280. leht 666-st

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 19 Juul, 2023 9:56
Postitas Kapten Trumm
AMvA kirjutas: 18 Juul, 2023 20:58
Kapten Trumm kirjutas: 18 Juul, 2023 18:34 Hiinlased teevad korralikke asju vaid siis kui
-neid tehakse mõne lääne tootja Hiinas asuvas tehases
-tootearendus käib kõik Eurooas/USA-s
-kohapeal on inseneeria ja kvaliteedikontroll valgete käes, hiinlane on maksimum brigadiri rollis.
Pole mõtet rumalat juttu ajada, kui teadmised maailmas toimuvast on läbi lukuaugu vaatamisel tekkinud. Hiina mobiiltelefonitootjad teevad tipptasemel asju. Xiaomi, One+, Oppo jne. jne. Lenovo sülearvutid maailma tipus.
Ma ei kasuta õnneks või õnnetuseks hiinlaste nuti imesid. Küll on mul tööalases kasutuses kaks Huawei ruuterit wifi tekitamiseks ja seal on tavapärased sellised kvaliteedi tundemärgid
-aeg ajalt wifi signaal kaob kuhugi, kuigi skaalal mobiililevi pulkasid on endiselt samapalju
-mingi saate vaatamisel kõige paremal hetkel pilt hangub. Kontrollid milles asi, seade on end lambist välja lülitanud.
-akud pehmenevad ülimalt kiiresti, kui tahad päeval tööd teha, siis hoia laadijaga kogu aeg seinas.

Ahjaa, vaatasin praegu laua alla, mul ju Lenovo lauaarvuti "kast", sealt lasin kohe algatuseks välja rookida "finessi", et arvuti pakkus mulle igapäevaselt võimalust oma faile kuskil Lenovo pilves varundada. Kus seda ilmselt hakkavad pisikesed hiinlased uurima, mis seal huvitavat.

Ühesõnaga, taoline "tehnoloogia" kõrge riskiastmega asjadele nagu auto ei sobi kuidagi. Peaksid sa normaalseks autot, mis lambist sureb keset teed välja, aga sellest pole midagi, sest "tipptasemel" tehnika tuleb lihtsalt uuesti käivitada. Või äkki seletamatult mootori võimsus langeb mopeedi tasemele. Õige hiina-apologeet ja laia silmaringiga mees seepeale peatab kaastundlikult naeratades auto, eemaldab akujuhtme ja seda tagasi pannes teeb restardi, misjärel sõit jätkub....

Teiseks, tänases julgeolekukontektstis võiks ka seda taibata (eriti siinsed laia silmaringiga mehed, kes läbi lukuaugu maailma ei vaata), et Hiina on samasugune sõjakurjategijate reziim kui Kremlis ja ma ei suuda siin näha kvalitatiivset vahet, kumma kuritegelikku riigikorda oma arvutikraami ostmisega toetada.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 19 Juul, 2023 10:37
Postitas vanahalb
Seletamatut mopeedi tasemele langenud mootori võimsus on liigagi tihti seotud mingi keskkonnakaitse probleemiga. Diiselautodel kuskil adblue süsteemis viga jms. Ühel tuttaval on uus Renault mille armatuur on adblue vigadest nagu jõulupuu. Minuteada on seal Siemensi süsteem.
Hiinlased ei konstrueeri selliseid asju minuteada üldse , adblued kasutatakse euroliidus, Põhja-Ameerikas ja võib- olla Jaapanis. Ma olen näinud ainult Siemensi, Boschi ja Continentali seadmeid ning pakuks et Volvo diislitelgi on üks neist peal.

Endal on õnnestunud küll sõiduauto peal sellist asja vältida kuid raskemal tehnikal on olnud nii et 80%, mootorivigadest on adblue vead. Samas teevad needsamad tootjad hiinlaste ja muu kolmanda maailma tarbeks endiselt umbes 2000 aasta mudelit ilma igasuguse keskonnanormita ja need on väga töökindlad masinad. Kui niisuguse uuena kätte saaks :)

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 19 Juul, 2023 10:52
Postitas OLAVI
Kapten Trumm kirjutas: 19 Juul, 2023 9:56 ....
Ühesõnaga, taoline "tehnoloogia" kõrge riskiastmega asjadele nagu auto ei sobi kuidagi. Peaksid sa normaalseks autot, mis lambist sureb keset teed välja, aga sellest pole midagi, sest "tipptasemel" tehnika tuleb lihtsalt uuesti käivitada. Või äkki seletamatult mootori võimsus langeb mopeedi tasemele. ....

Teiseks, tänases julgeolekukontektstis võiks ka seda taibata (eriti siinsed laia silmaringiga mehed, kes läbi lukuaugu maailma ei vaata), et Hiina on samasugune sõjakurjategijate reziim kui Kremlis ja ma ei suuda siin näha kvalitatiivset vahet, kumma kuritegelikku riigikorda oma arvutikraami ostmisega toetada.
Kui lähtuda mõiste "automobiil" definitsioonist - "iseseisev liiklusvahend" siis liigne keerukus muidugi ei sobi.
Aga kuna tänapäevased autoliisijad peavad prioriteediks teisi aspekte (juhiabid, nutiekraanid ja ühilduvus teloga), siis tootjad toimivad vastavalt turu nõudmistele.

Neile, kes kaasaegsete autode elektroonilise hingeeluga pole kursis, üks illustreeriv pilt kaasaegse auto arvutivõrkude mitmekesisusest.
Pilt auto testseadmete tootja reklaamist, kaheksa andmesidevõrguga auto testimisest testriga.
8_VÕTGUTÖÖ.jpg
Premiumklassi autode võrgus olevate plokkide read on tegelikult palju pikemad ja nii väiksele pildile ei mahuks, sest neid on kokku mitusada.

Kui vanasti oskas teha kõiki töid auto remondil luksepp ja hiljem lisandus autoelektrik.
Siis tänapäeval on remondioperatsioonide teostajaks autotehnik ja tema tööülesandeid suunab autodiagnostik ning viimasel ajal on lisandunud eraldi erialana "auto andmesidevõrkude tehnik".

Tänapäevaste autode toimimine on keerulisem, kui "vanad autokasutajad" ettekujutada oskavad.
Näiteks aknatõstuki lõppasendi anduri toimimisest sõltub kliimaseadme töö või piduritule korrasolekust sõltub mootori võimsuse piiramine. jne.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 19 Juul, 2023 11:15
Postitas andrus
Kapten Trumm kirjutas: 19 Juul, 2023 9:56Ma ei kasuta õnneks või õnnetuseks hiinlaste nuti imesid. Küll on mul tööalases kasutuses kaks Huawei ruuterit wifi tekitamiseks ja seal on tavapärased sellised kvaliteedi tundemärgid
-aeg ajalt wifi signaal kaob kuhugi, kuigi skaalal mobiililevi pulkasid on endiselt samapalju
-mingi saate vaatamisel kõige paremal hetkel pilt hangub. Kontrollid milles asi, seade on end lambist välja lülitanud.
-akud pehmenevad ülimalt kiiresti, kui tahad päeval tööd teha, siis hoia laadijaga kogu aeg seinas.
Ma ei saa aru, mis segab natuke "karu kõhus uurida" ja asjad ise korda teha? Mingi mõttetu nisanäpu vingumine siin? :)
Kas tõesti ainult see, et pole premium-klassi tooted või pole second-hand?

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 19 Juul, 2023 11:16
Postitas OLAVI
vanahalb kirjutas: 19 Juul, 2023 10:37 Seletamatut mopeedi tasemele langenud mootori võimsus on liigagi tihti seotud mingi keskkonnakaitse probleemiga. Diiselautodel kuskil adblue süsteemis viga jms. Ühel tuttaval on uus Renault mille armatuur on adblue vigadest nagu jõulupuu. ...
Kuna Adblue on külmuv vedelik mida peab erinevate moodustega (elektriküte, jahutusvedelik) hoidma külmumast, siis paljud AdBlue süsteemi vead algavad näiteks aku seisukorrast (mitte tegelikult mõõdetavast aku seisukorrast vaid sellest mida arvab auto aju selle olema) ja mootori jahutussüsteemi toimimisest (elektroonilise termostaadi kalibreerimine ja korralisel hooldusel jahutussüsteemi vedeliku vahetuse märkimine ajus) jne.
Ja kui auto tagumise otsa andmeside jookseb näiteks läbi tagakõlarite võimu, siis võib vigasid põhjustada ka isepaigaldatud tümakakast.

See on üks põhjus, miks autoakusid loetakse tänapäeval kuluosaks, sest kui akutester näitab aku sisetakistuse suurenemist üle etteantud väärtuse, siis tuleb vahetada aku olenemata selle aku tegelikult väljastatavatest ampritest.

Samal põhjusel ei õnnestu ka "surnud akuga" kaasaegse rasketehnika käivitamine lisaaku abil, sest enne starteri rakendumist mõõdab masin ise oma aku sisetakistust ja kui aku sisetakistus on ettenähtust suurem ei rakendu starter.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 19 Juul, 2023 12:04
Postitas vanahalb
Ei tea, pole veel ükski rasketehnika surnud aku pärast käivitamata jäänud. Soome talves on neid ikka üksjagu koolnud , ka suhtuusi masinaid ja meil on töö kergendamiseks seljastassitav stardiabi.

Selle adblue puhul ei sõltu asjad niiväga mitte aku pingest ega termostaadi kalibreerimisest ega muust taolisest. Kogu süsteem on pask. Kui adblue ära külmub , . -11 kraadi juures siis masin peabki seda külmunud vedelikuks ja ei pane pumpa tööle. Alles siis kui jahutusvedelik piisavalt soojeneb hakkab toimima. Talvel töötab mootor mõnikord tund aega enne kui adblue üldse rakendub. See ei ole viga.
Vead on tulnud konkreetselt (sakslaste konstrueeritud :) ) adblue osast. Summutis olevad Nox andurid tuksis, pump lõhki külmunud sest kompressor ei puhunud süsteemi pärast tööd tühjaks, adblue vedelik väidetavalt lahja kuid mitte vedelikul polnud häda vaid anduril (Made in Austria oli vist) mis seal kusihappe protsenti mõõdab , kusekivi koguneb tahmafiltrisse , ei põle ära ja ajab selle umbe ( kohapeal käinud saksa insenerid andsid juhtnöörid et mootori pöördeid ei tohi alla 1/3 lasta) jne jne.
Pädevamad kodanikud on selle porno välja programmeerinud ja maailm pole sugugi hukka läinud. Enamgi veel, vist juba kaks aastat tagasi nägin Jaapani Hitachi uue ekskavaatori reklaami ja seal peeti vajalikuks plakatile suurte punaste tähtedega märkida tõsine müügiargument - "Ei AdBlue" . Küsisin sakslastelt ka et näe Jaapanis on adbluega maailma päästmine juba läbi käidud etapp, kas jõuate ikka tehnoloogiaga sammu pidada :) Nad vaatasid kõrvale ja seletasid et nojah, seal on uus Toyota mootor mis need saastenormid ilma adblueta saavutab.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 19 Juul, 2023 13:51
Postitas Kapten Trumm
See on selline pisut primitiivne lähenemine, "paljud inimesed" on autodelt eemaldanud katalüsaatoreid, tahmafiltreid ja veel ühte teist.
Ometi, mäletan, et 1994 Tallinnas, kus sõitis tänasest poole vähem karpamootori või vanakooli diisliga sõidukeid, oli Kosmose juures raske hingata, eriti kui mõni Ikarus buss suitsukatte välja lasi.

Ja tõesti, maailm pöörles ka siis, ometi täna võib Kosmose juures elades juba aknaid lahti hoida, vingumürgitust kartmata.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 19 Juul, 2023 15:55
Postitas wolfgang
Ma ei hoiaks.
  • müra
    bensukad emiteerivad endiselt vingu ja diislid tahma peenosakesi, mida kantserogeenseteks peetakse. Kusjuures moodsa diisli heitgaase peetakse ohtlikumadeks, kuna peenosakesed, mis sealt väljuvad on niivõrd peened, et satuva vereringesse, mitte ei köhi välja nagu Ikarus või dt75 oma
    tänavatolm, mis on suuresti ajamitüübist sõltumatu vaid veeremi maht määrab selle. kusjuures kuna elektri-ja hüübriidajamiga sõidukid on raskemad, kui sp mootoritega siis see näitaja pigem ei vähene. kui just transporti vabšee surnuks ei maksustata, nagu mõni tolvan siin unistab
Tahad akent lahti hoida, koli maale. Siin on muidugi omad hädad kassiraisad(hiired, mutid, linnud, sisalikud jne jne hambus)sääsed jms. tuppapressijad. :)

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 19 Juul, 2023 16:13
Postitas vanahalb
Trumm, mida sa siis teed kui kahurivägi põmmutama hakkab?
Kui mingi adblue takistab hipsteril kaks kvartalit edasi latte järgi sõitmist siis sellepärast jah, hakata midagi eemaldama või tühjaks lööma pole hea toon.

Kui takistab tootmisprotsessi siis sellised asjad eemaldatakse. Ja käivad need eemaldamised nii kaua kui masina ehitaja on loonud vigadeta lahenduse. Klient ei pea mingit tootearendust kinni maksma.
Viimastel aastatel tundub jah et jaapanlased on seda suutnud, sakslased kobavad endiselt pimeduses ja hiinlastel on algusest peale savi olnud.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 19 Juul, 2023 16:28
Postitas OLAVI
vanahalb kirjutas: 19 Juul, 2023 12:04 Ei tea, pole veel ükski rasketehnika surnud aku pärast käivitamata jäänud. Soome talves on neid ikka üksjagu koolnud , ka suhtuusi masinaid ja meil on töö kergendamiseks seljastassitav stardiabi.

Selle adblue puhul ei sõltu asjad niiväga mitte aku pingest ....
Ma ei kirjutanudki mitte "aku pingest" vaid "aku sisetakistusest", need on erinevad näitajad ja aku sisetakistust saab mõõta spetsiaalse akutestriga ning väljendatakse millioomides ja aku sisetakistus ei ole otseselt aku pingega seotud.

Ka elektriautode pardaarvuti kontrollib igal käivitusel 12V pardaaku (tagab toite turvavarustusele - pidur, rool, tuled, jne) sisetakistust ja kui see ei vasta aju arvates vajalikule tasemele, autot käivitada ei saa.

Pardaarvutit ei huvita, et millised näidud auto kasutaja ise mõõtes saab vaid tema kasutab oma andureid ning käitub vastavalt etteantud programmile.
(Täpselt sammuti ei avatud tarkvaraliselt (teatud) Audi pihusteid, kui väntvõlli pöörlemiskiirus on alla 250rpm.)

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 19 Juul, 2023 17:09
Postitas avrnbr
OLAVI kirjutas: 19 Juul, 2023 16:28
Ma ei kirjutanudki mitte "aku pingest" vaid "aku sisetakistusest", need on erinevad näitajad ja aku sisetakistust saab mõõta spetsiaalse akutestriga ning väljendatakse mikrooomides ja aku sisetakistus ei ole otseselt aku pingega seotud.

Ei need asjad omavahel nii lahus ka pole, et neid eraldi peaks käsitlema.
Ja kuidas see tark auto siis selle sisetakistuse kindlaks teeb? Võtab teenindusest akutestri? :wall:
Ma pakun, et konkreetse koormuse all aku väljastatava voolu ja pinge mõõtmisel saab selle sisetakistuse arvutada.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 19 Juul, 2023 17:31
Postitas vanahalb
OLAVI kirjutas: 19 Juul, 2023 11:16
Samal põhjusel ei õnnestu ka "surnud akuga" kaasaegse rasketehnika käivitamine lisaaku abil, sest enne starteri rakendumist mõõdab masin ise oma aku sisetakistust ja kui aku sisetakistus on ettenähtust suurem ei rakendu starter.
Ma ei kirjutanudki mitte niivõrd adblue seosest akuga sest niipalju kui mul juhuseid on olnud - põhjus on alati olnud vigane komponent adblue süsteemis.

Lisaaku kasutamisel ühendatakse klemmid aku klemmidega ja kui üldse mingi rakendus neid sisetakistusi mõõdab - ta mõõdab korraga oma+lisaaku takistuse. Ehk isegi korras aga tühja oma akuga ei peaks selle teooria järgi lisaaku kasutamine võimalik olema sest summaarne sisetakistus on suurem kui oma akul.
Jällegi , võimalik et mingil masinal on sellist lahendust kasutatud kuid mul on õnnestunud nii uusi kui vanu ja nii raskemat kui kergemat tehnikat lisaakuga käima panna. Ei ole olnud juhust et starter ei rakenduks.
Mõni ongi lõpnud akuga olnud ja igal hommikul käivitusabi vajanud.

Samuti pole ultrakondensaator starterit kuidagi mõjutanud. Selline käivitusabi on kergem kaasas tassida ja kiiresti laetav. Üks kes neid teeb on Lemania ja igaüks võib tööriistapoest osta.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 19 Juul, 2023 17:58
Postitas avrnbr
vanahalb kirjutas: 19 Juul, 2023 17:31
Lisaaku kasutamisel ühendatakse klemmid aku klemmidega ja kui üldse mingi rakendus neid sisetakistusi mõõdab - ta mõõdab korraga oma+lisaaku takistuse. Ehk isegi korras aga tühja oma akuga ei peaks selle teooria järgi lisaaku kasutamine võimalik olema sest summaarne sisetakistus on suurem kui oma akul.
Ohmu seadus ütleb takistuste paralleelitamise kohta mida? Kas need liidetakse või tuleb miskit muud valemit kasutada?

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 19 Juul, 2023 19:10
Postitas vanahalb
avrnbr kirjutas: 19 Juul, 2023 17:58
vanahalb kirjutas: 19 Juul, 2023 17:31
Ohmu seadus ütleb takistuste paralleelitamise kohta mida? Kas need liidetakse või tuleb miskit muud valemit kasutada?
Kui juba nii küsitakse siis ilmselt mingit muud valemit :)
Sellegipoolest oleks abiks kui OLAVI nimetaks et millisel uuemal rasketehnika ei saa käivitamiseks kasutada lisaakut kui oma aku rikkis on.
Ja tegelikult ka seletada mingisugusel diletandile et mismoodi saab masin aru et takistus on just akus mitte kehvas massilülitis või kuskil mujal ahelas. Etteruttavalt, ma ei tööta hooldusmehena kuid aeg-ajalt tuleb käsi õliseks teha sest a) nii saab kiiremini b) kedagi teist ei ole

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 19 Juul, 2023 21:25
Postitas Rebane11
Tea kas siin jutuks olnud, aga mu noorem poeg läks 5 aastat tagasi Austraaliat avastama ja tagasi pole tulnud. Tema alusaegade juttudest meenub, et ostsid sõbraga mingi vana autologu, aga midagi oli tarvis seal remontida. Pabistasid siis, et äkki remondimees märkab, et auto piserdab mõne tilga õli. Jutust siis selgus, et Austraalias puudub tehnoülevaatuste süsteem. Kui autot on regulaarselt remontinud/hooldanud litsentsi omav töökoda või remondimees, siis kõik OK. Aga tema vastutus ja ka huvi on et auto oleks korras.