267. leht 666-st
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 27 Juun, 2023 15:42
Postitas Kapten Trumm
davidsoniharald kirjutas: ↑27 Juun, 2023 14:56
Absoluutselt iga autoga võib miljoni täis sõita. Muudkui remondid ja taod raha sisse ja sõidad. Iseasi kui rentaabel see on. Päeva lõpus ütleb Excel, kas oli soodsam ka kui selle asemel sõita 5x200tkm ostes kõik autod uuena.
See jutt on jama.
Info-Auto Järve salongis oli kunagi väljas üks Tulika takso (marsa takso) Ford Transit, läbisõiduga üle miljoni, siit uuena ostetud. Stendil oli väljavõte tehtud töödest, millest suurimad olid mingid mootori tihendite vahetused õlilekke tõttu. Suudetakse küll kvaliteetseid autosid toota, kui tahetakse.
Tõsi, tegemist oli selle Transiti mudeliga, mida toodeti 1990ndate lõpus ja mis veel tagaveoga tuli.
Kuna Eestisse tassitud vanad autod on enamasti maha keritud spidomeetriga, siis on tekkinudki võhikutel arusaam, justkui 170 000 (see on lemmik läbisõit nii müüjatele kui ostjatele, mis ette keritakse) läbisõidul auto koledasti laguneb. Tegelikult läbisõidud on muidugi kordi suuremad. Täna pole auto24s haruldased kuulutused, kus on 10-15a vana auto 400 tuhat ees.
"Raha taovad sisse" ikkagi võhikutest nisanäpud, keda remonditeenuse pakkujad osavalt lüpsavad. See tekitabki väärarusaama, nagu oleks vana auto pidamine väga kallis. Minu isiklik "igapäevaauto" on 2000. a Volvo. Selle läbisõit (autoga on kaasas kõik arved, ülevaatused jne) on 380 tuhande ringis. Olen sellega sõitnud praeguseks 12 aastat. Ma arvan, et sõidan teise 12 aastat veel. Ülevaatuse läbib käed taskus. Iga-aastane remondikulu on ehk 300-400 euro tuuris olnud. Kui ma vaatan turult sama suurt universaali, siis sellel on liisingu kuumakse ainuüksi selline summa. Ei mingit müstikat, tuleb asja jagada ja ise teha aeg-ajalt käed mustaks. Lihtsalt ei näe antud olukorras põhjust tuhandeid lihtsalt liisingule maksta, see auto sõidab sama mugavalt, pehmelt ja viisakalt nagu tänapäeva autod. Dolby stereo, nahksisu ja kahetsooniline kliima on ka. Ei roosteta. Bensiini läheb keskmiselt 12 liitrit 100 peale, kuid see-eest on nelivedru, kõrge kliirents ja mootori rammust jagub ka 2-tonnise haagise veoks maanteel eriliselt higistamata. Konks on loomulikult selles, et see polegi ihaühele jõukohane - selline autopidamine vajab teadmisi ja kogemusi, garaazi ja tööriistade olemasolu. Sestap võhikust nisanäpul on targem sõita mõne uue tainasplekist ja taaskasutatavast plastmassist aparaadiga. Selline küll müriseb ja raputab nagu Kopli tramm, aga alati võib ju nutiseadme valjemini mängima panna

Re: Autotehnikateema
Postitatud: 27 Juun, 2023 15:54
Postitas Kapten Trumm
Tegelane5 kirjutas: ↑27 Juun, 2023 11:40
Seal jääb/roostetab esiamordi tugilaager kinni, siis keerates rattaid väänatakse vedru, millele tuleb pragu sisse ning mingi hetk murdub ära. Varasematel põhukottidel ja sidrunitel läks see vedruots veel lisaks "ilusti" rehvi sisse. Uuematel olla tehtud vedru hoidev taldrik suurem, et ära hoida vedru otsa minek rehvi.
Kas see ka uue C3 kohta kehtib, ei tea, pole õnneks või kahjuks ise sellise tehnika imega kokku puutunud
Tundub täitsa tuttav jutt, küllap ongi samast autost. Seal läksid esirehvid sellest katki, et vedrud lõhkusid ära. Ja termostaadi plastmassist korpus läks heast peast lõhki, ilma ühegi nähtava põhjuseta, niiet terve parkimismaja korrus ujus tosoolist. Õnneks polnud kallis ja keerukas vahetada.
Äkki peaks vedru väljamõtlemisel siiski natuke mõistust kasutama ning tegema selle ikka vedruterasest?
Olen näinud vanadusest puruks läinud vedrusid, kus keerud on kokku käinud (kuni kuskilt otsa ligidalt vedru murdub), aga taolist porri, tunnistan, nägin esimest korda

Re: Autotehnikateema
Postitatud: 27 Juun, 2023 17:42
Postitas Walter2
Kapten Trumm kirjutas: ↑27 Juun, 2023 15:42
Info-Auto Järve salongis oli kunagi väljas üks Tulika takso (marsa takso) Ford Transit, läbisõiduga üle miljoni, siit uuena ostetud. Stendil oli väljavõte tehtud töödest, millest suurimad olid mingid mootori tihendite vahetused õlilekke tõttu. Suudetakse küll kvaliteetseid autosid toota, kui tahetakse.
Tõsi, tegemist oli selle Transiti mudeliga, mida toodeti 1990ndate lõpus ja mis veel tagaveoga tuli.
Ei oska kommenteerida missugust Transitit võidi seal eksponeerida aga Info-Auto panus Tulika marsade käigushoidmisse algas nende ostust ning lõppes garantiiaja kukkumisel (alates siit remontis ja hooldas oma veeremit Tulika ise), seega ei saanud nad midagi teada tegevustest ega remontidest, mis viisid autode läbisõidud miljonini ja tegelikult ka üle selle. Isegi kui ostetigi promo eesmärgil omale mõni vana miljonär (või saadi uue ettemaksu arvel) siis muu stendijutt oli ilmselge bs.
Autode väljalasked olid 92-96a. ning 2000 mudeliaasta uute busside saabumisel müüdi kõik eelmised maha. Kõige pommikindlamad olid 8-klapilised dohc mootoriga bensukad, mille norm. kulukoht ja kallim remont oli nukaketi ajami vahetus 400-500k pealt ja muud suurt midagi. Diislitel läks ikka pumpasid ja turbosid, ka paar tagareduktorit läks romulast külge.
Kestsid raisad küll.

Re: Autotehnikateema
Postitatud: 27 Juun, 2023 21:17
Postitas davidsoniharald
Kapten Trumm kirjutas: ↑
"Raha taovad sisse" ikkagi võhikutest nisanäpud, keda remonditeenuse pakkujad osavalt lüpsavad. See tekitabki väärarusaama, nagu oleks vana auto pidamine väga kallis. Minu isiklik "igapäevaauto" on 2000. a Volvo. Selle läbisõit (autoga on kaasas kõik arved, ülevaatused jne) on 380 tuhande ringis. Olen sellega sõitnud praeguseks 12 aastat. Ma arvan, et sõidan teise 12 aastat veel. Ülevaatuse läbib käed taskus. Iga-aastane remondikulu on ehk 300-400 euro tuuris olnud. Kui ma vaatan turult sama suurt universaali, siis sellel on liisingu kuumakse ainuüksi selline summa. Ei mingit müstikat, tuleb asja jagada ja ise teha aeg-ajalt käed mustaks. Lihtsalt ei näe antud olukorras põhjust tuhandeid lihtsalt liisingule maksta, see auto sõidab sama mugavalt, pehmelt ja viisakalt nagu tänapäeva autod. Dolby stereo, nahksisu ja kahetsooniline kliima on ka. Ei roosteta. Bensiini läheb keskmiselt 12 liitrit 100 peale, kuid see-eest on nelivedru, kõrge kliirents ja mootori rammust jagub ka 2-tonnise haagise veoks maanteel eriliselt higistamata. Konks on loomulikult selles, et see polegi ihaühele jõukohane - selline autopidamine vajab teadmisi ja kogemusi, garaazi ja tööriistade olemasolu. Sestap võhikust nisanäpul on targem sõita mõne uue tainasplekist ja taaskasutatavast plastmassist aparaadiga. Selline küll müriseb ja raputab nagu Kopli tramm, aga alati võib ju nutiseadme valjemini mängima panna
Eks inimestel ole ka teisi hobisid kui kellegi poolt pehmeks tallatud premium autode reanimeerimine. Mõni nisanäpp on selle sinu peetud premiumi uuena ostnud muide.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 27 Juun, 2023 21:28
Postitas vanahalb
Tänapäevased autod sõidavad ka ikka vabalt miljoni ära, tuleb ainult tuld kogu aeg kolbide peal hoida. Igasugused hädad hakkavad siis kui auto pikalt seisma jääb. Taksojuhtidel on miljon km 4-5 aastaga täitsa saavutatav ja ei remontinud ta seal suurt midagi.
https://www.apu.fi/artikkelit/taksiyrit ... -kilometri
Ma olen ise ka sõitnud täitsa ausalt ja ilma kerimata 620 000. Taksojuht ei olnud, lihtsalt toona ei olnud nii paikne ja lisaks pidasin ühte autot 17 aastat. 81 kw Passat. Mootori poolest oleks veel küll kestnud kuid kerele pääses rooste sisse ja ma ise kvaliteetselt keretöid teha ei oska. Leidsin ostja kelle arvates oli auto nagu uus. Ta veel remontis ja möllas, käis sellega hiljem isegi Pariisis ja kui viimati seda autot nägin oli üle 700 000 läbi sõitnud.
Praegult on ka kõige väiksema kilometraaziga isiklikul autol umbes 250 000 ja kõige vanemal 480 000. Skandinaavia mõistes keskealine auto ja minumeelest pole tal midagi viga. Kui siis seda et aastaarvult juba vana , olematu Euro saastenormiga ja väga peenetes kohtades enam treppi sõita ei lubata. Selleks peaks Euro6 kleeps esiklaasil olema

Re: Autotehnikateema
Postitatud: 28 Juun, 2023 9:31
Postitas Kapten Trumm
https://www.youtube.com/watch?v=n_UcACu8eq8
"Insane Mercedes engineering" - vaadake seda uksekäepideme teemat.
Käepideme mehhanism kasutab vastukaalu, et käepidemest tõmbamise tunne ikka õige oleks.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 28 Juun, 2023 9:34
Postitas Kapten Trumm
davidsoniharald kirjutas: ↑27 Juun, 2023 21:17
Eks inimestel ole ka teisi hobisid kui kellegi poolt pehmeks tallatud premium autode reanimeerimine. Mõni nisanäpp on selle sinu peetud premiumi uuena ostnud muide.
Siis pole nisanäppudel ka vaja antud teemal siia paukuma tulla, parem on perekoolis oma muudest hobidest rääkida.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 28 Juun, 2023 10:20
Postitas Kapten Trumm
vanahalb kirjutas: ↑27 Juun, 2023 21:28
Tänapäevased autod sõidavad ka ikka vabalt miljoni ära, tuleb ainult tuld kogu aeg kolbide peal hoida. Igasugused hädad hakkavad siis kui auto pikalt seisma jääb. Taksojuhtidel on miljon km 4-5 aastaga täitsa saavutatav ja ei remontinud ta seal suurt midagi.
https://www.apu.fi/artikkelit/taksiyrit ... -kilometri
Mingit Skodat 1,0 TSI mootoriga osta, kui kellal näiteks 220 000 km, tundub mulle küll täitsa suitsiidne idee. Lihtsalt seal mootoris on liiga palju asju, mis võivad valesti minna (ja mis auto edukaks müügiks on osavalt peidetud). On näiteks kasutatud lubatust paksemat õli, mis efektiivselt varjab summutist tulevat sinist vinet ning mootorist kostvaid hääli.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 28 Juun, 2023 10:45
Postitas Walter2
Analoogne vastukaal on ka näiteks Golfide käiguvahetustorni küljes, et käigu lülitustunne õige oleks.
see parempoolne kõver junn.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 28 Juun, 2023 11:02
Postitas Kapten Trumm
Walter2 kirjutas: ↑28 Juun, 2023 10:45
Analoogne vastukaal on ka näiteks Golfide käiguvahetustorni küljes, et käigu lülitustunne õige oleks.
Mercedes W124 kabrioleti kere tugevduste hulka kuuluvad ka mingid raskused kapoti all rattakoopa küljes jne.
Mulle jäi selle mõte veits raskesti hoomatavaks, aga küllap need mingeid "häid vibratsioone" seal teevad.
Ja BMW summuti küljes olen ka mingeid raskusi näinud.
https://www.youtube.com/watch?v=lQ-ZoQv0kFs
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 28 Juun, 2023 11:34
Postitas AMvA
Ma sain sellest videost nii palju teada, et nad üritasid jäljendada briti luksusautosid ja ebaõnnestusid selles

Re: Autotehnikateema
Postitatud: 28 Juun, 2023 12:15
Postitas Kapten Trumm
Ilmselt oli "briti uhkusega" tegemist. Kuigi ma tean, et saksa autod on inglaste hulgas ikkagi kõrge mainega.
Kes autode hingeeluga pisut enam kursis on, see teab kindlasti, et Mercedese teostus ja kvaliteet käib peajagu üle sellest jamast, mida inglased ise oma toodangust premium autodeks peavad. OK, see videos näidatud koht mingist libaõmblusest uksepolstril pole just päris auto 20 tuhande naelast hinda 1977 väärt asi (Rolls-Royce maksis toona 11 000), aga noh S-mersu on ikkagi soliidne raud olnud kogu aeg.
Paar nalja ka:
"Kui Jaguari all on õli (või muu vedeliku) loik, siis pole hullu - Jaguar märgistab nii oma territooriumi."
"Kui ostad briti sportauto, siis osta parem kaks - kui üks on parasjagu remondis, siis pole sa jalamees".
Aga selle automobiili juhitavus (450SEL 6,9) oli pehmelt öeldes ehmatav. Kuigi selle all olid ka originaalset sorti rehvid (Michelin teeb sellseid, 200 eurot tükk), siis selle 6.9 liitri gaasi põhja panekul vihmasel asfaldil tuleb rooliga väga kiire olla. Liiga mugav vedrustus koos liiga jõulise mootoriga ei pruugi olla julgustav.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 28 Juun, 2023 12:44
Postitas davidsoniharald
Kapten Trumm kirjutas: ↑28 Juun, 2023 9:34
davidsoniharald kirjutas: ↑27 Juun, 2023 21:17
Eks inimestel ole ka teisi hobisid kui kellegi poolt pehmeks tallatud premium autode reanimeerimine. Mõni nisanäpp on selle sinu peetud premiumi uuena ostnud muide.
Siis pole nisanäppudel ka vaja antud teemal siia paukuma tulla, parem on perekoolis oma muudest hobidest rääkida.
Siin teemal peab ikka silma peal hoidma, et noortele ei õpetataks võrratuid teooriaid õlipumba tootlikkuse mõõtmisest manomeetriga ja muud sellist jama.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 28 Juun, 2023 12:52
Postitas Kapten Trumm
Õlipumba tootlikkuse mõõtmisest manomeetriga - kuskohas sellest räägiti? Mingi lennukitehnikute huumor või?
Olen rääkinud vaid sellest, et madalatel pööretel pole õlitus piisav, mida indikeerib madala(võitu) õlirõhk.
Õlirõhku mõõdetakse ikka manomeetriga, isegi TTÜ autotehnika kateedris, kus ma õppinud olen, käis manomeetriga.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 28 Juun, 2023 14:26
Postitas Kapten Trumm
Kapten Trumm kirjutas: ↑28 Juun, 2023 12:52
Õlipumba tootlikkuse mõõtmisest manomeetriga - kuskohas sellest räägiti? Mingi lennukitehnikute huumor või?
Olen rääkinud vaid sellest, et madalatel pööretel pole õlitus piisav, mida indikeerib madala(võitu) õlirõhk.
Õlirõhku mõõdetakse ikka manomeetriga, isegi TTÜ autotehnika kateedris, kus ma õppinud olen, käis manomeetriga.
Aga natuke rahvalikku teooriat kah.
https://et.wikipedia.org/wiki/Hammasrataspump
Sealt väljavõtteid extra davidsoni-mehele.
Tootlikkus
Hammasrataspumbad on pöördetootlikkusega Vp = 1,2...250 cm³/p (kuupsentimeetrit pöördele) ja mõeldud töötama rõhkudel kuni 250 baari (1 baar on ligikaudu võrdne atmosfäärirõhuga). Pumbad ei ole reguleeritavad, s.t. nende pöördetootlikkus ei ole muudetav.
Pumba teoreetiline tootlikkus on arvutatav valemiga
Vp = 10−3*π*m*z*h*b cm³/p, kus
m – hammasrataste moodul, mm; z – hammasrataste hammaste arv; h – hamba kõrgus, mm; b – hamba laius, mm.
Tõlge maakeelde: õlipumba tootlikkus sõltub mootori pööretest, madalatel pööretel on tootlikkus väike (väiksem kui suurtel).
Sobivus
Hammasrataspumbad sobivad paremini suure viskoossusega vedelike pumpamiseks. Väikese viskoossusega vedelike pumpamisel pumba mahuline kasutegur väheneb. Pumbas kasutatav tihendamine lõtkudega pole sellisel juhul tõhus, sest osa pumbatavast vedelikust pääseb lõtkude kaudu survepoolest imemispoolde tagasi.
Tõlge maakeelde: õlipumbal on vedelamat õli raskem pumbata. Seda võib näha ka õli soojenemisel (muutub vedelamaks), kuna õlisurve langeb. Õlisurve langeb, kuna vedelam õli pääseb detailide vahelt kergemini välja, kuid kuna pumba tootlikkus langeb samuti (vedelamat on raskem pumbata), siis langeb ka õlisurve.
Paigutus
Hammasrataspumbad tekitavad imemispooles suhteliselt väikese vaakumi. Pumpa ei ole soovitatav paigutada kõrgemale kui pool meetrit vedeliku tasemest paagis. Vastasel juhul võib pump täituda vedelikuga halvasti ja tekib kavitatsiooni oht. Sageli paigutatakse hammasrataspump kas vahetult vedeliku tasandi kohale või isegi vedeliku sisse.
Tõlge maakeelde: karteripõhjas, õli sees oleva pumba efektiivsus mootori käivitamisel on suurem kui väntvõlli teljel asuval pumbal. Need väntvõllilt ringi aetavad pumbad on kasutusele võetud mitte "arengu", vaid autotootja kulude kokkuhoiu pärast (vähem osi ja kiirem montaaz).
Näedsa, on mis tarkust noorele jagada.