Kohalike Raketade teemaga kipub asi olema nagu Tallinna linnaga- ei saa kunagi päris valmis. Nii ka seekord- jälle tekkis võimalus täpsustada mingeid nendega seotud aspekte.
Kui akf Zoig kaheksa aastat tagasi siin lõimes välja tõi, et see Raketa, mida pidasime Tartu kõige esimeseks, on konstruktsioonilt täiesti anomaalne, siis said jäädvustatud ka sellised read
Vahepeal suhtusin "R-1" ümberehitamise versiooni skeptiliselt, sest Vene Raketade nimekirjad muudkui täienesid ja M-laevad hakkasid uute andmete järgi ilmuma juba 60-te I poolel. Aga nüüd sattus ette nupuke kohapealsest ümberehitusest Valgevenes. Nii et võimalik, et seda ikkagi tehti ja kui ühes kohas kindlalt toimus, siis ehk mujalgi. "R-1" puhul pani mind tegelikult mõtlema, et laev toodi küll juba talvel, aga sõite alustas alles 1964.a. juuni lõpus. Täiesti võimalik sellise ajaga ümberseadmine, sadama töökodadel oli korralik tehniline võimekus olemas....
Täpselt nii oligi. Info „R-1” ümberehitamisest oli Rainer Napitsa baka töö kaudu ammu teada.
Aga polnud veel välja tulnud sellised seigad nagu nr 3 justkui vale Raketa ahtril, nr 322 esitiiva peal, saladusliku Raketa rongiga Tartusse toomine ja R-Komarovi tulek. Kõik need avardasid tõlgendusvõimalusi ja tegid loost võrrandi mitme tundmatuga.
Vahepeal tegi andmebaas ETERA vanade Edasi-lehtede veebiriputamisega kena tööd, aga nad millegipärast jätsid selle pooleli ja Edasi aastakäikudesse jäid väiksemad või suuremad augud. Kahjuks sattus auku ka 1964.a. I pool. Et esimese Raketa Tartusse toomine ja käikulaskmine jääb just sinna aega, siis olnuks põhjust seal ringi tuhnida. Jõesadama arhiivimaterjalid 1964.a. kohta paraku midagi olulist selle kohta välja ei toonud.
Aga paar päeva tagasi avastasin et DIGAR-i andmebaas on välja pannud Edasi aastakäigud 1948-64 ja oli põhjust kohe 1964.a uurima hakata. Nii et väga kena, et see lõpuks kättesaadav on, hea tahtmise korral annab seal ka nii mõneski muus küsimuses veidi rohkem selgust saada
Nüüd siis saaga juurde. Ka see on lõimest varem läbi lipsanud, et Tartu sadama suur plaan Raketaga polnud mitte Pihkva suund, vaid hoopis Tartu- Narva kiirliini käimapanek. Võimalus sõita umbes kolme tunniga Tartust Narva oli tol ajal kõva sõna.
Loomulikult olid sadama rahvale Raketade tehnilised andmed teada, nagu ka asjaolu, et tavalise projekti nr 340 laevaga tema süvise tõttu üle Omuti kärestike ei pääse. Aga selleks ajaks olid juba väljalastud esimesed madala süvisega eksemplarid, nii et sellisega tundus plaani realiseerimine täiesti võimalik. Ja eks siis laeva tellides peetigi silmas 340ME varianti, aga sokutati ikka tavaline Raketa. Milline kulissidetagune töö sellega seoses jätkus, ei tule küll kusagilt välja, aga lugu lõppes sellega, et kevadel 1964.a. ilmus Tartusse tiiburite tehasest väike brigaad töömehi, kaasas kõik Feodossias valmis tehtud vajalikud vidinad ja jubinad. Laev saigi maikuus ümber ehitatud.
Aga nüüd tekib esimene sisuline küsimus- millise variandi järgi Raketa tagaosa üldse ümber ehitati? Neile, kes on meie lõime aegade jooksul pisut rohkem süvenenud, ei tohiks tulla uudisena, et Feodossia tehasest tuli ME laevu välja kahes erinevas variandis. Aga on ka kaks süsteemivälist.
Esimese madalalt vees istuva laevaga on nii, et korpuse osad ehitati valmis hoopis Krasnoje Sormovo tehases, toodigi tükkidena Valgevenesse Homieli tehasesse, pandi seal kokku (väidetavalt Raketade väljamõtleja R.Aleksejevi isiklikul juhtimisel) ja hakkas 1960. juunis Valgevenes sõitma.
Teine selline on üks 1960.a. Feodossias ehitatud Kiievi Raketa, mis saadeti ka Homieli ümberehitusele ja läks pärast Kiievisse tagasi. Täpset aastaarvu ei julgeta pakkuda, aga pidavat olema ikka 60-te alguspoolest.
Paraku pole neist kummastki leitud sellist fotot, kus neil oleks taguots õhus.
Feodossias tehtute esimene variant nägi välja niimoodi (kasutan siin ja edaspidi juba varem lõimes leiduvaid pilte)

Sinna alla lähevad
1961- üks Valgevene laev
1962- üks või kaks leedukat (asi selles, et praegugi suviti Nemunasel sõitvat loetakse juskui 1963.a. ehitatuks, aga üks Raketasid uuriv seltskond on talle külge pookinud sovetiajal omistatud registreerimisnumbri ja see viitab üheselt 1962.aastale.
1963- juhul kui eelmine info on õige, siis ümmargune 0
1964- üks leedukas
siis oli väga pikk vahe, 70-te keskel toodeti sellistena viimane Leedu Raketa, mõned valgevenelased ja võimalik, et paar aastat Londonis Thamesil tiirutanud ja sealt Poola toodud Raketa on ka sama masti.
Nüüd teine tehasevariant. Akf Zoig riputas sellise pildi kunagi üles.
Ikka ülemine, mitte alumine

Selliseid toodeti Feodossias vahemikus 1965 II pool- 1970 peaaegu 50 tk
Seni ainuke saadaolev foto (1970), kus esimese Tartu Raketa tagaosast saab mingit aimu.

Kahjuks on nii kehva kvaliteediga, et mina ei suuda küll öelda, kumma variandi poole kaldub.
Ja lõpuks Soomes oleva Raketa tagaots.
Selgelt sarnane teise tehasevariandiga. Juhul, kui 1964 kevade ümberehitus oli tõesti selline, siis olid siinkäinud Feodossia poisid kõvad novaatorid. Midagi taolist läks seeriatootmisse üle aasta hiljem.
Liigume siis jälle 1979.aastasse ja käime kummalised momendid uuesti üle.
* Esiteks „R-1M” ootamatu navigatsioonilt ärakoristamine 11.septembril 1979 ja „reklamatsiooniremonti” saatmine. See peaks olema midagi garantiiremondi taolist. Paraku pole kusagilt välja tulnud, kas selle remondiga kellelegi väljastpoolt mingeid konkreetseid nõudeid esitati. Aga püüdsin tarkadelt üht-teist ikkagi uurida.
Zvezda tehase mootorite võimalikest garantiiaegadest ei teatud midagi. Aga sain üht-teist teada mõnede normide kohta.
M-400 mootorite tööaeg kuni täieliku kapitaalremondini oli 4000 tundi. Sinna vahele pidi mahtuma kaks korralikku remonti.
Üritasin orienteeruvalt arvutada Tartu Raketade aastast sõidukoormust ja selle järgi mootorite tööaegu. Lühidalt- kui mõnel tõesti 1000 tundi aastas täis tuleb, siis on ikka väga kõva sõna.
