122. leht 138-st
Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis
Postitatud: 21 Mär, 2024 11:32
Postitas Kapten Trumm
Antud lahendus eeldaks varutoite olemasolu nii raadiojaamas endas kui seda retransleerivates jaamades. Neid kommerts-FM jaamu on meil ikka parasjagu. Kui elektri kadumisel raadio eetrist kaob, siis pole taolisest "hoiatusest" ju suuremat kasu?
Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis
Postitatud: 21 Mär, 2024 12:58
Postitas Walter2
Kui elekter maas, sealt edasi side/internet ja massimeedia maas jääbki kõige efektiivsemaks infoedastuse viisiks lisaleht infovoldiku vahel?

Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis
Postitatud: 21 Mär, 2024 13:14
Postitas Kapten Trumm
Isegi FM raadiojaamade levikaugus on oluliselt suurem kui mobiilimastidel. Terve maailm kasutab 50W klassi FM sagedusega militaarraadijaamu, mille kaugus ulatub 40 km kanti. Seega teatud tihedusega FM saatjate võrgustik võiks teoorias Eesti katta ning olla sõltumatu elektrikatkestusest.
Mingid kesklaine asjad oleksid veel ägedamad (mida pikem lainepikkus, seda kaugemale levib), lihtsalt tänapäeval enamik raadioid seda lihtsalt ei mängi - kesklaine raadio on mu mossel näiteks originaalraadio (tootmisaasta 86). Mina ehk kuuleks, aga 90% autoomanikke enam mitte. Kellel on VEF 201 transistorraadio olemas, tasub ehk alles hoida.
USA-s selle temaatikaga tegeleti kõvasti külma sõja ajal, ideeks oli töökindel võime edastada elanikele infot tuumasaaste levikust ja ohtlikkusest. Kuna sõja alguses oleks NSVL kasutanud EMP pomme, siis pidi see asi olema enamvähem kõigekindel.
Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis
Postitatud: 21 Mär, 2024 17:55
Postitas 2korda2
Kapten Trumm kirjutas: ↑21 Mär, 2024 11:32
Antud lahendus eeldaks varutoite olemasolu nii raadiojaamas endas kui seda retransleerivates jaamades. Neid kommerts-FM jaamu on meil ikka parasjagu. Kui elektri kadumisel raadio eetrist kaob, siis pole taolisest "hoiatusest" ju suuremat kasu?
Jah, varutoide on vajalik. On sul andmeid, et need varutoited puuduvad?
Sinu lahendus alternatiivse saatjate võrguga on suurujärgu kallim (sest selle kulud tuleb katta puhtalt riigieelarvest) ja kriisiolukorras absoluutsele enamusele eraisikutest kasutu (sest neil pole aimugi erisagedusel töötavast jaamast ega üldse vajadusest seda otsida).
Sulle meeldib ikka öelda, et praktika on tõe kriteerium. Ukraina sõda. Ei saanud elekter otsa. Ei kukkunud mobiilside maha. Ka mitte otseses konfliktipiirkonnas. Õigupoolest osutus tsiviilne mobiilside venelaste militaartehnikast oluliselt töökindlamaks ja sedasi juhtus alatasa, et turvatud kanali asemel võtsid venelased ühendust lihtsalt üle GSM-i. Koos kõige sellest tulenevaga.
Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis
Postitatud: 25 Mär, 2024 16:23
Postitas Marvin
Kapten Trumm kirjutas: ↑21 Mär, 2024 13:14
Mingid kesklaine asjad oleksid veel ägedamad (mida pikem lainepikkus, seda kaugemale levib), lihtsalt tänapäeval enamik raadioid seda lihtsalt ei mängi - kesklaine raadio on mu mossel näiteks originaalraadio (tootmisaasta 86). Mina ehk kuuleks, aga 90% autoomanikke enam mitte. Kellel on VEF 201 transistorraadio olemas, tasub ehk alles hoida.
Sorry, aga see jutt ei päde kohe mitte. Praktiliselt kõik autoraadiod omavad AM sagedusala. On küll erandeid, aga need on just nimelt erandid. Päris tuliterauutel autodel on küll, jah, on FM ja DAB ning mõnedel enam AM-vastuvõtjat ei ole, aga 90% praegu teel olevatest autodest on kindlasti AM-võimelised.
