vk1 kirjutas:vk1 lisab kokkuvõtvalt et näeb suurt ohtu kõikide munade ühte korvi panemises. Kui 1 süsteem on maas, siis on liiga suur osa võimekusest maas. Pigem olgu kehvemad, aga rohkem ja laialdasemas valikus. Ennem toodud Patriot´i kompleksi hinnaga saaks terve ülejäänud ÕT süsteemi - alates taburett-rakettidest, odavatest ÕT-kahuritest kuni keskmaaraketisüsteemini.
Samamoodi kui valida, kas osta 12 F-16 või 8 F-16 + veokitel laevatõrjerakette, MANPADS-e jne., siis pigem ikka teine variant.
Mõttetu vastandamine. Selge see, et pikemas plaanis on vaja kõike. Samas täitmaks praegu riigikaitses haigutavat "capabilities cap'i" ehk võimekuste puudujääki on kõige parema cost/benefit suhtega siiski lennukid.
Siin on miskipärast kombeks demagoogiliste vastandamine "kas ostame lennukid ja laseme ajateenijatel ahelvaremetes edasi elada", "kas ostame lennukid ja jätame jalaväe relvituks" - mõttetu udutamine.
See stsenaarium, mille eest ma olen enam kui kord hoiatanud - maismaaofensiiv üle piiri ja sellele järgnevalt nuga selga meredessandiga selja tagant eesmärgiga keerata kinni varustuse ja abi tulek - täpselt see, ka Gruusias teoks sai. Gruusia üritas oma paari kaatriga seda segada, kuid reaalselt midagi ära teha ei suutnud. Kui piisavalt kiiresti eest ära ei tagane, jääd kotti ka (grusiinid plagasidki paaniliselt).
"Mingi veoauto rakettidega" pole mingi tõsine heidutusvahend, sest
a) tal ei saa olema Eesti rannajoone pikkust, vastase vastutegevust ning enda tulejõudu arvestades kunagi olema piisavat mobiilsuse/löögijõu suhet, et õigel ajal õiges kohas olla ja midagi saavutada. Reaalselt on Eesti merepiiri kaugus rannikust vähem kui 20 km, selle vahemaa läbivad õhkpadjal dessantlaevad umbes 15 minutiga ja rasked dessantlaevad poole tunni kuni tunniga.
b) ilma õhust katmata on selline rannakaitsesüsteem samasugune "sitting duck" nagu ÕT raketikompleks - kiirgava radari järgi leitav sadade kilomeetrite tagant, kuid ise vastu ei lase. Nagu sa oma pearadari läidad, saad natuke aja pärast mõne radaritõrje raketi radarisse ja kogu lugu. Radar peab aga sellisel asjal olema, sest raketid vajavad sihtmärgi kohta infot.
Ainuke reaalne taktika, mida EV oma kõhna rahakotiga suudab pakkuda, on koordineeritud tiibraketirünnak lennukitelt, eri suundadest ja kõrgustelt, et ummistada laeva õhutõrje-ainult sellisel juhul võib loota, et kaks raketti "jõuavad koju". Miskipärast ollakse ka Rootsis samal arvamusel....
Ainult selline rünnak areneb piisavalt kiiresti ja algab ootamatult, et vastast taktikaliselt üllatada, nullida tema võimalus tõmmata juurde lennuväge või muid kaitsemeetmeid. Vaadake, mis toimus Falklandil. Falklandi maapealne rannakaitse hävitati esimese asjana. Laevade kohale pääsenud lennukid üldjuhul hävitati. Aga mitu Super Etendardi suutsid inglased alla tulistada? Vastus null. Mitu inglise laeva hävitasid Super Etendardi kantavad nigela töökindlusega Exocet raketid? Vastus: kaks. Super Etendard muide on eelhelikiirusega lendav 50ndate tehnika, mis poleks elu sees õhuvõitlust inglastega üle elanud.Inglased nägid rünnakut alles siis, kui tiibraketid olid laevale liginemas, taktikaline üllatus oli olemas ja järelejäänud sekunditest jäi väheks. Falklandi sõjas olidki tiibraketid ja lennukid ainuke relv, mis inglastele midagi teha suutsid. Ma arvan, et kui argentiinlastel oleks olnud vähem kui kümne raketi asemel näiteks 100, siis oleks inglaste laevastik praegu seal merepõhjas. Ainukesele lennukikandjale laks ära ja edasi läheb lihtsalt.
Ehk capabilities cap nimega "rannakaitse null" on esmalselt võimalik vähemalt osaliselt täita lennuväega. Selle täitmine maapealsete süsteemidega maksab kardetavasti samapalju kui lennuvägi, kuid ei anna võrreldavat paidlikkust ja mobiilsust.
Edasi - järgmine stsenaarium. Ämarile lähenevad abivägedega koormatud transpordilennukid, kuid oh õnnetust, sibulad on Suursaarele parkinud oma ÕT süsteemid, samuti on merele saadetud paar ÕT võimekusega sõjalaeva, mis need suured, radaril kaugelt avastavad ja mitte manööverdavad märgid lihtsalt hävitavad. Transpordilennuk on "metsta kazdovo zenitsika".
Veel hullem - võib kihla vedada, et kui venelased panevad Soome lahte paar ÕT süsteemi püsti, ei saada NATO siia pisimatki transpordilennukit enne kui see oht on neutraliseeritud.
Millega täita "capabilities cap" võime hävitada abivägede saabumist ja õhuliiklust segavaid vastase ÕT süsteeme? Maapinnalt lastavate tiibrakettidega - kahtlane. Nad on aeglased ja suhteliselt hästi hävitatavad.
Sootuks teine teema on Mach 2 lendavad radaritõrje raketid AGM-88 HARM. Üliväikese ristlõike pinnaga, suure kiirusega - neid vastane lennu pealt ei hävita. Lennukite peale lükkab vastane oma antennid kiirgama (muidu ei saa lasta) ja ongi hoppaaa.
Kolmandaks: vastane hõivab dessantüksustega ootamatult 2-3 strateegilist silda ja tõrjub meie väed sildadest nii kaugele, et suurtükituld (muidu võimsaim tulevahend) kasutada ei saa. Kuidas me sulgeme oma "Oseetia tunneli"? Saadame operatiivselt mõned lennukid laserjuhitavate pommidega (veel parem -uusimate AGM-154 JSOW'ga (planeerivad pommid, mis võimaldavad vältida vastase close range ÕT-t, mis selliseid objekte kahtlemata valvab).
Kokkuvõttes - ma ei ürita väita, et rannakaitset, laevu, manpadse ja mida iganes veel pole vaja. Lihtsalt lennuvägi on praegusel hetkel parima kulu/hüve suhtega vahend, mis maksab jah palju, kuid suudab vähemalt hädapäraselt kinni katta mitu capabilities cap'i, mis meie riigikaitses haigutavad:
1. õhuturve ja esmane õhuruumi kaitse, õhuavantüüride vältimine
2. anti-ship
3. anti-radar
4. strategic precision strike.
Kui neid cap'e kinni ei kata, saab sõda olema meile väga lühike ja lõpeb enne, kui keegi üldse midagi abistamiseks teha jõuab.
USA eskadrill on väga hea, kuid
1. USA ei hakka never suhteid venelastelega rikkuma, pannes rahu ajal püsiva ja löögijõulise lennuväeüksuse (Zokniai pakasuhha ei ole löögijõuline üksus) Venemaa piirist 200 km kaugusele. Seega ennem kingivaid meile lennukid kui seda teevad. Samuti jääb alati teatud poliitilise tõmbetuule oht - eskadrilli baseerumine tehakse poliitiliseks peenrahaks.
2. USAF-il puudub paraku anti-ship võimekus, mida ülalpool käsitleti. Seda põhjusel, et USA-s tegeleb sellega Navy (omades selleks vajalikke relvasüsteeme). Küll aga F-16 sai mitte väga ammu tagasi Harpooni võimekuse (RBS-15 võimekus on Gripenil ja Exoceti võimekus Mirage 2000-l ja Rafale'l).
Selles et nad meie isehakanud õhuväest paremad on, pole põhjust kahelda. Kahelda julgeks nende tuleku võimalikkuses.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.