158. leht 235-st

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 20 Juul, 2023 9:37
Postitas manjabes
Some kirjutas: 20 Juul, 2023 9:28 Ehk siis küsimus on ikka rahas aga mitte saastes?
Küsimus on ennekõike sotside kinnisidees, et automaks peab olema! Ja nüüd selgus, et raha oleks ka vaja, niiet saab ühendada meeldiva kasulikuga. Kogu ülejäänud jutt on lihtsalt katse publikule seda moesõnadega maha müüa.

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 20 Juul, 2023 9:42
Postitas Rebane11
Mingi aeg oli teemaks hõõglampide keelustamine ja siis oli hea näide - säästupirn elektrikerisega saunas.

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 20 Juul, 2023 9:51
Postitas Kapten Trumm
Some kirjutas: 20 Juul, 2023 8:31 Võrklaev väitis, et automaksu näol on tegu keskkonnamaksuga... Keskkonna osa puudutab ju ainult CO2 komponent. Hetkel tundub, et pean oma paar aastat vana auto müüki panema ja ostma Kapten Trummilt MB AMG, mis siis, et too kaks korda rohkem kütust põletab aga automaks 10 korda väiksem!
Minu AMG läheb selle legendaarse näidis-92 Audiga samasse maksuklassi (vanust üle 20a).
Arvan, et täna on üsna vähe neid, kel sisssetulek lubaks uut autot, aga kes võtavad endale varsti 30. aastaseks saava auto pidamise võlud. Pean silmas just igapäevaautona. Muide, antud auto oma 206 kW võimsuse juures on täiesti mõõduka ökonoomsusega, tehas lubab linnasõidus 12,8 liitrit 100 km peale. Käisin ükspäev Pärnus, tegelik kulu maanteel (ca 100 kmh) oli ikka alla 10 l/100 km peale. Ei ole küll Yaris, aga võrreldes nt S600ga ökonoomne.

Kuna meil on peres enda autosid vaid üks, mis on noorem kui 20a ja sellelgi tuleb nende arvutusmudelite järgi aastamaks alla 40 euro, siis isiklikult ma väga kurta ei oskagi, kartsin hullemat. 30 eurot aastas on ühe hobiauto kohta ikkagi sümboolne summa, olgem ausad, selle eest ei saa isegi õlivahetuse materjale. Ja hobiautondus ei peaks olema mingi eriline lüpsilehm, sest need autod eriti CO2 ei toodagi, mul kõige rohkem sõidab sama AMG, ca 2000 km aastas, pingereas järgmine ca 200 km jne.

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 20 Juul, 2023 10:06
Postitas Rebane11
Ma ostsin 15 aastat tagasi salongist tutika Peugeot207. Praegu peres siis Volvo v50 ja Toyota Corolla. Ma ostsin Peugeoti kohe välja, nii nagu need praegusedki autod. Aga kuidagi nii, et olgu uus või kasutatud, aasta remondi - hooldus kulud on konstantsed. Soetamiskulu kasutatul aga oluliselt madalamad. Vähemalt väikese läbisõidu korral ei näe pointi tutikat soetada.

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 20 Juul, 2023 10:20
Postitas Kapten Trumm
Rebane11 kirjutas: 20 Juul, 2023 9:42 Mingi aeg oli teemaks hõõglampide keelustamine ja siis oli hea näide - säästupirn elektrikerisega saunas.
Füüsika mõttes see säästupirnide "efekt" avaldub vaid siis, kui sooja on üle +20 kraadi ehk siis rohkem lõunamaades.
Muidu see hõõgpirni toodetud soojus lisandub hoone soojabilanssi, mille võrra on vaja vähem kütta. Või kui on säästupirnid, siis tuleb rohkem kütta.
Rohevisionääride jama, mis kaela määriti.

Lisaks on see probleem, et hõõglamp on paremini sobiv perioodiliseks sisselülitamiseks kui säästulambid. Säästulampe rikub see pidev käivitamine.
Kortermajades võib tihti näha sellist "säästuvalgustust", kus liikumisanduriga valgustid (põlevad ainult siis, kui keegi tuleb) on koos säästupirdnidega.
Sinna võiks väga edukalt hõõglambid panna ja tuleb odavam - säästupirnide asendamine on sagedam ja sööb kiirelt selle pisukese energiasäästu.

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 20 Juul, 2023 10:23
Postitas Kriku
Kolmapäeval käis rahandusministeerium välja autode maksustamise ettepanekud, mille kohaselt auto esmaregistreerimisel Eestis tuleks tasuda auto registreerimistasu, mis auto vanuse kasvades väheneks, langedes üle 20-aastaste autode puhul 300 eurole. [Kliimaministeeriumi kantsleri] Keit Kasemetsa sõnul oleks selline tasu vähendamine viga.

"Keskkonnale on muidugi hea, kui autot kasutatakse võimalikult kaua. Ei pea ostma uut, võib osta kasutatud. Aga ei keskkonna ega Eesti huvides pole mitte kuidagi maksustada kasutatud esmaregistreeritud autosid madalama maksuga kui uusi," ütles Kasemets sotsiaalmeedias.