On väidetud, et AM puudumine uuematel autodel on seotud hübriid- või elektriajami ning selle tekitatud häiretega, mis AM kuulamise keeruliseks teevad. Et mul selliseid autosid ei ole, ei oska seda ka hinnata.
Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis
Postitatud: 25 Mär, 2024 17:05
Postitas olevtoom
Marvin kirjutas: ↑25 Mär, 2024 16:23
...
On väidetud, et AM puudumine uuematel autodel on seotud hübriid- või elektriajami ning selle tekitatud häiretega, mis AM kuulamise keeruliseks teevad. Et mul selliseid autosid ei ole, ei oska seda ka hinnata.
Ehk on peapõhjus selles, et pikk- ja kesklainelt enam midagi kuulata pole?
Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis
Postitatud: 25 Mär, 2024 19:00
Postitas Marvin
olevtoom kirjutas: ↑25 Mär, 2024 17:05
Marvin kirjutas: ↑25 Mär, 2024 16:23
...
On väidetud, et AM puudumine uuematel autodel on seotud hübriid- või elektriajami ning selle tekitatud häiretega, mis AM kuulamise keeruliseks teevad. Et mul selliseid autosid ei ole, ei oska seda ka hinnata.
Ehk on peapõhjus selles, et pikk- ja kesklainelt enam midagi kuulata pole?
Vabalt võib olla

. Pigem ongi imeks, et need lainealad senini vastuvõtjates olemas on. Aga on.
Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis
Postitatud: 25 Mär, 2024 19:33
Postitas wernerholt
Walter2 kirjutas: ↑21 Mär, 2024 12:58
Kui elekter maas, sealt edasi side/internet ja massimeedia maas jääbki kõige efektiivsemaks infoedastuse viisiks lisaleht infovoldiku vahel?
Ohuteavitus on lähitulevikus plaanis üle viia lisaks mobiilsidele ka sateliidipõhisele(Galileo) edastusele nagu see euroopas on. Ses osas juba tihe koostöö Eesti poolt lääne asjapulkadega käib.
Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis
Postitatud: 25 Mär, 2024 20:39
Postitas smr
olevtoom kirjutas: ↑25 Mär, 2024 17:05
Marvin kirjutas: ↑25 Mär, 2024 16:23
...
On väidetud, et AM puudumine uuematel autodel on seotud hübriid- või elektriajami ning selle tekitatud häiretega, mis AM kuulamise keeruliseks teevad. Et mul selliseid autosid ei ole, ei oska seda ka hinnata.
Ehk on peapõhjus selles, et pikk- ja kesklainelt enam midagi kuulata pole?
Eestis kuuleb pimeduse saabudes kesklainel 10-30 jaama, lisaks hollandi/taani ning kreeka piraadid (nädalavahetuseti). Pikal lainel ühe käe sõrmede jagu. Oleneb su antennist ning tiba ka levist.
boonusküsimus - kus asub hetkel Eestis töötav ainus kesklainejaam?

Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis
Postitatud: 25 Mär, 2024 21:53
Postitas _dumbuser_
smr kirjutas: ↑25 Mär, 2024 20:39
boonusküsimus - kus asub hetkel Eestis töötav ainus kesklainejaam?
Pole kindel kas hetkel ka on aga mõned kuud tagasi raadiojaamade kohta uurides oli mingi Tartus asuv usuteemaline asi 1035kHz ja vene keeles kah veel.
Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis
Postitatud: 25 Mär, 2024 22:07
Postitas smr
_dumbuser_ kirjutas: ↑25 Mär, 2024 21:53
smr kirjutas: ↑25 Mär, 2024 20:39
boonusküsimus - kus asub hetkel Eestis töötav ainus kesklainejaam?
Pole kindel kas hetkel ka on aga mõned kuud tagasi raadiojaamade kohta uurides oli mingi Tartus asuv usuteemaline asi 1035kHz ja vene keeles kah veel.
absoluutselt!
