Et siis 81mm miinipildujad ja UAVsid.
Nendel asjadel puudub seos riigikaitsega, sest peaksid olema mõeldud kasutamiseks Afganistanis. Võimalik, et see on USA-kate tingimus...
M109 on mulle tuntud riist nagu olen varem öelnud. See on lihtsalt rämedalt väsinud aparaat. Eriti veermik ja mootor, aga ka hüdraulika. Isegi ringiratast tulistamine on tavaliselt keelatud - veermik ei kesta. Eriti läbi on need taanlaste kärud, ma arvan ja nende süsteemid on üldse nagu nad on. M109 on jah üks lahendus, kuigi tasuks vaadata, kas midagi paremat ei saa ja kui palju pappi nende eest tahetakse. Suurema raha eest küll see vanaraud ära ei tasu ja äkki saab kusagilt mujalt moditumaid variante vähemalt. Ma olen aru saanud, et on ka pakutud.
Üldiselt jääb mulle täiesti seletamatuks M113 ja M109 fenomen.
Tank ja liikursuurtükk sõidavad maastikul muide võrdsel määral, sest liikurid (ka veetavad tegelikult) kasutavad liikuvat taktikat. M109 roomikud on küll poole kitsamad ja läbivus viletsam. Roomikute vastu ma otseselt ei ole tegelikult ja nagu olete tähele pannud, siis olen promonud MT-LB -de massilist sisse ostmist jaosoomukiks, kuid nende masinate näol on siiski tegemist märksa kergemate, lihtsamate ja töökindlamate isenditega. Ega otseselt ei saa välistada, et neid ka kunagi meile ei tule.
Liikuvus ka - M109 üle 30-40 kmh minu mälu järgi maaneel kuidagi kätte ei saanud ja siis tahtis ka vibra ja kisa meeskonna "segaseks" teha.
Muidugi olen promonud siin sellist võimalust, et võiks muretseda hollandlaste liigsed 12 PzH 2000-et, aga hea küsimus, mis saaks nende hinnasilt olema. Alla 50 miljoni EEK/kpl, ma mõtlen siiski. Kasulikum ikka, kui miinipaadid, kuid see rahapakk juba läinud... 2000 probleem on täna liigne kõrgtehnoloogilisus, aga ega EKV-s logistika asi muidu nagunii ei liigu, kui tulekahju majas. Oleks uudis, kui meil mõeldakse enne logistikale ja tingimustele, kui tuleb uus tehnika. Kui aga teeme plaanides panuse logistika eelnevale väljaarendamisele, siis ootame tanke ja muid mänguasju veel vähemalt 25 aastat, sest "ilma asjata" keegi raha matma ei hakka.
Et ei tunduks niisama pläkutamisena, juurde näide. Olen kuulnud lugu, kus projekteeriti rasketehnika remondihalli ja tehnikud kirjutasid nõuetesse, et põrand võiks kannatada 25 või oli 30 t. Seepeale tegid logistikainimesed suured silmad - raiskamine! Vastus neile, et aga mis saab, kui äkki otsetakse raskemat tehnikat, kui 15-20t? Ehitame jälle uue halli? Kes garanteerib, et kvj ühel päeval näiteks ei otsusta (võrdlus: D-30), et nüüd liikursuurtükid sisse osta ja mis siis teeme?
Samuti ehitati miski 2003-2004 patarei hoiuhalli 105mm haubitsatele, kui oli juba selge, et toimub 155mm hange. Tulemus, et halli polnud enam mõtet paigutada ei 105mm ega mahtunud sinna ka patarei 155mm. Hoiukoht logistikaladudeski tuli vabastada ja nüüd siis lagedal roosteavad mõlemad juba mõne aasta.