"Tuleb arvestada, et Eestis on Euroopa Liidu üks kõige vanemaid autoparke ja ei ole mingit põhjust, miks vanu autosid, näiteks 20 aastat vana Audit, mida näidetes on kasutatud, peaks Eestisse juurde tooma. Kasutame neid autosid, mis uutena või pigem uutena on Eestisse toodud," lisas kliimaministeeriumi kantsler.
https://www.err.ee/1609038983/kliimamin ... ema-odavam

Kliima jaoks ei ole mitte mingit vahet, kas 20 aastat vana autot kasutatakse edasi Hollandis või Eestis. Peaasi, et kasutatakse, kuni kasutada annab.

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 20 Juul, 2023 11:03
Postitas Rebane11
Lisaks on see probleem, et hõõglamp on paremini sobiv perioodiliseks sisselülitamiseks kui säästulambid. Säästulampe rikub see pidev käivitamine.
Kortermajades võib tihti näha sellist "säästuvalgustust", kus liikumisanduriga valgustid (põlevad ainult siis, kui keegi tuleb) on koos säästupirdnidega.
Sinna võiks väga edukalt hõõglambid panna ja tuleb odavam - säästupirnide asendamine on sagedam ja sööb kiirelt selle pisukese energiasäästu.
Lihtsalt eeldatakse, et rahvas on loll ja ei oska piisavalt arukalt käituda. Mul sahvris ja pööningul on siiani hõõglambid ja mis salata, ka tugitooli kohtvalgusti. Võib olla oleks pidanud katsetama erinevaid pirne, aga mingid säästukad olid sellised, millega pikemalt raamatut lugeda ei kannatanud.

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 20 Juul, 2023 11:10
Postitas Kriku
Säästupirnide probleemid on LED-id ju lahendanud?

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 20 Juul, 2023 11:33
Postitas Rebane11
Hõõglamp veel kestab, pole olnud tarvidust midagi uut katsetada.

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 20 Juul, 2023 12:38
Postitas Fucs
manjabes kirjutas: 20 Juul, 2023 9:37
Some kirjutas: 20 Juul, 2023 9:28 Ehk siis küsimus on ikka rahas aga mitte saastes?
Küsimus on ennekõike sotside kinnisidees, et automaks peab olema! Ja nüüd selgus, et raha oleks ka vaja, niiet saab ühendada meeldiva kasulikuga. Kogu ülejäänud jutt on lihtsalt katse publikule seda moesõnadega maha müüa.
Automaksu idee ajaloost meil

2007 juuli
Reformierakond on Tallinna automaksu vastu

Tallinna linnavolikogu Reformierakonna fraktsioon ei toeta Tallinna linnavalitsuse plaani taaskehtestada pealinnas automaks...

.."Reformierakond on põhimõtteliselt vastu uute maksude ja seal hulgas automaksu kehtestamisele," märkis Holsmer, kelle erakonna initsiatiivil 2005. aastal automaks Tallinnas kaotati.
https://www.aripaev.ee/uudised/2007/07/ ... aksu-vastu
2008 jaanuar
Reformierakonna peasekretär Kristen Michali sõnul võivad Eesti inimesed olla kindlad, et automaksu Eestis ei kehtestata.

„Ühe täna ilmunud päevalehe esilehekülg ähvardas automaksu kehtestamise võimalusega. Tuletan meelde, et 2005. aastal kaotas Tallinnas just Reformierakond selle maksu,” lausus peasekretär.

„Lisaks on Euroopa Liidu energiamaksude direktiividest tulenevalt just hiljuti tõstetud Eestis kütuseaktsiisi. Autode omanikud ei pea muretsema täiendava maksukoormuse pärast – Reformierakond on automaksu kehtestamisele vastu,” märkis Michal.
https://reform.ee/uudised/reformierakon ... u-ei-tule/
2008 august
Sotsiaaldemokraadist riigikogu liige Kalvi Kõva soovitab automaksu plaanival valitsusel tõsta autode registreerimise tasu maasturite puhul kuni 100 000 kroonini.

See aitaks Kõva arvates soodustada väiksemate autode kasutust.

«Kui näiteks kasutatud Opel Vectra mehel tuleks maksta umbes 10 000 krooni, siis Toyota Land Cruiseri puhul võiks maks olla 100 000 krooni,» sõnas Kõva Võrumaa Teatajale.

Kõva sõnul võiksid maasturid maksta praegusega võrreldes 100 000 krooni rohkem, sest need ei ole mitte tarbe- vaid luksusesemed. Igapäevakäike on võimalik teha ka väiksema sõidukiga.

«Ei ole meie teed nii halvad,» lausus Kõva. «Eestlane ei pea sõitma esiratastega järve või metsa puraviku kõrvale.»

Automaksu kehtestamine puudutab väga paljusid inimesi, aga on Kõva sõnul ikkagi leebem samm kui näiteks kinnisvaramaksu sisseseadmine.

