537. leht 666-st

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 11 Veebr, 2025 21:01
Postitas OLAVI
Some kirjutas: 11 Veebr, 2025 16:44 ...
Aga pidurivedelikku minu arust igal aastal ei vahetata.
Mingi suvaka tasulise artikli leidsin:
Pidurivedeliku puhul on selleks USA's esmaselt kasutusele võetud DOT, täpsemalt kasutatakse DOT 3, DOT 4, DOT 5 ja DOT 5.1 pidurivedelikku.

...
See suvaline artikkel sisaldaab 20 aasta vanust infot!

Olen juba varem siia jaganud, et kaasaegsete piduritega (sõiduabidega) autod vajavad korralikuks toimimiseks Klass6 (DOT4+) piduriõlisid ja seda ei tohi segi ajada.

Üks pikk artikkel selle kohta:
https://www.vehicleservicepros.com/serv ... s-are-here
Pilt
Autotõlge:
NÄIDE: VW/Audi pidurivedelik on märgistatud “DOT 4 Class 6”. DOT 4 ei ole piisav enamiku VW grupi sõidukite jaoks, mis on ehitatud alates 2006. aastast. VW nõutavad materjalistandardid “TL 766 Z” ​​ja “501 14” sisaldavad lisaks DOT 4-le ka ISO 4925 klassi 6 standardeid.
Pilt
Nagu näitab lisatud tabel (tabel #2) , kasutavad mõned tootjad (Volvo, Jaguar jne) patenteeritud materjalistandardite asemel ISO ja/või DOT standardeid. Volvo nõuab oma uusimate autode jaoks DOT 4, DOT 5.1 ja ISO 4925 klassi 6 kinnitust. See ei tähenda, et saate valida, millisele spetsifikatsioonile vastate.
See tähendab, et peate kasutama vedelikku, mis vastab kõigile kolmele spetsifikatsioonile!
Diagramm näitab ka, et DOT 4 ei ole enamiku kaasaegsete Fordi ja GM sõidukite jaoks piisav. Ford WSS-M6C65-A2 ja GMW 3356 materjalistandardid sisaldavad mõlemad ISO 4925 klassi 6 nõudeid.

Vedelikud üldiselt (eriti pidurivedelikud) on muutunud piisavalt keerukaks, et meie tööstus võib nõuda rohkem vedelike dünaamika ja kriitilise lugemisoskuse koolitust.
Liiga paljud tehnikud ei suuda hooldusteavet põhjalikult lugeda. Mõnel puudub kriitilise lugemise oskus, et mõne uue sõiduki keerukamat teenindusteavet täpselt tõlgendada.
Meil peab olema võime (ja kannatlikkus) hoolikalt lugeda, hoolikalt tõlgendada ja uurida tehnoloogiaid, millest me veel täielikult aru ei saa.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 12 Veebr, 2025 14:36
Postitas Kapten Trumm
Viimases Autolehes on jällegi Saksa TÜV töökindlusedetabel (õigemini ülevaatusvigade edetabel).
10a vanuste autode teemal juhib rikete arvult suveräänselt Dacia, kellele sekundeerib Renault ja mingi ime läbi on sinna kukkunud ka BMW 5-seeria.
Tabeli positiivses otsas juhib jätkuvalt Porsche 911. Ise ma arvan selle fenomeni kohta, et neil autodel on omanikud, kes ei koonderda remondilt ja hoiavad autot paremini kui palgatöölised Dacia Dokkerit.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 12 Veebr, 2025 15:28
Postitas OLAVI
Kapten Trumm kirjutas: 12 Veebr, 2025 14:36 Viimases Autolehes on jällegi Saksa TÜV töökindlusedetabel (õigemini ülevaatusvigade edetabel).
...
Sellistes tabelites tuleb vaadata vigade hindamise kriteeriume, et kui autol on näiteks üks gabariidilamp viiest kustunud ja see auto ei läbi ülevaatust, kas siis on süü pirni tootjal, juhil või autotootjal?
Kas see auto ise on seetõttu teistest halvem?

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 12 Veebr, 2025 15:30
Postitas Kilo Tango
Kapten Trumm kirjutas: 12 Veebr, 2025 14:36 ... mingi ime läbi on sinna kukkunud ka BMW 5-seeria...
Mis ime? Ma ütleks, et tüüpiline saksa lohakus. Ja soovitan soojalt selle fraasiga harjuma hakata. Saksamaa ei ole enam endine.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 12 Veebr, 2025 15:40
Postitas Fucs
Saksa TÜV

Press Release
TÜV-Report 2025 November 21, 2024
https://www.tuvsud.com/en/-/media/globa ... ad_eng.pdf

Die Mängelgruppen im Detail:
https://www.tuvsud.com/de-de/publikatio ... en-maengel

The most and least reliable used cars according to TÜV Report 2025
https://en.cebia.com/detailArticle/the- ... eport-2025

meie TÜV-id/maanteeamet võiks ka välja anda oma ülevaateid.
Meil (erinevalt Saksamaast ja Lõuna-Euroopast) hakkavad ühel hetkel olenevalt vanusest vigade esikohale tõusma korrosiooni-roosteprobleemid ja oleks huvitav võrrelda ka erinevate sõidukite korrosioonikindlust.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 12 Veebr, 2025 15:48
Postitas Kapten Trumm
Kilo Tango kirjutas: 12 Veebr, 2025 15:30
Kapten Trumm kirjutas: 12 Veebr, 2025 14:36 ... mingi ime läbi on sinna kukkunud ka BMW 5-seeria...
Mis ime? Ma ütleks, et tüüpiline saksa lohakus. Ja soovitan soojalt selle fraasiga harjuma hakata. Saksamaa ei ole enam endine.
Mercedese ja Audi autod on muidu selle ülevaatusvigade edetabeli positiivses otsas ja on sealt välja tõrjunud Jaapani autod, mis seal pikalt laiutasid.
Selles kontekstis on BMW leidumine tabeli teises otsas natuke veider, sest traditsiooniliselt on nimetatud kolmik pakkunud sarnase kvaliteedi ja hinnaga tooteid. BMW on muidugi läbi aja üritanud olla tehnoloogialiider ja liiga julged eksperimendid löövad tagasi. Need hädad algasid juba 1990ndatel.

Saksamaal rooste ja kolisev veermik niiväga teema ei ole, isegi 10a vanadel autodel. See on rohkem meiesuguste teema. Saksamaal võib 300 tuhande kestvustestis auto sõita selle ära ilma ühtegi põhjaalust junni vahetamata.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 12 Veebr, 2025 15:53
Postitas Kapten Trumm
Fucs kirjutas: 12 Veebr, 2025 15:40 meie TÜV-id/maanteeamet võiks ka välja anda oma ülevaateid.
Meil (erinevalt Saksamaast ja Lõuna-Euroopast) hakkavad ühel hetkel olenevalt vanusest vigade esikohale tõusma korrosiooni-roosteprobleemid ja oleks huvitav võrrelda ka erinevate sõidukite korrosioonikindlust.
10a kontekstis on rooste ülevaatuse vigade mõttes siiski veel odavaautode probleem, kus kere kvaliteet ja värv pole just parimad.
Pigem näen probleemi selles, et kehvad teed teevad liiga veermikule ja rooste probleem rikub pidureid. Vähegi kvaliteetsel autol 10a vanuselt veel nt summuti vahetamist ei taha. Küll võivad roostest olla tingitud pidurite ebaühtlase töö ja ABS hädad (hammasvööd mädanevad ära).

Ja muidugi, õigel sakslasel on kombeks auto müüa ära siis, kui see viimane veerand käes on, remondid jäävad idaeurooplasele.

Aga roosteprobleem võib tekkida sellises vanuses tulevikus, sest ilma kruntimata autode värvimine hakkas levima üsna hiljuti. Ja ilma kivikaitseta autopõhjade teema, mis on viimaste aastate "leiutis".

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 12 Veebr, 2025 15:56
Postitas Kirs
Mähh. Igas "rohelises" nimekirjas ju japs või mitu japsi täitsa sees. Alla kolme aasta vanustes lausa esimesel kohal.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 12 Veebr, 2025 16:01
Postitas Kapten Trumm
Kirs kirjutas: 12 Veebr, 2025 15:56 Mähh. Igas "rohelises" nimekirjas ju japs või mitu japsi täitsa sees. Alla kolme aasta vanustes lausa esimesel kohal.
Mõtlesid Honda Jazzi või?
Viga on selles, et sakslased taolisi odavaid elementaarautosid eriti ei tooda või neile väga rõhku ei pane. Mida keerukam ja suurem auto, seda suurem on ka vigade võimalus, seal kasutatakse kallemaid (ka riskantsemaid) tehnoloogiaid jne.

Mul on naisel analoogne Korea pisiauto, toodetud 2013. Noh, ega seal ülevaatusel polegi eriti midagi närveldada, lihtsal autol pole midagi katki minna, vead nagu konditsioneer vms ülevaatust ei morjenda. Ainult siin-seal hakkab tekkima roostetäpikesi, mis peagi tähelepanu vajavad. Varuosad muidu on oma hinnaklassis pigem Lada tasemel (stiilis piduriketas 15 eurot), ülevaatuskorda viimine tõenäoliselt raha taha ei jää, erinevalt keraamiliste piduritega BMW M3-st.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 12 Veebr, 2025 16:10
Postitas Kirs
Jazz -i nehh. Ikka "odavaid" ka toodavad. Näiteks Audi A1, VW T-Cross. Hind ka Jazz -iga ühte auku. Pead ei anna, aga Jazz on läbi aegade kogu aeg minu arust neis tabelites figureerinud.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 12 Veebr, 2025 16:41
Postitas Fucs
Kanada allika protegez-vous.ca poolt 2023 kokku pandud tabel
Top 10 most rustproof cars
Protégez-Vous magazine, in collaboration with the Automobile Protection Association, last week published a list of the top 10 best and worst vehicles when it comes to preventing rust. Here they are:

Best

1. Audi A3, A4, S4;
2. Volkswagen Golf, GTI, Jetta, Beetle, Rabbit, Passat, Passat CC;
3. Volvo S40, V50, V70, CX70, S60;
4. BMW 3 Series;
5. MINI Cooper, Countryman;
6. Honda Civic, Accord, Fit, CR-V, Odyssey, as well as Acura CSX and TL;
7. Toyota Camry, Corolla, FJ Cruiser, Highlander, Matrix, Prius, RAV4, 4Runner, Sienna, Solara, Venza, Yaris;
8. Mercedes-Benz B-Class, C-Class;
9. Hyundai Accent, Elantra, Entourage, Santa Fe, Sonata, Tuscon;
10. Kia Forte, Magentis, Optima, Rondo, Sedona, Spectra, Sportage.


Worst

1. Mazda3, Mazda5, Tribute, MPV;
2. Jeep TJ, Wrangler;
3. Ford Focus, Escape, Explorer;
4. Saturn Relay, Vue;
5. Buick RendezVous, Terraza;
6. Suzuki Swift, XL7;
7. Nissan Altima, Maxima, Sentra;
8. GMC Terrain;
9. Pontiac G5, Montana, Torrent, Wave;
10. Chevrolet Cobalt, Equinox, Uplander, Aveo.

https://www.auto123.com/en/news/top10/t ... 375/pages/
2023 Taani allika tabelid
Which Cars Rust the Least, and Which the Most?
Which Cars Rust the Most?

Corrosion is a problem that not only affects the aesthetics and value of the car but also its durability and safety. Among the fastest rusting cars are various brands and models primarily made in Japan and Korea, but also in France and Germany. Here are some examples of cars where rust problems appear relatively quickly:

1. Mazda 6 / Mazda 3 with problems mainly around the sills and rear fenders;
2. Nissan Almera with corrosion on doors, sills, and wheel arches;
3. Hyundai i30 and similar Kia Ceed with corrosion on sills;
4. Alfa Romeo 156 with rust on both rear and front fenders as well as sills;
5. Mercedes E-Class W210 with rust attacking almost everywhere;
6. Opel Astra G / Astra H with rust on doors, fenders, and sills;
7. Ford Focus MK1 / MK2 with the presence of corrosion on sills and fenders;
8. BMW 3 Series E36 with particular attention to fenders and doors;
9. Fiat Punto I / II and 126p (especially the last EL series) - finding an uncorroded example is almost a miracle.
10. Older generations of Honda Civic often have rust around wheel arches and sills.
11. Subaru Forester and Impreza - corroded rear fenders are almost the norm.
12. Older Toyota Corolla models were prone to rusting wheel arches and doors.
13. Older generations of Volkswagen Golf have a problem with rust on doors, wheel arches, and undercarriage.
14. Mercedes A-Class W168 - lower parts of doors and sills are usually corrosion hotspots,
15. Jeep Cherokee - especially older models may have corrosion issues on the undercarriage.
16. Land Rover Discovery - undercarriage and frame corrosion is often reported by owners.

Which Cars Rust the Least?

Cars that rust the least are often made from thick, Swedish steel or galvanized steel, according to experts and market observations of used cars. Models like Audi A6 C5 or C6, the immortal Audi 80, Vauxhall (Opel) Insignia, or BMW 5 Series E60 are considered the most resistant to corrosion. Rust resistance can also be increased through regular application of anti-corrosion treatments. It's also important to pay attention to parts of the car particularly prone to corrosion, such as fenders, tips of moving elements, and window and door seals.

