MTÜ Sõdurilt Sõdurile

Kõik käimasolevast sõjast
mongol
Liige
Postitusi: 1793
Liitunud: 13 Aug, 2008 21:58
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

MTÜ Sõdurilt Sõdurile

Postitus Postitas mongol »

Mõne nädala pärast lähen viin natuke asju Ukrainasse.
Paaril üksusel, kellega ennegi kontakt on olnud ja kes toetatud on saanud, on aga karjuv vajadus mõnede asjade järgi..
Üks UA SOF-i grupp sooviks saada Mavic 3T drooni. (Selle suudaksime neile soetada ca 3500.- eest, kuid jah, kontoga on nagu on..)
Üks teine, jalaväeüksus, kellega kontaktis olen, kirjutas nii (ukraina keelest inglise keelde googletranslate'tud):

Kood: Vali kõik

I wish you health my friend 🤝🫂.
thank you for asking and worrying about us everything is fine so far I'm in Donetsk region
I will write what we need and always need something and there I will not be intrusive to the best of your ability and capabilities.
- guys need a not expensive thermal imager or (rangefinder) if you can
or to replace the thermal imager well
something like this armor-piercing or a tablet or a phone well so that it is not afraid of moisture.
and a sniper rifle to kill the fuck)))))
a little boy can have some knives or flashlights.
Ehk siis võimalusel:
- lihtsam/odavam termokaamera ja/või laserkaugusmõõdik
- mõni "rugged" tahvel või telefon
- väitsasid või taskulampe (pealampe)
Snaipripüssi ma tehnilistel põhjustel viia ei saa, ilmselgelt.

Ma ei toimeta omapäi, kahekesi teeme.
Minu meetod on sarnane Lennartile - kui vähegi võimalik, lähevad asjad otse üksusele, ilma vahemeesteta.
Lepinguline partner on meil Ukrainas MTÜ "Patriot", nende kaudu liigutame ka, kui vajadus on.

Netilehte pole, on ainult FB leht: https://www.facebook.com/groups/soduriltsodurile

Annetuste info:
Nimi: MTÜ Sõdurilt Sõdurile
Reg.nr: 80637071
Kontonumber: EE352200221086019894
SWIFT/BIC: HABAEE2X

Me pole tõesti väga laialdaselt oma asju "reklaaminud", nii et täitsa mikrotoimetajad oleme, pisitasa toetame. Kahjuks on aga vajalikud asjad kallid..
professional retard
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42780
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Kuidas sina saad aidata Ukrainat

Postitus Postitas Kriku »

Tegin annetuse.
mongol
Liige
Postitusi: 1793
Liitunud: 13 Aug, 2008 21:58
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: MTÜ Sõdurilt Sõdurile

Postitus Postitas mongol »

mongol kirjutas: 05 Mär, 2025 22:51 Mõne nädala pärast lähen viin natuke asju Ukrainasse.
/---/
Netilehte pole, on ainult FB leht: https://www.facebook.com/groups/soduriltsodurile

Annetuste info:
Nimi: MTÜ Sõdurilt Sõdurile
Reg.nr: 80637071
Kontonumber: EE352200221086019894
SWIFT/BIC: HABAEE2X

Me pole tõesti väga laialdaselt oma asju "reklaaminud", nii et täitsa mikrotoimetajad oleme, pisitasa toetame. Kahjuks on aga vajalikud asjad kallid..
Käik tehtud.
Kusjuures pärast postituse tegemist tuli täpselt nii palju annetusi, et saime kõik soovitu kirssidega kokku :)
Nii et tänan militaar.net'i kasutajaid südamest.

Panen ka copy-paste oma FB-postitusest siia, tegu lihtsa reisikirja/ettekandega, mis tehtud sai. Teie abi selles portsus oli täitsa tuntav, tähh :)
Järgmine käik on tõenäoliselt mais, sest tahan haarata kinni Ukrainas pakutud võimalusest teha üks droonikoolitus ära, sest selle teadmise toon ma koju tagasi ja hakkan KL-is ka edasi andma. Tagumine aeg on kiirelt asju tegelikult ka tegema hakata, excelitele lisaks..
Ilmselgelt lähen teen kooli ära tsiviilina, sest ma isegi ei viitsi hakata küsima tööandjalt toetust, sest see on mõttetu paberimajandus. Kuniks ma teenin, siis koolitan ka, kui on küsijaid.


---
Teen omalt poolt pisikese reisikirja/ettekande, kus-mis-kuidas tehtud sai.
Eesmärgiks oli viia kohale Hiiu vallavalitsuse annetatud VW Sharan, aga tühja autot kohale toimetada on natuke poolik. Järelikult tuli enne veidi ressursse koguda.
Me oleme küll väga pisikesed nokitsejad, aga umbes pataljoni jagu aktiivseid toetajaid meil (juba) on ning just teie toel saime Sharani täita Galvi-Linda toodetud meditsiinipaunadega. Sellele lisandus Timo annetatud kandemattide virn ning auto enda talverehvid. Talverehvid olid tal veel paar päeva enne minekut all, aga nende suverehvide vastu vahetamise eest hoolitses Värkstuba ja täitsa niisama, kummardus. Natuke mahtus Sharani ka viimasel hetkel kingitud meditsiinitarvikuid ning tundub, et neid tuleb veel edaspidigi peale - petistele annetamise asemel võib meile annetada, meil pole probleemi nende õigesse kohta toimetamisega. Jep, samad inimesed, kes ühe liiteesnimega inimesele sarnaseid asju annetasid, olidki olnud juba mure ees, et polegi enam usaldusväärseid alles.. No on ikka :)
Volkswagenit oodati tegelikult juba pikisilmi, sest tema edasine töö juba käib Žaporizzija kandis.
Saatemasinaks mu enda buss, ta vist sai aru, et mõistlik on oma äralõppenud generaatorist kaks päeva varem märku anda. Laupäevasel õhtul võtsin kätte ja kruttisin Transporteri generaatori mootori küljest ära ja minu hämmastuseks on Tallinnas võimalik laupäeval kell 1900 ootetööna generaator ka ära remontida. Samas 400 000 sõitnud masina kohta hea sooritus - tegu täitsa originaalgeneraatoriga.. Järgmisel päeval genekas külge tagasi, auto nina ka kokku monteeritud ja põhimõtteliselt kõik saigi valmis planeeritud ajaraamides. Bussi koorem koosnes Andrese annetatud mudarehvidest Pajero-laadsetele maasturitele, Kristiina Reinelleri kiivrikatetest, termokaameratest koos sobiva tabletiga, käsijaamadest, Mavic 3T droonist ja ühest viisakast kogusest sõduripakkidest Ronaldo kaudu virumaalastelt sõduritele. Lahtikirjutatuna:
- meditsiinapaunad. Lähevad erinevatele üksustele rindele. Nende soetamine oli võimalik tänu Kaido Haavandile ja Hard Rock Laagri piletikampaaniale
- kandematid. Timolt ja samuti erinevatele üksustele kohe kasutamiseks
- VOG-granaatide sabad. Mikk ja tiim "tootis" tuhatkond sabakest
- VW Sharan. Hiiu vald, aitäh, väga tubli tööloom on rindel juures
- 10.armeekorpuse üksusele:
*termokaamera, mille saime soetada ülikiirelt thermshop.ee käest. Selle jaoks tuli (moraalne) tugi Aavolt ja ta meeskonnalt
*tablet ja USB-termokaamera sai soetatud militaar.net'i kasutajate panuse eest
*raadiojaamad, samuti militaar.net'i kasutajatelt
*kiivrikatted Kristiina Reinellerilt
*tasku- ja pealambid ning taskunoad
- ühele UA SOF üksusele:
*droon Mavic 3T
*camovõrgud
- virumaalaste saadetis 128Brig 231Pat-le, mis sisaldas kõike sõdurile rõõmuvalmistavat: konservid, sokid, kommid, hügienivahendid jne jne

Reisile võtsin kaasa härrased-prouased N ja L. Üksi seda teed kahe autoga ette ei võta ja mu eesmärk on anda silmaringi laiendav kogemus ka.
Kogu sõit Ukrainasse oli täitsa tavapärane, ei midagi erilist ega põrutavat. Piiriületus samamoodi - täitsa tavaline rutiin koos abisaadetise deklareerimisega. Kuna startisime Eestist 0630, siis Ukrainasse jõudsime 0100. Öömaja võtsime esimesel ööl ühes pisikeses majutuses, mis varemgi hea mulje jätnud on. Jättis ka seekord.
Päev 2. Hommikul varakult masinatele hääled sisse, sest eesmärk oli jõuda Kiievisse ning Sharan koos saadetisega üle anda. Nii lihtsalt nagu see kõlab, see ka juhtus :)
Õhtupoolikul saime Patriot-i Anna Maiboroda ja ta tiimiga kokku, andsime asjad üle ning tegime ka vajaliku paberimajanduse ära. Pärast seda tahtsin ma ise näha sõber Eerot, reisikaaslased jätsin puhkama. Tõsi - sõit oli pikk olnud, nende panus roolikeeramisel juba märkimisväärne ning tasub puhata, kui kiiret pole. Sõber Eerot ja paari tuttavat Eestist nägingi ka.
Päev 3. Meil oli veel buss kraami täis ja see pidi jõudma Poltavasse. Sättisime siis varakult liikuma ja tegime selle hüppe ära. No sealkandis pole see 350+ km kuhugi minna mitte mingi ettevõtmine, kui põhimagistraalidel saad sõita. Poltaavas oli kokku lepitud kohtumine 10.korpuse mehe Taifuniga, kelle üksusele sai toodud termokaamerad, kiivrikatted, raadiojaamad ning natuke lampe ja nuge. Lihtsad asjad, aga sõduritele väga olulised. Tore oli meest jälle näha, aga kõlama jäi küll see, et rindel pole kaudtulemoona piisavalt - prussakad lihtsalt ronivad lainetena peale. Ehk termokaamerad ja muu kraam aitab seda muret leevendada..
Kohtumine ühel pool, suund Kiievisse tagasi, sest õhtul oli plaan korra kultuurne ka olla ja meeskonnaga natuke linnas ringi vaadata. Kiievis sattus jälle niimoodi, et juhtusime kokku Eesti suursaadik Annelyga. Üldiselt olen ma teatavasti mürgine, aga praegu võin küll täitsa ausalt öelda, et Ukrainas esindab Eestit väga väärt meeskond koos suursaadikuga.
Õhtul oli veel kokkusaamine ka Rahvusvahelise Leegioni paari poisiga, sest neilegi oli natuke saadetisi kaasas. Nimelt 5,56x45mm salvede kiirlaadijad, ühelt motiveeritud 3D-printijate pundilt. Kõige õigemasse kohta nad igastahes läksid, sest kui parasiite tuleb positsioonidele peale sellises tempos, et näppudega salvede laadimine jääb aeglaseks, siis nende laadijatega saab tegevuse märksa kiiremaks. Poistel igastahes oli rõõm siiras selle pisikese pakikese üle.
Päev 4. Kõige raskem päev, sest suund oli Kiievist lõunasse, Khmelnitski kanti. Kui mujal on Ukrainas täitsa ilus ja sile sõita, siis niipea, kui tee number muutub kolme-nelja-viiekohaliseks, on kuri karjas. No on löökauke, on. Pole lugu, see pisike ebamugavus tegelikult ja lõpuks jõudsime kokkulepitud kohta ka - viimane saadetis ühele SOF pundile (kelle hulgas on ka üks poiss Eestist) ja sain neile maskeerimisvõrk ning termodroon üle antud. Pikka juttu polnudki, poisid tulid ida poolt "töölt" ja natuke väsinud, seega sättisime ise ka end koduteele.
Päev nr 4 läks sujuvalt üle päevaks nr 5, sest piirile jõudsime 2200 paiku, üle piiri saime ka üllatavalt kiiresti ning mis sa seal Poolas ikka teed peale kodu poole sõitmise. Kokkuvõttes sõitsime ca 21 tundi, otse Eestisse. N roolis võttis põhilise koorma enda peale selles osas, müts maha. Imelik oligi koju jõudes nii vähe väsinud olla, sest roolikeeramist pea polnudki.
Rakterirünnakuid tsiviiltaristule toimus iga päev, vastupidine oleks vist isegi imelik. Muus osas - Ukraina riik töötab ja püsib väga kindlalt. Põlde hariti, elu käis nagu ikka, murduda ei kavatse seal keegi.

Kulutuste osas - kütus võtab kõige suurema osa reisikuludest nagu ikka ja selleks kulus ümmarguselt 760.-.
Majutuse osas olen ma vähenõudlik ja valin alati pisikesed majutuskohad, sest äkki see aitab paremini toetada majandust kui hotellikettide kasutamine. Majutusele kulus "3 ööd 3 inimest" kokku 82.-. Jah, ei olnud kirjaviga, kaheksakümmend kaks eurot maksab mitte kõige odavamalt valides kolme inimese ööbimine kolmel ööl.. Eesti majutajatele õppekoht, päriselt.
Läbisõit - umbkaudu 4700 kilomeetrit.
Buss pidas ilusti vastu, ainult summuti hakkas plärisema (tõenäoliselt sukk), turbo lekib veidi ja üks mootoripadi tahab ülevaatamist, muus osas on vana Transporter kuldaväärt pill. Eks võtan enne järgmist käiku nende asjade remondi käsile, aga see sõltub kahjuks enda rahakotist.

