162. leht 418-st
Re: EV energia ja julgeolek
Postitatud: 02 Nov, 2022 14:45
Postitas Kilo Tango
Benjy kirjutas: ↑02 Nov, 2022 13:01
Mis saab siis, kui tuulikute eluiga mööda saama hakkab? Tuuleparkide kaupa. Kas kas mahavõtmine, taaskäitlus ja uue ehitamine on hinnas sees? Kas see tants on söe ja naftata üldse jätkusuutlik? Või tuleb paarikümne aasta pärast pikk ja visisev agoonia, vanad tuulikud lagunevad ja uusi ehitada ei ole mitte millestki.
See ei ole tõsine probleem. Jah, vanemaid tuulikuid võetakse praegu juba käigust maha, kuid täna loodavate tuuleparkide eluiga on märksa pikem, kui 20 aastat. Ja palju neid asju üldse on, kus taaskäitlus on hinna sees. Kas Narva jaama utiliseerimine on hinna sees?
Re: EV energia ja julgeolek
Postitatud: 02 Nov, 2022 15:32
Postitas Benjy
Hetkel võetakse neid üksikute kaupa maha. Aga tulemas on tervete tuuleparkide amortiseerumised. Labadega pole hetkel midagi teha, prügimäele. Ainult metallosa on taaskasutatav. Eeldusel, et sulatusahjude jaoks energiat jätkub. Narva jaam ise on pisikene mure tuhamägede kõrval, aga uute jaamade ehitamine põlevkiviõli kütuseks kasutades peaks ikkagi võimalik olema. Päikesepaneelide puhul on asi veel hullem. Käitlemine maksab ca 10x rohkem, kui sealt tagasisaadav tooraine. Jälle prügimäele. Tootmisest saadav energia peab suutma katta kogu tarneahela energiasisendi, et tootmist uuendada. Vastasel juhul on meil agraarühiskond. Ja see hinnakomponent/tagaside tootmises on kriitiline, et turg tootmise paika reguleeriks. Tuumajaamade puhul arvestatakse likvideerimine hinna sisse ja sedasi peaks see olema iga tootmisliigi juures.
Re: EV energia ja julgeolek
Postitatud: 02 Nov, 2022 15:58
Postitas logistik76
Vesiniku tootmiseks ja kasutamiseks on täna kõik vajalik reaalselt olemas.
Tootmine ja laevad on üle ookeani transpordiks olemas, viide siinsamas teemas paar lehte tagasi.
Salvestus, kas 300 GWH on juba piisav?
https://www.pv-magazine.com/2022/08/04/ ... e-project/
Inčukalns vajaks pisut togimist ja hoiab vesinikku küll.
Hispaania-Prantsuse torujuhe, spetsiaalselt rõhutatud : that would eventually transport hydrogen mis lõpuks transpordiks vesinikku
https://abcnews.go.com/International/wi ... r-91794805
No igasugune väiksem pudi, balloonid-generaatorid (ka individuaalsed) ei vääri vast siin teemas äramärkimist.
Re: EV energia ja julgeolek
Postitatud: 02 Nov, 2022 15:59
Postitas ahto42
Sõnajalgade tuulik läks pooleks. Oli näha, et mastil oli sitt hermeetilisus, roostekolle sees. Poldid roostetasid ja nõrgenesid.
See oli küll praegu üksjuhtum, aga palju neid tegelikult sellised püsti on?
Pilk mastidele, kui roostepruuni on näha, siis bizdez.
https://majandus.postimees.ee/7455740/v ... us-pooleks
Re: EV energia ja julgeolek
Postitatud: 02 Nov, 2022 16:53
Postitas Juhani Putkinen
Kilo Tango kirjutas: ↑02 Nov, 2022 14:45
Ja palju neid asju üldse on, kus taaskäitlus on hinna sees. Kas Narva jaama utiliseerimine on hinna sees?
Soome tuumajaamade elektri hinnast võetakse eraldi osa tuumajäätmete käitlemiseks ja tuumajaamade utiliseerimiseks kui lõpetatakse kasutamine. See ei jää riigi või maksumaksja koormaks.