Millal „R-1M” viimati uue mootori sai, ei õnnestunud kindlaks teha, kõik käskkirjad ei ole detailselt täpselt formuleeritud. Kuna Tartu poolt oli mängus korraga 4 laeva, olid suhted üsna tihedad. Aga kindlasti käisid üks R-1M kapten ja autojuht mootoritehases aprilli 1979 keskel. Autojuhi kaasamine tähendab, et tehasesse tühjade kätega ei mindud. Katkise mootori tõttu oli viimane kaks nädalat kestnud seisak olnud 1978.a. augusti II poolel.
Küsisin ka, kas defektne mootor võib oma suurema vibraga põhja deformeerida. Sellele ei osatud vastata, küll aga märgiti, et väga ohtlik on kolvi purunemine ning lahtipääsenud keps võib paraja möllu tekitada.
Aga lisandus üks põnev infokild natuke teisest vallast.
Kui võrrelda omavahel Raketade sõidutingimusi, siis neil, kelle tegevus möödus üsna sügavatel veekogudel, olid head šansid elada kauem, kui nendel, mille tegevuspiirkond oli madalapõhjalistes liivasogastes veekogudes (just nagu Peipsi bassein) Tiibadel sõites koos lainetega vastu põhja põrganud liivaterad andsid aja jooksul liivapaberi efekti. Ka siin on kokkulangevus ammuse infoga, et esimese väljalangenud Tartu Raketa põhi polnud terve. „R-1M”-l kogunes lõpuks 16 hooaega, see jäi kindlasti alla nö ettenähtud miinimumnormatiivile (ei mäleta, kas oli 18 või 20 aastat)
Järgnevale sündmustejadale pole mõtet erilist tähelepanu pöörata, midagi väga uut sinna juurde pole lisada. Aga see, miks tuli Kiievist samuti 1963.a. ehitatud Raketa, on nüüd vast selgem. Sama aasta laevadena täiesti identsed. Kiievist võinuks saada ka aasta noorema laeva, vanematest rääkimata. Isegi Homielis ümberehitatud Raketa liikus veel ringi (läks 80-te alguses mahakandmisele)
Igaks juhuks vaatasin järgi, et kas minu tuttaval sadamamehel olnuks võimalus pöörata asi seebiooperiks ehk kas on võimalik, et R-Kušnirov ei saanud tulla hoopis 1978? Paraku mitte, töömees läks puhkusele novembri keskel ja uuesti näitas sadamas nägu alles kevadel (korraline puhkus+ lisatööpäevade tõttu tekkinud tasustatud lisapuhkepäevad + palgata puhkus; formuleering selge)
Insener Tšebõševi osa näib siiski kahanevat. Väljamõtleja rolli asemel on ta pigem juhendaja-ülevaataja. Tõenäoliselt siiski oli eeskujuks esimene Raketa ja tema küljest kaksati vähemalt osa vidinaid ära.
Kahju, et sel hooajal ei õnnestunud saada Soomes oleva Raketa (Vahepeal kandis nime Hupeli, mullu nimetati tagasi Rosettaks) tagatiiva numbrit. Kui see olnuks taas 322, siis poleks mingit kahtlust. Kui 314, siis jääb tõlgendamisruum koos küsimusega- mille kuradi pärast toodi terve laev, kui vaja läks vaid esitiibu? Neid saanuks lähemalt ka.
Arhiivist ja ajakirjandusest müsteeriumi kohta eeldatavasti enam midagi saada ei ole, ainuke lootus, et tulevad välja eri aastatest korralikud fotod, kus tagaosa kenasti peal. Võimalik, et need on olemas. Lugesin hiljuti ühte nii 30 aasta tagust artiklit, millest selgub, et tollasel staažikal kaptenil hr Peep Haljastel on väga suur isiklik sovetiaegsete Peipsi laevanduse fotode alane kogu. Amatöörfotograafina oli ta siis laevandusteemat väga põhjalikult jäädvustanud.
Juhul kui ta elus on, peaks ta olema 85 kanti. Kui aga kahjuks pole, siis järsku keegi tundis teda isiklikult ja on mingeid mõtteid, kuhu tema kollektsioon võis sattuda?
