Autotehnikateema

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
AMvA
Liige
Postitusi: 5119
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

Kapten Trumm kirjutas: 24 Sept, 2024 14:58 Olen näpuvahel veeretanud nii 245/40 R17 püksirihmasid kui 245/70 R16 pikapi rehve, usu või ära usu, aga vastupidiselt levinud eksiarvamusele on pikapi omad palju kõvemad/jäigemad. Inimesed kipuvad miskipärast arvama, vist sõiduomaduste pärast, et püksirihmad on ülikõvad ja kõrged rehvid mitte.

Ma ise rehve ei vaheta, selleks on rehvimehed. Ärme keskkooli füüsikasse ka takerdu, et rehvi laiusest haardevõime ei sõltu.
Näpu vahel veeretamine arvesse ei lähe.
Kui pole rehve vahetanud, siis parem ära kommenteeri.

Rehvi laiusest ja haardevõimest hetkel juttu ei ole.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43808
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Mismoodi see pehmus/kõvadus rehvi vahetamisel siis selgub? Jään ikka enda juurde, et 245/70 R16 on palju jäigem ja rohmakam.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10218
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kilo Tango »

Rehvi külje jäikus ei sõltu niivõrd selle külje kõrgusest kuivõrd sellest, mis otstarbel rehv tehtud on, mis on selle normkoormused jms. Ehk siis tegelikult peamiselt sellest, mis on rehvi külje paksus ja konstruktsioon. F1-s sõideti pikka aega 13-tolliste rehvidega ja saadi väga hästi hakkama. Kui mindi üle 18-tolliste peale halvenes väidetavalt juhitavus tänu vedrustamata massi kasvamisele ja rehvi oma-amortisatsiooni vähenemisele. Aga ka praegu on F1 rehvid küllalt kõrge küljega, kui neid mõnedele tänavaautodele alla pandud liistakatega võrrelda.

Ausalt öeldes ei ole ma üheski võidusõidusarjas näinud autodel all selliseid imeõhukesi liistakaid, nagu mõned oma tänavaautodele alla topivad. Ehk siis - auto kurvisõiduomadusi ei pruugi üliõhuke rehv sugugi positiivses suunas mõjutada. Peamiselt selle pärast, et see vähendab tunnetust ja pidamine kaob piiripealsetes olukordades ootamatult.
Erureamees
Liige
Postitusi: 911
Liitunud: 17 Nov, 2022 14:11
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Erureamees »

Slip angle (ma ei tea kui korrektne on otsetõlge libisemisnurk) ei ole tegelikult vähemalt asfaldil sõites enamuses mitte libisemise vaid rehvi deformeerumise näitaja. Painutatud rehvipind ei laota ennast mitte täpselt sinna kuhu ratas pööratud.
AMvA
Liige
Postitusi: 5119
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

Kilo Tango kirjutas: 24 Sept, 2024 16:07 Ausalt öeldes ei ole ma üheski võidusõidusarjas näinud autodel all selliseid imeõhukesi liistakaid, nagu mõned oma tänavaautodele alla topivad. Ehk siis - auto kurvisõiduomadusi ei pruugi üliõhuke rehv sugugi positiivses suunas mõjutada. Peamiselt selle pärast, et see vähendab tunnetust ja pidamine kaob piiripealsetes olukordades ootamatult.
BTCC sõidetakse rehvidega 265/40/18
mart2
Liige
Postitusi: 6419
Liitunud: 22 Juun, 2014 19:52
Asukoht: Põlvamaa
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas mart2 »

Mehed - oma võrdluses ei ole mõtet arutada ekstreemsete sõitjate, -rehvide ja -autode kogemust. Enamus teist ei saaks nagunii sellega hakkama.
Mina ka mitte... :oops:

Loeb see, mida tavasõitja kuuleb, tunnetab ja suudab taltsutada! :evil:
Paljude raamatute lugemine teeb inimese palju lugenud isikuks, kuid ei pruugi teha teda targaks...
maksipoiss
Liige
Postitusi: 2323
Liitunud: 24 Okt, 2014 20:33
Asukoht: Pärnu
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas maksipoiss »

OLAVI kirjutas: 23 Sept, 2024 23:23 Ega siis autot "sõidul ei tapeta" vaid tegu on pehme pikaldase mõjutusega, kus juht hakkab üha rohkem tundma, et ta sõidab vana autoga ja ta peab selle välja vahetama.
On küll nii jah. Olles 4 aastat ja 100000 km. rahulikult oma Hiluxiga muretult kulgenud , lasi salakaval tootja parema mootoriga (2,8) toote välja ja ma olingi sunnitud auto välja vahetama :D
maksipoiss
Liige
Postitusi: 2323
Liitunud: 24 Okt, 2014 20:33
Asukoht: Pärnu
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas maksipoiss »