Seevastu tuuleveskide hävitamine jääb vähemalt osaliselt, sest lahtimonteerimine ja jäätmete käitlemine maksab tohutu koguse raha.
Re: EV energia ja julgeolek
Postitatud: 02 Nov, 2022 17:03
Postitas kraal
logistik76 kirjutas: ↑02 Nov, 2022 15:58No igasugune väiksem pudi, balloonid-generaatorid (ka individuaalsed) ei vääri vast siin teemas äramärkimist.
Asjatundmatu arvab jah et probleemi ei ole aga terases sisalduv süsinik hakkab vesikuga reageerima ja see õnnetu tavaline balloon ei kesta kaua.
Vesiniku transpordiks ja säilitamiseks on vaja uusi seadmeid, olemasolevad seadmed selleks ei sobi.
Re: EV energia ja julgeolek
Postitatud: 02 Nov, 2022 17:10
Postitas Taaniel Tina
Salvestus, kas 300 GWH on juba piisav?
Eesti aastane elektritarbimine on suurusjärgus üle 8000 GWh, ehk see 300 GWh on u. 3,75%. No ei ole kuskilt otsast piisav.
Hispaania-Prantsuse torujuhe
See on alles poliitikute tasemel plaan. Ainuke kuupäev oli seal, et detsembris saavad uuesti kokku.
Oli näha, et mastil oli sitt hermeetilisus, roostekolle sees. Poldid roostetasid ja nõrgenesid.
Rooste ei ole seal süüdlane vaid indikaator probleemist.
Pildi järgi vaadates läks mast pooleks keevisest, mitte poltidest.
Tõenäoliselt metalli väsimus. Miks väsis, ei tea - põhjuseid võib olla mitmeid. Projekteerimisvead, teostusvead, jne
Re: EV energia ja julgeolek
Postitatud: 02 Nov, 2022 17:22
Postitas Benjy
Meie kandis väsivad need suured pöörlevad asjad kiiremini, kui soojemas kliimas. Labade jäätumine, sellest tekkiv suurem vibratsioon, tagajärjena kiirem materjalide väsimine.
Re: EV energia ja julgeolek
Postitatud: 03 Nov, 2022 15:10
Postitas ahto42
Pildi järgi vist isegi keevis+poldid
Re: EV energia ja julgeolek
Postitatud: 03 Nov, 2022 15:17
Postitas Walter2
Rooste ei ole seal süüdlane vaid indikaator probleemist.
Pildi järgi vaadates läks mast pooleks keevisest, mitte poltidest.
Tõenäoliselt metalli väsimus. Miks väsis, ei tea - põhjuseid võib olla mitmeid. Projekteerimisvead, teostusvead, jne
https://www.postimees.ee/7456074/oleg-s ... 1667481069
Re: EV energia ja julgeolek
Postitatud: 03 Nov, 2022 16:03
Postitas kraal
logistik76 kirjutas: ↑02 Nov, 2022 15:58
Vesiniku tootmiseks ja kasutamiseks on täna kõik vajalik reaalselt olemas.
Tootmine ja laevad on üle ookeani transpordiks olemas, viide siinsamas teemas paar lehte tagasi.
Salvestus, kas 300 GWH on juba piisav?
https://www.pv-magazine.com/2022/08/04/ ... e-project/
Inčukalns vajaks pisut togimist ja hoiab vesinikku küll.
Tead sa meie lähipiirkonnas samasuguseid geoloogilisi tingimusi nagu UTAH-is
Seal samas artiklis on ka kirjas järgmist - "No timeline or cost estimate were announced."
Muidugi euroopas on juba mõned vesiniku torustikud olemas ja tehakse ka juurde. Iseasi kui suure läbilaske võimega nad on.
Soovitan lugeda ühte baka tööd. See küll juba pea 10 aastat vana aga ega midagi revolutsioonilist muutund ei ole.
Vesinikuenergeetika väljakutsed ja tulevik
https://digikogu.taltech.ee/et/Search/I ... nergeetika
Re: EV energia ja julgeolek
Postitatud: 03 Nov, 2022 16:04
Postitas Väino
Kummaline. Kui nii tihti kontrollitakse ja pingutatakse, siis peab selleks põhjus olema. Miks selle asemel toekamaid polte ei kasutata? Kas kunagi aladimensioneeriti ja nüüd proovitakse tiheda hooldusega tuuliku eluea lõpuni välja vedada?
