Tuleb nõustuda Trummi jutuga, et F-35 ei ole aerodünaamiliselt ega kinemaatiliselt midagi erilist.
Ei ole tegu F-22 klassi lennuk ega ka mitte väga lähedal. Kui võrrelda seda, milline revolutsioon oli F-16 oma väljatuleku hetkel, siis on F-35 edasiminek selles vallas tõesti tagasihoidlik.
Kirjutama ärgitas mind aga see, et sellegipoolest alahinnatakse seda lennukit tugevalt.
Järgnevad väited on kindlasti valed:
1. F-35 pole hea suurtel kohtumisnurkadel, (puuduvad
LERX'id, näeb välja nagu vann jne...)
2. F-35 tõukejõu/kaalu suhe on Gripeni klassis.
Suurel kohtumisnurgal lendamine
Kui on üks asi mida F-35 üldse hästi teeb, on see just suurel kohtumisnurgal lendamine (arvestades muidugi piiranguid mille seab üks mootor ja veojõu suunamise võimekuse puudumine).
Nimelt omab lennuk
Hornet'i ja
Super-Hornet'i
AOA võimekust, lennata kohtumisnurgal
üle 50 kraadi. Seda nii
Marine'ide kui ka
US Navy enda testpilootide sõnul.
Laiemalt E-M diagrammi kohta tsitaat näiteks konkreetselt
siit.
AOA kohta konkreetne viide palju kirgi kütnud intervjuust
siin All variants of the F-35 are capable of flying at Mach 1.6 and 50° angle-of-attack, he says
Juhiks tähelepanu et
see on kaugelt rohkem kui see, mis F-16 suudab. Võimekus madalatel kiirustel kõrgetel kohtumisnurkadel võidelda on põhieelis, mida F-18 piloodid F-16 vastu rakendasid, sest tõukejõus ja
sustained-G võimekuses on viimane selgelt üle. Neljaosaline artikkel, kus ka seda teemat mainitakse, mõlema lennukiga lennanud piloodilt on kättesaadav
siit.
Teema lõpetuseks videod AOA testimisest. Lihtsalt et näidata et nina keerata oskab masin keerata küll ja püsib stabiilne isegi üle piiri minnes.
uuem:
https://youtu.be/aWji8AcOYGA?t=46
ja vanem:
https://youtu.be/mfWHHuLILs0?t=44
Veojõu/kaalu suhe
See on huvitav teema millest peaks tegelikult rääkima pikemalt. Juba eelnevalt sai mainitud, et F-35 kannab kaasas ebaproportsionaalselt palju kütust (lennuki tühikaal on 13,199 kg ning kütust mahutab ta 8,382 kg). See on muidugi väga taotuslik, et saaks läbi viia
High-Low-High pommitamisrünnakuid normaalsetel kaugustel, mis vana põlvkonna puhull vajaksid 2-3 välist kütusepaaki. F-35 on koguaeg mõeldud täiendama F-22-e sarnaselt praegusele F-15C ja F-16. Esimene on
multirole ning keskendub põhiliselt pommitamisele, teine tegeleb õhuvõitlusega. Viimase üks suurim puudus (ühe pensionile mineva testpiloodi sõnul) on üsnagi lühikesed jalad vähese sisemise kütusemahu tõttu. See on lõiv mida peab maksma Mach 1,8ga
supercruise'imise eest. Osalt ilmselt just seetõttu mindi F-35'ega teise äärmusesse.
Kütus on aga
väga raske. Näiteks täispaagiga F-35A on raskem kui vertikaallennu-võimekust omav F-35B, sest kütus kaalub rohkem kui
lift-fan. See lisakütus mõjutab aga veojõu/kaalu suhet väga palju.
Mitte ühegi lennuki näitajad ei ole väga muljetavaldavad täispaagi juures. Arvestades palju kütust kulub üldse õhkutõusmiseks ja kõrguse võtmiseks ei ole näitajad täispaagi puhul ka väga aktuaalne. Väidetakse näiteks, et isegi Su-27 on piiratud 7G peale täispaagi korral (fakt mida ma ei jõudnud kontrollida). Kõik hävitajate vinged G-numbrid ja muud näitajad on alati arvestatud
lahingraskuse (
combat-weight) juures. Misiganes see siis täpselt on sõltub tihti brožüüritegija suvast, kuid enamasti on see kuskil 50% sisemise kütuse lähedal.
Võrdlused kus kahte lennukit võrreldakse 'x% sisemisest kütusest' (mida alati tehakse!) on F-35 puhul
väga kiivas tema suure sisemise kütusemahu tõttu.
Stiilinäide: 500 meremiili lendamiseks (edasi-tagasi) vajavad
F-16C:
83% sisemisest kütusest kogukaaluga 11735kg.
F-35A:
57% sisemisest kütusest kogukaaluga 18082kg.
Andmed on võetud
siit postitusest. Seal on veel refereeritud dokument, mis võrdleb F-35A vs F-16C vs F-16i vs F15E. Võrdluses selgub, et F-35 lendab ilma järelpõletita kiiremini kui kõik teised ja omab F-15E'ga võrreldavat lennuulatust.
Kuna graafikud on suured ei hakka siia lisama. kuid soovitan viimast linki ise vaadata.
Sealtsamast väljavõte IHS raportist, kus võrreldi ajal eri lennukeid sama õhk-õhk missiooni täitmas:
Discussing maximum mission radius, Mazanowski presented air-to-air mission profile in which all the aircraft took off with a weapon load, remaind at high altitude and returned after about a minute of combat. All but the F-35 and Su-30MKI were carrying three external fuel tanks
Under this scenario, the Rafale had maximum mission radius of 896 n miles, the F/A-18 816 n miles, the F-35 751 n miles, the Eurofighter 757 n miles the Su-30MKI 728 n miles and the Gripen 502 n miles.
Lihtne on näha kuidas kütusekoguse protsendiga mängides on F-35'est väga kerge "lendav siga" teha.
Veel üks võrdlus veojõu/kaalu suhtest
siit teemast hea graafik, mis võrdleb F-35
B (Harrieri asendus!) ja Rafale'i veojõu ja kaalu suhet eri konfiguratsioonides:

Ehk siis võrreldava lahinglennu korral omab F-35B
mid-mission märgatavalt paremat tõukejõu/kaalu suhet kui Rafale 33% kütuse korral. Asi võrdsustuks alles kahe tonni relvastuse lisamisel. Reaalsuses tähendab see seda, et ka õhk-maa missiooniks varustatud (2x JDAM + 2x AIM-120) F-35B "lüpsab" selles parameetris õhk-õhk varustuses Rafale'i. Brožüürides seda muidugi ei näe.
Kokkuvõtvalt: F-35 ei oma Gripenile sarnast veojõu/kaalu suhet, ainus põhjus miks see nii näib on väga suur sisemine kütuse hulk, mille puhul on väga kerge hakata võrdlema õunu apelsinidega. Kui on tõesti vaja saab liigsest kütusest ennem lahingut vabaneda väga kiiresti.
Hetkeline ja püsiv pöördekiirus
Suurtest kohtumisnurkadest ja "ninaosutamisest" sai räägitud aga mitte veel sellest teemast. See on koht, kus F-35 aerodünaamika madalatel kõrgustel enim karuteeneid teeb ning asi miks ta kunagi õhushõudel midagi erilist tegema ei hakka - pöördekiirus (
turn-rate). Paraku on see teema, mille kohta on isegi vanade lennukite puhul väga raske leida adekvaatset infot. Seepärast on järgnevad viited üsnagi "aiatagused" kuid siiski konkreetsetel arvutustel põhinevad.
Kuigi F-35 näeb küll üsna kohmakas on tema ristlõige on tegelikult väga sarnane F-18E'ga (järgneva pildil). Ka tema ühe mootori tõukejõud on võrreldav F-18 kahega. Plaaner ise on uue põlvkonna oma ning oluline erinevus on see, et talle ei riputata midagi külge.

- F-35C vs F-18.png (71.84 KiB) Vaadatud 3334 korda
SMSgt Mac (endine õhuväelane, praegune relvadisainer) on F-35 pöördekiirusest ning E-M graafikutest kirjutanud hästi, kuid väga pikalt
siin seerias.
Veidi lihtsamini arusaadavalt on Excelis arvutand üks Türgi õhuväelane võrreldes F-16 F-35ega
siin.
Loomulikult on need arvutused väga umbmäärased aga paremaid praegu ei ole ning tema Exceli arvutused on teema juures ilusti kirjas. Mulle tunduvad need arvutused igatahes oluliselt rohkem informeerivad kui kellegi "ma silma järgi arvan".
Graafikuid on postituses palju. ja nad on suured, seetõttu ei hakka kõiki ära tooma. Kõigepealt pöördekiirus tühjana 25% kütusega. Esimesel graafikul merepinna kõrgusel (tüüpiline airshow) teisel 9.1km kõrgusel (30 tuhat jalga). Y-teljel pöördeskiirus kraadides X-teljel kiirus
mach'ides:
http://forum.keypublishing.com/attachme ... 1393795160
On näha et F-35 jääb merepinnal ikka vägagi haledalt alla ning 9 km kõrgusel (kus õhutakistus on palju väiksem) on aga vägagi võrreldav.
Sama asja relvalaadungiga 4x AIM-9 konfiguratsioonis, 9km kõrgusel. F-35 kannab neid sisemiselt F-16 koos kanduritega tiival*:

F-35-e
turn-rate on paari kraadi võrra parem (kütusekoguse võrdlus on protsentides)!
Vaatab tõusukiirust samadel parameetritel nii merepinnalt kui ka 9km kõrguselt (X-telg: m/s, Y-telg kiirus
mach'ides):

F-16 ei tule lähedalegi. Kui see lennuk on võrreldav Gripeniga, siis ma olen Ema Teresa!
Viimasena kiirendus võrreldes rohkemate lennukitega:
Tõsi, et F-35 Mach 1.6+ tippkiirus on üsna kesine ning sealkandis jätab ka kiirendus soovida. Kuid vahemikus M0,8-M1,2 (
high-subsonic) on ta konkurentsivõimeline kõigi 4. generatsioon lennukitega. See vahemik on pilootide enda sõnul nii õhuvõitluseks kui ka rakettide ohustsoonist väljumiseks kõige kriitilisem. Samuti kiputakse ennast leidma selles kiirusevahemikus peale esimest äkilisemat pööret, sõltumata algkiirusest.
* Veidi kummaline valik, kuna F-35 reaalselt kannab sisemiselt ainult AIM-120, oleks tulnud võrrelda sellega, kuid arvatavasti oleks suurem rakett ainult suurendanud F-35 eelist.
** Kuna avalikult palju head infot saada ei ole, siis refereerin paljuski netiavarusi. Antud postituselse sarnane kokkuvõttev postitus on ka näiteks
siin .
Info checks out ning kõik lingid viitavad asjas sees olevatele inimestele ning tasuvad vaatamist.
TL;DR;
Kokkuvõte
F-35 aerodünaamilised ja kinemaatlised näitajad ei ole midagi erilist eriti võrrelduna F-22 või tühja SU-27ega. Merepinna lähedal toimuvatel
airshow-del imeb ta kõvemini kui vaatlejate seas viibiv paks ameeriklane oma 2-liitrist
diet coke'i.
Reaalse relvalaadungiga usutava missiooni korral on ta aga väga adekvaatne. Kindlasti pole ta ei F-105, F-4, Gripen või isegi mitte Rafale, vaid neist parem. F-35 ühendab F-18 ja F-16 parimad omadused olles mõnedes parameetrites mõlemast üle.
1) Suurel kohtumisnurgal lendamine, nn "nina osutamine": Võrreldav F-18-ega, pika puuga üle F-16est ning isegi Eurofighterist (vähemalt kuni keegi selle aerodünaamikat parandava paketi endale reaalselt paigaldab). Veojõu suunamisega lennukitega muidugi ei konkureeri.
2) Veojõu/kaalu suhe: Lahingtingimustes 1.1-1.05 vahel. Täiesti adekvaatne kõigi teiste 4. generatsiooni hävitajate vastu. F-18C/E ja Rafale näiteks saavad haledalt, Gripenist rääkimata.
3) Pöördekiirus Merepinnal sitt. Kõrgustes ületab isegi F-16t.
4) Tõusukiirus Lahignvarustuses, merepinnal võrreldav F-16ega. Kõrgustes oluliselt parem (lendab ka märgatavalt kõrgemal(e) kui F-16)
Oeh, jõle pikk tuli, loodan et keegi selle memuaari ka reaalselt läbi loeb. Kirjutasin selle põhiliselt kuna ka ise olen meedia põhjal antud lennuki aerodünaamikat väga mütsiga lööma kukkunud.
F-35 ei ole tõesti F-22, kuid ei ole
isegi ligilähedaseltki mitte Gripen. Samuti ei oma ta S-27'st poole võrra suuremat tiiva erikoormust (võrreldava kütusekoguse juures). Kõigile läänes toodetavatele 4. generatsiooni lennukitele on ta adekvaatne vastane isegi
dogfight'is