Kalvi Kõva tunnistas, et automaksu kehtestamise peamine põhjus on riigi rahapuudus. «Kui tahame, et meil oleks regionaalpoliitika, on tarvis raha,» ütles ta.
https://www.postimees.ee/25805/sotsiaal ... 000-krooni
Rahvas on üksmeelselt automaksu vastu
28.08.2008

Anne Oja kirjutab Äripäevas, et äsjasest Äripäeva tellitud Norstati arvamusuuringust selgus, et tervelt 76% küsitletutest on automaksu kehtestamise vastu. Valitsuses hautavat automaksu ideed toetab vaid 12% inimestest.

https://maksumaksjad.ee/maksu-uudised/r ... ksu-vastu/
2011 veebruar
„Maarahvas paraku ei saa endale lubada säästlikku autot”
...
Sotsid toetavad automaksu
Praegu on automaksu toetamas sotsiaaldemokraadid, kelle programmis on öeldud: „Sõiduauto registreerimismaks jääb sõltuvalt auto omadustest vahemikku 0–4500 eurot (ca 0–70 000 krooni).”
...
Viimaste andmete põhjal elab 40 protsenti Eesti inimestest maal, see tähendab mitte linnas. Arvestades, et 2009. aasta seisuga on Eestis 1 340 341 elanikku, on auto järelikult neist 536 136-le lausa hädavajalik, et olla ühenduses linnaga, käia tööl, koolis, lasteaias või poes.

Reformierakondlane ja riigi majanduskomisjoni esimees Urmas Klaas ütles, et nemad on ühemõtteliselt automaksu vastu. „See lööks eriti valusalt ju maapiirkonna inimesi, sest ühistransport ei rahulda tööl käivate inimeste vajadusi,” selgitas Klaas. „See oleks nagu karistuseks maapiirkonnas elavatele inimestele.”

Klaas tõi välja, et autoomanikud maksavad niigi juba kütuseaktsiisi. „Kui me tahame kuidagi reguleerida süsinikdioksiidi kogust atmosfääris, siis seda on võimalik teha ka tehnonõuete abil,” lisas Klaas.

http://www.lounaleht.ee/index.php?page=1&id=6375
2016 detsember
Autode registreerimismaks võetakse praegusel kujul maksude kobareelnõust välja ning teemat hakatakse põhjalikumalt arutama 2017. aasta esimeses pooles, teatas sotsiaaldemokraat ja riigikogu keskkonnakomisjoni esimees Rainer Vakra....

...Näiteks Eestimaa Looduse Fond tegi koalitsioonilepingusse ettepaneku kehtestada sõiduki energiaklassi põhine automaks, et edendada säästvamaid ja jätkusuutlikumaid transpordiviise. “Idee on mõistlik ja vajalik. Aga tänane esialgne väljatöötatud kava on rutakas. Keskkonnakomisjoni esimehena toetan, et uute autode ja autode esmaregistreerimise puhul tuleb maksudega suunata elanikke loodussõbralike sõidukite suunas,” täpsustas Vakra.

Keskerakonna, IRLi ja Sotsiaaldemokraatliku erakonna koalitsioon plaanib kehtestada autodele registreerimismaksu. Nn automaks põhineb autode CO2 emissioonil, ning on võrdelises suhtes sellega, kui palju konkreetne auto heitegaasidega keskkonda saastab. Kui antud näitaja puudub, määrab lisatasu suuruse sõiduki mootori võimsus kilovattides. Esialgne idee näeb ette, et ühe kilovati pealt tuleb riigile maksta 2,50 eurot.

2,50 eurot kilovati kohta tuleb seaduse jõustumisel maksta ühekordselt autot ostes, kui auto võimsus on kuni 130 kilovatti. Võimsamate, üle 130-kilovatiste autode puhul tuleks iga täiendava kilovati eest välja käia 7,50 eurot. Üle 200-kilovatiste autode puhul maksaks iga 200 ületav kilovatt aga juba 17,50 eurot.
https://www.sotsid.ee/rainer-vakra-teem ... rralikult/
2017 märts
Ärileht.delfi.ee: IRL-i põhimõtted muutuvad tuule suunaga? Eelmistel valimistel oldi automaksu vastu, nüüd kahe käega poolt.

https://svensester.ee/arileht-delfi-ee- ... ega-poolt/
2018 aprill
Valitsus võinuks kütuseaktsiisi pideva tõstmise asemel kehtestada hoopis automaksu, ütles rahandusministeeriumi maksu- ja tollipoliitika asekantsler Dmitri Jegorov eile Äripäeva ja Eesti Õliühingu kütusekonverentsil Tallinnas.

Jegorov meenutas, mis võimalused olid rahandusministeeriumis töös enne aktsiisitõusu otsust. Üks variant oli kehtestada automaks.

«Automaks annaks meile teistsuguse paindlikkuse. Autot pole võimalik kord nädalas või kuus Lätti viia, nagu praegu kütust tangitakse. Auto on Eestis registreeritud ja siin kasutamiseks,» selgitas maksuekspert.

«Võib-olla olnuks tõesti mõistlikum jätta kütuseaktsiis kus seda ja teist ning riigile tulu teenimise mõttes kehtestada hoopis auto- või teemaks,» leidis Jegorov. Ta tegi lihtsustatud arvestuse: «Kui me võtaks kõigi autode pealt aastas kümme eurot, teeniksime aastas umbes 60 miljonit eurot.»