Re: EV energia ja julgeolek
Postitatud: 03 Nov, 2022 17:35
Postitas Walter2
Väino kirjutas: ↑03 Nov, 2022 16:04
Kummaline. Kui nii tihti kontrollitakse ja pingutatakse, siis peab selleks põhjus olema. Miks selle asemel toekamaid polte ei kasutata? Kas kunagi aladimensioneeriti ja nüüd proovitakse tiheda hooldusega tuuliku eluea lõpuni välja vedada?
Teema rehepappide puhul ei välistaks üldse olukorda kus tuugen oli valgete inimeste maal juba maha kantud/kasutuskeelu saanud ning seetõttu odavalt idaeurooplastele maha äriti.
Re: EV energia ja julgeolek
Postitatud: 03 Nov, 2022 19:15
Postitas davidsoniharald
Walter2 kirjutas: ↑03 Nov, 2022 17:35
Väino kirjutas: ↑03 Nov, 2022 16:04
Kummaline. Kui nii tihti kontrollitakse ja pingutatakse, siis peab selleks põhjus olema. Miks selle asemel toekamaid polte ei kasutata? Kas kunagi aladimensioneeriti ja nüüd proovitakse tiheda hooldusega tuuliku eluea lõpuni välja vedada?
Teema rehepappide puhul ei välistaks üldse olukorda kus tuugen oli valgete inimeste maal juba maha kantud/kasutuskeelu saanud ning seetõttu odavalt idaeurooplastele maha äriti.
Ma arvan, et asi oli palju lihtsam. Väljast paistis kõik ilus ja tore. Vahepeal keerati igaks juhuks püssiga üle ka, et ikka kindlasti kinni oleks ja lõpuks läksidki pooleks. Poldi avad täitus niiskusega ja poldid mädanesid aegamööda läbi, kuni läksid ahelreaktsioonina pooleks.
Re: EV energia ja julgeolek
Postitatud: 03 Nov, 2022 20:29
Postitas Some
Vesiniku torutransport pidavat sama palju maksma kui CNG oma. Ja hoiustatakse samamoodi koobastes ja mahajäetud kaevanustes nagu CNG-d.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_ ... _transport
Hydrogen pipeline transport is used to transport hydrogen from the point of production or delivery to the point of demand. Although hydrogen pipeline transport is technologically mature,[5][6] and the transport costs are similar to those of CNG,[7] most hydrogen is produced in the place of demand, with an industrial production facility every 50 to 100 miles (80 to 161 km)[8]
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_storage
Underground hydrogen storage[113] is the practice of hydrogen storage in caverns, salt domes and depleted oil and gas fields. Large quantities of gaseous hydrogen have been stored in caverns by ICI for many years without any difficulties.[114] The storage of large quantities of liquid hydrogen underground can function as grid energy storage. The round-trip efficiency is approximately 40% (vs. 75-80% for pumped-hydro (PHES)), and the cost is slightly higher than pumped hydro, if only a limited number of hours of storage is required.[115] Another study referenced by a European staff working paper found that for large scale storage, the cheapest option is hydrogen at €140/MWh for 2,000 hours of storage using an electrolyser, salt cavern storage and combined-cycle power plant.[112]: 15 The European project Hyunder[116] indicated in 2013 that for the storage of wind and solar energy an additional 85 caverns are required as it cannot be covered by PHES and CAES systems.[117] A German case study on storage of hydrogen in salt caverns found that if the German power surplus (7% of total variable renewable generation by 2025 and 20% by 2050) would be converted to hydrogen and stored underground, these quantities would require some 15 caverns of 500,000 cubic metres each by 2025 and some 60 caverns by 2050 – corresponding to approximately one third of the number of gas caverns currently operated in Germany.[118] In the US, Sandia Labs are conducting research into the storage of hydrogen in depleted oil and gas fields, which could easily absorb large amounts of renewably produced hydrogen as there are some 2.7 million depleted wells in existence.[119]
Tegelikult on seal lehel veel palju erinevaid vesiniku hoiustamise meetode.