Järgmised plaanid:
- plaadikandjaid palutakse, proovime neid hankida. Kel soov muidugi kinkida M või L suuruses plaadikas meile, siis me toimetame selle õigesse kohta
- meditsiinitarvikute pakkumisest Eestis haarame kinni ja edusammudest anname teada
- sõidukeid, ka täitsa tavalisi diiselmootoriga sõiduautosid küsitakse, need on rindepiirkonnas hädasti abiks
- salvelaadijad on lihtsad ja tegelikult odavad asjad ise siin "toota". Selles osas on meil väike plaan juba olemas
- erinevad termovõimekusega vaatlusvahendid on kallid, aga aitavad palju - venelane ründab uduse või muidu kehva ilmaga. Järelikult ilma termota oled poolpime

Ja üks väga personaalne plaan - mul avanes võimalus osaleda ühel kursusel ukrainlaste ühes FPV droonikoolis. Sealt saan ma väga värske teadmise FPV-de ise-ehitamise ja kasutamise kohta ning kavatsen esimesel võimalusel selle kursuse läbida. Kes mind teab, see teab ka seda, et ma jagan alati oma teadmisi edasi siin, sest meil on see hammasrataste jahvatamine liiga aeglane ja rohujuurepoisid jõuavad kiiremini teatud asju teha. See kursus pole küll kallis, 10 000 grivnat (st ca 250.-) ega väga pikk (ca 2 nädalat), aga kui keegi tunneb soovi selleks panustada, siis märkige annetusele lihtsalt selgituseks "FPVkool". Mul pole probleem ka enda raha eest see ära käia ja seda ma teengi, aga igasugune toetus on abiks.

Suur tänu kõikidele, kes on toetanud. Tahan ära märkida ka militaar.net kasutajad, kelle panus võimaldas viimasel hetkel kallemaid asjakesi juurde hankida.
---

Ma ei ole foorumisse eraldi teemat teinud, sest me oleme suht "värsked", aasta-pluss toimetanud. Küll aga enne seda aitasin natuke Vaba Ukrainal hoogu sisse saada uuesti, lihtsalt mulle meeldib oma radu tallata. Sellest ka see ettevõtmine. Ja teema jaoks oleme natuke väikesed, st nii palju ja nii sageli ei toimeta. Kui moded teisti arvavad ja kasutajatele sobib, võib oma teema teha küll. Mõnes mõttes käin ma seal ka silmaringi avardamas, mitte vaid abi viimas, tõsi.
professional retard
mongol
Liige
Postitusi: 1793
Liitunud: 13 Aug, 2008 21:58
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: MTÜ Sõdurilt Sõdurile

Postitus Postitas mongol »

Võimalik, et mul on võimalik võtta kaasa üks VÕI kaks Kaitseliidu liikmest inimest ühele FPV-kasutamise kursusele, mis toimub Ukrainas. Tõenäosus sõltub peamiselt rahalistest võimalustest (kursuse hind mulle[meile] on ca 250-300 euri) ning läbiviijate lõplikust otsusest. Lisandub (kahjuks) mu enda kõhutunne. Nõusolek eestlaste osalemise osas on aga olemas.

Asukoht: Kiievi oblast (hetketeadmisega), rindele ei ole vaja minna ja poleks ka loogiline.

Kuupäevad:
kursus ise 26.05-04.06.25
minek 24.05
tulek 06.06
Kokku 2 nädalat koos mineku-tulekuga

Oluline on B-kategooria olemasolu, sest see ühtib abi viimisega, millest üks osa võib olla ka mingi vastava kati sõiduk.
Teine oluline nõue on inglise keele valdamine, sest konkreetne kursus tuleb inglise keeles.
Kõige olulisem nüanss on (aktiivne) Kaitseliidu liikmelisus, sest siis oled sa sõdur nagu nemadki.
Kolmas oluline asi - sa ei saa mingiks sertifitseeritud instruktoriks, aga sa jagad vähemalt biiti ja saad teadmisi edasi viia oma ringkonda, malevasse, üksusesse, maakonda jne.
Neljandaks - kursuse maksumuse proovime tasuda meie oma MTÜ-ga, aga kohapealne majutus jm olme (söök näiteks) on Sinu mure. Eelarvestamise mõttes - arvesta öömajaga ca €10-15.-/ööpäev + söök €5-10.-/ööpäev. See on antud plussiga ning majutus on pigem askeetlikum hostel, mitte 3+ tärni hotell. Summad eurides, mitte grivnades.
Kuuendaks - ma olen ise kuuldavasti keeruline isiksus, nii et lumehelbekesed pigem ei sobi, sest ma ei viitsi väga sõnu valida ja eeldan mustema huumori hindamise ning kõige püha ("püha?") üle irvitamise solvumiseta talumist.
Viiendaks - sa tuled kui "turist", st tsiviilisik ehk lihtsalt enda soovi järgi. Kehtiv pass on kohustuslik, soovituslikult ilma RU/BY jms värdriikide templiteta, on mul piiril vähem halle karvu habemes juures.
Nimetatud olulised asjad ei ole prioriteetsuse järjekorras.

Niisama uudishimulikul pole mõtet kontakti võtta, VAAB ja kontaktid malevates/ainimassis ütlevad palju rohkem.
Kontakt läbi protonmaili - neliteist@proton.me

EDIT: Näpukas meiliaadressis, parandatud õigeks.
professional retard
mongol
Liige
Postitusi: 1793
Liitunud: 13 Aug, 2008 21:58
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: MTÜ Sõdurilt Sõdurile

Postitus Postitas mongol »

Käidud. Tehtud ka. Nii väikse abisaadetise viimine kui FPV-piloodi sertifikaat. Panen allapoole FB-sse läinud jutu.

---
Järjekordne reis tehtud. Natuke erinev kui senised - viisin ja tegelikult tõin tagasi ka. Sellest tagasitoomisevärgist aga eraldi ja natuke pikemalt - tõin oma peas kaasa FPV-piloodi teadmised koos läbitud eksami ning kursuse läbimist tõendava sertifikaadiga.
Seekord eraldi suurt koormat tegelikult ei olnudki:
*hr Jõuluvana kingitud soomusvestid, gaasimaskid ja paar kannatanu transpordialust
*lugupeetud kaitseliitlaste RS, AK ja RT poolt kingitud sõdurivarustust
* Reorg ( reorg.ee ) poolt väike panus sõdurivarustusse erinevate taskute jms ning korralike saabaste näol
Üleantavasse kuhja lisandus ka 3 suurt kotti keratoitu Harkivi K-9 üksusele ning mu võhikliku hinnangu järgi natukeseks ajaks piisav kogus naiste "hügieenivärke" (vabandan spetsialistise ees, ei ole ekspert). See kraam sai soetatud kohapealt, sest et milleks vedada, kui kohapealt ostes
a) on odavam
b) toetab Ukraina majandust
c) on vähem piiril deklareerimist.

