Ma pole RB teemal juba mõnda aega sõna võtnud, sest maaslamajat pole viisakas lüüa aga siin on mõned väitlejad küll nii hoogu läinud, et sain korraliku kõhutäie naerda, aitäh!
Taustaks - mina olen üks neist vähestest, kes on omal ajal läbi lugenud nii
COWI,
EY,
CIVITTA kui ka
AECOMi uuringud.
Kel huvi EU kiirraudteedel toimuva vastu, siis soovitan ka näiteks
seda või kui huvitab kuidas EU-rahastusega transpordiprojektidel üldiselt läheb siis näiteks
siin öeldakse muuhulgas sedasi:
Regrets the fact that the Court of Auditors found that many EU co-funded projects were subject to cost overruns and significant delays compared to initial estimates at the project planning stage; notes that the average budget overrun was more than EUR 2 billion per project, or an increase of 47 % on initial estimates; regrets, further, the fact that the audit found that the average delay to the EU co-funded projects studied was an unacceptable 11 years and calls on the Commission to reform the process of selecting, planning and implementing EU-funded projects in order to avoid significant cost and time overruns, to achieve the sound and efficient use of public money and to meet the deadlines set out in the trans-European transport network (TEN-T) and the relevant funding schemes; requests also that the Commission monitor large infrastructure projects jointly with the Court of Auditors;
Muide, uuringute järgi - mida suurem/keerulisem projekt, seda suuremalt pannakse üle eelarve (ka suhteliselt, mitte vaid absoluutsummades). RB on oluliselt üle keskmise suuruse/keerukusega projekt.
Mis aga kiirusesse puutub, siis Lemeti progresseeruvaid arvutusi arvestades (alustuseks kaubad 10 tunniga Varssavisse, siis juba Berliini) võib varsti pärastlõunaks asjad Lissaboni saata. EY lubas kaubarongide kiiruseks 80km/h, vist Civitta omas lubati 70. Ei jõua need kaubad rongiga sugugi nii ruttu nii kaugele isegi siis, kui rong kohe minema põrutaks. Oluliselt tõenäolisem reaalsus: esmaspäeva hommikul kell 8 rekkale tõstetud kaup on küll tunniga RB terminalis aga seal ei pruugi isegi kohe vaba ja sobivat vagunit olla. Oletame, et see tekib keskmiselt 2h jooksul. Seejärel hakkab koosseisu koostamine (siin tuletame meelde, kuidas Lemeti kaup ootas vaheterminalis 2 päeva järgmist rekat - kui tõenäoline on, et sobiv rongikoosseis siin pärapõrgus kiiremini tekib?) - oleme siiski optimistid ja ütleme ainult 8h. Kell on 18, rong on valmis väljuma aga... kui neid reisironge ees poleks. Oletame siiski, et kella 20ks lõpeb reisirongiliiklus (või tekib vähemasti piisavalt pikk auk) ja saame liikuma. Varssavisse on ~1000km @80km/h -> 12,5 tundi (rongijuhile kehtivad puhkeaja nõudeid, võimalikud kiirusepiiranguid vahejaamades, hommikused reisirongid jms peab kõik selle kiirusega kaetud saama) ja jõuame Varssavi terminali järgmise päeva hommikul kell 8:30. Nüüd vaja vaid kaup tegeliku saajani toimetada -> vähemalt tund mahalaadimist + vedu. Juba 9:30 (kui kõik läheb ürpis ideaalselt) on kaup kohal.
Rekkavedaja samal trassil:
8:00 hakkab otse Poola poole sõitma. Teeb 2x45minutilise pausiga 10h sõitu @80km/h. Sedasi on 19:30ks 800km kaugusel. Nüüd teeb kohustusliku 11-tunnise pausi ja hommikul 6:30 jätkab sõitu. 200 kilomeetri läbimiseks kulub 2:30 ja 9:00 on kohal. Lõpp-punktis, mitte kuskil terminalis/vahelaos.
Lihtsalt väike mõtteharjutus siia juurde. Kumb meil enne käima läheb: RB kaubaveod või Via Baltical robot-rekad (kasvõi ainult linnaäärsete terminalide vahet)? Mis siis sellest rongi-rekka kiiruse võrdlusest saab? Robotrekka sõidab ühe jutiga Jüri ringi juures olevast terminalist Varssavi külje all olevasse terminali, kokku 12,5tundi. Seal võtab PL juht üle ja teeb viimase otsa (1h?) ise. Kogu teekond kokku näiteks 14,5h (esimene tund kulus EE juhil sobivasse roboti-terminali viimiseks)?
Mis puudutab aga "raudtee on rohelisem"... enne RB kaubavedude toimuma hakkamist sõidavad päris kindlasti Via Baltical juba hulgem elektrirekkaid. Elektriline robotrekka - vahetab korra kuskil Riia/Vilniuse vahel vedukit/akut ja on 15 tunniga kohal. Roheliselt. Seejuures investeering taristusse on kommiraha võrreldes RB-ga ja lisaks on see investeering ka oluliselt kasulikum kogu trassi ääres olevale majandusele (sest maantee seob oluliselt paremini kui raudtee).
Juba 10 aastat tagasi ütles minu arvutus iga Eesti elaniku tegelikuks panuseks ~500EUR RB rajamiseks. Mingisugust 85% pole kunagi olemas olnud! EU rahastus on alati olnud
KUNI (kõik, kes on kaupluste kampaaniaid näinud, peaksid selle sõna tähendust teadma) 85%
ABIKÕLBULIKEST kuludest. Näituseks trammipeatuse ja Ülemiste terminali ühendamiseks tehtavad kulutused suure tõenäosusega ei ole abikõlbulikud. Ette öelda seda täpselt aga ei saa, sest abikõlbulikkus selgub tagantjärgi.
Ahjaa... rongikooseisude hinnast pole me veel ju midagi rääkinud. Nende kohta pole siiani mitte mingisugust EU rahastust (ja pole kindel, kas üldse tekib). Arvestades keskmist rongikoosseisu tellimise aega, peaksime 2030-l sõitma hakkavaid (hea nali!) kohe-varsti tellima.