Tegelikult Tartumaal, Kavastus.
viimased 20+ aastat raadio Eli/Pereraadio
https://mediaeli.ee/
Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis
Postitatud: 26 Mär, 2024 10:00
Postitas Kapten Trumm
Marvin kirjutas: ↑25 Mär, 2024 16:23
Kapten Trumm kirjutas: ↑21 Mär, 2024 13:14
Mingid kesklaine asjad oleksid veel ägedamad (mida pikem lainepikkus, seda kaugemale levib), lihtsalt tänapäeval enamik raadioid seda lihtsalt ei mängi - kesklaine raadio on mu mossel näiteks originaalraadio (tootmisaasta 86). Mina ehk kuuleks, aga 90% autoomanikke enam mitte. Kellel on VEF 201 transistorraadio olemas, tasub ehk alles hoida.
Sorry, aga see jutt ei päde kohe mitte. Praktiliselt kõik autoraadiod omavad AM sagedusala. On küll erandeid, aga need on just nimelt erandid. Päris tuliterauutel autodel on küll, jah, on FM ja DAB ning mõnedel enam AM-vastuvõtjat ei ole, aga 90% praegu teel olevatest autodest on kindlasti AM-võimelised.
On väidetud, et AM puudumine uuematel autodel on seotud hübriid- või elektriajami ning selle tekitatud häiretega, mis AM kuulamise keeruliseks teevad. Et mul selliseid autosid ei ole, ei oska seda ka hinnata.
Minu tööauto (2017) raadiol pole AM-ist haisugi. 2000.a Volvo tehaseraadio (HU-803) omab veel AM sagedusala, kas see on kesklaine või mis, ei tea, peale ragina sealt muud pole juhtunud kuulama. Seda 90% juttu ma hästi ei usu.
Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis
Postitatud: 26 Mär, 2024 10:42
Postitas mart2
Kapten Trumm kirjutas: ↑26 Mär, 2024 10:00
...
Minu tööauto (2017) raadiol pole AM-ist haisugi. 2000.a Volvo tehaseraadio (HU-803) omab veel AM sagedusala, kas see on kesklaine või mis, ei tea, peale ragina sealt muud pole juhtunud kuulama. Seda 90% juttu ma hästi ei usu.
Mul 4-aastane Subaru - AM täitsa olemas!

Lisaks FM ja DAB.
Esimesena kadus raadiolt kesklaineala - vanal VEF-l näiteks tähisega "
CB".
Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis
Postitatud: 26 Mär, 2024 10:49
Postitas Kapten Trumm
See keerutamine selle AM-i teemal muidu väga lisaväärtust ei annaks, sest enamik kasutajaid ei tea, mis see on ja mis sagedused jne.
Et Kuku on enamasti FM 100,7 teab enamvähem igaüks.
Nende vanade, suhteliselt suure lainepikkusega, amplituudmodulatsiooniga (AM) kanalite iva seisneks ainult selles, et põhimõtteliselt võiks ühe raadiojaamaga kogu Eesti katta. Kuna aga Eestis on hästi arenenud FM võrk olemas ja seda kuulab nagunii suurem osa rahvastikust, siis oleks ehk arukam piirduda FM (ehk ultralühilaine) võrguga.
Kolmas, võibolla vähem tuntud detail on sees, et Harris Falcon tüüpi jaamad tundub, et võimaldavad vastu võtta ja eetrisse minna tsiviil FM sagedustel (jaama tööpiirkond on 30-108 MHz), teatud interopereeritavuse lisaväärtus, saab kuulda, mida tsiviilraadios räägitakse ja vajadusel ka seal eetrisse minna. Kui on kokku lepitud hädasagedus, siis KV võib näiteks ümbruskonna elanikke seeläbi hoiatada.
Re: Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis
Postitatud: 26 Mär, 2024 12:18
Postitas smr
Kapten Trumm kirjutas: ↑26 Mär, 2024 10:49
Kolmas, võibolla vähem tuntud detail on sees, et Harris Falcon tüüpi jaamad tundub, et võimaldavad vastu võtta ja eetrisse minna tsiviil FM sagedustel (jaama tööpiirkond on 30-108 MHz), teatud interopereeritavuse lisaväärtus, saab kuulda, mida tsiviilraadios räägitakse ja vajadusel ka seal eetrisse minna. Kui on kokku lepitud hädasagedus, siis KV võib näiteks ümbruskonna elanikke seeläbi hoiatada.
Ringhäälingu FM signaal laius on ~60 kHz ehk WFM, Harris räägib max 8kHz ehk NFM
Mulle väga meeldiks edasi fantaseerida ühte riiki katvast AM saatjast aga reaalsuseks see kunagi ei saa.