Miks megaprojektid ebaõnnestuvad.
Megaprojekte (üle 1 miljardi $) ei suudeta järjekindlalt õigeaegselt või eelarve piires teostada ja sageli ei õnnestu neil lubatud rahalist tulu saada.
Ülemaailmsest 3022 megaprojektist koosnevast valimist 27% olid teostatud ettenähtud eelarvega, 2,8% olid teostatud eelarve piires ja tähtaegselt, samas kui ainult 0,2% projektidest täitsid nii eelarve, tähtaja ja prognoositud tuludega seotud eesmärgid.
Süsteemne ebaõnnestumine esineb sageli megaprojekti planeerimise etapis. Tihti puudub range kulude ja tulude hindamine ning projekti põhjendused on sageli ajendatud mitmetest kontrollimatutest motiividest. Nende motiivide hulka kuuluvad soovid, et projekt pretendeeriks ajaloo esimesele, kõrgeimale või pikimale saavutusele, sõltumata maksumusest, poliitikute soov luua „pärand” või nende sidusrühmade ärihuvid, kes saavad projekti elluviimisel kaasamisest kasu, soovimata põhjalikumate ekspertiisihinnangute tegemist tõenäolisemate kulude ja projekti tulemuste kohta. Poliitikutele meeldib nägemus, kuidas megaprojekt annab tööd paljudele ja toob maksuraha valitsuse eelarvesse.
Probleemid megaprojektidega seoses
Projektide pikad kestused jätavad plaanid avatuks ulatuse või eelarve muutmiseks. Varajases staadiumis esinevad kõrged pöördumatud kulud tekitavad projekti lukustumise efekti. Paljud juhtumiuuringud näitavad kalduvust liikuda liigse optimismi poole. Kokkuvõttes on megaprojekte liiga lihtne alustada ja liiga raske peatada.
Projekte juhivad ilma erialase kogemuseta üldplaneerijad ja –juhid, kes pikkade projektitsüklite jooksul pidevalt vahetuvad, jättes juhirolli nõrgaks.
Statistika näitab, et keerulisi ja ettenägematuid sündmusi ei võeta planeerimisel arvesse, jättes eelarve ja aja ettenägematud kulud ebapiisavaks. Seetõttu on valeinformatsioon kulude, ajakavade, tulude ja riskide kohta tavaline kogu projekti arendamise ja otsuste tegemise ajal. Kombineerige suured kulude ületamised ja tulude puudujäägid tõsiasjaga, et ärijuhtumid, tasuvusanalüüsid ning sotsiaalsete ja keskkonnamõjude hindamised on tavaliselt megaprojektide planeerimise ja otsuste tegemise keskmes ning me näeme, et selliseid analüüse ei saa üldiselt usaldada.
Näiteks raudteeprojektide puhul kaasneb keskmise kulude ületamine 44,7 protsendiga keskmise nõudluse puudujäägiga 51,4 protsenti ja maanteede puhul 20,4 protsendilise keskmise kulude ületamine 50–50 protsendilise riskiga, et nõudlus on samuti rohkem kui 20 protsenti vale. Ärijuhtumite, tasuvusanalüüside ning sotsiaalsete ja keskkonnamõjude hinnangute aluseks olevate prognooside sellise ulatusega vigade ja eelarvamuste korral on sellised analüüsid suure kindlusega ka tugevalt eksitavad. "Prügi sisse, prügi välja," nagu öeldakse.
Autor analüüsib ka põhjuseid, miks megaprojekte selliselt käsitletakse planeerijate ja otsustajate poolt. Nimelt teavad kõik väga hästi, et kõige olulisem on projekti käivitamine ja tihtipeale tehakse selleks nägu, nagu kogu informatsioon on usutav ja õigustab projekti elluviimist. On üsna tavaline, et projekti elluviijad ning nende planeerijad ja juhid usuvad, et nende projektid toovad kasu ühiskonnale ja seetõttu on neil õigustus sättida projektide ehitamiseks kulud ja tulud õigeks.
Sel viisil ei viida ellu mitte parimaid projekte, vaid neid projekte, mis näevad paberil kõige paremad välja. Ja kõige paremini näevad paberil välja projektid, mille maksumus on kõige rohkem alahinnatud ja kasu ülehinnatud, kui muud asjad on võrdsed. Aga mida rohkem alahinnata kulu paberil, seda suurem on kulude ületamine praktikas. Ja mida rohkem ülehinnata kasu, seda suurem on hilisem kasu puudujääk. Seetõttu projektid, mis on tehtud parimaks paberil, saavad tegelikkuses halvimateks või sobimatuteks projektideks selles mõttes, et just need projektid kogevab ehituse ja töö käigus kõige rohkem probleeme seoses suurimate kuluületamistega, tulude puudujäägi ja elujõuetuse riskidega. Need on kavandatud nii, nagu katastroofid, mis ootavad juhtumist.
https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1409/1409.0003.pdf
Aga meil on RB seoses kõik kindlasti kontrolli all. Või mitte?
LISATUD värske info otse tegijatelt: praegu on Eesti osa eeldatava maksumuse suuruseks 3 miljardit, töödega lõpetatakse 2030 ja esialgu valmib üheteeline raudtee koos möödasõidukohtadega. Rahastamise jätkamist EU poolt eeldatakse.
https://www.rbestonia.ee/jargmine-peatu ... f_11301/4/