Hargla ümbrus

Eestlased ning eestlastest koosnevad üksused, relvad, lahingud, varustus, autasud jne jne...
osvald
Uudistaja
Postitusi: 20
Liitunud: 30 Apr, 2006 7:24
Kontakt:

Hargla ümbrus

Postitus Postitas osvald »

Tere !
On lugupeetud ajaloolastel informatsiooni ka Valgamaal Hargla ümbruses toimunud õhulahingute kohta. kohalikud pensionäärid kinnitasid, et viimase sõja ajal kaks punkotkast seal kandis oma otsa leidsid.
kari lumppio
Liige
Postitusi: 312
Liitunud: 30 Mär, 2005 9:46
Asukoht: Espoo, Soome
Kontakt:

Postitus Postitas kari lumppio »

Tere!

Mis aastal sündmused olid? Arvan 1944 suvel ja uurisin ainult seda aastad natuke.

Hargla koordinaatid Lufwaffe ruudustikus on 25 Ost 68 368a.

Luftwaffe "claim list"is (ehk allatulistamisteated) on aastal 1944 ainult kaks sellist mis on Harglale lähedale (lähedale siin tähendab u. 10 km).

Molemad juhtumid 13.8.1944 ja pilootid üksusest 1./SG 4 ehk Schlachtgeschwader 4 esimesest Stafflist. Ründelennukide üksus siis. See tuli Itaaliast Lätimaale juulikuu algul 1944.

piloot allatulistatud lennuk ruud kõrgus aeg

Ltn. Strate La-5 68 417 40m kl. 17.43
Gefr. Abendroth LaGG-3 68 417 200m kl. 17.45

See antud ruud 68 417 on Kõrgemäe kohal (kaardi järgi u. 10 km Harglast kirde poole).

La-5 ja "LaGG-3" on mõlemad ühemootorilised hävitajad "tõmbi" ninaga (radiaalmootor). "LaGG-3" on tõenäolisemini kõrge seljaga (ehk mitte kuplikabiiniga) La-5 aga kes teab.


Lugupidades,
Kari
osvald
Uudistaja
Postitusi: 20
Liitunud: 30 Apr, 2006 7:24
Kontakt:

Postitus Postitas osvald »

tänud kari.

külajutuke pidas siis vett. Sündmused olid aset leidnud 44 a jah. Kõrgemäe kantti kukkunud lennuk oli külarahva poolt kiiresti laiali veetud.
Teine lennuk olla alla kukkunud Aruküla soode kohal, mis jäävad Harglast ka oma 7 km linnulennult. Räägiti veel, et viimase lennuki rusude juurest olevat küla sepp tahtnud mingit vidinat maha kruvida ja siis olla paisupaak!?! paugu pannud mis omakorda sepal jala alt võtnud. Kaasasolijad olide sepa Hargla rdj jaamas kitsarööpalisele rongile pannud aga sepp olla ennem Valgat siiski külm olnud.
sellised lood siis poe juurest. Vene lendurite saatusest ei teadnud keegi midagi.
Kasutaja avatar
FW Anton
Liige
Postitusi: 1831
Liitunud: 01 Jaan, 2005 20:06
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas FW Anton »

Märkuseks Karile, et LaGG-3 on siiski terava ninaga e. ridamootoriga lennuk.
Anton - horridoo!
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5706
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Postitus Postitas toomas tyrk »

FW Anton kirjutas:Märkuseks Karile, et LaGG-3 on siiski terava ninaga e. ridamootoriga lennuk.
13. augustil 1944? Millises Eesti kohal tegutsenud üksuses?

Lennuki mark claim-listis võib tegelikust lennukimargist olla ikka väga erinev :wink: Kari post üritas ilmselt seda teist ära arvata---
Kasutaja avatar
FW Anton
Liige
Postitusi: 1831
Liitunud: 01 Jaan, 2005 20:06
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas FW Anton »

Anton kirjutas:
Märkuseks Karile, et LaGG-3 on siiski terava ninaga e. ridamootoriga lennuk.


13. augustil 1944? Millises Eesti kohal tegutsenud üksuses?