Kapten Trumm kirjutas: 24 Sept, 2024 10:27 Hiluxil kasutatakse kõrge profiiliga rehve (70 kõrgusega), mille mõju teemüra ja ebatasasuste summutamisele on märkimisväärne.
65 on tegelikult. Juhitavuse üle ei kurda praeguse vedrustuse varjandi juures
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10218
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kilo Tango »

mart2 kirjutas: 24 Sept, 2024 17:44 Mehed - oma võrdluses ei ole mõtet arutada ekstreemsete sõitjate, -rehvide ja -autode kogemust. Enamus teist ei saaks nagunii sellega hakkama.
Mina ka mitte... :oops:

Loeb see, mida tavasõitja kuuleb, tunnetab ja suudab taltsutada! :evil:
Jah. Seda vähem on õigustatud ülimadalate rehvi profiilide kasutamine.
olevtoom
Liige
Postitusi: 366
Liitunud: 06 Dets, 2023 9:52
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas olevtoom »

Kilo Tango kirjutas: 24 Sept, 2024 19:58
mart2 kirjutas: 24 Sept, 2024 17:44 Mehed - oma võrdluses ei ole mõtet arutada ekstreemsete sõitjate, -rehvide ja -autode kogemust. Enamus teist ei saaks nagunii sellega hakkama.
Mina ka mitte... :oops:

Loeb see, mida tavasõitja kuuleb, tunnetab ja suudab taltsutada! :evil:
Jah. Seda vähem on õigustatud ülimadalate rehvi profiilide kasutamine.
Just. Muide, Lamborghini Countach saab (sai) sel aastal 50. Mis mõõduga rehvidel tema sõitis?
Kremli troll.
vanahalb
Liige
Postitusi: 3430
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas vanahalb »

Kõiki sõidukeid mis on ühendatud mingil kombel internetiga või on sidevõimevõimekusega saab distantsilt juhtida. Siin artiklis näeb USA sellist ohtu
https://www.err.ee/1609468762/usa-voib- ... d-soidukid

See on küll natuke teine aspekt- kahtlustatakse et välisriik võib andmeid koguda, autod seisma panna jms. Siseriiklikult, kui pumba juures on omad mehed, on see jälle igati bro sest saab monitoorida liikumist, tekitada mingil alal autovaba tsooni (rahvarahutused, loodusõnnetused) ja muud taolist.
Lihtlabane distantsilt väljasuretamine nagu õnnetu Kadõroviga olla juhtunud on ju juba esiisadele tuntud tehnoloogia. 1990-ndatel oli mõnedel autoalarmidel lisana ja juhiti mobiltelefoni või piipariga.

Mootori võimsuse vähendamine tarkvara abil pole mingi kosmosetehnoloogia. Ma ei tea et kas nüüd selliseid lahendusi sõiduautodel kasutatakse aga rasketehnikal küll. Tavaliselt on põhjus mingites keskkonnanõuetes. Kõige tavalisem juhtum et kui heitgaasi lubatud näidud on paigast ära siis ei suretata mitte mootorit matsust välja vaid hakatakse järkjärgult võimsust piirama kuni tekib tahtmine remont lõpuks ikka ette võtta. Neid omadusi saab muidugi välja programeerida kui on teada et mis mida põhjustab. Aga nagu ülaltoodud artikliski kurdetaks - pole teada mis kõik mustas kastis peitub.

Vanakooli hallmetallikpassati-mehed ja need kes veel täismehhaanilise diisliga neegrimersudega sõidavad on üldse kõige suuremad ketserid sest nende liikumist ei saa kontrollida. Kui siis ainult vanu autosid surnuks maksustades.
mongol
Liige
Postitusi: 1793
Liitunud: 13 Aug, 2008 21:58
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas mongol »

vanahalb kirjutas: 24 Sept, 2024 21:19 Vanakooli hallmetallikpassati-mehed ja need kes veel täismehhaanilise diisliga neegrimersudega sõidavad on üldse kõige suuremad ketserid sest nende liikumist ei saa kontrollida. Kui siis ainult vanu autosid surnuks maksustades.
Hea on see, et meie pärtlid vanade peldikutega nii ei tee :)
Veel..
professional retard
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43808
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Kilo Tango kirjutas: 24 Sept, 2024 16:07 Rehvi külje jäikus ei sõltu niivõrd selle külje kõrgusest kuivõrd sellest, mis otstarbel rehv tehtud on, mis on selle normkoormused jms. Ehk siis tegelikult peamiselt sellest, mis on rehvi külje paksus ja konstruktsioon. F1-s sõideti pikka aega 13-tolliste rehvidega ja saadi väga hästi hakkama. Kui mindi üle 18-tolliste peale halvenes väidetavalt juhitavus tänu vedrustamata massi kasvamisele ja rehvi oma-amortisatsiooni vähenemisele. Aga ka praegu on F1 rehvid küllalt kõrge küljega, kui neid mõnedele tänavaautodele alla pandud liistakatega võrrelda.

Ausalt öeldes ei ole ma üheski võidusõidusarjas näinud autodel all selliseid imeõhukesi liistakaid, nagu mõned oma tänavaautodele alla topivad. Ehk siis - auto kurvisõiduomadusi ei pruugi üliõhuke rehv sugugi positiivses suunas mõjutada. Peamiselt selle pärast, et see vähendab tunnetust ja pidamine kaob piiripealsetes olukordades ootamatult.
Vajalik rehviseina kõrgus sõltub ka auto massist. Tühjaks tõstetud võidusõiduauto on mõnevõrra kergem kui mugavuse ja turva asjade all ägav igapäevaauto. Isegi Lada VFTS oli 2105-st 200 kg kergem. Ja füüsika mõttes maksab ikkagi laiuse ja kõrguse suhe, mitte ainult üks või teine absoluutarvuna. Mida väiksem on kõrgus laiuse suhtes, seda vähem paindub rehv kurvis külgsuunas.

Ilmselt seletab see, miks F1 rehvid on suhteliselt kõrged. Rehvi madalus ei mõju ebatasasuste korral hästi nakkuvusele (adhesion), samas kui F1 mass on üsna olematu, siis ei tekita see kurvides ja mingeid erilisi paindeid või rehvi mahajooksu ohtu.

On tehtud ka kõrgeid rehve, mis on jäigad külgsuunas, näiteks BMW, väiksemad Ferrarid ja võibolla veel keegi kasutas 80ndatel rehve nimega Michelin TRX, mis käivad millimeetermõõdus velgedele (nt 380). Et neid ei topiks keegi valedele velgedele. Soov oli luua piisavalt mugav, kuid külgsuunas vähe painduv rehv (mis muidugi ebaõnnestus). Lisaks veel rehvide ülikõrge hind, sest neid tootsid ainult Michelin ja Avon.
auto kurvisõiduomadusi ei pruugi üliõhuke rehv sugugi positiivses suunas mõjutada. Peamiselt selle pärast, et see vähendab tunnetust
Ebaõiged järeldused. Tunnetus madalamaga muutub ikka märkimisväärselt paremaks. Vahetades rattad 205/60 R15 pealt 225/50 R16 vastu paraneb tagasiside roolil ikka päris tuntavalt (olen vahetanud, kuigi kõrgus vähenes üsna vähe). Teiseks see ootamatu libisemine on tegelt pooltõde, kummikookidega eelneb seevastu libisemisele üsna kõikuv juhitavus, kus alajuhitavus ja ülejuhitavus pidevalt vahelduvad ja käitumine on selline ebakindel. Madal pole jah eriti idioodikindel, et libisemine, enamasti tagaotsa libisemine, kurvikiirusega üle pingutamisel algab järsku, samas jälle on seda lihtsam kontrollida ja kui tead oma piiri, siis enne piiri üsna viimase hetkeni sõidab auto kui rööbastel, samas kummikookidel on juba enne seda piiri (mis kookidel muide on madalamal kui rihmadel) metsik võitlus juhitavuse säilitamise nimel.

Ka parandavad jäigemad sillapuksid, vedrud-amordid ja isegi strutbarid tunnetust, kuna juppide isoleeriv-amortiseeriv efekt on väiksem, kuid auto muutub ebamugavamaks (iga pisiasi on tunda) ja kärarikkamaks.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
vanahalb
Liige
Postitusi: 3430
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas vanahalb »

Jäikus oleneb kõige muu kõrval koordiniitide paigutusest.
Neil 1980-ndatel olid üsna tavalised diagonaalrehvid - kõrged ja väga jäigad. Siis tulid radiaalid - palju pehmemad, kulusid vähem ja õrnade külgedega.

Tänapäeval on ilmselt kõik tavasõiduauto rehvid radiaalid. Diagonaale on veel mõne vana Žiguli või Moskvitshi all.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10218
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kilo Tango »

Kapten Trumm kirjutas: 25 Sept, 2024 8:41 ...

Ilmselt seletab see, miks F1 rehvid on suhteliselt kõrged. Rehvi madalus ei mõju ebatasasuste korral hästi nakkuvusele (adhesion), samas kui F1 mass on üsna olematu, siis ei tekita see kurvides ja mingeid erilisi paindeid või rehvi mahajooksu ohtu.

...
See jutt nüüd kõlab natuke naeruväärsena, sest:
1. F1 minimaalne lubatud mass tänapäeval on ~800kg
2. Maksimaalne aerodünaamiline survejõud rehvidele on 4-5 tonni!!!
3. Külgkiirendused ulatuvad 4-5 G-ni (näiteks Copse Silverstonis - 5,5G)

Ehk siis konkreetselt Copse kurvis üritatakse F1 alt rehve ära tõmmata ca. ~5 tonnise jõuga (liita 5G tsentrifugaaljõu vektor ja ca. 2 tonni survejõu vektorit ja auto massi vektor).

Oletagem, et sul on BMW M5 - sellega saavutad sa maksimaalselt ideaaltingimustes 1,8 tonni jõudu.

Sarkastilised kommentaarid jätan seekord tegemata.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Majestic-12 [Bot] ja 3 külalist