teeline35 kirjutas: ↑06 Sept, 2022 8:42
Mis puudutab sinu kommentaari NG saate kohta, siis SEE saade põhineb 100% ametlikel uurimisraportidel ja juhtumeid uurinud uurijate ellujäänud pilootide ja reisijate intervjuudel.
See väide on küll nüüd liialdus. ...Tase kõigub neil. Mõni osa on neil hea, mõni teine ... mitte nii väga. Kohe peast meenub "Gimli glaider" ..
Samuti jättis mulle hapu mulje 1991 aasta "Miracle at Gottröra "
Pilootide vead on teine faktor, mille tõttu 100% rapotites olnut ei saa kasutada. Mõnel maal võib selline avalik info kaasa tuua paljudes miljonites kahjunõudeid.
PS. "Gimli Glaider" on minu arust hästi õnnestunud, aga 100% raporteid sealt otsida ei tasu. "Pilot Betrayed" väga ühele poole kallutatud.
Jah, sekundeerin sellele kõigele. Aga eks see kõik olegi ju niimoodi, et kes teeb, eks see teeb ka endale meelepärasema tõlgenduse. Millised need põhjused NG meskonnal ka pole, aga küsitavusi leidub. Toon ka siia ühe näite minimaalselt subjektiivsusest kui mitte just katsest ameeriklaste rolli marginaliseerida. Jutt siis Pan-Am-i ja KLM-i Tenerife laksust. Mul on üks lennuõnnetuste uurimisest raamat aastast ehk mingine 1995. Seal kirjeldatud ja ise huvi pärast lisaks sirvitud materialidest teadlik olles jäi mind häirima kuidas saates kõike keerutati KLM-i peapiloodi süüks (nb tegemist oli seal KLM-i peapiloodiga), Pan-Am-i osakaalu eksimustest libiseti sujuvalt üle ja lõpuks jäeti rääkimata, et osapoolte rahvusvahelises kohtus mõisteti ka KLM-i peapiloot pärast õigeks. Kohus luges lõpuks KLM-i kokpiti häälsalvestist analüüsides talle antud stardiloa siiski loaväärseks kuigi just talle pandi varem süüks omavolilise startimisega õnnetuse põhjustamine. Asjad ongi tihti mitmekihilised või mitmetasandilised ja erinevates aspektides tehakse järjest vigu, mis kokku sobitudes avavadki võimaluse lõpuks katastroofiks, ja seal ka niimoodi oli. Pärast õnnetuse analüüsi tehti mitmeid regulatsioonide muudatusi aga see oli juba 583 inimese verega kirjutatud tagantjärele tarkus. Olulisem neist oli, et sides olles tuleb üle korrata sulle antud teade, et olla kindel, et sa said teate kätte just sellisel kujul ja sellise infoga mida teate edastaja soovis. Ka NG saates libiseti Pan-Am-i tegevusest lihtsalt lihtsalt sujuvalt üle ja keskenduti vaid van Zantenile, sest muidu oleks tulnud vastutse aspektist tegeleda ka selle probleemiga, et milline osa on Pan-Am-il kes stardirajal just seal ringi koperdas kus ta üldsegi olla enam poleks tohtinud, vaid pidi juba varem ruleerimisrajale suunduma, aga tema pani lihtsalt udus edasi piki stardirada.
Hispaania pool pani kogu vastutuse KLM-i peapiloodile aga peale kolme osalejariigi ekspertkomisjoni kahe aastast uurimistööd ühisel kohtuistungil Haagis aastal 1979 tuvastati (nüüd tsitaat eesti keeles):
Musta kasti helisalvestiste analüüs kinnitab ühemõtteliselt: Hollandi lennuki meeskond oli tõepoolest veendunud, et neile oli antud stardiluba. Et seda nendeni jõudnud "Okay"-d ei saa kuidagi moodi "EI"-na tõlgendada. Teha veel 20 aastat hiljem sellest saade ja siis selline kohtus fikseeritud detail maha vaikida? Nii palju siis objektiivsusest.
Isegi praegu on Wikis kirjas, et van Zanten startis loata....