Nii palju olen siiski vähestelt leida olevatelt fotodelt tuvastanud, et 70-te teise poole Raketa-1-l ja 80-te Raketa-1-l on siiski välimuses kaks märgatavat erinevust. Need pole küll konstruktsioonilised vaid nö poogitavad, mida võib soovi korral eemaldada.
Ehk siis- 70-te nr 1-l on välimuses mitme aasta jooksul midagi, mida 80-tel enam ei ole ja 80-te nr 1-l on välimuses mitme aasta jooksul midagi, mida 70-tel veel ei ole.
paar täiendust muude kiirlaevade juurde
* Kunagises Pihkva Raketade ülevaates kirjutasin, et R-156 oli Pihkvas sõidus kuni 1983.aastani ja R-165 alates 1984-st. See sai paigaldatud ühe Pihkva materjali põhjal, kus väideti, et R-165 tuli Pihkvasse 1983.a. septembris. Tegemist on ilmselt tagantjärgi üleminekupaberite vormistamise aja, mitte füüsilise kohaleilmumisega. S.t. R-165 peaks reaalselt Pihkvas sõidus olema juba 1983.a. kevadest ja järelikult R-156 viimane hooaeg oli 1982.
* Tartu „Zarja-1” ei seinud kuival mitte kaks hooaega vaid koguni kolm.
Esimene oli just 1979.a. kui looduskaitse rahvas keelas laeva Narva jõe vesikonnas senisel kujul tankimise. Järgmiseks aastaks klaariti see siiski ära.
Teine seisak oli 1982-83.aastatel ja põhjuseks mitte looduskaitse jonn vaid hoopis plaanimajanduse keerdkäigud...nimelt määrati Tartu sadamale varasemate aastatega võrreldes oluliselt väiksem kiirlaevade erikütuse limiit ja siis otsustati Raketade hüvanguks Zarja sõidud ohverdada.
* Saab isegi täiendada Anne kanali ääres paar aastat vedelenud Riia Raketaga seonduvat. Tõenäoliselt on tegu sealse „Raketa-3”-ga, mis oma viimased sõidud tegi 1986.a. ja tõsteti siis lihtsalt kaldale seisma. Ehitusnumbriga 370 tavaline Raketa. Lätlaste „R-2” kanti maha veel paar aastat varem, nii et tema säilitamist ei peeta väga tõenäoliseks. Ja Anne kanali juurde tassiti sama seltskonna poolt, kes üht Riia Meteori üritas Tallinnast Tartusse vedada ja Mäol laeva maha põletas. Tegemist oli Tartu jõesadama töötajate poolt moodustatud firmakesega, kes sadama tehnikat kasutades püüdis endile lisaraha teenida. Riia Raketat pakuti siis Meteori ostnud taksokooperatiivile Eliita osaliseks kompensatsiooniks hävinud Meteori eest. Raketa veetigi Riiast kohale, aga ma ei tea, kas Eliita säärase tehinguga nõustus...pigem mitte.
Ja sellega seonduvalt veel üks vana teema. Päris ammu oli juttu Leedu „kummitusRaketadest” ehk siis legendi järgi kolmest leedukast, millest kaks olid Poola sõidul meres uppunud ja üks suure kära ja särinaga maha põlenud. Et põlemisjutt meenutas omamoodi kompotti Riia laevade seiklustest Eestis, siis tekkis mõte, et ehk olid uppunud Raketad ka Riiast, aga ei mitte- need olid juba kaua maha kantud. Siiski usun, et ka uppumislool on tõepõhi olemas ja leidub tõesti kaks kandidaati, kes 90-te alguses veel sõitsid ja siis äkki kadunuks jäid. Üks Kaliningradi Raketa passiks kenasti. Ja oli ka üks Valgevene Raketa, kes tuli umbes sel ajal Kaliningradi ja haihtus.
Nii, praeguseks aitab. Hea, et akf Zoig pole wikipedias Raketade teksti uuendanud. Nüüd tuleks jälle muuta.