Pean ka ühe varasema uudise siia üles panema. 8. novembril 2014 kirjutas Helsingin Sanomat lk A 14 Paside uuendamisest http://www.hs.fi/kotimaa/a1415341399956
Keski-ikäinen Pasi-vaunu saa yli 20 vuotta lisää elinaikaa
Uusi Pasi ei päältä katsottuna kovin uudelta näytä. Tarkkasilmäisin huomaa ehkä uuden maalipinnan, maastokuvion ja karhennukset kannella. Uudistukset löytyvätkin sisäpuolelta.
Puolustusvoimat vastaanotti perjantaina Hämeenlinnassa puolustustarvikeyhtiö Patrialta ensimmäisen peruskorjatun Pasi-miehistönkuljetusvaunun. Se on ensimmäinen kaikkiaan 70 Pasista, jotka uusitaan vuoteen 2017 mennessä. Sen jälkeen uusittaisiin vielä yli 200 Pasia, jos sopimuksiin päästään. Osapuolet kehuivat perjantaina vuolaasti Pasien uudistusta ja sen merkitystä. Armeija saa nykyaikaistetun kuljetuspanssarin, Patria kovan referenssin maailmalle.
Jalkaväen tarkastaja, eversti Jukka Valkeajärvi esitteli uusitun Pasin olennaisimpia muutoksia. Hänen mukaansa Pasin käyttöikä nousee 2030-luvun loppuun. Siinä on parempi suoja miinoja vastaan, ja se on turvallisempi liikenteessä. Uusien sisäpuhelinjärjestelmien ansiosta Pasien johdettavuus paranee. Ne ovat myös entistä ketterämpiä, koska jousitus uusitaan. Lisäksi niistä tulee tavallaan isoja latureita, koska nykyaikainen sodankäynti edellyttää erilaisia sähköisiä laitteita. Laitteita voi ladata uusittujen vaunujen sisätiloissa. Moottorit saavat täysremontin tai vaihdon kokonaan uuteen.
Uudistuksessa vaunu ei saanut lisäpanssarointia esimerkiksi kylkiin, eikä uudistus muuta sen aseistusmahdollisuuksia. Mutta edelleen se myös ui: tutut potkurit pysyvät perässä. Puolustusvoimat laski, että Pasien tällainen uudistus on kustannustehokkaampi kuin esimerkiksi kokonaan uusien, raskaampien ja tehokkaampien vaunujen hankinta tai vanhojen Pasien yksittäinen huolto."Pasia käytetään jalkaväen iskuportaan kuljetuksiin. Sillä voidaan kuljettaa taistelijat suojassa sirpaleilta ja kivääritulelta. Tällä ei hyökätä muita vaunuja vastaan vaan annetaan suojaa", Valkeajärvi tiivisti Pasien vanhan tutun tehtävän. Uusitut Pasit menevät muun muassa Kaartin jääkärirykmenttiin, Karjalan prikaatiin ja Upinniemeen rannikkojääkäreille.
Varusmiesaikanaan Pasia ajaneet reserviläiset oppivat uuden Pasin käytön noin päivässä, lupaa Valkeajärvi. Patria on vuosien varrella myynyt sadoittain Paseja moniin maihin, muun muassa Ruotsiin. Nekin pitää aikanaan mahdollisesti uusia, joten sopimus tuo Patrialle hyvän edun. "Pasi on vähän niin kuin Toyota, jolla ajetaan miljoona kilometriä. Nyt oltaisiin sen puolivälin huollossa. Tekniikka kyllä kestää", sanoo liiketoimintajohtaja Mika Kari Patrialta.
Lisaks kommenteeritud sisuseletus. Soome KJ on erinevaid PASI mudeleid kasutusel ligi 600 masinat, lisaks on neid müüdud hulgaliselt teistesse riikidesse. Praegu tegeletakse nendest vanemate moderniseerimisega. Kuni aastani 2017. moderniseeritakse 70 masinat ja aastal 2016. vaadatakse, kas sõlmitakse jätkuleping järgmise 200 veoki moderniseerimiseks. Moderniseeritud masinate soomuskaitse ja relvastus jääb endiseks, seega on masinad jätkuvalt ujuvad ning kaitsevad kildude ning juhuslike kuulide eest. Miinikaitset on parandatud, peamiselt selle läbi, et meeskonnale on uued turvalisemad istmed. Moderniseerimise hinda ei ole kirjas, kuid see sisaldab mootori kapitaalremondi või vahetuse, vedrustuse uuenduse, uue sidesüsteemi ja elektrisüsteemi, et oleks võimalus PASI sees kogu seda elektroonikat laadida, mida võitleja tänapäeval kaasas kannab.