Hr Jõuluvana kraam läheb rindeüksustele, "ainide" ning Reorgi kingitud sõdurivarustus Desna õppekeskusele (ja nende kaudu juba otsapidi ka rindeüksustele).
Hügieenikraam läheb läbi partnerite "Patriotist" (Всеукраїнське об'єднання Патріот) kasutajatele.

Hetkel erilisi pilte lisada polegi, kõigest väike valik sellest, mis koormas oli ja väike uhkustamine. Pika tänava rotid võivad märkmeid teha.

FPV-piloodikursuse osas panen veel jutukest kokku, sest tegelikult on see hetkel suund, kuhu kurss seada. Augustis tahaks saata samale kursusele kindlasti 5-6 inimest, sest tee või tina, aga nad seal jagavad värki ja väga kõval tasemel. Vähemalt selles koolis, kus ma käisin heade Ukraina sõprade soovitusel.

Õigus, pisike asi veel, mis kripeldama jäi - kogu reis õnnestus edukalt ja äkki aitab viidu tblasid veel rohkem kasti lüüa.
Tagasiteel aga Ukraina-Poola piiril poolakate käitumise võib küll häbiplekina Poolale külge kleepida.
Ametnik, kes on piiril, on riigi nägu. Kui see ametnik lõugab nagu närvihaige, ei räägi üldse arusaadavas keeles, vaid eeldab ainult poola keeles rääkimist ja ähvardab tühja koha pealt humanitaarabi viijaid ning kui midagi kurjade eestlaste bussist ei leia, siis lihtsalt saadab oma sita tuju pealt veel röntegenisse.. Noh, häbi, Poola riik. Igastahes Poola piirivalve Zosinis on tegelikult ammu tuntud oma sita suhtumisega eestlastesse (tõenäoliselt kõikidesse, kes pole poolakad), siis nüüd sain ka selle kogemuse kätte. Poola suursaadikut teab keegi, võiks vihjata, et piiri-/tolliametnik on riigi nägu ja profesionaalsuse kursuse võiks neile mitu korda järjest läbi viia küll. Huh, hingelt ära :)

Suur tänu toetajatele! Ilma teieta poleks meil seda jaksu midagigi ette võtta.
Varsti siia ka FPV-koolist ning edasistest plaanidest - warno'na, et augustis võiks 5-6 inimest osaleda samal kursusel. Soovitan soojalt, meie droonindus on üle-eelmises aastas :(
Manused
20250529_171502_1.jpg
20250517_200857_1.jpg
sertifikaat_moditud.jpg
professional retard
lennumudelist
Liige
Postitusi: 890
Liitunud: 09 Jaan, 2024 18:14
Kontakt:

Re: MTÜ Sõdurilt Sõdurile

Postitus Postitas lennumudelist »

mongol kirjutas: 09 Juun, 2025 21:42 FPV-piloodikursuse osas panen veel jutukest kokku, sest tegelikult on see hetkel suund, kuhu kurss seada. Augustis tahaks saata samale kursusele kindlasti 5-6 inimest, sest tee või tina, aga nad seal jagavad värki ja väga kõval tasemel. Vähemalt selles koolis, kus ma käisin heade Ukraina sõprade soovitusel.
Õnnitlused diplomi puhul. Jutukest oleks põnev lugeda.

Seda et Eesti drooninduse tase kipub Ukrainas toimuvast maha jääma, kahjuks usun. Nokitsen ise veidi omapärase droonitüübi kallal, millel pikemalt ei peatuks, aga uudiseid lugedes on tunne, et ses valdkonnas peab paigal püsimiseks jooksma (ja nädalas võiks rohkem päevi olla).

Puhtalt teoreetiliselt - kas sa tead öelda, kas seal tsiviilisikut koolitusele lubatakse? (Igav Eestis tehtud kaugpiloodi paber on olemas, muud kvalifikatsiooni pole.) Kas seal õpetatakse üksnes ukraina keeles?
mongol
Liige
Postitusi: 1793
Liitunud: 13 Aug, 2008 21:58
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: MTÜ Sõdurilt Sõdurile

Postitus Postitas mongol »

Käisingi tsiviilina omal algatusel. Ma olen tegevväelane Eestis, seega ma pean olema puhkusel, kui sealmail käin (siis on teenistussuhe peatatud ja ka Iskanderiga pihta saamine on okei nagu mõni aasta tagasi juhtus).
Küll aga oma vabal ajal ajangi vaikselt sõber Sveniga seda MTÜ-d, et kuidagigi toetada ja samas profesionaalne kretinism minus 20+ aasta teenimise kogemuse pealt ütleb, et asjad on kahesuunalised. Järelikult - tuleb tuua meilegi see FPV-de teema. Alged on, aga kaootilised ja ajast maas. Meil elatakse üle-eelmises hetkes, kui nädalavanust vestlust ukrainlastega kokku võtta.. Juba süütelahendused (sütikud) on neil traatidega silmustest kaks generatsiooni edasi liikunud (detaile ei jaga siin). Rääkimata laengutest, mis tulevad juba tehasepakendis õige kaaluga just õige klassi droonile.

Ma nokin tööalaselt memo valmis, see läheb ülespoole, äkki saadakse aru, mis võiks olla see suund, mida kohe ja praegu suruda. Paralleelselt - mina ütlen, et odav FPV ruulib üle kõige muu. Jah, optiline kaabel jms, tõsi, on hea, aga igal rühmal põllul on vaja tiimi (2-4 meest), kes tegeleb nii luure, tulejuhtimise, asjade pillamise (nii lõhkeva kama kui ka kasvõi omadele veepudelite toimetamise näol) kui ka odava 200+ eurise drooni ja lõhkelaenguga kineetilise tegevusega. Mavicud on ägedad, aga käsi püsti, kes sellega kamikadzet teeb? Eriti kui tegelikult sul ei ole GPS-i, sisseprogetud sagedused on maha surutud ja sa oled oma putukaga lihtsalt aeglane, rääkimata sellest, et tegelikult sa ei saa temaga lampi kuhugi sisse lennata, sest et andurid.. Mavicu-klass, tõsi, on väga hea vaatluseks, luureks, tabamuste kinnitamiseks jms distantsilt tehtavaks. Asi taandub lõpuks siiski rahale ning Hiinale, kes ukridele näiteks enam oma mavicuid ei müü. Hiljaks jäid, kutid on ammu muude mänguasjadega mitmeid klasse kõvemad ja droonitiimid ehitavad oma lennukid ise või spets-tiimid üksustes koostavad ise putukad valmis. Ma ise lähen teen järgmisena nendega ka "ehitajakursuse" ära. Nägin kõrvalt seda kursust - põhimõttel "shit'n'sticks" tehti FPV koos progemiste jms'ga..

Sinu enda nokitsemisega olen ju ka kursis - meil on link olemas, suhtlesime @kl meili kaudu ja jätkuvalt olen valmis toetama oma veeblioskustega misiganes ägeda asja katsetamisel ;)

Eestis droonipaber teha on äge, ma tegin ka. Netis. Lollus. Oskusi ei kontrollita. Aga mugav.
Sealmail pole veel seadusi, on vaikiv kokkulepe, et võib lennata ja mõistuse piires. Meil on ka FPV-kursuse korraldamine näiteks kohene peavalu, sest NOTAM ja muu jama vajalik. Iseenesest arusaadav, meil on lennuliiklus olemas, aga ülereguleerimine on tunda. Mis ei jäta võimalusi olla loov ning selle loovuse detaile ma kindlasti ei jaga :)
professional retard
Leo
Liige
Postitusi: 3465
Liitunud: 27 Dets, 2006 20:35
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: MTÜ Sõdurilt Sõdurile

Postitus Postitas Leo »

Ot. Olles saanud Poola liiklusmentidelt asja eest teist taga pärasoolde võin öelda et suur osa nende sisekaitse vormikandjatest on korrumpeerunud värdjad nende enda juhtkonna meelest. Juhtkond on teadlik ja tegeleb kuid töötunde ei jätku kõikide kärbunud suguelundite lahti laskmiseks ja kinni panemiseks. Vältida kui võimalik aga Ukrainasse raske sõita Poolat läbimata.
mongol
Liige
Postitusi: 1793
Liitunud: 13 Aug, 2008 21:58
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

FPV-drooni piloodikursus

Postitus Postitas mongol »

Nagu lubatud, panen ka kokkuvõtte, mis ma Ukrainast seekord "kaasa võtsin".
--- ---
Osalesin 26.05-04.06.2025 Ukrainas FPV-piloodikursusel.
Kursuse viis läbi eraalgatuslik droonikool Dragon Sky, kes korraldab 10-päevaseid FPV-droonpiloodi ning FPV-ehitaja kursusi regulaarselt. Sihtgrupiks on nii Ukraina armee kui tsiviilisikud (vastavalt koostatakse eraldi õppegrupid, sõjaväelasi ei segata tsiviilisikutega). Nad on koolitanud juba tuhandeid inimesi ning kursuse edukalt lõpetanud sõjaväelased on reeglina rindeüksustest, kes kõike omandatut ka kohe praktikas kasutama hakkavad.
Dragon Sky viib koolitusi läbi koostöös Ukraina Siseministeeriumiga.
Kursuse hind mulle oli 12000 grivnat (9000 grivnat on Ukraina armeele ja 15000 tsiviilisikutele).
Minuga koos läbis kursuse veel üks vabatahtlik kaitseliitlane Tallinna malevast.
Kursus toimus inglise keeles, nad korraldavad välismaalastele inglise keeles ja ukrainlastele ukraina keeles.
Kooliga sattusin kontakti selle aasta märtsis. kui Kiievis vana sõpra kohtasin, kes oli teeninud International Legion'is ja pärast Leegionist äratulemist Kiievisse elama jäi, et muud moodi armeed toetada. Otsustasin selle usaldusväärse soovituse pealt, et see kursus on hea nii arusaamiseks FPV-ndusest kui ka ukrainlaste tasemest arusaamiseks, sest hetkel on ilmne, et droonindus on jäädavalt tulnud, nüüd on aeg seda efektiivselt ka kasutama hakata. Enda subjektiivsed järelduses toon kõige lõpus.

10 päeva jooksul nägi kursuse tunniplaan ning tegevused välja selline (iga päev oli jagatud pooleks - hommikupoole loeng, pärastlõunal praktika):
1.päev 26MAY25
LOENG: Sissejuhatus FPV-asjandusse (drooni osad, nende funktsioonid ja osade koostöö; juhtimispult)
PRAKTIKA: Simulaator (LiftOff nimeline droonimäng, saadaval Steamis ning nende hinnangul kõige parem simulaatoriprogramm)
2.päev 27MAY25
LOENG: Vooluallikad (erinevad liitiumakud, nende ehitus, parameetrid jms; laadijad)
PRAKTIKA: Simulaator (LiftOff)
3.päev 28MAY25
LOENG: Videokanal(id); FPV-droonidel kasutatavad kaamerad; videosignaali edastamiseks kasutatavad antennid (sissejuhatavalt)
PRAKTIKA: Simulaator (LiftOff)
4.päev 29MAY25
LOENG: Antennid (jätkates eelmise päeva vastavat teemat)
PRAKTIKA: Simulaator ja esimene lend FPV-ga (õhkutõusmine ja maandumine)
5.päev 30MAY25
LOENG: FPV-dega kasutavad laengud, lõhkepead jms; initsieerimisvahendid ning -lahendused (detonaatorid ning nende käivitamise lahendused); ohutus lõhkelaengute ja FPV-de puhul; droonitiimi taktika
PRAKTIKA: Lendamine droonrajal "whoopiga" (pisike propellerikaitsetega vigurlennudroon)
6.päev 31MAY25
LOENG: Pikeerimistehnikad, sh ka jammerite-vastane tegevus
PRAKTIKA: Orbiidid ja pikeerimine
7.päev 01JUN25
LOENG: Drooni juhtimissignaalide variantide lahtiselgitamine ja toimivamate juhtimislahenduste (puldis ning droonis ise parimate parameetrite seadistamine vastavalt olukorrale-maastikule-ülesandele-jms). NB! Juhtimiseks kasutatakse peamiselt 2,4 GHZ/900MHz sagedusi ning videosignaaliks 5,8GHz sagedusalasid, peamiselt tsiviildroonide sagedused.
PRAKTIKA: Lendamine
8.päev 02JUN25
LOENG: FPV-drooni programmeerimiseks kasutatavad (vabavaralised) programmid, keskenduti Betaflightile (kõik parameetrid, mida FPV-puhul saab muuta, võiks muuta jne, sh videopildi kohandamine - vt ukrainlaste postitavaid FPV-videosid ja infot nende ekraanipiltidel). Failsafe-protseduuride droonile programmeerimine, et võimaldada nii kamikaze-rünnakud kui ka drooni päästmine nt juhtimisignaali kadumisel. Jammerid ja vastumeetmed jammerite mõjule.
PRAKTIKA: Lendamine raskusega (10-tolline droon ca 2 kilose raskusega)
9.päev 03JUN25
LOENG: Pikamaalennud (long range flight e väljapoole nähtavuskaugust); maapealne juhtimisjaam (ground station e piloodi töökoht operatsioonialas); repiiterite lahendused. Meeskonna koosseis, taktika ja käsk droonimeeskonnale. NB! GPS-i, kiirusemõõdikut ega kõrgusemõõdikut FPV-de puhul ei kasutata, neid pole droonile isegi paigutatud.
PRAKTIKA: Lendamine (pikamaalend)
10.päev 04JUN25
LOENG: Teooriaeksam
PRAKTIKA: Praktiline eksam
Alates 4-ndast päevast oli lendamine FPV-droonidega lähedal paiknevatel harjutusaladel, aga "soojenduseks" lendasin ka simulaatoriga natuke iga kord enne.
Iga päev oli ca 7-tunnine, mis oli täpselt paras, et loengud meelde jäid ning ka lennuoskus paranes iga korraga.
Tõsi, taktikalise olukorraga treeningut ei olnud, aga ma ei näe sellel ka otseselt vajadust - sõdurina oskad sa selle kursuse teadmistega otse põllul toimetama hakata. Eestis taolist asja tehes tuleks kindlasti kursuse teine pool või viimane kolmandik viia taktikalise õppena läbi, st nii pommitamised, kamikaze, kauglennud jne teemad. Kohe, ilma põhja alla ladumata (teooria+simulaator) "põrkama" minna - mõttetu, ainult peataolek (kah kogemus Eestist).

