Kas siit selle loogika järgi edasi minnes väidad sa äkki, et minu meelest oleks tulnud Saksale vastu hakata ka 1941 jne? Loomulikult ei hakatud, sest kellegil ei saanud sellises olukorras kõnealune "imperatiiv" pähegi tulla.
Täpselt Henn! Just sellise loogika olemasolu andsid sa enesel mõista. Võib-olla tõesti ei mõelnud sa nii, aga sellisel juhul on juba palju kordi juhtunud, et Henn mõtles üht ja kirjutas teist.
Aga muidu - suurepärane, Henn! Sa oled juba astunud sammukese edasi. Niisiis jõudsime selleni, et imperatiivi pole olemas. Kõik sõltub olukorrast.
Kuid demagoogiline on tembeldada need, kes on seisukohal, et riiki tuleb kaitsta, dogmaatikuteks. Kas need, kes käituvad kümne käsu järgi, ei varasta, ei tapa ega peta oma naist on samuti dogmaatikud?
On, Henn, on, nad on samuti dogmaatikud. Ainuke vahe, et nad peavad imperatiive tulnuks kõrgemalt poolt, mis välistab automaatselt nende kahtluse alla seadmise. Sinu imperatiiv, Henn, on aga inimmõistuse poolt välja mõeldud ja seega alati kahtluse alla pandav.
Isegi Päts ei olnud nii rumal - ta teadis täpselt mida Venemaa endast kujutab, mida ta oli korda saatnud ja mida oli oodata. Ning just siin oleks tema kohus olnud rakendada imperatiivi kaitsta Eesti iseseisvust ja vabadust.
Henn, ära räägi Pätsist sõnadega "isegi Päts ei olnud nii rumal". See osutab justkui sellele, et sina oled võimeline hindama Pätsi tarkust või rumalust. Kinnitan, et sina oma vaimsetelt võimetelt pole selleks võimeline. Päts on sinu kõrval hiiglane.
Aga, noh, kordame ka nüüd siis selle asja järjekordselt üle. Seda ei teadnud täpselt mitte keegi, mida oli oodata. Päts ja teised arvasid, et kui oleks sõda vastu võetud, siis oleks
kindlasti lüüa saadud ja siis oleks
kindlasti Venemaa rüpes oldud, koos kõikide repressionide ja muude asjadega. Sõjast loobumisega oli lootus sellest kõigest pääseda. Ma saan aru, Henn, et see on sinu jaoks kõik natuke liiga keeruline...
Kui Vabadussõja alguses oleks jäänud peale pragmaatiline ja reaalpoliitiline mõtteviis (mis oli ju valdav), et suurele Venemaale me vastu ei saa, ei räägiks me siin enam eesti keeles. Me ei räägiks ilmselt üldse. Ometi oli õigus just nimelt neil, kes lähtusid sinu sõnul "mõistusevastasest ja ebarealistlikust dogmatismist."
Henn, ma kirjutasin eelpool, miks Vabadussõja algus polnudki nii "mõistusevastane ja ebarealistlik dogmatism". Loe see nüüd ilusti läbi ja kui millestki aru ei saanud, siis küsi julgesti üle.