Kuigi automaksu pihta on olnud palju kriitikat – Eestis on väga hõre asustus ja kehv ühistranspordiühendus –, siis Jegorovi hinnangul ei vasta see päris tõele. «Eesti linnastumise määr on kõrge. Inimesed elavad linnalähedastes asulates, kus on hea ühistransport,» selgitas ta, seetõttu ei ole auto hädavajadus, eriti mitte pere teine või kolmas auto.

Jegorovi sõnul sõidavad maainimesed autoga pikki vahemaid ja maksavad riigile praegu rohkem kütuseaktsiisi, kui tasuksid automaksu. «Kui automaksu soov poliitikutel tuleb, oleme valmis arutama,» rääkis maksuekspert.
...
Jegorovi kolleeg, rahandusministeeriumi tolli- ja aktsiisipoliitika osakonna juhataja Marek Uusküla seevastu ütles oma ettekandes, et automaks on puhas spekulatsioon ja see tuleks tõsiselt kõne alla alles siis, kui lauale on jäänud üksnes halvad ja veel halvemad variandid. «Seda, et langetada kütuseaktsiisi ja asendada see automaksuga, pole meie laual olnud ja sellist plaani pole,» sõnas ta.

Samas arutelus osalenud Isamaa ja Res Publica Liidu liige ja endine rahandusminister Sven Sester ütles, et nemad on selgelt automaksu vastu.

https://svensester.ee/postimees-jegorov ... art-ruuda/
November 2022
Sotsiaaldemokraatide poolt ajalooliselt veetud automaksu kehtestamise teema enam erakonnas tugevaid tundeid ei tekita. Majandus- ja taristuministri Riina Sikkuti (SDE) sõnul on palju olulisemaid teemasid, millega tuleks tegeleda.

Automaksu ning ummikumaksu idee tõstatus värskes majandusministeeriumi rohepoliitika töögrupi analüüsis. Sellest rääkis ERR-ile välisminister Urmas Reinsalu (Isamaa), kelle sõnul sisaldas majandusministeeriumi dokument veel ettepanekuid töötada automaksu ja ummikumaksu teemadega.

"Ma vaidlustasin selle valitsuses, me võtsime selle päevakorrast maha ja me leppisime majandusministriga kokku, et valitsus võtab lihtsalt selle töögrupi initsiatiivi teadmiseks," ütles Reinsalu.

"Siin on erakondades erinevad ideoloogilised vaated, Isamaa kindlasti täiendavate maksude fänn ei ole," lisas ta.

Ka luksusautode maksustamise idee Isamaas Reinsalu sõnul kandepinda ei leiaks. "Ideoloogiline intensioon, miks neid makse välja mõeldakse ei ole ju see, et luksusauto omaniku pealt võtta kopikas rohkem raha. Ei. Intensioon on inimeste elulaadi muuta, see on minu jaoks tõsine olemuslik probleem. Ega see ei ole midagi kuritegelikku, et inimene jaksab osta ökoloogilisema ja turvalisema auto," ütles Reinsalu.

Riina Sikkut ütles ERR-ile, et tema automaksu ega ka luksusautode maksu kehtestamist Eestis praegu mõistlikuks ei pea, kuigi varem on sotsid seda ideed eest vedanud.

"Automaksu puhul minu jaoks kõige suurem mure on see, et kuna auto on vältimatu liikumisvahend paljudes maapiirkondades, siis see maks kogutaks kokku ebaproportsionaalselt maapiirkondade iniimeste pealt, kellel ei ole valikut näiteks mugava ühistranspordi näol," sõnas Sikkut.

"Mul isiklikult ei ole tugevaid tundeid automaksu teemal. Ma ei usu, et ta lahendab Eesti transpordi heite vähendamises või mõned muus küsimuses üksi asja ära. Aga instrument käitumise muutmiseks ta kahtlemata on. Kui tal on roll ja poliitiline kokkulepe on olemas, siis seda kuidagi välistada ei saa, aga ma arvan, et meil on palju olulisemaid ja suuremaid muudatusi, mida on vaja teha," rääkis Sikkut.

2019. aastal pidas Sikkut luksusautodele maksu kehtestamist mõistlikuks. Riigikogus toimunud maksudebatil rääkis ta üle 50 000 eurot maksvate luksusautode maksustamist kümneprotsendilise maksumääraga, et rahastada Eesti teadust.

Ka 2019. aasta riigikogu valimiste programmis lubasid sotsid kehtestada üle 50 000 eurot maksvatele sõiduautodele luksusautomaksu.

https://www.err.ee/1608791662/sotsid-on ... vedamisest
Saad sa siis nüüd täpselt aru, kes selle "automaksu" poolt ja kes vastu tegelikult on? :scratch:

**********

Teede olukorrast hajaasustuses.

Olen seoses oma tööga pidanud aastakümnete jooksul käima Eesti erinevate paikade "karumustikates" ja neid "karumustikaid" meil ikka jätkub.
Ma ei kujuta ausalt öeldes hästi ette, kuidas sellistes piirkondades inimesed ilma keskmiste või natuke suuremate neljaveolisteta ja ökomobiilidega hakkama peaksid saama.

2011 viidi meil läbi "eksperiment" kus KOV-ide sotsiaaltöötajad said omale uued elektrilised ökomobiilid.
Juba aasta hiljem nenditi, et näiteks elektriauto sobib põhimõtteliselt ainult linnasõiduks.
https://online.le.ee/2012/09/15/sotsiaa ... nasoiduks/

Veel 2012 kirjutatust:
Muhu sotsiaaltöötaja: talvel on elektriauto mänguasi

Muhu valla sotsiaalhooldaja Aili Õige sõnul on elektriauto praegu maal mänguasi, kuna talvel saab sellega sõita vaid Liiva aleviku vahel ja äärmisel juhul Orissaarde.
Küladesse klientide juurde sõitmiseks peab lume korral kasutama ikkagi vana Citroen-kaubikut, mis suudab hangedest läbi tungida ning milles on viis istekohta ja avar pakiruum, ütles ta Saarte Häälele.

https://www.aripaev.ee/article/2012/12/ ... o-manguasi
2020
Vilve Lepik ütles, et elektriautot kasutades tuli alati valida, kuhu ja millal autoga saab sõita, kuhu mitte.

„Kevadeti ja sügiseti, kui maal on teed porised, oli seal elektriautoga sõitmine väga riskantne, kuna see auto jääb kiiresti porri kinni,” lausus Lepik ja lisas, et ka metsavahelistel teedel sõitmist tuli vältida.
http://www.lounaleht.ee/?page=1&id=28698
jne

OK. See on pisike elektriauto, aga nende kasutajate jutust selgub ka muud. Näiteks teede olukorra kohta linnadest väljaspool. Ja näiteks see, kui piiratud mõtlemisega pealinnas tähtsatel kohtadel istuvad isikud olla võivad.

Märts 2008
Halvad teeolud segavad maapiirkondades ajalehtede kojukannet.

Eesti Posti teatel võivad täna keskustest kaugemal elavad inimesed halbade teeolude tõttu oma ajalehed ja kirjad kätte saada tavapärastest hiljem.

«Seoses teede olukorra pideva halvenemisega võib esineda olukordi, kus me ei pääse kõikide klientide postkastideni,» teatas Eesti Posti edela regiooni logistikajuht Piret Parm Sakalale....

...Eesti Posti pressiesindaja Inge Suder märkis Postimees.ee -le, et kojukanne on raskendatud tegelikult üle Eesti.

«Selle talve ilmad on olnud täpselt sellised, et kogu aeg need maapiirkondade teed lähevad halvemaks ja me oleme ka informeerinud omavalitsusi, vallajuhte ja samuti maanteeametit,» nentis Suder.
https://majandus.postimees.ee/1765589/h ... kojukannet
10 aastat hiljem, aprill 2018... ja tegemist on RIIGIMAANTEEDEGA
Kevadise sula tõttu on Kagu-Eesti riigiteed kohati läbimatud.

Kevadine sula on muutnud Kagu-Eesti riigimaanteed kohati läbimatuks, mistõttu on häiritud ka ühistransport. Neljapäeval tuli Võrumaal koolilapsi vedanud liinibussi mülkast väljatõmbamiseks appi kutsuda päästeamet.

Neljapäeva hommikul jäi koolilapsi vedanud liinibuss riigimaanteele kinni, sest tee olukord on nii halb, et see on sisuliselt läbimatu, vahendas "Aktuaalne kaamera".

Lapsed jäid mõistagi kooli hiljaks ning päästeamet pidi tulema bussi välja tõmbama. Reisjatele mingit ohtu ei olnud, aga lihtsalt sõiduki oleks ära lõhkunud.

"Tee oli nii halvas olukorras, et lihtsalt buss ühel hetkel ei liikunud. Jäime sisse. Riigimaantee," tõdes GoBusi bussijuht Rein Tuul.

"Antud teelõigule mina bussi rohkem saata ei saa, sest see on läbimatu, siit ei ole võimalik liinivedu teostada," ütles GoBusi Põlva regiooni esindaja Elvo Musting, kelle sõnul üritab firma reedel bussi peatusesse saata ümbersõidu kaudu, sest lapsed on vaja ikkagi kooli viia.

"Teiselt poolt on tee sõidetav. See võtab lihtsalt ajakulu ja bussid jäävad hiljaks," ütles Musting.

Kagu ühistranspordikeskusest öeldi "Aktuaalsele kaamerale", et kõnealune riigimaantee pole ainus, millega on probleeme.

"Meil on ka üks riigitee, mis asub Ahja külje all, kus meil on üsna võimatu korraldada avalikku liinivedu regulaarselt. See tähendab, et kui hommikul ootavad inimesed, koolilapsed bussipeatuses, siis buss nendeni ei jõua, sest seda teed pole võimalik läbida," selgitas Kagu ühistranspordikeskuse juhatuse liige Sander Saar....

...Maanteeameti teatel on Eestis kokku 4600 kilomeetrit kruusateid, millega võibki kevaditi tekkida kandevõime probleeme...

https://www.err.ee/823292/kevadise-sula ... -labimatud
Jaanuar 2022
Transpordiameti teatel on esmaspäeva varahommikul riigi põhi- ja tugimaanteed libedad ning väiksemad teed võivad puhastamata lume tõttu olla autodele läbimatud.

https://www.err.ee/1608483503/amet-vaik ... -labimatud
November 2022
Mitmendat aastat voolab vihmasel sügisel Lelu-Pärnselja-Männamaa kruusateel tõeline jõgi – pool kilomeetrit pikk lompiderivi. „Teehöövel teeb teed hooldades pigem karuteene, kuna tekitab teepervele vallid ja veel pole kuhugi minna,“ ütles kohalik elanik Indrek Samm, kes lombipilte sotsiaalmeedias jagas. ...

Kolhoosi ajal oli teeremont lihtsam, sest Männamaa kruusakarjäär oli ligidal. Nüüd on see kinni pandud ja kruusa pealevedu kordades kallim, selgitas ta.
Teehöövlist teepervele jäänud mullaga segatud kruusa aga polegi kuhugi lükata, sest kõrval on kohe põllud. Põllumehed mullasegust kruusa oma maale ilmselt ei taha ja kui ajada see tee peale laiali, muutub tee täiesti läbimatuks....

https://hiiuleht.ee/lombid-maanteel-kon ... nappusest/
Detsember 2022
Haapsalu linnavalitsus: kui teed on läbimatud, jätke lapsed koolist koju.

Haapsalu linnavalitsus postitas esmaspäeva õhtul üleskutse, teha võimalusel teisipäeval kaugtööd ja kuna koolibussi marsruudid on läbimatud, jätta lapsed võimalusel koolist koju....

https://online.le.ee/2022/12/12/haapsal ... list-koju/
2022 korraldas Eesti Naisteühenduste Ümarlaud (ENÜ) Eesti maanaiste eluolu uuringu.

Teede olukord:
Ligi kolmandik (31%) vastajatest oli väga rahul oma kodukohas teede korrashoiuga, sh teede remont, lumekoristus ja tolmuvaba hoidmine. Pool uuritavatest oli teede olukorraga enam-vähem rahul ning 18% ei olnud rahul. Teede korrashoiule antud hinnangud varieerusid suuresti maakondade lõikes (tabel 24). Tartu-, Harju- ja Lääne-Virumaal oli teiste piirkondadega võrreldes rohkem naisi, kes olid sellega väga rahul (umbes 50%). Järva-, Lääne-, Jõgeva- ja Ida-Virumaa vastajate hulgas domineeris vastusevariant „enam-vähem rahul“ (60-80%). Rapla- ja Jõgevamaa naiste seas oli enim neid, kes ei olnud teede korrashoiuga üldse rahul.

Teede korrashoiuga väga rahul vastajad kirjutavad enamasti, et teede hooldamine on läinud ajaga järjest paremaks, enamik teid on asfalteeritud või tehtud muul moel tolmuvabaks ning lumekoristus on kiire ja efektiivne (tabel 25).

Teede kvaliteediga enam-vähem rahul vastajad tõid välja nii häid kui ka halbu külgiteede korrashoiuga seoses (tabel 26). Paljud neist leidsid, et riigimaanteed on hästi hooldatud, kohalikud aga mitte või vastupidi. Mõned kiitsid suvist teehooldust ja laitsidtalvist lumekoristust, teised olid vastupidisel seisukohal. Osa siia rühma kuuluvaid vastajaid arvas, et teed on auklikud ning lõhuvad autot, lisaks veel tolmused, nii et õues kuivav pesu määrdub. Teiste meelest olikodukanti rajatud mitmeid kõvakattega teid või kruusateed muudetud tolmuvabaks. Teede remondiga on teed tehtud kitsamaks, rajatud sügavad kraavid ning kahanenud ala, kus saavad jalakäijad ja jalgratturid turvaliselt liigelda. Enam-vähem rahul vastajate selgitasid, et nad elavad maal ja ei saa kogu luksust eeldadaning aeg-ajalt tuleb leppidavajakajäämistega teede korrashoius.

„Valla teed on peaaegu korras, aga riigi teed on talvel lahti lükkamata ja auklikud.“

„Olen juba kogemustega läbi paksu lume sõitja, oman kõrget 4-rattaveolist autot just selliste lumetuisuste hommikute jaoks, mil traktor jõuab lund lükkama alles kell 12 päeval, aga meil on vaja kodust välja saada enne 8-t hommikul. Kruusateed loomulikult võiksid olla paremini hooldatud ja tolmuvabasid alasid ka külades rohkem.“

...

„Jalgsi või jalgrattaga on Koeru maanteed mööda väga ohtlik liigelda, maantee on kitsas ja väga sügavate kraavidega.“

Teede korrashoiuga rahulolematute vastajate kommentaaridest ilmnes peamiselt kriitika teede kvaliteedi, aastaringse hoolduse ja remondi suhtes (tabel 27). Üksnes lumekoristus oli teema, millega vähesed olid rahul. Kommenteerijad kirjeldasid, kuidas kruusateede tolmuvabaks muutmine ei ole alati efektiine:pärast teehööveldust tolmab tee vanaviisi, asfaldipuruga katmine võib aga asendada kruusatolmu musta tolmu ja pigihaisuga. Pealegi on mõned vastajad pidanud ebarahuldava tolmutõrje eest ise maksma. Vähese teehoolduse tõttu on teed auklikud, metsatöömasinate poolt lõhutud, kevadel ja sügisel porised, talvel tuisuvaaludega või libedad.Kõik see muudab uuritavate arvates teed ohtlikus ning soodustab õnnetuste toimumist. Mõned vastajad nurisevad (asfalt)teede remontimise üle. Asfaldiaukudesse puistatav kiviklibu aukudes ei püsi ning võib möödasõitva auto ratta alt esiklaasi lennata. Hiline lumekoristus võib osutuda takistuseks hommikul autoga sõitma minna ning õigeks ajaks tööle ja kooli jõuda. Rahulolematute vastajate selgitustes kumab nördimus ja tunne, et (ääre)maainimestest ei hoolita. Nad nendivad, et ebakvaliteetne teehooldus ei motiveeri inimesi maal elama ega sinna tulema.

...

“Talvel ei hooldata meie teid, eriti siis kui on teed jääs. Olen ükskord selle pärast autoga põllule sõitnud väikesel kiirusel. Omavalitsuses öeldi, et liikluse vähese tiheduse tõttu me III kategooria teid ei liivatata ega soolata. Ehk enne ei tehta midagi, kui õnnetusi rohkem – kurb kogemus.”

„Ootame lubatud “musta katet” juba 10 aastat! Tolmuvabaks muutmine mingi niisutamise läbi kinnistute piiridel ei motiveeri kedagi maale elama tulema. Isegi töötajad ei ole nõus siia tööle tulema, kuna peavad mööda aukus ja tolmavat kruusateed sõitma!“

„...Sahk jõuab tavaliselt lükkama siis, kui lumi on juba kinni sõidetud. Pidevalt on teed väga libedad ja seda mitte ainult meie koduteel.“

https://enu.ee/pohiteemad/maapiirkondad ... e-olukord/

Ühistransport

Maal elavad naised kasutavad kaugemal asuvatesse kohtadesse jõudmiseks peamiseltsõiduautot (tabel 28). Enamik vastajatest (80%) sõidabautoga ise ja/või sõidutab neidkeegi pereliige või tuttav (21%). Kaugemal asuva kohana peeti uuringus silmas kohta, kuhu jala ei lähe, näiteks naaberküla, asula või linn. Kolmandik uuritavatest kasutab eemal asuvasse kohta minemiseks ühistransporti.Neist igal neljandal puudub võimalus liigelda enda või kellegi tuttava autoga, seega sõltub nende võimalus liikuda üksnes ühistranspordist. Ühistranspordi kasutajaid on eakamate (44% 60–79-aastastest) hulgas rohkem kui nooremate seas (25% 20–39-aastastest). Takso või invatakso kasutamine on uuritavate seas harv.

https://enu.ee/pohiteemad/maapiirkondad ... transport/
Aprill 2023
Oleme jõudnud Laiaru tee algusesse. See ongi põhjus, miks me tulnud oleme. Need viimased ligi 800 meetrit Ly koduni on kevadel ja sügisel üpris trööstitus olukorras. Tee on pehme ja auklik. Lootust puhta autoga Ly koduni jõuda me enam ei hellita. Pigem loodame, et autoga kuhugi kinni ei jää.

Ly jaoks on see iga-aastane mure. „Tee on periooditi läbimatu,” tõdeb ta. Sõidame vaikselt edasi ja ta hoiatab kohtade eest, kuhu autod varem kinni jäänud on. Laiaru tee ääres on lisaks tema pere majapidamisele veel kaks alalist ja üks suvilana kasutuses olev majapidamine.

https://sonumid.ee/2023/04/12/metsatee- ... eeleharmi/
JNE
Need on lookesed mis meediasse jõudnud. Aga on ka lood mis meediasse ei jõua, sest on "kohalikele tavapärane olukord millega lihtsalt tuleb hakkama saada". Talvel lükkamata teed ja läbimatud mudaaugud metsa või põlluvahel on suhtkoht tavaline reaalsus.

Meil nn "vene tüüpi külasid" (ahel- ehk ridaküla), kus majapidamised suurema riigi või KOV tee ääres rivis on, on vähe. Enamus on hajustüüpi (hajaküla) külad. See tähendab, et majapidamiseni jõudmiseks tuleb riigi või KOV teelt kusagil ka maha keerata ja vähem, rohkem või ka väga palju rohkem mööda nn "külavaheteid" liigelda, kus KOV ei lükka, KOV lükkab, aga väga suure ajavahega ja harva (ainult eriti kriitilistes ilmaoludes näiteks), või lükkab vahel mõni kohalik talunik, kui talle eraldi maksta või muudmoodi kokku leppida... kui on mõni selline traktoriga talunik lähikonnas võtta.

Kuidas küll aitab nende piirkondade vähe suuremate neljaveoliste kõrgemalt maksustamine kaasa linnades poosetamise vms eesmärgil RAM-ide või LC-dega ringikärutavate isikute "säästlikule kliimateadlikule käitumisele", mina aru ei saa.

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 20 Juul, 2023 12:43
Postitas Kriku
Fucs kirjutas: 20 Juul, 2023 12:38Saad sa siis nüüd täpselt aru, kes selle "automaksu" poolt ja kes vastu tegelikult on? :scratch:
Ilmselgelt on sotsid seda asja vedanud ja Reformierakond tuli nüüd lihtsalt asjaga kaasa. 2008-2023 täidetud lubadus on isegi pika elueaga meil siin.

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 20 Juul, 2023 12:50
Postitas Kapten Trumm
Kriku kirjutas: 20 Juul, 2023 10:23
Kolmapäeval käis rahandusministeerium välja autode maksustamise ettepanekud, mille kohaselt auto esmaregistreerimisel Eestis tuleks tasuda auto registreerimistasu, mis auto vanuse kasvades väheneks, langedes üle 20-aastaste autode puhul 300 eurole. [Kliimaministeeriumi kantsleri] Keit Kasemetsa sõnul oleks selline tasu vähendamine viga.

"Keskkonnale on muidugi hea, kui autot kasutatakse võimalikult kaua. Ei pea ostma uut, võib osta kasutatud. Aga ei keskkonna ega Eesti huvides pole mitte kuidagi maksustada kasutatud esmaregistreeritud autosid madalama maksuga kui uusi," ütles Kasemets sotsiaalmeedias.

"Tuleb arvestada, et Eestis on Euroopa Liidu üks kõige vanemaid autoparke ja ei ole mingit põhjust, miks vanu autosid, näiteks 20 aastat vana Audit, mida näidetes on kasutatud, peaks Eestisse juurde tooma. Kasutame neid autosid, mis uutena või pigem uutena on Eestisse toodud," lisas kliimaministeeriumi kantsler.
https://www.err.ee/1609038983/kliimamin ... ema-odavam

Kliima jaoks ei ole mitte mingit vahet, kas 20 aastat vana autot kasutatakse edasi Hollandis või Eestis. Peaasi, et kasutatakse, kuni kasutada annab.
Intelligentse inimese tundemärgiks pidi olema suutlikkus tajuda ka oluliselt seistsuguste ühiskonnagruppide vajadusi/mõtteid. Hr Kasemets ei tundu taoliste hulka kuuluvat. Kui oled ikka aastaid saanud Brüsseli koduigatsustasu või palka, mis võimaldab probleemideta osta 90% Eestis müüdavatest uutest autodest, siis sellise keskmise inimese mured tunduvad kuidagi kauged ja rumalad - lihtsalt ei suuda neist aru saada. Seepärast ongi taolisele seltskonnale arusaamatu, miks vanematele autodele soodustusi tehakse. Sest neid ostavad vähekindlustatud inimesed, kes uut ei jaksa või kellele võibolla pank liisingutki ei ole valmis pakkuma.

Kui härra arusaam elust on selline, et "Eesti" on eelkõige armee ametnikke ja riigiasutused, siis võibolla tõesti. Aga tegelikkuses on Eesti hulk inimesi ja osa neist pole nii jõukad kui Kasemets ja osadel pole auto jõukuse aksessuaar, vaid hädavajadus oma elu elamiseks.

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 20 Juul, 2023 12:55
Postitas OLAVI
Rebane11 kirjutas: 20 Juul, 2023 11:03 ... Võib olla oleks pidanud katsetama erinevaid pirne, aga mingid säästukad olid sellised, millega pikemalt raamatut lugeda ei kannatanud.
Tegelikult pole praeguseni hõõglambile, kui valguse spektri poolest kõige looduslikumale valgustile, veel senimaani võrdset asendust tootmises olemas.

Eriti ohtlik on vigane valgusspekter kasvavate laste nägemisele, kui kõik valgustid (laste)toas, on ühest samast vigase spektriga LED valgustite seeriast.
(Tegelikult on täitsa võimalik koduste lihtsate vahenditega, erinevate valgustite spektrierinevusi hinnata.)

Sooja (ja valgust) kiirgavaid küttekehasid on senimaani müügis:
https://www.google.com/search?q=h%C3%B5 ... X_enEE1028

Aga hõõgniidiga Edison valgusteid tuleb otsida märksõnadega; "vintage, Edisson":
https://www.google.com/search?q=Edisoni ... X_enEE1028

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 20 Juul, 2023 13:33
Postitas Rebane11
Mul neid vintagesid on kapinurgas vist mõned isegi nõuka ajast saadik. Kõrval muidugi teine kott säästukaid ja LED e. Maainimese harjumused - tükikaupa millegi ostmine ajab omahinna lakke (aga seal on pirni koht).

Re: Kliimamuutustest

Postitatud: 20 Juul, 2023 13:50
Postitas Rebane11
Kriku kirjutas: 20 Juul, 2023 12:43
Fucs kirjutas: 20 Juul, 2023 12:38Saad sa siis nüüd täpselt aru, kes selle "automaksu" poolt ja kes vastu tegelikult on? :scratch:
Ilmselgelt on sotsid seda asja vedanud ja Reformierakond tuli nüüd lihtsalt asjaga kaasa. 2008-2023 täidetud lubadus on isegi pika elueaga meil siin.
Ma vahel olen mõelnud ja tatistanud. Miks enne valimisi ei räägita maksudest näiteks? Teeme ära, viie rikkama riigi hulka, plats puhtaks. Ja pärast valimisi - meil on mandaat. Mandaat millele? Igatahes mitte automaksule, käibemaksu tõusule ja muule sellisele. Kõik saavad ju aru, et riigi toimimisel on omad kulud ja nende katmiseks on tarvis tulusid. Valimiseelne debatt peaks olema koht, kus selge sõnaga arutatakse neid asju.