Hitleri reaktiivlennukid

Tagantjärele tarkus on täppisteadus. Või kui tädil oleks rattad...
MelT
Uudistaja
Postitusi: 16
Liitunud: 09 Apr, 2005 14:36
Asukoht: pärnu
Kontakt:

Postitus Postitas MelT »

Jah, maandumine pidi õnnestuma esimesel katsel. Teist korda kõrgust koguda, viletsavõitu kiirendusega, ei õnnestunud tõenäoliselt nii mõnelgi piloodil. (kuigi sel tüübil lendasid enamjaolt experdid)
Tulejõud (?) oli hea, aga kuuli algkiirus liiga väike. Mis ei võmaldanud kaugemalt küllalt täpset ettesihtimist. Et edukalt rünnata, tuli rünnatavale enne tule avamist piisavalt ligidale pääseda. Mis tähendas oma kõige olulisema üleoleku, kiiruse kaotamist.
Põlema läksid nad ka, näiteks gaasi oskamatu lisamisega võis turbokompressor (midaaiganes see täpselt oli) lihtsalt ummistuda. Tagajärjeks, pikk ilus tuline jutt taevas. (Adolf Galland ütles, et parem oli gaasiheebel mingil ajal rahule jätta ja lihtsalt lennata. See küll ei puutu asjasse, aga ma kohe ei saa märkimatta jätta et Galland oli ainuke piloot, kelle Bf109-el oli installeeritud sigarisüütaja:).)
Ühe mootori seiskumine ei tähendanud tingimatta lennuki allakukkumist. Manual lubas lendu ja pööranguid nii töötava kui kui seisva mootori suunas. Kujutan küll ette et stabiilsus oli sel juhul hullem kui külgkorviga mootorrattal.
Pilt
Ah jaa, kuna lennuk oli kallis ja tehnoloogialt uudne, (piloote muideks "kapoti" alla ei lubatud) peeti vajalikuks nende turvamine maandumisel ja lendutõusmisel tavaliste propellerhävitajatega. (täiskiiruse pidurdamine/saavutamine tegi nad kergeks saagiks lennuvälja kohal patrullivaile vaenlase lennukeile.) Arvata võib et turvamise asemel võinuks hävitajad oma aega mujal produktiivsemalt veeta... Kas tollal juba õhus ülekaalu, ja mis veelgi olulisem, häid experte kaotanud luftwaffe võis endale ikka lubada kalli ja siiski mitte eriti tõhusa reaktiivhävitaja kaitsmiseks "tõmmata" näit. kusagilt rinde olulisest lõigust paar hävitajat? Iga lennuk maksab.
(Kujutage ette olukorda, kui näiteks ühel väiksemal riigil oleks 352 hävitajat, ja selle riigi vastas seisaks...noh, näiteks... Erich Hartmann:).)
"Und ihr habt doch gesiegt!"
Kasutaja avatar
Soobel
Liige
Postitusi: 2292
Liitunud: 30 Dets, 2004 12:19
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Soobel »

Aga mis sel Go229-l häda oli?

(Ei teata tegelikult, kuna lahingusse ta ei jõudnud)
Vaid Siil mu kõrval lebas siin. Ta suri ammu.
[img]http://www.soobel.planet.ee/TGMB.gif[/img]
Kasutaja avatar
Soobel
Liige
Postitusi: 2292
Liitunud: 30 Dets, 2004 12:19
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Soobel »

Värskendasin teadmisi tarkade raamatute abil ja jätkan veidi seda oleksiloogiat.

Polnud see B29 midagi nii super aparaat, et natsidel midagi vastu panna polnud. Nimelt oli katsetustes Ju287.

Märkida tasub ka Ar234, ajaloo esimest reaktiivpommitajat, mis oli liitlaste õhutõrjele praktiliselt kättesamatu. See masin jõudis ka mõned lahingulennud teha.

Samasse kategooriasse oleks lahterdunud ka Go229

Samuti on teada, et P80 ja Meteor olid kindlasti lahjemad riistad, kui Me262. Esimene reaktiivlennuk, mis natsidele tõsisemat ohtu oleks kujutanud, oli inglaste Vampire.

Ehk siis: tehke, mis tahate, natsid lihtsalt olid oma asjjadega liitlastest sammukese ees.

Sõja mõni kuu kauem kestmisest poleks tolku olnud, teine takt oleks sõjale sisse tulnud siis, kui natsid oleks kätte saanud mõned naftamaardlad (Kaspia näiteks)


(oleksoloogia = oleksite teadus)
Vaid Siil mu kõrval lebas siin. Ta suri ammu.
[img]http://www.soobel.planet.ee/TGMB.gif[/img]
A4
Liige
Postitusi: 1887
Liitunud: 13 Juun, 2005 23:55
Kontakt:

Postitus Postitas A4 »

Polnud see B29 midagi nii super aparaat, et natsidel midagi vastu panna polnud. Nimelt oli katsetustes Ju287.

Justnimelt - oli katsetustes. Seeriatootmise alguseni oleks veel ilmselt paar aastat katsetusi vaja läinud. Arvestades ameeriklaste tehnilist üleolekut oleksid ameeriklased ise selleks ajaks midagi sama head välja mõelnud, kui mitte paremeta.

Ja kui sa hakkad võrdlema B-29 ja Ju-87 tehnilisi andmeid, siis leidsin midna vaid ÜHE karakteristiku, millega Ju 287 Superfortressi ületab - maksimaalne lennukiirus, mis B-29-l oli u. 570 km/h, Junkersil aga vaid 620 km/h (http://tanks45.tripod.com/Jets45/Histor ... Ju-287.htm). Pealegi ei ole maksimaalne kiirus eriti oluline näitaja (eriti pommitajate puhul). Kõikide muude omaduste poolest - lennukaugus, kasulik (pommi)last jne - tegi Superfortress Ju287-le pika puuga ära. Pealegi ei olnudki tegemist mitte strateegilise kaugpommitajaga, vaid tavalise taktikalise pommitajaga.

Aga see ei ole peamine. Peamine on see, et sisepõlemismootoritega lennukite vallas ei olnud sakslastel Superfortressile midagi vastu panna, kui siis ainult ehk He-177, mida lendurid paraku "lendavaks kirstuks" kutsusid.
onu juulius
Liige
Postitusi: 434
Liitunud: 25 Jaan, 2005 21:35
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas onu juulius »

Inimressursside lõppemise ja ülemjuhataja ebaadekvaatsuse vastu ei aita ükski reaktiivlennuk.
Ja nii head need aparaadid nüüd ka polnud, et nende abil 2 rindel sõdides õhus ülekaalu saavutada.
Sellelsamal Me262-l olid ka omad hädad, nimelt kippusid nad aeg-ajalt täie hooga vastu maad sööstma. Põhjus oli selles, et ei osatud arvestada helikiiruse lähedal tekkivate nähtustega - vist oli nii, et teatud olukorras kiilus ninas tekkiv lööklaine kinni sabatüürid ning juhtkangi täiest jõust kangutada püüdval piloodil polnud mahti ka raadio teel teatada, mis toimub.
Kasutaja avatar
Soobel
Liige
Postitusi: 2292
Liitunud: 30 Dets, 2004 12:19
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Soobel »

See on ka omaette küss, et miks sakslased suuri pommitajaid ei kasutanud.

Ressursse vähe? Et siis minna väikses pommikoorma ja väikse lennukiga ja lasta sild õhku, mitte nii nagu ameeriklased, kes saatsid eskaadri kindlusi, mis ruutkilomeetri maad meetri jagu madalamaks pommitasid sealkandis, kus sihtmärk juhtus olema?

Panid saksad rõhu U-bootidele? (kui polnuks liitlased enigmat lahti muukinud, oleks atlandi liiklus neil kordades kusisemalt läinud ja see oleks kindlasti sõda pikendanud. Eriti kui oleks jõutud veel küllaldaselt uut tüüpi allveelaevu vette lasta)
Vaid Siil mu kõrval lebas siin. Ta suri ammu.
[img]http://www.soobel.planet.ee/TGMB.gif[/img]
MelT
Uudistaja
Postitusi: 16
Liitunud: 09 Apr, 2005 14:36
Asukoht: pärnu
Kontakt:

Postitus Postitas MelT »

onu juulius kirjutas:ülemjuhataja ebaadekvaatsuse vastu ei aita ükski reaktiivlennuk.
Hitleri soov oli ju et me 262 ei oleks lihtsalt hävitaja, vaid
ka pommitaja. Minu isiklik ebakompetentne arvamus: paganama
väärt mõte. Mida sa ikka teed pommitaja vastu keda sul oma
tattaeglaste (suhteliselt) hävitajatega püüda ei õnnestu? Pommid
maha ja minema (parem veel kui öösel), kui vainlane üllatusest
toibub, joondud juba kodulennuväljale:)
Kas nad ka pommitasid,ja kui edukalt, ma kahjuks täpsemalt ei
tea.
Tundub et reaalne olukord oli massilised fortresside parved.
Millede kasvõi osalinegi tõrjumine, mitte ainult ei pikendanud
sõja käiku, vaid päästis nii mõnegi süütu tehasetöölise elu.
B-29 oli kõhu alt ja eest (paar sekundit sihtimiseks, lühike
täpne valang ja paar sekundit kõrvalepõikeks.) üsna kaitsetu.
Üks korralik messer või fokker, külma verega piloodi käes, sai
neile liigagi sageli saatuslikuks. Kuna "kindluste" parved enne
sihtmärgini jõudmist väikese harvendamise üle elasid, oli
hädavajalik saatehävitajate kasutamine. Vot näiteks sellises
olukorras me-262 ennast õigustas. Saatehävitajate eskort ei
olnud enam takistuseks. kuid jõudude vahekord oli juba liiga
ebavõrdne... B-29 on üldse üks suur ameeriklaste oma naba
imetlemine. (see muidugi mõista, minu isiklik arvamus.
Ma lihtsalt pean rohkem lugu 1:1-e vastu vöitlemist, kus mõlemal
poolel oli veel austus oma vastase vastu. Tuli ette olukordi kus peale
vastase lennuki vigastamist eskorditi suitsev lennuk kuni piirini, visati
kulpi ja lahkuti, et järgmine päev samas, kuid vastupidises
situatsioonis taas kohtuda. Tõsilugu muide, pilootide nimed ei meenu,
kuid tuhlan veidi raamatutes, ehk leian...
Eesmärk oli pigem lennuki vigastamine, kui piloodi tapmine.
Paljudes õhuvõitluste kirjeldustes mainitakse ikka umbes et: nägin
langevarju avanemas ja lahkusin.... Et ikka kripeldas.
Vastaseid tunti nimepidi... B-29 oli midagi muud, laadung linnale,
kus elasid ka lapsed ja naised....)
"Und ihr habt doch gesiegt!"
onu juulius
Liige
Postitusi: 434
Liitunud: 25 Jaan, 2005 21:35
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas onu juulius »

Reaktiivpommitaja?
nojah, tagantjärgi teoretiseerides kõlab ju hästi, aga mis oleks olnud sel viisil ühe pommi kohaletoimetamise hind?
Esimese põlvkonna reaktiivmootori turbiinide tööiga oli vist umbes 2 tunni ringis, kuna polnud veel õigeid kuumuskindlaid sulameid. Ühe reaktiivlennuki ehitamine ja käigushoidmine nõudis tavalennukist oluliselt rohkem ressurssi kallite materjalide ja töötundide näol. Ja IIMS oli ressursside sõda, mitte härrasmeeste mõõgavõitlus lagedal väljal.
Võib isegi olla, et sakslased halvendasid ise oma olukorda, pöörates liialt palju tähelepanu kallite mänguasjade peale. Võibolla oleks sõja lõppu paari kuu võrra edasi lükanud pigem see, kui kõik need töökäed, mis nikerdasid V2 rakettide ja reaktiivlennukite kallal, oleks näiteks rakendatud PzIV tankide vorpimiseks?
Kasutaja avatar
Troll
Liige
Postitusi: 3172
Liitunud: 08 Okt, 2004 16:59
Asukoht: Viljandi
Kontakt:

Postitus Postitas Troll »

Ei oleks ka see T-IV-de vorpimine aidanud, kütusepuudus oli ikkagi totaalne, selle vastu poleks ükski superrelv aidanud. Sama ka muude toorainete suhtes - kui sul ikka pole molübdeeni tanki soomusterasesse lisamiseks, siis ei aita sina ka tuhanded "pehme" soomusega tankid.
Hea võidab alati kurja - kes võidab, see ongi hea!
A4
Liige
Postitusi: 1887
Liitunud: 13 Juun, 2005 23:55
Kontakt:

Postitus Postitas A4 »

MelT kirjutas::
Hitleri soov oli ju et me 262 ei oleks lihtsalt hävitaja, vaid
ka pommitaja. Minu isiklik ebakompetentne arvamus: paganama
väärt mõte. Mida sa ikka teed pommitaja vastu keda sul oma
tattaeglaste (suhteliselt) hävitajatega püüda ei õnnestu? Pommid
maha ja minema (parem veel kui öösel), kui vainlane üllatusest
toibub, joondud juba kodulennuväljale:)
Kas nad ka pommitasid,ja kui edukalt, ma kahjuks täpsemalt ei
tea.
Tundub et reaalne olukord oli massilised fortresside parved.
Millede kasvõi osalinegi tõrjumine, mitte ainult ei pikendanud
sõja käiku, vaid päästis nii mõnegi süütu tehasetöölise elu.
B-29 oli kõhu alt ja eest (paar sekundit sihtimiseks, lühike
täpne valang ja paar sekundit kõrvalepõikeks.) üsna kaitsetu.
Üks korralik messer või fokker, külma verega piloodi käes, sai
neile liigagi sageli saatuslikuks. Kuna "kindluste" parved enne
sihtmärgini jõudmist väikese harvendamise üle elasid, oli
hädavajalik saatehävitajate kasutamine. Vot näiteks sellises
olukorras me-262 ennast õigustas. Saatehävitajate eskort ei
olnud enam takistuseks. kuid jõudude vahekord oli juba liiga
ebavõrdne... B-29 on üldse üks suur ameeriklaste oma naba
imetlemine. (see muidugi mõista, minu isiklik arvamus.
Ma lihtsalt pean rohkem lugu 1:1-e vastu vöitlemist, kus mõlemal
poolel oli veel austus oma vastase vastu. Tuli ette olukordi kus peale
vastase lennuki vigastamist eskorditi suitsev lennuk kuni piirini, visati
kulpi ja lahkuti, et järgmine päev samas, kuid vastupidises
situatsioonis taas kohtuda. Tõsilugu muide, pilootide nimed ei meenu,
kuid tuhlan veidi raamatutes, ehk leian...
Eesmärk oli pigem lennuki vigastamine, kui piloodi tapmine.
Paljudes õhuvõitluste kirjeldustes mainitakse ikka umbes et: nägin
langevarju avanemas ja lahkusin.... Et ikka kripeldas.
Vastaseid tunti nimepidi... B-29 oli midagi muud, laadung linnale,
kus elasid ka lapsed ja naised....)

Me 262 kasutamine kiirpommitajana oli arutu mõte, sel lihtsal põhjusel, et tollal ei olnud ei sakslastel ega ka liitlastel selliseid sihtimisseadmeid, milledega oleks võinud nii suurtel kiirustel piisavalt täpselt pommitada, et sellel ka mingeid tagajärgi oleks olnud.

Mis puudutab B-29-t, siis ma ei ole küll mingi ameeriklaste üleoleku apologeet, aga kui kainelt vaadata selle pommitaja lennuomadusi, siis jääb mulje, et tegemist oli oma ajast ees oleva lennukiga, millel ei olnud nendel aastatel võrdset. Masin oli koguni nii perfektne, et venelased otsustasid seda lennukit üks-ühele kopeerida.

Võta ükskõik milline B-29 omadus - lennukiirus, lennukaugus, lennukõrgus, nende näitajate suhe kasuliku pommilastiga, kolm hermeetilist kabiini, mehaanilise arvuti kasutamine tulejuhtimisseadmetes, mis arvutas automaatselt välja kuulipildujavalangu kõrvalekaldumise õhurõhu, tuulesuuna jms mõjul - ja me saame ülipommitaja, millele nendel aastatel ei olnud võrdset.

