Kriku kirjutas: ↑09 Juun, 2024 10:40
Jah, see annabki võimaluse oletada, et Kuramaa tipp kuulus nende paljude teiste hulka.
Kuramaa saareks pidamine siiski viitab sellele, et ta ei teadmised ei ulatunud Lääne-Eesti rannikuni, sest siis tekib küsimus, miks ta Riia lahte väinaks pidas. Ei ole loogiline, et ta tundis nii hästi Lääne-Eesti rannikut, aga ühiskondlikult ja majanduslikult palju arenenumast Daugava alamjooksust ei teadnud midagi. Daugmales löödi lõppude lõpuks ju isegi raha.
Toote siia korduvalt mõtte, nagu võinuks Kuramaa tipp olla Adami teksti kohaselt eraldi, teiseks saareks. Vaatasin järgi, tema maadekirjelduses ei ole muutusi toimunud, jätkuvalt ei ole Courland/Kuramaaga seoses ühtegi teist saart mainitud?
Lääne-Eesti ranniku tundmist ei saa järeldada vaid märkuse „seal oli palju saari“ põhjal.
Miks teie arvates löödi Daugmales raha ja ei olnud tegemist nt. ehete valmistamisega?
Kriku kirjutas: ↑09 Juun, 2024 10:40
Te ise ütlesite ülal täpselt sama:
croman40 kirjutas: ↑
Näiteks saarte puhul andis Adam kirjelduse vaid:
- talle lähematest saartest,
- kaugemal asuvatest suurematest saartest,
- lõunapool asuvatest tähtsamatest saartest.
Kui te kavatsete nüüd valla päästa semantilise dispuudi sõnade "tähtis" ja "oluline" tähenduste erinevusest, siis seda palun tõesti kuskil mujal teha.
Küsimus ei ole sõnades „tähtis“ või „oluline“ (mis on sama tähendusega), vaid arvamuses, et kui on kirjutatud (peatükk 16)
„seal meres on palju teisi saari“ või (17)
„nendest saartest kolm on märkimisväärse tähtsusega" või (19)
„selles meres on ka väga palju teisi saari“, tuleneb automaatselt, nagu olnuks kroonikul teadmisi ka nende saarte kohta, mida ta täpsemalt ei kirjelda.
Kuna siiani ei ole näidatud Adami tekstist lauset, kus ta ka tegelikult teatab, et ei kirjelda mõnda saart selle vähese tähtsuse/olulisuse tõttu, ei saa nõustuda sellise konstruktsiooniga.
Tegelikult võib tuua vastupidise, Läänemere ümbruse rahvaid puudutava näite, mis muudab väga ebatõenäoliseks oletuse, Adami teadmisest rannikut asustanud ja seal valitsenud rahvast ja samal ajal nende mittemainimisest, nende vähese tähtsuse tõttu.
Loetledes ridamisi mütoloogilisi rahvaid, keda ta pidas (veel) usutavaks, andis Adam lõpuks mõista, et ei märgi enam neid, kelle olemasolus kahtleb, kuigi tema allikad neid väidavad (19):
"In that territory live very many other kinds of monsters whom mariners say they have often seen, although our people think it hardly credible."
Eeltoodust saab järeldada, et Adami kriteeriumiks maadekirjelduse koostamisel oli talle laekunud info usutavus.
Kriku kirjutas: ↑09 Juun, 2024 10:40
croman40 kirjutas: ↑
Ühesõnaga on kahtlus, et Adam oma kirjelduses segas kokku Ölandi ja Gotlandi üheks saareks.
Nende saarte vahe on 60 km ning tulemuseks oleks üks suuremaid Läänemere "saari", mis oleks igati võrreldav Kuramaa või Eestimaaga - seda ta aga ei ütle. Läänemere idaosas oleks selline viga veel mõistetav, aga Taani vetes küll mitte. Või siis, kui ta juba Taani vetes nii mastaapseid vigu teeks, poleks tema väidete üle Läänemere kaugemate osade üle üldse põhjust arutada.
Ei ole põhjust moodustada sellist füüsilist liitsaart, mida ei ole pealegi kroonikas suureks hinnatud. Adamile olid teada kirjeldused kahest ligikaudu sama suurest saarest samal suunal ja tõlgendades neid omamoodi, saigi nt neist kokku ühe saare, millel olid mõlema tunnused. Gotland ja Kuramaa jäid Bremenist ligikaudu samale kaugusele ja mõlemaga seonduvalt tegi ta vigu, aga miks need 11. sajandi teadmiste baasil mõistetamatud peaks olema?
Kriku kirjutas: ↑09 Juun, 2024 10:40
croman40 kirjutas: ↑
Arvamust, et Põhja-Kuramaa mitte kurši päritolu asukad sulasid ca 11-12. sajandil kokku kurši hõimudega, on väljendanud kõikide riikide erialateadlased, eriarvamusele jäädes pigem selles, kust nad pärit olid. Peale (väheste) arheoloogiliste andmete muid teadmisi nende kohta ei olegi.
Viited?
Leedu allikaid on siin juba esitatud, veel sealt pärit arvamus (leedukate hinnangul olid läänemeresoomlasteks liivlased):
Some Estonian pirates mentioned in Scandinavian sources could have been Livs who lived in the coastal areas of northern Curonia and followed the Curonians.
Läti ajaloolasi on samuti juba viidatud, siin veel üks (Läti ajaloolaste käsitluses olid need läänemeresoomlased Vendid):
Review of the archaeological material previously obtained in northern Kurzeme and new fieldwork shows that the 11th-12th century inhabitants of northern Kurzeme cannot be equated with the Livs of Vidzeme. Although related, these were two separate ethnic groups. The similarities identified already in the 1930s between the Vendic burials in Cēsis and the flat cemeteries of the 11th-12th centuries in northern Kurzeme are confirmed by the latest studies, indicating unequivocally that the latter belonged to the Vends.
The people buried in the stone setting graves of the 1st millennium AD in northern Kurzeme can be regarded as predecessors of the Vends. From the 11th century, in the course of Couronian expansion, the Vends were Couronised, although they retained their language. For this reason, in the 14th century and later these Couronised Vends began to be known as Livs, since their language was close to the Liv language of Vidzeme, still very familiar at that time.
https://dspace.lu.lv/dspace/bitstream/h ... 26.ocr.pdf
Eesti allikad ei ole nii kindlad ja pigem välistavad liivlased ning juhivad tähelepanu sarnasustele Saaremaal samal perioodil toimunud matustega ( eespool viidatud A.Vunk, M.Mägi „ In Austrvegr“).
Juba läbi käinud V.Lang „Läänemeresoome tulemised“ :
Kuramaa tarandkalmete eripära on keraamika puudumine ning lõuna poolt pärit balti esemetüübid, sh relvad. Nagu teisel pool Riia lahte nii leidis ka Põhja-Kuramaal aset läänemeresoomlaste segunemine baltlastega, täpsemalt kuršidega, aga seda sellise määrani, et 13. sajandi alguse kirjalikud allikad ei tee neil etnostel enam mingit vahet (Tõnisson 1970, 465; 1974, 187; Zemītis 2011, 78). Koiva- ja väinaliivlastega võrreldavat eripärast materiaalset kultuuri Põhja-Kuramaa läänemeresoomelisel rahvastikul hilisrauaajal ei kujunenud, kuid neil on siiski rida ühisjooni (laibamatmine, mõni ehtetüüp, komme panna hauapanuseks savinõu).
M.Mägi „In Austrvegr“:
Archaeologically the northern part of Curonia is poorly investigated, and only a fraction of the results have been published
Kriku kirjutas: ↑09 Juun, 2024 10:40
croman40 kirjutas: ↑
Kriku kirjutas: ↑
Nii vähe kui ma viikingiaja arheoloogiast tean, peaks see olema üldteada fakt... Esimene ettejuhtuv viide: Ahola & Lucenius 2014, "The Viking Age in Åland : Insights into Identity and Remnants of Culture".
Üldtuntud faktid - 11. sajandil + Ahvenamaa kui Ojamaa, ei ole nii üldtuntud, vähemalt viidatud teosest neid ei leia, (st. leiab midagi muud). Kas täpsustaksite sealt mõnda asjakohast lk?
Lk. 33:
As Åland’s most important cultural contacts were directed westwards, there was a constant flow of attractive items imported from the Swedish mainland and Gotland. Although individual farms made the household objects they needed from imported iron bars, many swords and spears found in Åland originated from the weapon smithies of the Frankish realm and the Rheinland. Men and women of status boasted high-quality jewellery made in the very best of Scandinavian taste. A couple of pieces of women’s jewellery typical of Gotland have also found their way here, possibly along with their wearers.
Minu teadmine Ahvenamaa-Ojamaa suhetest viikingiajal piirdub sarnaste üldkäsitluste lausetega, eriuurimusi ma lugenud ei ole. Kindlasti on need leitavad, aga mul on hetkel muud teha.
Samast kogumikust, lk. 278 Alandiga seotud vanim kirjalik mainimine „Mare Alandh“ ca 1250 Taani LCD allikates (nn Valdemar II mereteekond).
„Alandia, found in a Swedish letter dated 3rd May 1281“, esmakordne kindla asukohana määramine, lk. 305.
Ahvenamaa/Ålandi nime algupära lk. 289-297 (Mitte å-land järgi Ojamaa, vaid ål -veealused karid, saarte juures)