Lennuki mark claim-listis võib tegelikust lennukimargist olla ikka väga erinev Kari post üritas ilmselt seda teist ära arvata---
Jah, claimlistis on eksitusi sees kindlasti, kuid ma ei ole märganud, et saksased oleks LaGG-3 segi ajanud La-5ga. Küll aga on La-5 tihtipeale märgitud LaGG-5. Seega on ka omal kergem orienteeruda, et tegu on La-5 varasema (ilma kuplita) versiooniga. Aga LaGG-3 oli sõja lõpuni kasutuses Punalipulise Balti laevastiku merelennuväes, väeosade numbreid momenil peast ei ütle, vajab kontrollimist.
Anton - horridoo!
Kasutaja avatar
FW Anton
Liige
Postitusi: 1831
Liitunud: 01 Jaan, 2005 20:06
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas FW Anton »

Nüüd siis täpsustan oma eelnenud juttu: ajakirja "Aviatsija i Kosmonavtika" eriväljaanne 5-6.2000 lk 24 on kirjas: LaGG-3 oli 1944 aastal arvel 594 tk. Neist põhiosa oli kasutuses Baltikumis ja Karjala maakitsusel. Baltikumis omas neid lennukeid Balti laevastiku lennuväeüksus 3. GIAP (enne 18.1.1942 oli 5. IAP). Polk lõpetas sõjategevuse Kuramaal 1945. a. relvastuses ikka need samad 66. seeria LaGG-3, mis annab alust arvata, et 1944. a. oli neil asja ka Eesti õhuruumi ning Kari mainitud LaGG-3, mis tulistati alla 13.8.44 ruudus 68 417 Kõrgemäe kohal, kuulus just BL 3. GIAP-le.
Anton - horridoo!
kari lumppio
Liige
Postitusi: 312
Liitunud: 30 Mär, 2005 9:46
Asukoht: Espoo, Soome
Kontakt:

Postitus Postitas kari lumppio »

Tere!

Minu allikade järgi oli küll 3 GIAP:il La-5 juba suvel 1943 Lavansaari'l (1. ja 2. eskadrill) ning 3. eskadrill oli Jak-1de peal.

LaGG-3 oli küll Balti laevastikus kasutusel veel 1944, vähemalt üks 13 IAP LaGG-3 tulistati Luukanen'i poolt alla juulikuus 1944. "Eikka" mainis oma raportis, et lennuk oli olnud halliks võõbatud ("nagu Messer"). Seega siis uuema seeria LaGG-3. LaGG-3 kergendatud mudel (obletshennij või midagi sellist) oli varasemast La-5 (mitte -F ega -FN!) paremate lennuomadustega. PBL'i 12 IAP võis ka lennada LaGG-3ga, peast ei mäleta.

Kari

PS Minu poolt tõesti lohakalt koostatud lause eelpool ja FW Antoni märkus igati õigustatud. Märkasin seda isegi aga laiskusest jätsin nagu on. (Kahjude minimeerimise seisukohast on ju parem olla loll ja laisk kui loll ja agar...)
Kasutaja avatar
FW Anton
Liige
Postitusi: 1831
Liitunud: 01 Jaan, 2005 20:06
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas FW Anton »

Sama teos Aviatsija i Kosmonavrika lk 9 väidab, et LaGG-3 66. seeriat toodeti Tbilisi tehases kuni 1944. a. keskpaigani, seega varustati 1944. a. uute LaGGidega ka Balti laevastiku üksusi, kuid seal ei mainita, et need olid kasutusel BL merelennuväe üksustes 12 IAP ja 13 IAP. Samas lk 24 mainib, et Baltikumis oli merelennuväel LaGGid ainult 5. IAP-l millest hiljem sai siis 3. GIAP. Samal leheküljel tsiteerin: Sõja lõpus LaGGid sõdisid peamiselt Baltikumis ja Karjala maakitsusel, kus põhilised vastased olid soomlased..... Kaugemale läände liikusid vaid Balti laevastiku hävitajad. 3. GIAP LaGGid lõpetasid sõja Kuramaal. Maiks 1945 tegevväeosadesse LaGGe peaaegu ei jäänud. Kuna tegu on Venemaal avaldatud allikaga, siis ei anna see alust kahelda selle õigsuses. Seega toimisid LaGGid teatud määral ka 3. GIAP ja allatulistatud lennukid asendati lihtsalt La-5ga hiljem kui LaGGide tootmine lõppes 1944. aasta suvel. Kuid midagi on ikkagi mäda kui selles teoses pole mainitud üldse 12 või 13 IAP LaGGide kasutajana???
Anton - horridoo!
Kasutaja avatar
oleeg
Liige
Postitusi: 5193
Liitunud: 23 Jaan, 2006 14:10
Asukoht: Kodutares
Kontakt:

Postitus Postitas oleeg »

Kui mälu mind ei peta, varustati Leningradi PVO rinde üksuseid LaGG-3 - dega. Pealetungi käigus anti osa õhutõrjevahendeid (nii lennukeid kui ÕT suurtükke-kuulipildujaid - st üksusi) üle ründavate vägede käsutusse. Võin aga eksida - kontrollin üksute numbreid ja relvastust õhul.

o
Kasutaja avatar
FW Anton
Liige
Postitusi: 1831
Liitunud: 01 Jaan, 2005 20:06
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas FW Anton »

Jah, 66. seeria LaGGid olid enamalt hallides toonides, vt. fotot

http://p.airliners.net/photos/middle/8/3/8/0260838.jpg
Anton - horridoo!
Kasutaja avatar
oleeg
Liige
Postitusi: 5193
Liitunud: 23 Jaan, 2006 14:10
Asukoht: Kodutares
Kontakt:

Postitus Postitas oleeg »

Eestis tegutsevatele PA üksustele anti toeks vähemalt 3 polku hävitajaid
Leningradi PVO koosseisust: 11, 27 ja 404 hävituslennuväe polgud, mis allutati operatiivselt 275. polgule/diviisile (märkmetes segadus) ülesandega toetada PA üksuste pealetungi Eestis. Mitmed üksused anti ka Soome suunale.
Kui 42-43 oli Leningradi PVO-s palju Lagg-3 tüüpi hävitajaid, siis 44 jäeti kohale La-5 tüüpi VAU-de hirmus ja linna kaitseks.

Pole spetsialist, kuid ehk annab üksuste numeratsioon mingit selgust ...

parimatega
o
kari lumppio
Liige
Postitusi: 312
Liitunud: 30 Mär, 2005 9:46
Asukoht: Espoo, Soome
Kontakt:

Postitus Postitas kari lumppio »

Tere!
N-liidu mereväe hävituslennupolgud:
http://avia-hobby.ru/publ/soviaps/iap_vmf.html

Pealehekülg kus ka maalennuväe polgud:
http://avia-hobby.ru/publ/soviaps/soviaps.html

Minu allikate hulgas on ka kahe 3./3 GIAP lenduri ülekuulamisprotokoll. Lisaks on olemas fotosid La-5 ja Jak-1 Lavansaaris (Jak'id võisid olla ka Seiskaris). Rohkem allikaid ei hakka otsima.

AK artikel on vähemalt natuke segane kui mitte otseselt vigane. 3 GIAP'il olid LaGG-3id aga kui nad said kevadel 1943 La-5id anti LaGG-3id üle 12 ja 13 IAPle (allikas em. ülekuulamisprotokoll).


Lugupidades,
Kari
Kasutaja avatar
FW Anton
Liige
Postitusi: 1831
Liitunud: 01 Jaan, 2005 20:06
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas FW Anton »

Ilmselt on nii minu kui Kari pakutud allikad puudulikud ja seetõttu teineteisele vasturääkivad. Seega võib olla see Hargla lähedal allatulistatud LaGG-3 nii 3. GIAP kui 12. või 13. IAP oma. Osa LaGGe olid tehtud luureversioonideks ja see võiski olla mõni luuraja.
Anton - horridoo!
metsakorraldaja
Uudistaja
Postitusi: 7
Liitunud: 13 Juun, 2007 8:24
Asukoht: Valgamaa
Kontakt:

Postitus Postitas metsakorraldaja »

Üks lennuk kukkus kindlasti Hargla kandis alla ja see kandis viisnurki. Tundsin isiklikult meest kellel oli veel kas saba või tiiva tükk viisnurgaga alles aga kahjuks on see mees juba aasta-paar manalas. Ja metsamehed kutsuvad allasadanud lennuki kandis sihti lennukisihiks.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline