Olgu, sumistame siis edasi...
Kõigepealt pesulahustest - kõik sõltub alusvärvist, antud juhul, kui muidugi õigesti aru sain, on nendeks Humbroli-Revelli-Testorsi emailid. Pesulahus peab olema sellise keemilise koostisega, et ta ei hakkaks alusvärviga reageerima. Ise kasutan Humbroli värve, mille väikese koguse lahustan vaigutärpentiniga, nii et jääb väääga lahja lahus. Kui mudeli prototüüp on sõitnud tolmusel teel, siis segan kõigepealt kokku natuke määrdunudpruuni ja tolmuhalli, iga kord isesuguse, et mudelid tüütult ühes stiilis ei tuleks ja seejärel valan peale tärpentini, selle kõige tavalisema. Kunstikauplustes müüakse ka lõhnatut, mida on mugav kasutada õlivärvide juures, aga Humbroli värv selles ei lahustu. Aga ega ta vaigutärpentiniski hästi lahustuda taha - saadud lahjat vedelikku tuleb pealekandmise ajal pidevalt pintsliga segada. Kuid muidu käitub kenasti - jookseb ilusasti kõiksugu süvenditesse ja pragudesse sisse ja kuivabki sinna ära - mida ongi ju põhimõtteliselt vaja. Kui mudeli prototüüp on miskis mustmullavööndi poris püherdanud, siis tuleks pesulahuse värviks võtta vastavalt mustjaspruunid toonid ja kõik ülejäänu on sama, iga asi tahab katsetamist, kuni igaüks leiab just temale sobiva meetodi.
Nüüd veel rehvidest - kusagilt lugesin sellisest meetodist: alguses värvid rehvi tumehalliks (miks, sellest me juba eelnevalt rääkisime) ja lased korralikult ära kuivada, samuti värvid ka velje sobivat värvi. Siis ujutad kogu rehvi beežikashalli pesulahusega üle ja lased sellegi ära kuivada. Peaasi et rehvi küljed ja protektor kenasti üle on käidud. Loogika on järgmine - tumehalli kummiga masin sõitis tolmusel pinnaseteel - klapib? Edasi, et asi maalilisem tuleks, pööras masin asfaldile, või muidu kõva kattega teele, nüüd juhtub selline asi, et protektori välispind muutub uuesti värskelt mustjashalliks, aga uurded on endiselt heledad-tolmused, rehvi külgedelt pudeneb veeremisel kummi deformeerumise tõttu samuti suurem osa tolmust maha, kuid velje serva jääb reeglina parajalt lai ebühtlaste servadega tolmukarva rõngas.
Selleks et kogu seda kenadust jäljendada, võtad õlivärvid, segad mustale veidi valget juurde, nii et saad sellise "värske" kummi tooni ja torkad oma kuivanud rattad pulgakeste otsa. Edasi puudutad sõrmeotsaga kergelt seda värvi ja silitad protektori välispinna õrnalt üle - uuretesse jääb heledam pesulahus ja pealispind jääb kenasti "värske". Samamoodi silitad üle ka rehvi küljed, nii et velje äärde jääks heledam rõngas alles.
Miks õlivärvid? Aga sellepärast et nendega ülekäidud või värvitud pindu saab lihtsalt parandada - pühid ainult liigse värvi tampooniga maha ja kordad protsessi, kuni tundub et on hea. Kuivab küll kauem, aga igatahes tasub proovida.
Puhh, loodan et päris ära ei tüüdanud.
Urmas.