Eksami praktiline sooritus sisaldas: ground station-i püstitamine, drooni töökorda seadmine, kaardiluure ning teekonna planeerimine, lend ülesandele. Eesmärgiks seati FPV-drooniga kamikaze rünnak objektile. Ainuke asi, mis anti, oli sihtmärgi kirjeldus, orienteeruv kaugus ning suund sihtmärgile.
Eksamilend oli ca 5 km, välja peal tuli leida 2x2m maskeerimisvõrk ning sellesse tuli sisse pikeerida. Õnnestumise korral võeti droon sihtmärgi juures võrgust välja ning seejärel lendas eksamineeritav "koju" ehk siis enda juurde stardipunkti tagasi.
Teooriaeksam ei olnud samuti eriti raske, kuid seda pigem seetõttu, et loengus tehtud märkmeid lubati kasutada (väga palju küsiti spetsiifilisi küsimusi eelneva üheksa päeva teemadel).

Enne kursuse alustamist olin FPV-droonidega nii palju kursis, et on nähtud efektseid videosid rindel ning kaugelt mõnel korral ka vigurlendajaid. 10-ndaks päevaks, eksamiks, olid esmased oskused käes ning eksami sooritamine ei valmistanud raskust.
Mis on peamine (ja puudub täielikult Eestis korraldatavtest kursustest, minu kogemuse pealt) - sa saad oskustele lisaks teadmised, mis kuidas töötab, miks just see lahendus on hetkel hea, kuidas tehnilisi vidinaid endale võimalikult kasulikult "timmida" ja mis on kõige viimasemad õppetunnid rindelt.

Kokkuvõtvalt:
FPV-droonid on tänu oma modulaarsusele (koostatakse droon vastavalt ülesandele või soovitud tulemusele) ning hinnale see platvorm, mida peab kasutama hakkama. Kommertsdronid à la DJI või Autel on tõesti mugavad, aga nende lahinguline kasutamine piirdub pigem vaatluse, tuletellimise ja kaudtule korrigeerimisega, lisaks "kullerteenus" pommitajana (kas omadele toetuse pillamine või vastase mõjutamine kukutavate laengutega). Kommertsdroonil puudub võime vajadusel kamikazena sihtmärki vahetult mõjutada.
FPV-de peamised kasutusfunktsioonid on samad, aga sinna lisandub enesetapumissioon ning mineerimine:
- kamikaze
- luure ja vaatlus
- kaudtule tellimine ning korrigeerimine
- varustuslennud (omade positsioonidele varustuse viimine/heitmine)
- mineerimine ja demineerimine, sh ka drooni ennast "uinuva miinina" kasutada varitsuses (parim näide hiljutine Ukraina rünnak Vene õhuväebaasidele)
- pommitamine.

Hinnastamine:
Juhtimispult (kasutatakse nt Radiomaster TX12) maksab suurusjärgus mõnisada eurot
FPV-monitor või prillid (mõlemad on vajalikud, sõltuvalt olukorrast) maksab suurusjärgus mõnisada eurot
FPV-droon (sõltuvalt suurusest) alates mõnesajast eurost (väiksemad on odavamad ja vajalikud treeninimiseks). Lahingülesandks sobilik, ca 1,2kg laenguga lennata suutev droon on ca 400-500 eurot
Aku droonile 20-60 eurot, sõltuvalt aku mahutavusest ja suurusest
Võimalikud lisamoodulid juhtimissignaali võimendamiseks ja suunamiseks on samuti mõnesaja euro ringis, samuti termokaamerad jms drooni enda lisamoodulid sarnaselt mõnisada eurot
Simulaator maksab Steamis 19,90 eurot
Toodud hinnad on umbmäärased, aga toodud suurusjärgu hindamiseks.

Üks kommertsdroon maksab alates 3000.-, sõltuvalt komplektis sisalduvast; et tuua võrdlusmoment. Mina näen ainult DJI Mavicule vms sarjale keskendumist negatiivsena ning enda võimaluste ära kasutamata jätmisena.
Puldid, ekraanid-prillid, antennid jms on korduvkasutatavad ning iga lend ei pea FPV-d kasutama ka kamikazena.

Ise FPV-drooni koostamine teeb kogu kulu ühele droonile veel väiksemaks.

Lisaks nägin ka ukrainlaste droonivastase sileraudsemoona lahendusi (12cal). Lühidalt võttes on tegu omavahel seotud haavlitega, mis on praktiliste katsetuste järgi efektiivsed kuni 100m kaugusele. Mõeldud viimase võimaluse lähikaitseks. Olen tööalaselt ka viinud läbi (ja viin ka esimesel võimalusel veel) koolituse vabatahtlikele kaitseliitlastele Männiku jahilasketiirus lendavate sihtmärkide tabamiseks.

Käin Ukrainas enda MTÜ Sõdurilt Sõdurile egiidi all, seekordne koolitusreis oli samuti humanitaarabi viimisega seotud. Kindel plaan on kaitseliitlasi juba augustis samale kursusele saata, aga see saab toimuma samuti MTÜ alt ning kursusele minejad teevad seda "turistina". Tegevväelased ning ilmselt näiteks ka politseinikud peavad olema puhkusel, et Ukrainas käia, sest siis ei esinda nad Eesti riiki. Kui tekiks võimalus teha teemas koostööd riikide tasandil, siis oleks see ainuõige samm.
Meie droonindus on tasemelt üle-eelmises aastas ning see on väga suur vahe hetkevajadustega.
Vähemalt igal rühmal peaks olema FPV-dega varustatud meeskond, kes siis kõige rohkemalt rühmaülema otsustel mõjutab vastast või viib muid operatsioone ellu. Kõrgemale see otsustusahel viia tähendab automaatselt lisanduvat sidekanalit (Starlink, GSM vms), sest droon toodab eeskätt operatiivset videopilti. Ei ütle, et see link "ülespoole" oleks liigne, vastupidi. Küll aga võib see endaga kaasa tuua täiendavaid probleeme meeskonna positsioonivalikul, liigse varustuse tassimisel, varjatusel jne.
Ka ukrainlased reformivad oma lahendust, kus olemasolev drooniväeliik integreeritakse otse (jalaväe)üksustesse, sest droonimeeskond on jaoülemale-rühmaülemale nagu tankitõrjujad, täpsuslaskurid, kuulipildurid. Ka kompanii tasemel peab olema droonimeeskond (ning etteruttavalt hindan, et ka FPV-ehitaja/"insener").

Minu enda isiklik, MTÜ vedajana võetud eesmärk on umbkaudu augustis korraldada huvilistele ning potentsiaalsetele FPV-pilootidele samal kursusel osalemine. Ise kavatsen inseneri- ehk ehitajakursuse läbida, sest hangete jms maailmas on ilmselge see, et me oleme hiljaks jäänud FPV-nduse suuremas mahus koolitamise, harjutamise ja kasutamise osas. Kui kuskil tehaksegi midagi põlve otsas, siis see jääb üldiselt nokitsejate enda teada. Me peame aga suuremas mahus koolitama asjast huvitatud inimesi esialgu FPV-piloodiks ja seejärel ka ehitajateks. Kuidas see ametlikul tasandil toimuma võiks hakata, ei kujuta ette, kuid olen valmis toetama teadmiste-oskuste ja kontaktidega. Seni korraldan kaitseliitlastele ning miks mitte ka politseinikele kursusel osalemise, vabatahtlikult ja "turistidena". See on kõige lihtsam ning kiirem viis saada FPV-ndus ka meil iga üksuse osaks.
professional retard
lennumudelist
Liige
Postitusi: 890
Liitunud: 09 Jaan, 2024 18:14
Kontakt:

Re: MTÜ Sõdurilt Sõdurile

Postitus Postitas lennumudelist »

Aitäh, väga huvitav kokkuvõte.

Kursuse kohta: tundub õigesti struktureeritud. Palju simulaatori aega ja põhjendused, et miks asjad sedasi tehakse, nagu tehakse - kõlab õigelt.

Töövahendite tutvustamisel BetaFlightile keskendumine on vist tänapäeval väga levinud. Olen BetaFlightiga asju lennutanud.

Betal on palju arendajaid, ta toetab palju eri riistvara (flight controllereid, andureid, sidevahendeid). Beta nõrkuste hulka kuulub, et tal puudub ülesande planeerimine - ta on puhas (väga kuri) sporditarve. Neile, kes tahavad midagi autonoomselt käituma panna, on põhivariandiks ilmselt "kirjuta ise" või "ArduPilot".

Beta pealt on võimalik minna kõrgema taseme juhtimisele edasi, pannes kaasa flight controlleri lisaks flight computer, mis räägib flight controlleriga andes sellele otse eetrist tulnud ELRS signaali asemel jadapordi signaali (S-BUS või I-BUS). Mida flight computer teeb, sõltub kasutaja fantaasiast.

Beta teine nõrk külg on minuteada, et talle on väga raske tekitada "heading hold" käitumist - sihukest käitumist, et kui side täiesti maha segatakse, siis droon läheks jätkuvalt sirges joones selle ruumipunkti suunas, kuhu ta viimati suunatud oli. Olen üritanud seda saada, aga tahab õnnestuda ainult "acro" režiimis (ainult gürostabiliseerimine) lennuki moodi lennates (quadi puhul siis "raskelt ettepoole külili lennates").
Üks kommertsdroon maksab alates 3000.-, sõltuvalt komplektis sisalduvast; et tuua võrdlusmoment. Mina näen ainult DJI Mavicule vms sarjale keskendumist negatiivsena ning enda võimaluste ära kasutamata jätmisena.
Rämeda hinna lisaks on kommertsdrooni - eriti aga Hiina kommertsdrooni - kasutamisel ohuks sõltumine. Standardjuppidest drooni "ökosüsteem" on seda haldava aedniku kontrolli all. Kommertsdrooni puhul ei tea kunagi, mida retseptile lisatud on, või kas tootja üldse nõustub müüma.

BetaFlighti ja ArduPiloti ja muude vabavarade puhul saab küsimusele "kui palju ma usaldan seda" vastata ettepanekuga "loe lähtekoodi". DJI puhul ei saa.
Võimalikud lisamoodulid juhtimissignaali võimendamiseks ja suunamiseks on samuti mõnesaja euro ringis
Vihje: kõige odavam asjalik (mõne vatine) võimendi, mille peale olen komistanud, on hea õnne korral kättesaadav umbes 60 euroga komplekti eest. Tegemist 2.4 GHz võimendiga. Hiinakas muidugi.
Juhtimispult (kasutatakse nt Radiomaster TX12) maksab suurusjärgus mõnisada eurot
Siin on vist konksuga koht - mõnisada on ta tõenäoliselt koos väga hea ELRS saatja mooduliga. Pult üksinda on odavam, aga siis on temas tõenäoliselt nõrga võimsusega "ülereguleeritud riikide koduperenaistele mõeldud raadio".

Üks nipp on kah: puldina saab kasutada simulaatorite pulte. Maajaama arvuti loeb simulaatori puldilt USB kaabli kaudu kangide ja lülitite asendit, ning kisab selle välja (vastavalt retseptile) kas ELRS, muu raadio või fiibri kaudu. Ma ise kasutan 38-eurost 8 kanaliga pulti, õppevahendi maajaama raadio on 50 euro ringis ja võimendi seal küljes veel 40 kandis, ning siis muidugi kari antenne (olen tagurlane, mul on suured lapikud 2.4 GHz paneelid).

Simulaatorite osas: Oscar Liang on tänavu märtsis avaldanud hea ülevaade simudest. Tema saidilt leiab üldse väga palju kasulikku infot FPV kohta.

https://oscarliang.com/fpv-simulator/
mongol
Liige
Postitusi: 1793
Liitunud: 13 Aug, 2008 21:58
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: MTÜ Sõdurilt Sõdurile

Postitus Postitas mongol »

Betaflight on neil peamine, aga Ardupilot on see, millega Ämblikuvõrk ära tehti (väidetavalt). "PIT-mode" on võlusõnaks ka niisama drooni "miinina" kasutamisel, kus laengu käivitamisel on väga palju erinevaid lahendusi.
Betal saab sättida "heading hold'i" väga lihtsalt ;)
Kasutavad Ardupilotit, aga soovitavad alguses keskmisel piloodil Betaflightiga mängida - Ardupilot nõuab natuke rohkem kogemusi (ja aega, et lahendusi ise testida - aega põllul nii palju aga pole).
Tõsi, tal puudub planeerimisvõimalus, aga kutid lendavadki ainult ACRO-režiimis - jammerite puhul on vastumeede olemas ja kasvõi segajaga sihtmärgi tabamine on "käpas" - see hold-käskluste kasutamine. Ja tulemused on näha.
Radiomasteri pult on sisemise saatjaga vägagi võimekas, aga jah, distantsidele lendamiseks läheb väline TX külge - küsimus tekib just saatja antennis, sest pult annab ise 1W välja küll, mis tahab aga viisakamat antenni, et sellest vatist kasu ka oleks..

Ma ei läinud süvitsi, mida kohapeal täpsemalt õpetati, aga väga hea arusaama sai kõigest ja "miks just see hetkel hea on". Põhimõtteliselt sama, mis koolitatavad UA sõdurid, kes tegelikult rindele tagasi lähevad ja seda kõike kohe kasutama hakkavad. Nii mõnegi õppevideo autoriks olid nende enda eelmised lõpetanud kursandid, samuti ohutustehnika näidisvideote osalised. Instruktorkoosseis käib ja jätkuvalt rindel operatsioonidel. Näiteks.
professional retard
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42780
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: MTÜ Sõdurilt Sõdurile

Postitus Postitas Kriku »

lennumudelist kirjutas: 15 Juun, 2025 2:21Betal on palju arendajaid, ta toetab palju eri riistvara (flight controllereid, andureid, sidevahendeid). Beta nõrkuste hulka kuulub, et tal puudub ülesande planeerimine - ta on puhas (väga kuri) sporditarve. Neile, kes tahavad midagi autonoomselt käituma panna, on põhivariandiks ilmselt "kirjuta ise" või "ArduPilot".
Kas neid autonoomse tegevuse planeerimise vabavaralisi programme ka juba olemas ei ole ja vaja oleks "ainult" Betaflightiga integreerimist?

Ma küll üldse ei tea, millest ma praegu kirjutan, aga sisuliselt on küsimus selles, kust Betaflighti sisend tuleb?
smr
Liige
Postitusi: 929
Liitunud: 05 Sept, 2011 7:07
Kontakt:

Re: MTÜ Sõdurilt Sõdurile

Postitus Postitas smr »

lennumudelist kirjutas: 15 Juun, 2025 2:21
Võimalikud lisamoodulid juhtimissignaali võimendamiseks ja suunamiseks on samuti mõnesaja euro ringis
Vihje: kõige odavam asjalik (mõne vatine) võimendi, mille peale olen komistanud, on hea õnne korral kättesaadav umbes 60 euroga komplekti eest. Tegemist 2.4 GHz võimendiga. Hiinakas muidugi.
Maksimaalne lubatud EIRP Eestis antud sagedusalal on 10mW
lennumudelist
Liige
Postitusi: 890
Liitunud: 09 Jaan, 2024 18:14
Kontakt:

Re: MTÜ Sõdurilt Sõdurile

Postitus Postitas lennumudelist »

smr kirjutas: 15 Juun, 2025 9:35 Maksimaalne lubatud EIRP Eestis antud sagedusalal on 10mW
See on natuke keerulisemalt sõnastatud, aga jah, piirid on tõesti madalad, ent piiride kõrgus sõltub sagedusalast ja töötsüklist. Et endale meenutada ja teisi harida, otsisin natuke infot. Siin on 2.4, 5.8 GHz ja 6 GHz sagedusalade kokkuvõte:

https://ttja.ee/eraklient/side-ja-meedi ... te-kasutus

- piir on "100 mW sagedushüplemise korral ja 10 mW muude modulatsiooni viiside korral"
- ütleb, et mõnedel 5.8 GHz kanalitel on piir siiski 200 mW (mõnedel aga koguni 1000 mW, aga droonidel on see keelatud, seade on kohustatud tegema DFS-i (dynamic frequency selection) ja TPC-d (transmit power control), et mitte lähikonnas näiteks ilmaradareid häirida, seda vaevalt ka ükski drooniraadio peale Mavicu oma oskab)

Tekstina toodud tabel lisab ka järgmist:
5170 – 5250 200 mW droonidel
...ehk üldiselt võime öelda, et kui reegleid täita ja erandeid mitte saada, siis lubatud FPV video võimsus on Eestis üsna piiratud.

Puldi sagedused ja rohkema välja pigistamine: appi tuleb koolide kosmoseprogrammi jaoks tehtud stratosfääri-lennu õpik. Sealt selgub järgmine eripära: kui suhtleja ei hõiva kanalit (töötsükkel on madal), siis tohib oma säutsud teha suurema võimsusega. Pult peaks olema seadistatav töötama madala töötsükliga. Tsiteerin stratosfääri-õpikut:
868 MHz sagedustel on võimalik kasutada 500 mW võimsusega saatjat kanali laiusega 200 kHz, kuid töötsükliga 2,5%. Suurem võimsus lubaks saavutada oluliselt pikemaid sidekaugusi, kuid töötsükli piirangu tõttu jääks andmeedastuskiirus madalaks.
Video puhul ei ole kahjuks antud reegli täitmine võimalik. Ning Eestis kehtiv vaatleja nõue (isegi kui mitte piloodi, siis kellegi jaoks peab droon olema VLOS-is) muudab rohkema üritamise ka üsna vähe mõttekaks.

Kokkuvõttes, Eesti droonireeglid nõuavad õppimisel ja harjutamisel oma sidevõimaluste ranget piiramist. Militaarne droonitaja peab olema kursis sellega, kuidas pahal päeval piirangud kõrvale heita ja segamise vastu tegutseda.
mongol
Liige
Postitusi: 1793
Liitunud: 13 Aug, 2008 21:58
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: MTÜ Sõdurilt Sõdurile

Postitus Postitas mongol »

Olen täitsa kursis meie piirangutega. See on järjekordne põhjus, miks me oleme väga maas omadega selles teemas. Seda enam on mõtet käia seal õppimas, sest kui vaja, on hilja.
professional retard
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 5 külalist