Jak-9 + Jak-9DD

Militaartehnika mudelitest. Tehnoloogiad ning mõõtkavad ei ole piiratud.
Kasutaja avatar
FW Anton
Liige
Postitusi: 1831
Liitunud: 01 Jaan, 2005 20:06
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas FW Anton »

Joss Metsast kirjutas:Ilus lennuk, aga ikkagi, välimus on selline sportlennukile omane, ei miskit sõjakust. Ilus ja puhas joon.

Aga seda ma pean pärima et kas oligi sihuke küljelt lahtine "õhkjahutusega " versioon tast olemas, või käisidki mootoriluugid niimoodi jupikaupa ära?
Minuarust sõjakas küll. Miks ta siis nii väga okkaline peaks olema. Küljele käis üks suur luuk nagu teiselt poolt näha. Need ribid on ninaosa sõrestiku osad. Nimelt oli Jakidel ninaosa mitte toru raam vaid alumiiniumsõrestik.
Anton - horridoo!
Kasutaja avatar
FW Anton
Liige
Postitusi: 1831
Liitunud: 01 Jaan, 2005 20:06
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas FW Anton »

Parovoz kirjutas:Tere-tere!

Tahaks kiita meistrit huvitavate mudelite eest. Eriti meeldis viimase JAK-i kamo. Naaiice :D Olen seda mudelit isegi meisterdanud, kui ta alles ICM pakendis ilmus. Mudel aga vajab peris head tööd ,et sellest koopia teha. Aga eks karbist tehtuna annab ikka päris JAK hävitajatele omase kontuuri ilusti välja...
Tubli töö.Meeldib

Lugupidamisega
Tänud!
Kunagi panin ka ühe ICM karbist kokku (see on nüüd Lagedil) ning mälu järgi oli seda parem kokku panna kui neid.
Anton - horridoo!
Forward
Uudistaja
Postitusi: 7
Liitunud: 22 Okt, 2010 8:21
Kontakt:

21 IAP

Postitus Postitas Forward »

Huvitav on see, et lennuki "DD" nimi ei olnud kasutusel sõja ajal. Konkreetselt 21 polgus. Oli lihtsalt Jak-9 või Jak-9TD.

Ja kuni viimase ajani ei olnud teada kas 21 polgus olid Jak-9 D või DD. Asi läks veel segasemaks kui avalikustati ühe lenduri ülekuulamisprotokoll. Tuli välja et modifikatsoone oli veel rohkem, kuna juba tulnud "standartsed" lennukid kohandati konkreetse polgu jaoks. Nimelt Jak-9TD 21-ses plgus oli modifitseeritud nii, et lisati kütusepaake juurde, et saaks kauem aega A-20ga koos lennata + asendati 37mm kahur 20mm kuulipildujaga. See ei olnud "puhas" DD, vaid midagi vahepealset. Sihuke standartne tehase lennuk oli Jak-9M nimega.

P.S. ülalpool riputatud pilt ongi 21 IAPst Jak-9M :)
Kasutaja avatar
FW Anton
Liige
Postitusi: 1831
Liitunud: 01 Jaan, 2005 20:06
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: 21 IAP

Postitus Postitas FW Anton »

Forward kirjutas:Huvitav on see, et lennuki "DD" nimi ei olnud kasutusel sõja ajal. Konkreetselt 21 polgus. Oli lihtsalt Jak-9 või Jak-9TD.

Ja kuni viimase ajani ei olnud teada kas 21 polgus olid Jak-9 D või DD. Asi läks veel segasemaks kui avalikustati ühe lenduri ülekuulamisprotokoll. Tuli välja et modifikatsoone oli veel rohkem, kuna juba tulnud "standartsed" lennukid kohandati konkreetse polgu jaoks. Nimelt Jak-9TD 21-ses plgus oli modifitseeritud nii, et lisati kütusepaake juurde, et saaks kauem aega A-20ga koos lennata + asendati 37mm kahur 20mm kuulipildujaga. See ei olnud "puhas" DD, vaid midagi vahepealset. Sihuke standartne tehase lennuk oli Jak-9M nimega.

P.S. ülalpool riputatud pilt ongi 21 IAPst Jak-9M :)
Detailne raamat Jak-9 kohta ütleb, et DD ja M versioonid põlvnevad Jak-9T-st. M-i kasutati põhiliselt PVO ülesannete täitmiseks ja oli täiustatud aga DD oligi puhas T lisapaakidega. Seega pole miski ime, et need motifikatsioonid sarnased on. Tihomirov väidab omam mälestustes 21. polgus just DD olemasolu ja ega ta ka ei eksinud kui T-st tehti välitingimustes DD, selleks polnud lennukit vaja tehasesse tagasi saata.
Anton - horridoo!
Forward
Uudistaja
Postitusi: 7
Liitunud: 22 Okt, 2010 8:21
Kontakt:

Postitus Postitas Forward »

M-id jah kasutati ka PVO jaoks (selleks nad olid täiendavalt modifitseeritud), kuid konkreetselt 21-ses polgus nad olid ainult Pe-2 (12GvBAP) ja A-20G (51MTAB) kaitseks.
Kuidas defineerib Stepanec'i raamat Jak-9M-i:
Jak-9M see on (M)modifitseeritud Jak-9D. Kere oli võetud Jak-9T'st (lenduri koht oli nihutatud 400mm tahapoole, võrreldes D-ga, kuid kasutati 20mm kuulipilduja, 37mm kahuri vastu T-s). Kütusepaake oli aga sama palju nagu D-l. M-il oli tehtud ka muid muudatusi: tiivad olid tugevdatud, antenn oli tehtud lühemaks jne.

