Lääneriikide Leopard 2 tankide olukorrast ja varuosade saamisest Portugali näitel(sobib mitmesse teemasse korraga).
Portugali armee tankide olukord on ikka nukker
Valitsusjuht keeldus saatmast Ukrainasse Portugali armee tanke Leopard 2, näidates end olevat ainult Portugali käsutuses ukrainlaste sel alal koolitamiseks – sai Nascer do Sol teada sõjaväeallikast.
António Costa vaidleb seega vastu välisministri João Cravinho esimestele avaldustele, kes ütles, et Portugal tarnib leopardid Ukrainale. Seda kavatseks ka kaitseminister Helena Carreiras, kes aga peaministri keeldumisega silmitsi seistes teatas, et otsus tehakse hiljem.
Relvajõud pole teadlikud António Costa blokaadi põhjustest, spekuleerides sõjaväeringkondades, mis võivad ulatuda soovist mitte edasi vaenulikku Moskvat jätkata kuni puhtalt eelarveliste põhjusteni, arvestades operatsiooniga kaasnevaid kulusid.
Tuleb märkida, et enamik Portugali 37 sõidukist, mis on pargitud Santa Margarida sõjaväeväljakul, ei tööta varuosade puudumise tõttu. Seda seetõttu, et vaatamata sellele, et need on Hollandist kasutatud, kuuluvad need Leopard 2 (mudel A6) kõige arenenumasse sarja, olles tehnoloogiliselt väga keerukad. Lisaks ei ole armeel ega ole kunagi olnudki soomukite tulistamiseks ainsatki laskemoona, vaid ainult õppelaskemoona.
Hooldusraskused
Leopard 2 tankide saatmine Ukrainale Venemaa sissetungile vastu seista otsustati eelmisel nädalal nn Ramsteini grupi – viiekümnest Kiievi liitlasriigist koosneva grupi (millesse kuulub ka Portugal) – koosolekul. sõnastada viise ukrainlaste sõjaliseks toetamiseks.
Otsus võeti vastu pärast seda, kui Berliin loobus liitlaste survel vastumeelsusest Leopard 2 saata, kuna teistel sama tüüpi soomukitega riikidel puudus lepinguliselt roheline tuli Saksamaalt tootja ja omanikuna. paakide kolmandasse riiki edastamiseks.
Leopard 2 peetakse tankiks, mis vastab kõige paremini Ukraina armee vajadustele ajal, mil teatatakse Venemaa uuest ulatuslikust pealetungist ja sellest tuleneb ka Volodymir Zelenski surve läänele, et see läheks heaks kiita ja kiirendada.
Eelkõige oma kõrgtehnoloogiaga mudelit A6 peetakse maailma parimaks tankiks just nimelt laskevõimsuse ja täpsuse poolest (hoiab suurtükitorni stabiilsena ka liikuva sõiduki korral).
Kuid – ütlevad Portugali sõdurid, kes on sõidukit juba katsetanud – eeldab selle süsteemide kõrge tundlikkus (mida ei saa peatada, kuna see võib laguneda ja energiat laadida, nagu juhtub Santa Margaridas asuvate autode puhul) püsiv, seega on Leopard 2 edu tagatud ainult siis, kui sellega kaasneb keeruline hooldusseade.
Saksa vastupanu põhjused
See oleks sama sõjaväeallika sõnul olnud põhjus sakslaste vastumeelsusele varustust hankida. «Seoses Leopard 2-le esitatavate nõudmistega ja sellega, et nende hoolduseks pole varuosasid, võivad need tankid hakata Ukraina rindel seisma jääma, mis tekitaks Saksamaal halba enesetunnet ja siis võib-olla ka seletus sellele, et Saksamaa vastupanu selle tarnimisele» – ütles meie allikas ja lisas: «See pole ainult Portugal. Kõigil riikidel, kus on Leopard 2, on sama probleem, isegi Saksamaal endal. Puudub pidev komponentide tarnesüsteem, kuna need on liiga kallid ja tehas [saksa Krauss-Maffei Wegmann – KMW] ei suuda püsivat tootmist säilitada, kuna Leopard soomukitega riigid [18-liikmeline rühm LEOBEN , siis peaaegu kõik eurooplased] ei telli osi regulaarselt. Mõnikord peatub tehas ja just siis, kui LEOBENi grupp koguneb, et arutada osade puudumist, jätkub tootmine, kuni tellimusi on märkimisväärses koguses».
Sama sõduri jaoks on Leopard 2 Ukrainasse toimetamise võimalus Saksamaa jaoks raske koorem, kuna Berliin peab selle rikke vältimiseks katma kogu operatsiooni: «Selle lahingumasina tehnoloogia teeb -o vaevalt jätkusuutlik, välja arvatud operatsioonides, milles sakslased on otseselt seotud, sest nemad võtavad hooldussüsteemi selja taha. Vaja on väga spetsialiseeritud töökodasid ja ma ei tea, kuidas sakslastel nii varuosade kui ka spetsiifilise tehnikaga läheb. Kas ukrainlastel on tehnikuid, kes suudavad hooldust teha (mille väljaõpe võtab palju kauem aega kui Leopard 2 operaatoril) või peab Saksamaa sinna saatma spetsialiseerunud inimesed? Või isegi autod peavad uuesti Ukraina territooriumilt lahkuma, et neid üle vaadata? Kas see, et kui sakslased lähevad Ukrainasse ülalpidamist tagama, võib seda tõlgendada sõja uue kõrgpunktina. Igatahes ei tea sakslased siiani, kui palju see kõik neile maksma läheb. Kuid ainult nemad saavad probleemi lahendada. Neil on nuga ja juust käes».
Portugalil pole ühtki mürsku laskemoona
Tõenäoliselt peab KMW Leopard 2 sekkumiseks Ukrainas taasavama tehase. Sama juhtub spetsiaalselt valmistatud lahingumasinate laskemoona tootmisega. Ja see võib olla veel üks põhjus, miks Portugali valitsus ei jätka tankide tarnimisega. «Võiksime isegi nelja-viie autot pakkuda, aga meil pole isegi laskemoona. Need on väga kallid. Odavaim maksis 10 000 € tükk. Üks tank Ukrainas laseb päevas 60 lasku. Kujutage nüüd ette, kuidas tulistavad 300 autot [number, mille küsis Zelensky]. Kes toodab laskemoona? Kui 300 autot lasevad 40 padrunit päevas, teeb see matemaatika [120 miljonit eurot]. Kujutage ette aasta [peaaegu 44 miljardit eurot]! Isegi kui see on 100 Leopard 2, mis peaks olema kõige rohkem, mida saate, sest riigid üritavad häbi eest põgeneda. Kui auto läheb katki ja osasid pole, jäetakse see maha. Ja kardetakse autode sattumist venelaste kätte, kes peagi avastaksid neile paigaldatud kõrged turvasüsteemid. Seal läheb saladus. Põhimõtteliselt võib öelda, et need on head autod sõjaväeparaadiks».
Hispaania saadab "rämpsu"
Madridi ajaleht El País teatab tuvastamata valitsusallikatele viidates, et Hispaania saadab Ukrainasse neli kuni kuus Leopard 2 A4 (200 komplektist, mis on seisnud üle 20 aasta). Tegemist on tehnoloogiliselt kehvema mudeliga kui Portugali oma (mida ka naaberriigil on, aga millest ta loobuda ei taha), mida armeeallikas liigitab "rämpsuks".
Lissabon on omalt poolt valmis saatma järjekordse partii 14 Ameerikas toodetud soomus roomikveokit M113, sarnaselt sellega, mida ta juba eelmisel kevadel sama tüüpi sõidukiga tegi ja mis on valmis teele minema. Santa Margaridas on umbes 135 seda tüüpi sõidukit, millel pole suuri hooldusprobleeme ja mille mootorid on väheste töötundidega. «Värv peale ja ongi valmis,» võtab sõjaväeallikas kokku.
Portugal pakub endiselt Ukrainale kaheksa suure võimsusega generaatorit elektri tootmiseks, lisaks partii 120 mm laskemoona ning kahte tonni meditsiini- ja tervishoiuseadmeid (millest osa saadeti juba teisipäeval õhuteed pidi).
Mis puudutab Ukraina isikkoosseisu koolitamist Portugali tehnikute poolt, siis Leopard 2 kasutamiseks on veel otsustamisel, kas see toimub Portugalis või Ukrainas.
https://translate.google.com/translate? ... ia-tanques
https://sol.sapo.pt/artigo/791623/costa ... ia-tanques