Siis kui kaob vool!

Tagantjärele tarkus on täppisteadus. Või kui tädil oleks rattad...
Vasta

Kas te majapidamises on generaator?

On olemas, koos küttevarudega
38
14%
On olemas, kuid kütet napib
33
12%
Plaanin hankida
32
12%
Ei ole, kuid võiks olla
130
48%
Ei ole, milleks - see on mõttetu
36
13%
 
Hääli kokku: 269

OLAVI
Liige
Postitusi: 2774
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas OLAVI »

Fuchs kirjutas: 04 Jaan, 2024 9:55
Kapten Trumm kirjutas: 03 Jaan, 2024 17:59 Üks tähelepanek - selliseks tarbeks on vaja süvatühjenemisakut (sellist kasutavad nt veesõidukid ja karavanid siseste elektritarbijate toitmiseks).
Mul pikaajaline kogemus ühe vanema APC 600 upsiga - see vähemalt ei lase akusid täiesti tühjaks joosta ja tavalised auto akud kestavad väga hästi seal küljes. Muidugi kui nullist sellist süsteemi koju aretama hakata, oleks jah mõistlik süvatühjenemisakud kohe osta, hinnavahe tavalisega on väike.
Kuna sõiduautoakude hind on viimastel aastatel seoses EU (akude taaskasutuse) direktiiviga + margipõhisus tõusnud, siis süvatühjenevaid akusid võib leida isegi mitukümmend protsenti odavamalt kui võrdväärseid sõiduautoakusid ostes.

On olemas ka universaalseid süvatühjenevaid akusid mis on mõeldud matkaautode ja paatide jaoks ning mis kannatavad süvatühjenemist ja mootori käivitamist.
Oma hobisõidukitel kasutangi selliseid, et saab aku tõsta sellele masinale mida vaja parasjagu kasutada või hoida reservtoiteks.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
Benjy
Liige
Postitusi: 542
Liitunud: 03 Jaan, 2015 22:08
Kontakt:

Re: Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas Benjy »

Tänaba võtaks plii asemel lifepo aku, kui mingit tagavaratoidet on vaja. kWh hind on suhtkoht võrdseks saanud, aga lifepo peab kaugelt kauem vastu.
OLAVI
Liige
Postitusi: 2774
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas OLAVI »

olevtoom kirjutas: 01 Jaan, 2024 12:29 Ilmselt määrab valiku see, missugune aparaat esimesena ette juhtub :)
Ma ostsin sihukese:
https://www.tooriistamaailm.ee/kaivitus ... olymer-12v
(küll Motonetist, aga see pole tähtis). ...
Esimest ettejuhtuvat ei maksa osta jälgides ainult mAh ilusaid numbreid, sest võib eksitava reklaami otsa trehvata.
Tasub uurida akupanga mõõte ja kaalu, et kas need numbrid on ka reaalsed ja vastavad konkreetse akutüübi füüsikaseadustele ning millisel pingel antakse mAh.

Näiteks need, praktiliselt samade mõõtudega ja 3x hinnavahega Telwin DRIVE 13000mAh ja Power Bank Feegar 36000mah kaaluvad mõlemad 0,5kg aga mahutavuse numbreid näidatakse 3x erinevusega.
https://www.tooriistamaailm.ee/kaivitus ... olymer-12v
https://kaup24.ee/et/mobiiltelefonid-fo ... d=16525969
Tegelikult on mõlema mahud Wh samas suurusjärgus aga üks tootja näitab ausalt akude jadaühendusel ühe elemendi mAh nagu oleks elektriliselt õige, siis teine tootja on suurema reklaamnumbri huvides jadaühenduses olevate akude mAh numbrid kokku liitnud, mis on eksitav reklaam.

Hetkel ei kommenteeri kummagi riista tehniilisi iseärasusi, sest neid saab kasutada erineval otstarbel ja tõin need ainult heaks näiteks, et kuidas on peidetud reservtoiteks vajalik Wh info.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
OLAVI
Liige
Postitusi: 2774
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas OLAVI »

Benjy kirjutas: 04 Jaan, 2024 11:15 Tänaba võtaks plii asemel lifepo aku, kui mingit tagavaratoidet on vaja. kWh hind on suhtkoht võrdseks saanud, aga lifepo peab kaugelt kauem vastu.
Li põhiste akude kasutamisel peab arvestama, et see peab olema laadimiseks ja laadimise ajal vähemalt +5C soe ja samas ei tohi ülekuumeneda.
Ehk väikest akupanka saab vajadusel põues soojendada aga suurega võib soojas hoidmine ilma ahjuta olla keeerulisem.
Ja kui aku soojendamise võimalust ei ole, siis on Li-aku eluiga külmununa ainult mõni laadimiskord, kui üldse õnnestub laadida.
Pliiakut võib laadida ka -30C juures ja selle eluiga väheneb oluliselt kui temperatuur laadimisel tõuseb üle +50C.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
Fuchs
Liige
Postitusi: 372
Liitunud: 22 Nov, 2005 14:02
Kontakt:

Re: Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas Fuchs »

Benjy kirjutas: 04 Jaan, 2024 11:15 Tänaba võtaks plii asemel lifepo aku, kui mingit tagavaratoidet on vaja. kWh hind on suhtkoht võrdseks saanud, aga lifepo peab kaugelt kauem vastu.
Mul uuena ostetud BMW küljes pidas aku vastu veidi üle 10 aasta (AGM). Ta muidugi sai suhteliselt vähem koormust kui tavasõidukid kuna mootoril plokisoojendus peal ning uuema otsa BMW-del on akudel "tark laadimine". Ehk see siis suht ideaalilähedane tulemus ilmselt. Soojas toas enamuse aja jõude seistes ei näe ma põhjust, miks pliiaku ei võiks vähemalt sama kaua kesta.

Kiire googeldamine aga näitas lifepo aku elueaks 5-10 a aga hind näib olevat samade Ah juures umbes 4x kallim.
Benjy
Liige
Postitusi: 542
Liitunud: 03 Jaan, 2015 22:08
Kontakt:

Re: Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas Benjy »

OLAVI kirjutas: 04 Jaan, 2024 11:57
Benjy kirjutas: 04 Jaan, 2024 11:15 Tänaba võtaks plii asemel lifepo aku, kui mingit tagavaratoidet on vaja. kWh hind on suhtkoht võrdseks saanud, aga lifepo peab kaugelt kauem vastu.
Li põhiste akude kasutamisel peab arvestama, et see peab olema laadimiseks ja laadimise ajal vähemalt +5C soe ja samas ei tohi ülekuumeneda.
Ehk väikest akupanka saab vajadusel põues soojendada aga suurega võib soojas hoidmine ilma ahjuta olla keeerulisem.
Ja kui aku soojendamise võimalust ei ole, siis on Li-aku eluiga külmununa ainult mõni laadimiskord, kui üldse õnnestub laadida.
Pliiakut võib laadida ka -30C juures ja selle eluiga väheneb oluliselt kui temperatuur laadimisel tõuseb üle +50C.
Ei ole siin ilmas miski nii lihtne. Pooleldi täis pliiaku elektrolüüt külmub sul -30C juures ära. Nii külma aku laadimisparameetrid on ka hoopis teised, kui 0C akul, aga minuteada pliiaku temp-i monitoorimist eriti keegi ei tee.

Lifepo aku ostmisel siin kliimas tuleks võtta madalal temperatuuril laadimist blokeeriva BMS-iga. Kui on teada, et aku on külmas ruumis, siis on olemas ka küttekehaga lifepo akud, mis endale laadimiseks vajaliku temperatuuri tekitavad. Käivitusakuks nad mõistagi ei sobi, BMS piirab väljundvoolu ja surevad kõrge temperatuuri tõttu kapoti all suhtkoht kiirelt. Küll aga kasutavad matkajad neid lisaakuna matkaautodes.

Kõik sõltub sellest mida on vaja. Minu on oluline, et aku püsiks 10+ aastat töökorras, isetühjenemine oleks minimaalne ja akud kerged. Seetõttu on mul igasuguse varutoite jaoks lifepo akud. Plii laadimis/tühjendustsükli energiakadu on samuti liialt suur.
Benjy
Liige
Postitusi: 542
Liitunud: 03 Jaan, 2015 22:08
Kontakt:

Re: Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas Benjy »

Fuchs kirjutas: 04 Jaan, 2024 11:58
Benjy kirjutas: 04 Jaan, 2024 11:15 Tänaba võtaks plii asemel lifepo aku, kui mingit tagavaratoidet on vaja. kWh hind on suhtkoht võrdseks saanud, aga lifepo peab kaugelt kauem vastu.
Mul uuena ostetud BMW küljes pidas aku vastu veidi üle 10 aasta (AGM). Ta muidugi sai suhteliselt vähem koormust kui tavasõidukid kuna mootoril plokisoojendus peal ning uuema otsa BMW-del on akudel "tark laadimine". Ehk see siis suht ideaalilähedane tulemus ilmselt. Soojas toas enamuse aja jõude seistes ei näe ma põhjust, miks pliiaku ei võiks vähemalt sama kaua kesta.

Kiire googeldamine aga näitas lifepo aku elueaks 5-10 a aga hind näib olevat samade Ah juures umbes 4x kallim.
Kas võrdlesid ampertunde või võimsust tunnis? 100Ah pliiaku ei anna samapalju välja, kui 100Ah lifepo. Võrdluseks:
https://www.litime.de/products/litime-1 ... ingmotoren
On 1280Wh ja maksab 290EUR (hetkel saatmine tasuta).
Ja peaaegu sama mahtuvusega süvatsükli plii
https://www.autokaubad24.ee/et/tooted/v ... 225-ep1200
maksab 348EUR

Ja nüüd juurde veel tsükli hind. Lifepo 3000 tsüklit 80% mahtuvuseni maksab ~10 senti tsükkel. Aku kaal 10kg.
Exide plii puhul on lubatud tsüklite arvu raske aru saada, https://www.autokaubad24.ee/files/Exide ... N_2018.pdf
Lubab vist kuni ~1000 tsüklit ja tsükli hinnaks tuleb ~35 senti. Kaalub see rõõm 45kg.
Fuchs
Liige
Postitusi: 372
Liitunud: 22 Nov, 2005 14:02
Kontakt:

Re: Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas Fuchs »

Benjy kirjutas: 04 Jaan, 2024 12:54 Kas võrdlesid ampertunde või võimsust tunnis? 100Ah pliiaku ei anna samapalju välja, kui 100Ah lifepo. Võrdluseks:
https://www.litime.de/products/litime-1 ... ingmotoren
On 1280Wh ja maksab 290EUR (hetkel saatmine tasuta).
Ja peaaegu sama mahtuvusega süvatsükli plii
https://www.autokaubad24.ee/et/tooted/v ... 225-ep1200
maksab 348EUR

Ja nüüd juurde veel tsükli hind. Lifepo 3000 tsüklit 80% mahtuvuseni maksab ~10 senti tsükkel. Aku kaal 10kg.
Exide plii puhul on lubatud tsüklite arvu raske aru saada, https://www.autokaubad24.ee/files/Exide ... N_2018.pdf
Lubab vist kuni ~1000 tsüklit ja tsükli hinnaks tuleb ~35 senti. Kaalub see rõõm 45kg.
See on jah väga hea hind lifepo eest, kohalikust akupoest sellise hinna eest ei saa.
Aga sa oled valinud võrdlusesse ka üpris kalli pliiaku - tegelikult nagu eespool juba kirjutasin, ei pea kasutama tingimata kallist süvatühjendusakut. Suvaline odava otsa auto pliiaku kõlbab väga hästi. Aku kaal ja laadimistsükklite arv on upsi aku puhul minuarust teisejärguline. Ma elan Lõuna-eestis suhteliselt perifeerias, kus vool käib ära viimasel ajal keskmiselt korra kuus. Aga pikemaid katkestusi kui 3h tuleb ette väga harva, kindlasti alla korra aastas. Küsimus on nüüd pigem kui pikk on selle lifepo aku shelf life? Googeldades leidsin vastuseid 3-10 aastani.
Benjy
Liige
Postitusi: 542
Liitunud: 03 Jaan, 2015 22:08
Kontakt:

Re: Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas Benjy »

Fuchs kirjutas: 04 Jaan, 2024 14:19
Benjy kirjutas: 04 Jaan, 2024 12:54 Kas võrdlesid ampertunde või võimsust tunnis? 100Ah pliiaku ei anna samapalju välja, kui 100Ah lifepo. Võrdluseks:
https://www.litime.de/products/litime-1 ... ingmotoren
On 1280Wh ja maksab 290EUR (hetkel saatmine tasuta).
Ja peaaegu sama mahtuvusega süvatsükli plii
https://www.autokaubad24.ee/et/tooted/v ... 225-ep1200
maksab 348EUR

Ja nüüd juurde veel tsükli hind. Lifepo 3000 tsüklit 80% mahtuvuseni maksab ~10 senti tsükkel. Aku kaal 10kg.
Exide plii puhul on lubatud tsüklite arvu raske aru saada, https://www.autokaubad24.ee/files/Exide ... N_2018.pdf
Lubab vist kuni ~1000 tsüklit ja tsükli hinnaks tuleb ~35 senti. Kaalub see rõõm 45kg.
See on jah väga hea hind lifepo eest, kohalikust akupoest sellise hinna eest ei saa.
Aga sa oled valinud võrdlusesse ka üpris kalli pliiaku - tegelikult nagu eespool juba kirjutasin, ei pea kasutama tingimata kallist süvatühjendusakut. Suvaline odava otsa auto pliiaku kõlbab väga hästi. Aku kaal ja laadimistsükklite arv on upsi aku puhul minuarust teisejärguline. Ma elan Lõuna-eestis suhteliselt perifeerias, kus vool käib ära viimasel ajal keskmiselt korra kuus. Aga pikemaid katkestusi kui 3h tuleb ette väga harva, kindlasti alla korra aastas. Küsimus on nüüd pigem kui pikk on selle lifepo aku shelf life? Googeldades leidsin vastuseid 3-10 aastani.
Kallis pliiaku sai sellepärast, et Wh numbrid klapiks. 100Ah pliiaku mahtuvus on 650Wh. https://www.autokaubad24.ee/et/tooted/p ... vatuhjenev

Lifepo kestab kindlasti rohkem, kui 3 aastat. Mul on siin a123 elemente, mis on 15+ aastat vanad. Nii et 10+ aastat kindlasti, kui aku alla 80% laetuna seisma panna. Nö storage charge. Litime annab ise 5 aastase garantii.

Pliiaku peale mina raha ei raiskaks, eriti käivitusaku, mis tsükeldamise peale väga kiiresti laiali kukub. Üle 150 100% tsükli väga kuskil ei lubata. Isegi odava aku puhul tuleks tsükli hind liiga kallis.
OLAVI
Liige
Postitusi: 2774
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas OLAVI »

Benjy kirjutas: 04 Jaan, 2024 14:31 ... Lifepo kestab kindlasti rohkem, kui 3 aastat. Mul on siin a123 elemente, mis on 15+ aastat vanad. Nii et 10+ aastat kindlasti, kui aku alla 80% laetuna seisma panna. Nö storage charge. Litime annab ise 5 aastase garantii.

Pliiaku peale mina raha ei raiskaks, eriti käivitusaku, mis tsükeldamise peale väga kiiresti laiali kukub. Üle 150 100% tsükli väga kuskil ei lubata. Isegi odava aku puhul tuleks tsükli hind liiga kallis.
Kaasas kandmiseks muidugi max kerge aku.
Aku valik sõltub seatud lähtetingimustest ja kui teda ei pea kaasas kandma ja tema kaal ei mängi rolli, siis eluruumis kasutamiseks peaks eelkõige ohutust vaatama.
(Kuna Eestis puuduvad eramutes suurte akupankade kasutamise eeskirjad, siis õnnetuse puhul ei pruugi kindlustus kahjusid katta. On küll olemas nõuded akuruumidele.)

Minul näiteks seisab reserviks kütteta ruumis 5kWh akupakk, mille kaal (ca 200kg) ei ole minu jaoks üldse määrav. Tootja lubab kuni 3600 tsüklit ja kui eelmisel reservtoitepäikseakul tegin 3 aasta jooksul ainult 5 testtsüklit kasutusajal, siis sellise aku ressurssi peaks minul 20-30 aastaks (tuumajaamani) jaguma.
Analoogsetest elementidest aku.
https://www.powersel.com/upimg/2017102504431986.pdf
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
Fuchs
Liige
Postitusi: 372
Liitunud: 22 Nov, 2005 14:02
Kontakt:

Re: Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas Fuchs »

Benjy kirjutas: 04 Jaan, 2024 14:31 Pliiaku peale mina raha ei raiskaks, eriti käivitusaku, mis tsükeldamise peale väga kiiresti laiali kukub. Üle 150 100% tsükli väga kuskil ei lubata. Isegi odava aku puhul tuleks tsükli hind liiga kallis.
Raiskamine on siin vale sõna ja kiiresti laiali pole ka midagi kukkunud (räägin siis oma ca 10 aastasest praktikast).
Me vist räägime siin lihtsalt üksteisest mööda.
Tsükli hind on oluline siis, kui iga kord el katkestuse korral aku maksimaalselt tühjaks lastakse ning neid tsükleid tuleb suhteliselt tihti ette.
Keskmise kodukasutaja puhul on aastas paar kolm planeeritud el. katkestust, enamasti max 3h. Mul hajaasustatud piirkonnas on katkestusi rohkem, pakuks keskmiselt korra kuus, täpsemat statistikat pole teinud.
Ma ostsin oma upsi taha 4 a tagasi kaubandusvõrgust odavama otsa noname käivitusaku (100Ah, maksis vist 70euri) ja koduses kasutuses on kenasti vastu pidanud, maksimaalselt vaja läinud vist umbes 6h jutti kasutamist (lambid, telekas, raadio, modem, ruuter), päris tühjaks ei ole kordagi olnud vajadust akut jooksutada.
Generaator on ka majapidamises olemas, seda olen kasutanud paar korda pikema katkestuse ajal, kui oli veepump vaja taha ühendada.

Kui majapidamises käib vool tihemini ja pikalt ära, tuleks ilmselt jah Lifepo aku poole vaadata. Aga siis ei pääse ka generaatori soetamisest.
Benjy
Liige
Postitusi: 542
Liitunud: 03 Jaan, 2015 22:08
Kontakt:

Re: Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas Benjy »

Ohutuse osas saab lifepo puhul ainult tootmispraak probleemiks olla. NMC moodi põlema nemad ei lähe. Suurema koguse akude puhul oleks kasulik neid eraldi kuuris hoida, seda ka plii puhul. Võimalik vesinikuplahvatus ei ole tore perspektiiv. https://www.pv-magazine.com/2023/10/30/ ... s-unclear/

Lisaks, meie tulevikuperspektiiv on rohkem elektripuudust. Soome 3GWh puudujääk ei ole nali, mingi hetk hakatakse tarbijaid järelt ära lülitama. Seega varugenekas ja mingi väiksem aku koos inverteri/DC konverteriga on kasulik riiulis hoida.
EiTahaÖelda
Liige
Postitusi: 64
Liitunud: 01 Mär, 2022 23:14
Kontakt:

Re: Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas EiTahaÖelda »

Kriku, kuule, sul ei ole ju ruuterit toita vaja. Ruuterisse peaks jooksma juhe misiganes raadiosidejurakast - selle võid oma lauaarvutisse ümber tõsta ja pererahvas saab oma nutifone näppida niikaua mobiilse võrgu kaudu.

Vaata parem, mismoodi see raadioside sinuni jõuab, sinna on ju ka voolu vaja.
Kasutaja avatar
Magnet
Liige
Postitusi: 157
Liitunud: 31 Mär, 2015 0:03
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas Magnet »

Iga päev müüakse hunnikute viisi selliseid genekaid OSTA.ee's, mitu müüjat.
Tea, kas need reaalselt ka millekski kõlbavad või risustavad ostjate kuurialuseid ja kui vaja on, siis voolu ikka pole? :scratch:
https://www.osta.ee/generaator-8500-uus-205804590.html
OLAVI
Liige
Postitusi: 2774
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Siis kui kaob vool!

Postitus Postitas OLAVI »

Magnet kirjutas: 05 Jaan, 2024 6:55 Iga päev müüakse hunnikute viisi selliseid genekaid OSTA.ee's, mitu müüjat.
Tea, kas need reaalselt ka millekski kõlbavad või risustavad ostjate kuurialuseid ja kui vaja on, siis voolu ikka pole? :scratch:
https://www.osta.ee/generaator-8500-uus-205804590.html
Lambikesi, telot, arvutit, ruuterit ja külmkappi saab toita aga 2kW veekeedukannu selle taha ei maksa panna.
Kui mootor on 6Hp ja see ei saa mitte kuidagi üle 3 x max 1,5kW väljundvõimsusega olla.
Pikemaaegsel pideval koormamisel 3 x 1kW, kusjuures ei tohi kasutada mitte ainult ühte faasi vaid peab olema koormatud kõik 3 faasi, võrdsete koormustega, sest pinge reguleerimine toimub ühe faasi järgi ja kunagi ei tea kas see on kasutatav faas.
Kui on alumiiniummähistega, siis peab koormus veel 2x väiksem olema.

Kui sellise mootoriga generaator oleks ühefaasiline, siis tohiks seda koormata pikemat aega 2kW koormusega.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist