JoRRuu MIL Tech; RF-8-GAZ-98 SNOWMOBILE

Militaartehnika mudelitest. Tehnoloogiad ning mõõtkavad ei ole piiratud.
Vasta
Kasutaja avatar
JoRRUU
Liige
Postitusi: 95
Liitunud: 04 Mär, 2008 21:38
Asukoht: Põhja-Eesti
Kontakt:

JoRRuu MIL Tech; RF-8-GAZ-98 SNOWMOBILE

Postitus Postitas JoRRUU »

Tere,

Seekord maandun maapealsemate teemade juurde.
Üks omaette valdkond militaarmaailma ajaloos - Propellerijõul lumeliikur (aerosaan).

Aerosaan RF-8, või GAZ-98 oli kasutuses Nõukogude Liidus Talvesõja ja Teise maailmasõja ajal.
Peakonstruktor-projekteerija: M. V. Veselovskiy.

Aerosaan RF-8-GAZ-98 oli projekteeritud liikuma neljal suusal.
Kandekonstruktsiooni moodustab poolsuletud kere, milles kahekohaline järjestikku istmete paigutus, ees istus kuulipildur koos laskemoona varukassettidega (trummelmagasinid). Laskuri taga juhi töökoht, mis oli varustatud kaitseklaasiga. Juhtimine toimus rooli abil.
Mootor oli paigutatud juhikoha taga olevale spetsiaalsele püloonile. Kere tagaosas asus kütusepaak, mahuga 80 l ja akumulaator.
Kütusena kasutati bensiini, mark:
Mootorina kasutati GAZ-98 mootorit.

Aerosaani kerekonstruktsioon oli valmistatud puidust, koosnedes 15 ristiribi sektsioonist (analoogne laevaga), mis olid fikseeritud omavahel pikisuunaliste ribisektsioonidega sõrestikuks , mis moodustasid aerosaani skeleti, RF-8 aerosaani kere oli soomustamata ja keresõrestik on kaetud õhukese vineeriga. Kättejäänud spetside järgi vahemikus 4-6 mm.
Aerosaani ninaossa oli kinnitatud auto latern, sõidutee öiseks valgustamiseks.
Aerosaani juhtimine toimus roolimehhanismi kaudu pöörates sünkroonselt esimest suusapaari. Tagumine suusapaar oli varustatud pidurdusmehhanismidega. Roolimehhanismi rooliga opereerimiseks vajamineva jõu vähendamiseks (võib vaadelda kui roolivõimendi lahendust) kasutati polüspasti. Polüspast oli ühendatud roolirattaga ja suuskade juhtimine toimus läbi polüspasti trosse kaudu.
Polüspast (kreeka k. polyspaston < polü- + spaõ 'tõmban'), liitplokk, tali — trossist (köiest, ketist) ning liikuvast ja liikumatutest plokkidest koosnev ülekandemehhanism.

Lisa vt http://www.ene.ttu.ee/elektriajamid/opp ... ana11.html

Aerosaani kiiruse muutmiseks ja pidurdamiseks oli juhi töökoht varustatud gaasipedaal, piduripedaaliga ja spetsiaalse &laquo;hüpitamise&raquo; funktsiooniga pedaal, mis olid paigutatud juhikabiini põrandale.
&laquo;hüpitamise“ funktsioon kasutati aerosaani asendi muutmiseks.

„Hüpitamise“ funktsioon vajaduse tingis aerokelgu parkimisel lahtise ja eriti märja lume külmumine aerokelgu suusa servade külge. Kui see juhtus siis üksi propelleri poolt arendatav jõud ei olnud piisav selle tõrjumiseks ja kelgu paigalt nihutamiseks.
Selleks, et murda õhuke jäine kiht, mis oli külmunud suusa servade külge ja hoidis kelku paigal, oli vaja suuski veidi külgsuunas liigutada.
„Hüpitamise“ funktsiooni pedaal on ühendatud trossi kaudu kelgule paigaldatud parempoolse kiige ülemise tagumise amortisaatori kinnitustoega. Pedaali vajutades surub juht amortisaatori vedru kokku ja kelk kaldub paremale küljele. kelgu suuskadevahe muutub, kelk nihkub külgsuunas.
Piisas „hüpitamise“ pedaali mõnest korrast pumpamisest, et nihutada sõidukit rööbiti ja vabastada suusad jäisest haardest.