Below are some other examples of cars that are considered resistant to corrosion:

1. Lexus RX - As a premium brand belonging to Toyota, Lexus uses good quality anti-corrosion materials.
2. Honda CR-V - Offers solid construction and materials that are resistant to corrosion.
3. Audi A4 - Newer generations often use high-quality galvanized steel.
4. Volkswagen Golf - Especially newer generations, which employ various technologies to protect against rust.
5. Mercedes-Benz S-Class - As a luxury model, it often uses advanced anti-corrosion technologies.
6. Porsche Cayenne - In addition to being a high-end vehicle, it has also gained a reputation for durability and rust resistance.
7. Tesla Model S - As an electric car, the model S was designed to minimize corrosion, also thanks to the use of aluminium in its construction.

https://biler-karosseridele.dk/which-ca ... the-most-6

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 12 Veebr, 2025 16:53
Postitas Kapten Trumm
Tänapäeva autode leivanumber roosteks on pea erandita nurk, kus tagastange ja tagumise rattakoopa tagaosa kohtuvad ja kuhu kinnitub stange nurk.
Enamus autod on saanud eluajal veits kolistada, kas on tagant sisse sõidetud või oled ise kuskile sõitnud. Pluss kehvema kontruktsiooniga kulutab see vibreeriv stange nurk ise sealt värvi maha.

Alumiiniumist kere või selle osad on tegelikult pool kaitset - seal tuleb nimelt iga kivitäksu värvimisega kohe tegeleda, ootamata kuni niiskus pääseb värvi alla, tulemuseks on selline mullitava värviga koht, kus alumiiniumi oksüsdeerumine ajab värvi üles. Samas muidugi pole näinud, et selline kole koht auguks muutub.

Volvo V70 P2 peetakse omas ajas väga roostepidavaks autoks. Tegelikult tänu lihtsatele asjadele - kapott on alumiiniumist, esiotsas roostetab tavaliselt kapotiserv ja seal olevad kivitäkked. Universaali järsk tagaluuk (järgmine mädanev asi) on plastmassist, ei roosteta. Ja XC-del on uste servad ja koopaservad plastmassi taga, rataste alt lendav kraam ja oksakriipsud sinna ei jõua. Lisaks räägivad, et rootslased värvisid toona autosid väga korralikult ja paksu värvikihiga ning uksed-luugid värviti ka seest (tavaliselt krunditakse ainut). :dont_know:

Nutt ja hala

Postitatud: 13 Veebr, 2025 17:30
Postitas Fucs
Liikluse planeerimisest teema on suletud...

Svet: liiklusohutusprogramm kukkus läbi
Viimatine liiklusohutusprogramm on taristuminister Vladimir Sveti sõnul läbi kukkunud, sest liiklussurmade vähenemise asemel on viimastel aastatel ohvrite arv hoopis suurenenud. Uus programm peab parandama nii inimeste liikluskäitumist kui ka teede olukorda.

Liiklusstatistika näitab, et liiklusõnnetuste arv on igal aastal kasvanud, kui 2021. aastal oli neid üle 1500, siis möödunud aastal juba üle 1900. Hukkunute arv on tõusnud samal ajal 55-lt 69-ni. Kuid riigi liiklusohutusprogramm aastateks 2016–2025 nägi ette, et perioodi lõpuks langeb hukkunute arv 40-le.

Taristuminister Vladimir Svet tõdes, et senine lähenemine liiklusohutusele on läbi kukkunud.

"See mis töötas varem, ei tööta enam. Kui me vaatame neid põhjusi, miks inimesed meie teedel hukkuvad, siis see on kiirus, see on alkohol, see on vale juhtimisstiil. Ja muidugi meil on ka kohti, kus taristu vajab parandamist, kus on vaja rohkem raha, nii et see on kompleksne küsimus," lausus Svet.

Koostatav liiklusohutusprogramm peaks lähtuma elude säästmisest.

"See on küsimus seadustest, reeglitest, järelevalvest, poliitilistest otsustest, rahast. Aga eeskätt on küsimus ühiskondlikus hoiakus," ütles Svet.

Transpordiamet panustab ohutuse tõstmisse alates juhilubade väljastamisest, sõidukite kontrollist lõpetades teede korrashoiuga. Kärbete tõttu on näiteks ennetustöö rahastamine vähenenud 10 korda. Suurimat ohutust tagavaid 2+2 teid tuleb edasi ehitada, aga õnnetusi juhtub enam kõrvalteedel.

"Mõnes kohas on pandud ka tolmuvabad katted, tundub nagu asfalttee, aga see tee ei ole ju ehitatud sellisele kiirusele, kus oleks mõeldud, et inimesed lendavad nagu asfaltteel. Võib-olla need teed vajaksid kiiruspiiranguid 70 või 80 (kilomeetrit tunnis). Need on ühiskondlikud kokkulepped," lausus transpordiameti peadirektor Priit Sauk.

Õnneks on valitsus lubanud, et ta ei vähenda teehooldusraha ega langeta teehooldustasemeid, ütles Sauk.

Liiklusekspert Dago Antov ütles samuti, et eelkõige on vaja paranda liikluskäitumist, vähendada liiklusrikkumisi ja tõhustada järelevalvet.

"Kiiruskaamerad, sellisel kujul nagu need täna töötavad, enam ei aita. Võiks minna üle ka keskmise kiiruse mõõtmisele, mis on lõunapoolsetes riikides, Leedus ja Lätis, andnud tegelikult väga häid tulemusi," lausus Antov.

Põhiteede hooldusega võib kümneaastase perioodi jooksul rahule jääda, kuid kõrvalteede-tänavate omaga mitte, ütles Antov.

https://www.err.ee/1609603313/svet-liik ... ukkus-labi
KUKU raadio uudistes andis Svet intervjuu ja mainis ka ära, et liiklusõnnetuste kasv ei ole tingitud sellest, et meil on üha rohkem autosid. Sõidukite läbisõidu kilomeetreid ei ole rohkem kui enne ja õnnetuste arvu läbisõidu km-idele taandades/võrreldes on iga läbi sõidetud KM-i kohta rohkem liiklusõnnetusi. Ütles ka seda, et suuremate teede neljarealiseks ehitamine ei lahenda tekkinud probleeme, sest ainult 6 liiklusõnnetust (perioodi ei täpsustanud või ma ei kuulnud) on juhtunud nendel lõikudel kus on planeeritud (või oleks mõistlik vms) edaspidi teed nelja realisteks teha.

Liiklusohutusprogramm 2016-2025
Liiklusohutuse eesmärkide saavutamiseks keskendutakse kolmele peamisele liiklusohutust mõjutavale valdkonnale:

Vastutustundlik ja ohte tajuv liikleja – keskendub kõigi liikluses osalejate ohutust väärtustavate hoiakute ja alalhoidliku liikluskäitumise kujundamisele.
Ohutu keskkond – hõlmab ohutumat ja tõhusamat liikuvust, mis on sotsiaalselt vastuvõetav ja keskkonnasäästlik ning erinevate aastaaegade liikluseripärasid arvestav.
Ohutu sõiduk – näeb ette tegevused, mis on seotud sõiduki turvalisuse, tööga seotud sõidukite ohutusega ning täisautomaatsete sõidukite kasutuselevõtuga.
https://www.transpordiamet.ee/liiklusohutusprogramm

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 13 Veebr, 2025 21:54
Postitas Some
Särtsukast. Sõitsin täna Tartusse. Hommikul pakkus pardaarvuti läbisõiduks 300km. Tee lahtiajamata, neljarealisel kiirusepiirang 80km/h, temp -4C. Tartu jõudes aku jääk 40% ehk 120km. Keskmine kulu 19,5kWh/100km. Lõunakeskuses panin Circle K laadima, pärast Burger Kingi einet oli juba 80% akut täis, ehk siis piisavalt. Pean ka homme Tartus olema nii, et jäin siia ööbima. Aga jah, särtsukat kartma ei pea, mingid kiiksud on aga plussid ka täitsa olemas.

Re: Nutt ja hala

Postitatud: 13 Veebr, 2025 23:14
Postitas aksel90
Fucs kirjutas: 13 Veebr, 2025 17:30 KUKU raadio uudistes andis Svet intervjuu ja mainis ka ära, et liiklusõnnetuste kasv ei ole tingitud sellest, et meil on üha rohkem autosid. Sõidukite läbisõidu kilomeetreid ei ole rohkem kui enne ja õnnetuste arvu läbisõidu km-idele taandades/võrreldes on iga läbi sõidetud KM-i kohta rohkem liiklusõnnetusi.
Kuidas tehakse Eestii vabariigis olevate sõidukite läbisõidukilomeetrite koguarv kindlaks?

Aga ikkagi - kui enne sõitis 10 ruutkilomeetri peal 100 sõidukit igaüks tuhat kilomeetrit, nüüd aga samal alal 1000 sõidukit igaüks 100 kilomeetrit, siis kuidas saab sellest järeldada, et kasvanud avariide arv ei ole tingitud sõidukite arvust, sest läbitavate kilomeetrite hulk on sama? Mis loogika see on? Eriti kui arvestada, et need lisandunud sõidukid tükivad suuresti ühel ajal, st tipptunnil teele (sellest see tipptund ju tulebki).