665. leht 666-st
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 24 Sept, 2025 10:41
Postitas Kapten Trumm
Walter2 kirjutas: ↑24 Sept, 2025 8:44
Siin on lihtsalt probleem tõlkega - ingliskeelne jutt räägib otse ''timing chainist'', mille tõlge teisendab silmagi pilgutamata hammasketiks, akf! eestikeelses sisukokkuvõttes muutub see miskipärast hammasrihmaks. No pole viga, autoteema ongi teise eluala inimesele veits keeruline

. Üldse paistavad selle YT sisutootja lugude taga mingite teiste autotootjate kõrvad - eks see kes maksab saab ka tellitud muusika..
Siin pole tegelt kaksipidi arusaamist
timing chain - nukkvõllikett
timing belt - hammasrihm.
Geniaalsuse tipp on see "Stellantise" (tegelt PSA) 1,5 16V diisel, mis täna enamikul väikekaubikutel on. Väntvõllilt aetakse ühte nukkvõlli ringi hammasrihmaga, kuid nukkvõllid on omavahel ühendatud ketiga

. Seejuures ära väsib see väike ketike kahe nuka vahel, tehas pakub "tugevdatud" versiooni, kus kett on laiem, kuid oh õnnetust, see nõuab ka uusi nukkvõlle, kuna hammasratas on nukaga ühes tükis. Kogu vahetus esinduses 4000 eurot. Ja kicker on veel selles, et kes vahetab korralikult õli hea peremehena 10 tkm takka, avaldub see viga tõenäoliselt peale garantii läbi saamist (st maksad omast taskust), kes taga teeb "longlife", sellel hakkam see asi plärisema juba 70 tkm peal ja see saab garantiikorras.

Re: Autotehnikateema
Postitatud: 24 Sept, 2025 11:33
Postitas AMvA
Kapten Trumm kirjutas: ↑24 Sept, 2025 10:41
Siin pole tegelt kaksipidi arusaamist
timing chain - nukkvõllikett
timing belt - hammasrihm.
Geniaalsuse tipp on see "Stellantise" (tegelt PSA) 1,5 16V diisel, mis täna enamikul väikekaubikutel on. Väntvõllilt aetakse ühte nukkvõlli ringi hammasrihmaga, kuid nukkvõllid on omavahel ühendatud ketiga

. Seejuures ära väsib see väike ketike kahe nuka vahel, tehas pakub "tugevdatud" versiooni, kus kett on laiem, kuid oh õnnetust, see nõuab ka uusi nukkvõlle, kuna hammasratas on nukaga ühes tükis. Kogu vahetus esinduses 4000 eurot. Ja kicker on veel selles, et kes vahetab korralikult õli hea peremehena 10 tkm takka, avaldub see viga tõenäoliselt peale garantii läbi saamist (st maksad omast taskust), kes taga teeb "longlife", sellel hakkam see asi plärisema juba 70 tkm peal ja see saab garantiikorras.
Sulle lihtsalt teadmiseks, et nendel mootoritel on ketiprobleemide puhul pikendatud garantii kuni 10 aastani või 240 000 km.
Põhjus, miks see klapiajami konstruktsioon selline on, on selles, et 16 klapiline mootor on arendatud 8 klapilisest.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 24 Sept, 2025 12:26
Postitas kaupo51
Kapten Trumm kirjutas: ↑24 Sept, 2025 9:49
BMW uue tehnika kohta kriitika paistab välja ka näiteks sakslaste tehtavates 100 000 km kestustestides, kus Mercedes ja Audi on taastanud oma kunagise kvaliteetse auto maine, BMW aga longib kuskil tabeli tagaosas.
Sama Kiievi mootorimeeste punt oma saates lahkas ühte uuemat, N-seeria mootorit (vist 3,0 twinturbo rida6 oli). Mootori jahutuse paistavad olevat konstrueerinud autotehnika 1. kursuse tudengid, sest veepumast tuleva jahutatud vee ja plokist tagasi tuleva kuuma vee avad on kõrvuti ja ühel pool silindreid. Mis siis juhtub? Pole korralikku ringvoolu, tagumised silindrid saavad rohkem kuuma ja silindrite see pool, mis jääb jahutuskanalite vastaspoolele, kulub kiirendatud korras. Näiteks ühel pool on veel tehase hoonimine näha, teisel pool on hülsid juba peegliks kulutatud.
Selline kulumine tähendab juba 150tkm pealt hõredat mootorit ja kõike sellega kaasnevat. Ja kui klient remondib mootori kalli raha eest ära (BMW mootori remont koos uute kolbide ja puurimistega on kõike muud kui soodne), siis kestma see eriti kauaks ei jää, sest juurprobleem püsib. Ja sellisele õnnestunud mootorile on siis peale lükatud turbod ja võetakse sealt erivõimsusi, mis mõni aeg tagasi võidusõidu teema oli.
Teine variant on see, et sellist asja ei mõelnudki välja esimese kursuse tudengid, vaid BMW insenerid, kelle eesmärk on see, et klient jälle uue auto ostaks, kui 150 000 läbitud, nagu videos ka näha oli. Ehk siis insenerid on auto konstrueerinud nii, et see peaks enam vähem normaalselt vastu 150 000 km. See oli äkki eesmärk?
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 24 Sept, 2025 12:28
Postitas kaupo51
Selle 1,5 liitrise 96 kw Peugeoti mootori kett vahetatakse välja jämedama vastu ka goodwilli korras peale garantiiaja lõppemist tehase kulul, kui juhtud õigel ajal olema õiges kohas. Mul on sellise mootoriga auto ja mul nii juhtus.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 24 Sept, 2025 13:03
Postitas Walter2
Peeter kirjutas: ↑24 Sept, 2025 9:15
Kas need faktid "eluaegsetest" (huvitav küll kelle või mille
eluaegsetest) käigukastide õlidest ja asjade eluea optimeerimistest jne on siis valed või?
Mõiste ''eluaegne'' on veniv ja subjektiivne - mõne jaoks on see auto mida pärandatakse isalt pojale (ja juba 5.põlve jutti), autotehaste jaoks on auto eluiga 5...7 aastat sest nii on raamatupidajad neile ette kirjutanud. Insenerid ei projekteeri juba ammu tehnikat vaid seda teevad finantsistid. Kui ma 30 aastat tagasi TTÜ-s õppisin oli seal võimalik osaleda valikkursusel, mis käsitles mehanismide ja konstruktsioonide optimeeritud projekteerimist ning seal käsitletigi kuidas asju mitte teha enam igikestvateks, vaid turumajanduse nõudmisi arvestades.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 24 Sept, 2025 13:08
Postitas kaupo51
Walter2 kirjutas: ↑24 Sept, 2025 13:03
Insenerid ei projekteeri juba ammu tehnikat vaid seda teevad finantsistid.
See on tegelikult "peen kunst" valmistada selline auto, mis ei laguneks liiga kiiresti (tekitab brändile halva maine), samas ei kestaks ka isalt pojale (siis ei saa uut autot kliendile müüa). Auto peab lisaks olema veel võimalikult odav (see tähendab omakorda odavaid allhankijaid ja odavama otsa juppe auto küljes).
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 24 Sept, 2025 16:29
Postitas OLAVI
kaupo51 kirjutas: ↑24 Sept, 2025 12:28
Selle 1,5 liitrise 96 kw Peugeoti mootori kett vahetatakse välja jämedama vastu ka goodwilli korras peale garantiiaja lõppemist tehase kulul, kui juhtud õigel ajal olema õiges kohas. Mul on sellise mootoriga auto ja mul nii juhtus.
Kirjutasin sellest ca 2 aastat tagasi, et mul purunes ka garantii ajal nukkade vaheline kett ja vahetusse läks kogu komplektne plokikaas, mistõttu (uus)auto seisis remondis üle kahe kuu.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 24 Sept, 2025 17:08
Postitas OLAVI
Kapten Trumm kirjutas: ↑24 Sept, 2025 10:41
Walter2 kirjutas: ↑24 Sept, 2025 8:44
Siin on lihtsalt probleem tõlkega - ingliskeelne jutt räägib otse ''timing chainist'', mille tõlge teisendab silmagi pilgutamata hammasketiks, ....
Siin pole tegelt kaksipidi arusaamist
timing chain - nukkvõllikett
timing belt - hammasrihm. ....
Nagu näha, siis robottõlke pisiasjadesse takerdumine ei luba vist laiemat pilti mõista?
Antud teemas ei ole üldse määrav, kas tegu on ketiga või rihmaga, sest põhiteemaks on, et aktiivsete vedelike keskkonnas asuva kriitilised (nukaajam, jahutus) plastdetailid on tehtud kaasajal õli (ja selle lisandite) mõjul
ajas lagunevatena.
Et isegi kui
autoga ei sõideta, siis vedelikega kokkupuutuvate kriitiliste (nukaajami, jahutussüsteem) plastdetailide materjal on ajaga muutunud märgatavalt pehmemaks, kui see oleks uuel detailil.
Ja kui need plastdetailid purunevad, siis nõuab mootor suuremat remonti.
(Mõned kindlasti mäletavad veel, et kui vanasti tõmbusid ajaga autode armatuurlauad kokku ja mõranesid (mõned õmblesid vaibakese armatuurile), siis nüüdseks on tehnika arenedes jõudnud ajaga omadusi muutvad plastid ka jõuagregaati aga armatuurid enam ei mõrane.)
Ei maksa sugugi arvata, et "lihtne plastikust vigur" on autoomaniku jaoks "odav asi".
Omalgi hakkas garantiiajal lekkima nn "termostaadi koda", mis võiks ju olla küllalt lihtne kuluosa.
Aga mis tegelikult on ühes tükis (ainult selle) mootori aju poolt juhitava
elektroonilise termostaadiga ja mille tellimine garantiilisele autole võttis esinduses aega 1,5 kuud.
(Oma teisele autole tellisin kriitilised osad juba ära, et kui vaja, siis on hea kohe oma riiulist võtta.)
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 24 Sept, 2025 18:03
Postitas Madis Reivik
See "teadlikult lagunev plast" on samasugune bullshit nagu muutuvsammuga hammasrihm.
EI ole tehtud lagunevana, EI OLE. EI OLE VÕIMALIK.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 24 Sept, 2025 18:12
Postitas Marvin
Madis Reivik kirjutas: ↑24 Sept, 2025 18:03
See "teadlikult lagunev plast" on samasugune bullshit nagu muutuvsammuga hammasrihm.
EI ole tehtud lagunevana, EI OLE. EI OLE VÕIMALIK.
Ma ei julgeks nii valjult väita.
Minu arusaamist mööda (mis kahtlemata ei ole spetsialisti oma ning põhineb koolikeemia mälestustel) on polümeeridel kange kihk uuesti monomeerideks laguneda. Et seda ei sünniks, lisatakse polümeeridele lisandeid. Need lisandid on esiteks kallid ja teiseks mürgised. Sestap püütakse neid lisandeid mitte lisada. Ja kui neid mitte lisada, saamegi kehvemate omadustega plasti. Kui nii, siis saab kehvemat plasti täitsa teadlikult teha küll.
Aga ma tõesti pole rakenduskeemik ning kui tegelikult on teisiti, siis palun mind ja teisi kaasfoorumlasi valgustada.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 24 Sept, 2025 18:26
Postitas AMvA
OLAVI väitel oleks tõepõhi all, kui on tehtud selle ketitallas kasutatud plasti keemiline ja füüsikaline analüüs ja tõdetud, et see plastimark ei sobi sellesse rakendusse.
Aga selle asemel on mingi määrdunud maikas tüübi autofirmade suvalistest reklaamiklippidest kokku monteeritud video, kus vahele näidatakse mingeid suvalisi lõike lahtivõetud mootoritest.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 24 Sept, 2025 19:16
Postitas Rebane11
Ma lendan häbitult vahele oma väikese murega.
Ratta laager hakkas häält tegema. Kunagi aastaid tagasi, kui veel ise oma autot parandasin, olen vahetanud, mõtlesin et aega ja vahendeid mul on, võiks ise ära teha. Vaatasin toubes mälu värskendamiseks ringi. Püha püss, olen ma midagi maha maganud? Et laagrit ei tohi pressida ega kolkida, litsuvat kuulid lapikuks ja rikub sooned. Ainult eritõmmitsaga paigaldada. Mingi variant oli veel selline et laager vähemalt 24 tunniks sügavkülma (aga parem veel kauemaks) ja pesa 70 - 80 kraadi peale kuumaks ajada.
Vanasti tehti laagrid terasest ja polnud probleemi, kuidas nüüd?
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 24 Sept, 2025 19:18
Postitas andy00
AMvA kirjutas: ↑23 Sept, 2025 13:08
1. BMW N47 mootor ei kasuta hammasrihma vaid ketti ja ketiga mootoritel on kogu aeg kasutatud plastmassist ketitaldasid.
Lasin pooldiagonaalis läbi ja seal väideti, et "jaapanlased kasutavad metallist taldasid". kuskil 4.46 kandis. Ise siin kaasa ei räägi, pole pädev
AMvA kirjutas: ↑23 Sept, 2025 13:08
Viskasin pilgu peale, mis selle videokanali muud videod on ja kokkuvõttes on nad kõik paras BS.
Kui tahate vaadata videoid kaasaegsete autode probleemidest ja väikestest trikkidest nende probleemide odavamaks lahendamiseks, soovitan vaadata saksa remonditöökodade (mitte mingite mustas maikas suvatontide) videoid. Need on saksa täpsusega ja põhjalikud.
Mõni vihje või viide? Vaataks hea meelega, kas minu erinevate masinate müstilisi vigu ka remonditakse või mitte. Äkki saan targemaks
kaupo51 kirjutas: ↑23 Sept, 2025 21:08
Või siis automaatkasti õlivahetusvälp. BMW väidab, et tema autol ei olegi vaja kunagi kastiõli vahetada, see on eluaegne. Samas saab automaatkast näiteks 200 000 km läbimise järel otsa, sest õli oli ju "eluaegne"

. Kasti elueast BMW väga ei räägi. Vastukaaluks jälle kasti tootjad (näiteks ZF, Aisin) ütlevad konkreetselt, et palun vahetage õli 80-100 000 läbimise järel, õli ei ole eluaegne. Sellest rääkis Roolivõimu saates kunagi Hõbenoole mees perenimega Riim. Õigesti rääkis ja sama asja räägiti ka selles videos.
Natukene teemaväline, aga mulle on jäänud mulje, et valadv enamik inimesi ei tahagi ühtegi autot pidada nii kaua kui näiteks mina.
Üritatakse liisingusse miskit võtta, sõita selle lõpuni ja siis uus liisida sest "muidu on auto juba vana ja väsinud". Ehk siis nende vaates (esimene omanik) ongi tegemist "eluaegse õliga"
Samuti olen kohanud indiviide, kes ostavad omale auto ja müüvad selle hiljemalt kahe aasta pärast edasi ning võtavad uue, sest "muidu peab hakkama remontima".
OLAVI kirjutas: ↑23 Sept, 2025 22:16
E-autode huvilised saavad näiteks Tesla ametlikult varuosalehelt uurida, et milliseid auto ekspluatatsiooni kohalt kriitilisi
originaaldetaile ei
ole enam võimalik 9 (üheksa) aasta vanusele autole osta.
Kui plasti- ja kummijunnid saab kasvõi hokilitrist välja lõikuda, siis andmevõrgus olevate elektroonikaseadmetega nii lihtne enam ei ole ja lammutuse jubinad ei pruugi vale tarkvaraversiooni tõttu sobida.
https://epc.tesla.com/fi-FI/catalogs/25 ... croll=true
Ma natukene nüüd noriks, et mida siis ei saa enam teslale originaalina osta?
Aga miks sa arvad et igale "tavamootoriga" autole saab 10+ aastat hiljem originaalijuppi osta?
Ma ei usu, et saab teha mingeid üldistusi, kuidas "automark X, asi X" ei ole võimalik 10 aasta pärast osta, aga sama vidin "automark Y"-le on kindlasti saada. See võib siin sõltuda n+1 asjaolust.
Alati ei ole üldse mõtet originaalvaruosa osta läbi ametliku esinduse, aga seda enamik inimesi juba teab.
Ma näiteks üritasin hiljaaegu leida, kas ja mis hinnaga saaks oma prantslasele varuratta (peenike pitsa) või selle komplekti ja esindus jäi sellega hätta. Seal oldi veendunud, et sellel masinal on varuratas põhja all, aga sinna see ei mahu mingi valemiga. Edasised päringud jäid vastuseta. Kas see tähendab, et "enam seda jubinat mu 8 aastasele masinale kohe üldse ei saa" või midagi muud?
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 24 Sept, 2025 19:33
Postitas AMvA
Rebane11 kirjutas: ↑24 Sept, 2025 19:16
Ma lendan häbitult vahele oma väikese murega.
Ratta laager hakkas häält tegema. Kunagi aastaid tagasi, kui veel ise oma autot parandasin, olen vahetanud, mõtlesin et aega ja vahendeid mul on, võiks ise ära teha. Vaatasin toubes mälu värskendamiseks ringi. Püha püss, olen ma midagi maha maganud? Et laagrit ei tohi pressida ega kolkida, litsuvat kuulid lapikuks ja rikub sooned. Ainult eritõmmitsaga paigaldada. Mingi variant oli veel selline et laager vähemalt 24 tunniks sügavkülma (aga parem veel kauemaks) ja pesa 70 - 80 kraadi peale kuumaks ajada.
Vanasti tehti laagrid terasest ja polnud probleemi, kuidas nüüd?
Pressida tohib ikka, aga mitte sisevõrust
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 24 Sept, 2025 19:56
Postitas nukkel
Rebane11 kirjutas: ↑24 Sept, 2025 19:16
Ma lendan häbitult vahele oma väikese murega.
Ratta laager hakkas häält tegema. Kunagi aastaid tagasi, kui veel ise oma autot parandasin, olen vahetanud, mõtlesin et aega ja vahendeid mul on, võiks ise ära teha. Vaatasin toubes mälu värskendamiseks ringi. Püha püss, olen ma midagi maha maganud? Et laagrit ei tohi pressida ega kolkida, litsuvat kuulid lapikuks ja rikub sooned. Ainult eritõmmitsaga paigaldada. Mingi variant oli veel selline et laager vähemalt 24 tunniks sügavkülma (aga parem veel kauemaks) ja pesa 70 - 80 kraadi peale kuumaks ajada.
Vanasti tehti laagrid terasest ja polnud probleemi, kuidas nüüd?
Vanasti tehti autosi, mille remondi jaoks läks vaja: haamer, tavaline lappik kruvikeerja, suuremat sorti näppitsad, jõudu ja kui auto ikka veel liikuda ei tahtnud siis " avarii viin " .