Seerijatoodangu aerosaan varustati 4-silindrilise rida vesijahutusega auto mootoriga, võimsusega 50 hj (37 kW) (2 800 p/min). M-11 mootor koos kergmetallist 2,35 meetrit pika propelleriga arendas tõukejõuks (205-215) kg.
Projekteerijad suutsid mootori paigutada madalale sassi kohale, alandades sellega ka sõiduki raskuskeset ning tagades sellega sõiduki väga hea stabiilsuse. See on eriti oluline kui sõidetakse külg kaldega.

Laskuri töökohta kere ülemisele osale oli paigutatud lihtsa ring-raamiga kuulipilduja alus. Kuulipilduja horisontaalne tööala 300˚ vertikaalne 14˚. Põhiliselt kasutati 7,62 mm DT kuulipildujat.
10 padrunitega varustatud magasini kuulipildujale ja F-1 granaadid lähivõitluseks olid paigutatud selleks ehitatud panipaik kelgu nina osas, laskuri töökohal.

RF-8-GAZ-98 aerosaani modifitseeriti ajavahemikul 1942-1943 sõjaväeinseneride, vendade Ivan ja Aleksei Beskurnikovi poolt.
GAZ-98K juures kasutatakse automootori M-11 asemel 110 hj lennukimootorit, mis andis sõidukile suuremat dünaamilist jõudlust.
GAZ-98K alusel loodi suletud kabiini ja relvastuseta staabi aerosaani variant.

Toorikuks Plus Modeli epo-valu kit.
https://lh4.googleusercontent.com/_1pcb ... %20RF8.JPG

Tehniline info ja ajalugu ning mudeli kohta kokkuvõtvalt allpool:

https://lh3.googleusercontent.com/_1pcb ... JoRRuu.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/_1pcb ... JoRRuu.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/_1pcb ... JoRRuu.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/_1pcb ... JoRRuu.jpg

Terv,
JoRRuu
Kasutaja avatar
JoRRUU
Liige
Postitusi: 95
Liitunud: 04 Mär, 2008 21:38
Asukoht: Põhja-Eesti
Kontakt:

Töökäik kokkuvõtvalt:

Postitus Postitas JoRRUU »

Töö on käinud pikemat aega ja tulemuse tee on olnud vaevaline.
(läks minu apsu tõttu uue teemana, mitte selle punkti alateemaks)
Puhastatud ja kokku koostatud moodulid:

Aerosaan üldvaates, mootorikate eemaldatuna:
https://lh5.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6304.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6323.JPG

Liikuma panev jõuallika lahendus:
https://lh4.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6305.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6316.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6322.JPG

Töökohad laskurile ja juhile:
https://lh4.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6306.JPG

Kuulipilduja ringalusel:
https://lh4.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6307.JPG

Kelgu pidurdusmehhanism:
https://lh3.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6315.JPG

Töö on käinud pikemat aega ja tulemuse tee on olnud vaevaline.
Puhastatud ja kokku koostatud moodulid:

Aerosaan üldvaates, koos mootorikattega:
https://lh4.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6324.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6325.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6329.JPG
https://lh4.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6328.JPG
Kasutaja avatar
JoRRUU
Liige
Postitusi: 95
Liitunud: 04 Mär, 2008 21:38
Asukoht: Põhja-Eesti
Kontakt:

Lõpptulem

Postitus Postitas JoRRUU »

Eel- ja vaheetapid (kruntimine, alus toonimine, värvimine, vanandamine jm) ei pruugi pinget pakkuda, saab Picasast vaadata, kui huvi on.
Lõpptulem sai mittelõplik, puudu on äsja välja tulnud MIG-i talvepulber:
MIG 224 WINTER CAMOUFLAGE WASH: http://migproductionswebshop.com/produc ... cts_id=497,
kui see õnnestub hankida saab töö lõplikult ära vormistada.

Kuna mootor oli piisavalt detailne, siis otsustasin mootorikatteta kelgu eksponeerida, jätab vähe huvitavama tulemuse.

https://lh6.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6461.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6455.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6456.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6458.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6440.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6439.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6438.JPG

Tagantpoolt vaates:
https://lh5.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6448.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6450.JPG

Aega võttis tegelikult mudeli aluse aluse enda lõpetamine, kuhu oli plaan kelk peale panna - miniatuurne dioraam, kui nii võib öelda. Loodan lähipäevil ka pildid üles võtta.

Terv,
JoRRuu
Joss Metsast
Liige
Postitusi: 2087
Liitunud: 23 Aug, 2005 9:34
Kontakt:

Postitus Postitas Joss Metsast »

Suurepärane, lihtsalt suurepärane.
Kasutaja avatar
Hiinlane
Liige
Postitusi: 388
Liitunud: 13 Jaan, 2011 17:24
Asukoht: Tallinn, Kopli Ühendkuningriik
Kontakt:

Postitus Postitas Hiinlane »

WOW! Väga vinge aparaat.
Kasutaja avatar
FW Anton
Liige
Postitusi: 1831
Liitunud: 01 Jaan, 2005 20:06
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas FW Anton »

Pane tiivad külge ja hakkab lendama ka :lol:
Anton - horridoo!
Kasutaja avatar
JoRRUU
Liige
Postitusi: 95
Liitunud: 04 Mär, 2008 21:38
Asukoht: Põhja-Eesti
Kontakt:

Aerosaan alusele

Postitus Postitas JoRRUU »

Dioraama aluse laudise värvimine:

Kruntimine:
Model Master 2737E Grey Primer (lahusti: white spirit – 9/10 ja Ksülool – 1/10);
Aluskontuurid ja toonimine:
Model Master 1747E Gloss Black;
Puidu värvimine kiudu imiteerides:
Model Master FS 30219 Dark Tan Flat; tooniks sisse segada või eraldi piki kiudu üle värvimine-toonimine: Model Master FS30219 Light Earth;

Kaitse lakk etapile, enne toneerimist:
Model Master No. 1561 Cote Brilliant (lahusti: white spirit – 9/10 ja Ksülool – 1/10)
Toneerimine:
MIG P220 Dark Wash / MIG P222 Neutral Wash / Windsor & Newton 24 Ivory Black – lahustiks lõhnatu tärpentiin (HanArt 890101)
Lõppviimistlus lakkimine - matt lakk:
Model Master No. 1560

Vasakul pool enne toneerimist, paremal peale toneerimist. Maitse asi, kui on soov tuua puidu süü (pinna tekstuur) esile-välja, siis tuleb kasutada toneerimist, ainult värvides jääb liiga ühtlane, struktuuri sügavus kaob ära.

https://lh4.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6463.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6462.JPG


Mudel alusel ja alus omakorda alusel (puudu on veel kinnitused jm):
https://lh6.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6464.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6471.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6474.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6483.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6486.JPG

Detailid:

https://lh3.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6467.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6468.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/_1pcb ... G_6482.JPG

... ja tiibu külge ei pane ja lendama ei hakka.

Sellega hetkel joon alla.

Terv,
JoRRuu
jackpuuk
Liige
Postitusi: 2243
Liitunud: 28 Aug, 2007 2:06
Kontakt:

Postitus Postitas jackpuuk »

Vinge, mulle meeldib, et keegi viitsib ka sihukeste asjadega jännata. Teostus tundub minu võhikusilma jaoks kah tipp-topp. Minidioraam on kah igavesti vahva ja tundub aparaadiga kenasti ja loogiliselt kokku sobima.
Edu!
sitt päev, kellele kurdad
Kasutaja avatar
calico
Liige
Postitusi: 1233
Liitunud: 08 Apr, 2009 23:12
Asukoht: Laisholm - Jõgewa
Kontakt:

Postitus Postitas calico »

:D väga peene asi! mulle meeldib, erakordselt hea värvitöö.
https://www.youtube.com/@Rihosk76 Üks vähestest Eesti mudelikanalitest Youtubes 8)
fossiil
Liige
Postitusi: 3637
Liitunud: 18 Aug, 2005 11:18
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas fossiil »

Väga hea tulemus - super! Pealegi selline objekt, mida naljalt üheski foorumis ei kohta, selles mõttes on valik samuti väga hästi õnnestunud!
Kui üldse millegi kallal iriseda, siis piltide suuruse juures: mudeli teostus on nii hea, et võimaldab lahedalt mitu korda suuremaid plaane - ainuüksi latern on juba eraldi lähivõtet väärt!
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline