada olevat maitseelamust, jäi ta lihtsalt elutuppa riiulisse seisma, hea vahepeal sõpradele näidata ja arutada, millise kisaga meil sotsiaalvõrgustikes "Pere Viina" nimeline rüübe võiks vastuvõttu leida. Ühel hetkel aga paistis, et joogi kogus on vähenema hakanud. Ning praeguseks on enamvähemtäpselt pool vedelikust alles. Nüüd ongi huvitav teada, kas järgmise kümne aasta jooksul haihtub lõplikult ära?
