Kust sa seele aurustumise peale tulid?OLAVI kirjutas: ↑09 Aug, 2023 9:11See artikkel on ka eksitavalt kirjutatud.
Ametnikud nimetavad aktiivset tuleohuga võitlemist "stabiliseerimiseks":Kokku on tänavu päästeamet tegelenud kolme elektriauto aku stabiliseerimisega."Miks me selle siia konteinerisse panime, oli see, et akupank jäi ebastabiilseks ehk me isoleerisime ära temperatuuri mõistes, et kui aku alla jahutada ja hapnik ära võtta, siis on taassüttimine välistatud," selgitas päästeameti päästetööde osakonna ekspert Ivar Frantsuzov.
Kuna põleva aku hermeetilise kesta seest ei saa mitte midagi "ära võtta", siis peaks eeltoodud lõiku lugema sedasi:
"... , et kui aku temperatuur alla jahutada ja hapnik ära võtta, siis on hõõguvast akukestast lähtuva soojuskiirguse poolt auto kere taassüütamine välistatud."
Veetihedast konteinerist ei saa 36m3 kustutusvestt mitte kuskile mujale kaduda, kui et see aurustub keemise tõttu ja see näitab energiahulka, mis akus toimuva eksotermilisereaktsiooni käigus Tesla tootja poolt antud andmetel vabaneda võib:Päästeameti jaoks on elektriautode kustutamine uus ülesanne ning praegu kasutatakse lihtsamat meetodit ehk jahutamist. Seda soovitavad ka elektri- ja hübriidautode tootjate loodud esmareageerijate rakendused. Näiteks Tesla jahutamiseks võib kuluda 11 kuni 36 tonni vett, uputamist aga tootja ei pea mõistlikuks. Aku stabiliseerimise aeg sõltub selle laetusest ja jääb 20 ja 48 tunni vahele.
Ka selles lõigus on häma, sest ei räägita mitte põlemisel vabanevast energiahulgast vaid ajafaktorist:"Elektriauto ei sütti kiiremini ja ei põle kiiremini, tegelikult autod on üleüldse suure põlemiskoormusega ja vahet ei ole, millest me räägime, kõik nad põlevad suhteliselt intensiivselt," rääkis If Kindlustuse tehniline ekspert Marion Meius.
Et arusaada elektriauto aku põlemisel tekkida võivast energiakogusest, teen väikse illustreeriva arvutuse.
Kui võtta, et aku jahutamiseks aurustus näiteks 10 tonni vett, siis teades vee aurustumise erisoojust saab arvutada vajaliku energia koguse.
10 tonni vee aurustamiseks vajalik energiakogus on 6270kWh ehk sellise soojusenergia saamiseks on vaja põletada ca 600L diiselkütust.
36 tonni vee aurustamiseks kulub vastavalt ca 2100L diiselkütust.
Nagu näha, siis ühe Tesla aku eksotermilisel põlengul võib vabaneda mitmekümne tavaauto paagis oleva kütuse põlemisel vabaneva energiahulgaga võrdne energiahulk ja see on juba energiakogus, millise põlengu jaoks ei ole tänapäevased tavalised ehitised projekteeritud.(Mõni osavam võib arvutusi parandada.)Projekteerimisnormide järgi ehitatud kandekonstruktsioonide püsivus on tagatud vastavas normis ettenähtud aja vältel. Mis näiteks R120 puhul tähendab, et konstruktsioonid püsivad teatud intensiivsusega põleva tulekahju korral kaks tundi. Seega tuleb selle aja jooksul tulekahju kindlasti kustutada.
Täiesti konkreetselt on kirjutatud, et Tesla ei soovita oma autosid uputada ja jahutamiseks (loe: jahutamiseks) kulub kuni 36 m3 vett. See kogu vesi aga ei aurustu vaid voolab lihtsalt minema.