P.S. Tõepoolest kasutati B-29 pommitajat süütite naiste ja laste tapmiseks, sh aatomipommide heitmiseks Hirošimale ja Nagasakile. Kuid Euroopa sõjateatris ei kasutatud seda lennukit kunagi. Siin põristati B-29 võrreldes vanade B-17 ja B-29 pommitajatega, milledest oli siiski küllalt, et Saksa sõjamasin naftamaardlate pommitamise teel põlvili suruda.
Kasutaja avatar
Troll
Liige
Postitusi: 3172
Liitunud: 08 Okt, 2004 16:59
Asukoht: Viljandi
Kontakt:

Postitus Postitas Troll »

A4 kirjutas: Siin põristati B-29 võrreldes vanade B-17 ja B-29 pommitajatega, milledest oli siiski küllalt, et Saksa sõjamasin naftamaardlate pommitamise teel põlvili suruda.
Näpukas, pidasid vist silmas B-24 pommitajat?
Hea võidab alati kurja - kes võidab, see ongi hea!
A4
Liige
Postitusi: 1887
Liitunud: 13 Juun, 2005 23:55
Kontakt:

Postitus Postitas A4 »

Jah, B-24 "Liberatorit" pidasin silmas. Ähmase peaga sattus näpukas sisse.
A4
Liige
Postitusi: 1887
Liitunud: 13 Juun, 2005 23:55
Kontakt:

Postitus Postitas A4 »

Oli kaks peamist põhjust, miks sakslased ei töötanud välja korralikku sttrateegilist kaugpommitajat:

1. Neljamootoriline pommitaja ei ole n-ö tavaline lennuk a la joonistad paberil valmis, testid tuulekanalis ja annad masstootmisesse. Neljamootorilise sõjalennuki väljatöötamine, katetamine, tootmisse andmine, lennukita mehitamine väljaõppinud meeskondadega, teenindamine maapealse personaliga jne on midagi sellist, mis vajab mitmeaastast ettevalmistust, varasemaid kogemusi sarnaste masinatega jne. Sakslastel sellist kogemust aga ei olnud, kui mitte arvestada läbikukkunud He 177 masinat ja FW "Condorit", mis oli ebaõnnestunud katse teha reisilennukist lahingulennuk.

2. Sakslaste tööstuslik tootmine (mis viimastel sõja-aastatel saavutas märkimisväärse toodangumahu) ei olnud piisav, et toota korraga piisaval määral ühe- ka kahemootorilisi taktikalisi lahingulennukeid ning neljamootorilisi raskepommitajaid. Sellele lisandus Luftwaffe krooniline küusepuudus.
Kasutaja avatar
Troll
Liige
Postitusi: 3172
Liitunud: 08 Okt, 2004 16:59
Asukoht: Viljandi
Kontakt:

Postitus Postitas Troll »

A4 kirjutas:Oli kaks peamist põhjust, miks sakslased ei töötanud välja korralikku sttrateegilist kaugpommitajat:

2. Sakslaste tööstuslik tootmine (mis viimastel sõja-aastatel saavutas märkimisväärse toodangumahu) ei olnud piisav, et toota korraga piisaval määral ühe- ka kahemootorilisi taktikalisi lahingulennukeid ning neljamootorilisi raskepommitajaid. Sellele lisandus Luftwaffe krooniline küusepuudus.
Selle väitega ei saa päriselt nõustuda! Suutis ju Suurbritannia toota nii ühe/kahemootorilisi lennukeid kui ka 4-mootorilisi "Lancastere". Ja võrreldes Suurbritanniaga, oli Saksamaa tööstus küll paremal tasemel. Probleem peitus õigete sihtide puudumises s.o ei antud tööstusele õigel ajal tellimust 4-mootoriliste pommitajate ehitamiseks. Kui neid oleks 30-ndate aastate teisel poolel tööstuselt nõutud, siis pole kahtlust, et Saksa tööstus oleks nende ehitamisega hakkama saanud. Sõja käigus oli ümberorienteerumine juba palju raskem, kuna see oleks kaasa toonud senise lennukitoodangu vähenemise.
Hea võidab alati kurja - kes võidab, see ongi hea!
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Bing [Bot] ja 1 külaline