Arhiivandmete järgi Jak-9 sattus 21 IAP-sse järgmises järjekorras:
- "puhas" Jak-9 tulid tehasest 166 juuni 1943.
- Jak-9D tulid tehasest 153 mais 1944
- Jak-9M tulid samast tehasest juulis 1944
Kasutaja avatar
FW Anton
Liige
Postitusi: 1831
Liitunud: 01 Jaan, 2005 20:06
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas FW Anton »

Forward kirjutas:M-id jah kasutati ka PVO jaoks (selleks nad olid täiendavalt modifitseeritud), kuid konkreetselt 21-ses polgus nad olid ainult Pe-2 (12GvBAP) ja A-20G (51MTAB) kaitseks.
Kuidas defineerib Stepanec'i raamat Jak-9M-i:
Jak-9M see on (M)modifitseeritud Jak-9D. Kere oli võetud Jak-9T'st (lenduri koht oli nihutatud 400mm tahapoole, võrreldes D-ga, kuid kasutati 20mm kuulipilduja, 37mm kahuri vastu T-s). Kütusepaake oli aga sama palju nagu D-l. M-il oli tehtud ka muid muudatusi: tiivad olid tugevdatud, antenn oli tehtud lühemaks jne.

Arhiivandmete järgi Jak-9 sattus 21 IAP-sse järgmises järjekorras:
- "puhas" Jak-9 tulid tehasest 166 juuni 1943.
- Jak-9D tulid tehasest 153 mais 1944
- Jak-9M tulid samast tehasest juulis 1944
Jakubovitš väidab oma raamatus "Jak-9", et Jak-9M on teada kahte varianti: üks D ja teine T baasil (lk. 67), toodetud Novosibirski tehases.
Aga sul paistab olevat 21. polgu kohta andmeid. Minul eriti pole. Kas see baseerus ka Eesti lennuväljadel ja millised olid kaotused? Nimelt on mul andmebaasis terve rida allalastud Jak-e millede kuuluvust ei tea.
Anton - horridoo!
fossiil
Liige
Postitusi: 3637
Liitunud: 18 Aug, 2005 11:18
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas fossiil »

Ilus mudel, mulle meeldib!
Aga kas see tekst on ka tähelepanu väärt?
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9dd.html

Urmas.
Kasutaja avatar
FW Anton
Liige
Postitusi: 1831
Liitunud: 01 Jaan, 2005 20:06
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas FW Anton »

Jah, täpselt sama sisu on Jakubovitši raamatus veidi erinevate nüansidega.
Anton - horridoo!
Forward
Uudistaja
Postitusi: 7
Liitunud: 22 Okt, 2010 8:21
Kontakt:

Postitus Postitas Forward »

Jah, olen seda polgu uurinud mõnda aega. Kaotuste kohta natuke infot leidub ka. Vaatan kodust õhtupoole. Mis andmebaas sinul sihuke on? Allikas?
Kasutaja avatar
FW Anton
Liige
Postitusi: 1831
Liitunud: 01 Jaan, 2005 20:06
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas FW Anton »

Forward kirjutas:Jah, olen seda polgu uurinud mõnda aega. Kaotuste kohta natuke infot leidub ka. Vaatan kodust õhtupoole. Mis andmebaas sinul sihuke on? Allikas?
Ajaloolasena olen kogunud andmeid õhulahingutest Eestis. Allikad on: Luftwaffe arhiiv, Mereväe arhiiv Peterburis, muud militaararhiivid Venemaal.
Anton - horridoo!
asjaajaja
Liige
Postitusi: 835
Liitunud: 07 Dets, 2004 16:03
Asukoht: Kuressaare
Kontakt:

Postitus Postitas asjaajaja »

Nonii, mulle tundub, et siin hakkab üks hobi teisele (või koguni tööle) hoogu juurde andma! :wink:
Kõik, mis toimub praegu, on minuti pärast juba ajalugu
Kasutaja avatar
FW Anton
Liige
Postitusi: 1831
Liitunud: 01 Jaan, 2005 20:06
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas FW Anton »

asjaajaja kirjutas:Nonii, mulle tundub, et siin hakkab üks hobi teisele (või koguni tööle) hoogu juurde andma! :wink:
mudelite tegemisel olen lähtunudki oma uurimistöö tulemustest :wink: kuna originaale meie sõjamuuseumites pole, siis saab visuaalse pildi luua mudelite kaudu.
Anton - horridoo!
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline