Autotehnikateema

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
AMvA
Liige
Postitusi: 5116
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

Fucs kirjutas: 30 Juun, 2025 16:00

See on ilmselt ikkagi tavaline "kaheksane" polt või mutter, mida tuleks 13 võtmega keerata, aga kuna nukid maas, siis keerab nüüd juba ka kuue kandiga padrun "üle" (12 kandiga padrunist rääkimata) ja hädaline tahab proovida 1/2 (12,7mm) tollimõõdus kuue kandiga padruniga seda lahti keerata, et ehk see istub nii palju tihedamalt peale, et ei viska üle...

Selle jaoks on selline spetsiaalne võti. Toimib nagu Torx sisekuuskandi puhul.
Väljakeeraja.jpg
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 16610
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Fucs »

AMvA kirjutas: 30 Juun, 2025 17:31
Fucs kirjutas: 30 Juun, 2025 16:00

See on ilmselt ikkagi tavaline "kaheksane" polt või mutter, mida tuleks 13 võtmega keerata, aga kuna nukid maas, siis keerab nüüd juba ka kuue kandiga padrun "üle" (12 kandiga padrunist rääkimata) ja hädaline tahab proovida 1/2 (12,7mm) tollimõõdus kuue kandiga padruniga seda lahti keerata, et ehk see istub nii palju tihedamalt peale, et ei viska üle...

Selle jaoks on selline spetsiaalne võti. Toimib nagu Torx sisekuuskandi puhul.
Väljakeeraja.jpg
Jah. Minu eelmises postis on viide ka nendele
AMvA
Liige
Postitusi: 5116
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

Fucs kirjutas: 30 Juun, 2025 18:29
AMvA kirjutas: 30 Juun, 2025 17:31
Fucs kirjutas: 30 Juun, 2025 16:00

See on ilmselt ikkagi tavaline "kaheksane" polt või mutter, mida tuleks 13 võtmega keerata, aga kuna nukid maas, siis keerab nüüd juba ka kuue kandiga padrun "üle" (12 kandiga padrunist rääkimata) ja hädaline tahab proovida 1/2 (12,7mm) tollimõõdus kuue kandiga padruniga seda lahti keerata, et ehk see istub nii palju tihedamalt peale, et ei viska üle...

Selle jaoks on selline spetsiaalne võti. Toimib nagu Torx sisekuuskandi puhul.
Väljakeeraja.jpg
Jah. Minu eelmises postis on viide ka nendele
Jep, ei pannud kohe tähele, läksin tööriista kapist näidist tooma 😊
Tegelane5
Liige
Postitusi: 882
Liitunud: 07 Veebr, 2009 12:28
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Tegelane5 »

Kapten Trumm kirjutas: 29 Juun, 2025 18:27 /---/
Kuna ma tagusin enda vanakooli vaskhaamri põhjalikult ära, siis küsimus, kas hiinas valmistatud vaskhaamer (IKH ehk Isojen KoneHalli) toodab oma asjad enamasti Hiinas) sisaldab kulda või mis puhul see nii kallis on
https://tooriistamarket.ee/et/vaskvasar-1000gr

Kokkuostus on kilo täitsa puhast vaske 8 euro ringis. Ma ise arvasin, et küllap selline toode maksab ehk 30-40 eurot, aga selline hind oleks peaaegu sööögi suutäie kurku tõmmanud :D
/----/
Samas poes üritatakse fraieritele müütada 6 meetrist mõõdulinti 90 euroga :( :lol:
https://tooriistamarket.ee/et/moodulint-6m
Tegelikult, on tegu märke mõõdulindiga ning kui seda on vaja siis on vaja aga eeldasin et hind võiks olla "vähe" soodsam :lol:
[i]“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.” [/i]
nukkel
Liige
Postitusi: 1647
Liitunud: 30 Aug, 2014 15:03
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas nukkel »

AMvA tänu su pildile tean mille jaoks see padrun on.
vanahalb
Liige
Postitusi: 3430
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas vanahalb »

Tegelane5 kirjutas: 30 Juun, 2025 20:28
Samas poes üritatakse fraieritele müütada 6 meetrist mõõdulinti 90 euroga :( :lol:
https://tooriistamarket.ee/et/moodulint-6m
Tegelikult, on tegu märke mõõdulindiga ning kui seda on vaja siis on vaja aga eeldasin et hind võiks olla "vähe" soodsam :lol:
See tähendab ainult seda et Eesti on jõudnud viie rikkaima riigi sekka. Soome hinnad sellelesamale asjale on +/- 50 EUR kanti.

https://www.staypro.fi/koneet-tyokalut/ ... 3UEALw_wcB

Nojah, mõned lisafunktsioonid on nagu sirkel, lint ise on vahetatav ja veel midagi. "Valge teras" :scratch: , võimalik et see tähendab müüjate keeles roostevaba terast. See paneb samuti hinnale kõvasti juurde.
OLAVI
Liige
Postitusi: 2774
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas OLAVI »

Motonetis on MTX Tools universaalvõtmete read, kus on üks padrun kolme mõõdu jaoks, 13 mm, 1/2" koodiga 76-6013.
https://www.motonet.ee/toode/mtx-tools- ... nt=76-6013
Seda tüüpi võti ei toetu mitte mutri nurkadele vaid külgedele ja on universaalne ning üks sama võti sobib 13mm mutrile ja 1/2 tolli mutrile ja E16 torx mutrile.
Pilt
Samas on olemas ka sellised lehtsilmusvõtmed, mis sobivad sammuti erinevatele mutritele.
https://www.motonet.ee/toode/mtx-tools- ... nt=76-1013
Pilt
Need ei ole mitte sümmeetrilised 12-kant võtmed vaid on 6-kant ja läheb mutrile tihedalt õiges asendis.

Kuigi ameerika autosid on vähestel aga ameerika mõõtu poltidega muruniidukeid on paljudel ja uuemad autod kasutavad palju torx polte, siis nende hoolduseks on mõistlik omada selliseid võtmeid.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
AMvA
Liige
Postitusi: 5116
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

Pagan, see võtmete paljusus hakkab juba närvidele käima. Lisaks on veel XZN, mida VW grupp kasutab usinalt.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Loost moraal, et muterdage ikka vanakooliautosid, mil tavalised millimeetermõõdus kuuskant poldid-mutrid, võibolla mõni üksik sisekuuskant või sise-torx sekka. Mulle jääb arusamaatuks, mis iva taolisel kinnitusvahenditega "innovatsioonis" on, muuta auto remont võimalikult tülikaks? Kinni ju imepoldid paremini ei hoia.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
isakene
Liige
Postitusi: 1393
Liitunud: 29 Jaan, 2009 1:04
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas isakene »

Kapten Trumm kirjutas: 01 Juul, 2025 14:41 Loost moraal, et muterdage ikka vanakooliautosid, mil tavalised millimeetermõõdus kuuskant poldid-mutrid, võibolla mõni üksik sisekuuskant või sise-torx sekka. Mulle jääb arusamaatuks, mis iva taolisel kinnitusvahenditega "innovatsioonis" on, muuta auto remont võimalikult tülikaks? Kinni ju imepoldid paremini ei hoia.
Jaa-ah. Vanakooliautodest meenub seepeale kohe 80-ndate Renault 9, millel olid kõik kruvid torxid ja kõik üle 8 mm poldid 16, 18, 20 ja veel miskite muude jaburate mõõtudega peadega. Ning esipiduriklotside vahetuseks oli vaja viiskantvõtit... :dont_know:
Kui Teile paistab, et see on nii, siis see ongi nii - Teile paistab.
AMvA
Liige
Postitusi: 5116
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

Kapten Trumm kirjutas: 01 Juul, 2025 14:41 Loost moraal, et muterdage ikka vanakooliautosid, mil tavalised millimeetermõõdus kuuskant poldid-mutrid, võibolla mõni üksik sisekuuskant või sise-torx sekka. Mulle jääb arusamaatuks, mis iva taolisel kinnitusvahenditega "innovatsioonis" on, muuta auto remont võimalikult tülikaks? Kinni ju imepoldid paremini ei hoia.
Automatiseeritud süsteemidega on kergem kinni keerata, tehases inimene enam ise ei keera midagi kinni.
Fuchs
Liige
Postitusi: 372
Liitunud: 22 Nov, 2005 14:02
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Fuchs »

isakene kirjutas: 01 Juul, 2025 15:06 Jaa-ah. Vanakooliautodest meenub seepeale kohe 80-ndate Renault 9, millel olid kõik kruvid torxid ja kõik üle 8 mm poldid 16, 18, 20 ja veel miskite muude jaburate mõõtudega peadega. Ning esipiduriklotside vahetuseks oli vaja viiskantvõtit... :dont_know:
Eks erandeid oli. Saksa autodel samas kapoti all toimetades sai enamus töid tehtud kui võtsid auto juurde minnes kaasa 10,13, 17 ja 19 võtmed ja kruvikeerajad (lapik ja philips otsaga.) Üldiselt kui autot natuke tundma olid õppinud, siis teadsid peast, mis võtmeid vaja oli.
Täna enam nii ei saa. Kõik padruni numbrid on esindatud, kuuskandid-torxid otsa. Siis veel sisetorxid mõnes kohas. Mõne koha peal on erivõtmed õigustatud (kui ruumi vähe) aga enamasti on lihtsalt tüütu selline tööriistadega kabetamine.
vanahalb
Liige
Postitusi: 3430
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas vanahalb »

Kapten Trumm kirjutas: 01 Juul, 2025 14:41 Mulle jääb arusamaatuks, mis iva taolisel kinnitusvahenditega "innovatsioonis" on, muuta auto remont võimalikult tülikaks?
Masinaehitajate väike rahaveski. Endalt üks näide kus oli vaja uusi 85 mm osakeermega polte. Neid ei ole Baltic Bolt taolistes kohtedes kohe võtta sest niisugustes pikkustes lähevad mõõdud juba 10 mm sammuga ehk 70-80-90. Siis oli variant et kas oot-oot, peab Euroopa kesklaost vaatama ja kuskil nädal tarneaeg kui seal on. Või helistada vihaga esindusse ja tellida need poldid. Selle peale tõuseb Saksamaal DHL lennuk õhku ja öise kättetoimetamisega on poldid kl 7 hommikul olemas. Vahe on selles et poldipoe polt on 70 senti tükk ja esinduse oma EUR 3.50. Kusjuures masinad ehitatakse niimoodi et justnimelt sobivad sinna ainult mingis imepikkuses poldid.

Poldipeadega on ka nii et VAG-l oli juba aegade hämaruses esipiduri klotside vahetamiseks vaja 7 mm kuuskantvõit mida üheski laiatarbekomplektis pole. Inimene siis ostab endale ainult selle jaoks niisuguse võtme või viib auto töökotta ja sõimab saksa insenere. Inseneride ülesanne on samal ajal konstrueerida niimoodi et keegi jumale eest ise ei teeks. Ega selle auto müügist ei saa mingit kasumit, singiviilakas leiva peale tuleb ikka järelhooldusest.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Naise pisiauto pooltelgede otsamutrid nõudsid 28 mm padrunit. Igas padrunikomplektis on 27 ja järgmine 30. Õnneks Keila Stokkeris oli, kuigi pidin seepärast ostma löökpadrunid, tavaline 28 mm padrun oli neil vaid kesklaos olemas. Kui juba siis juba, ostsin igaks juhuks ka 29 mm. Tööriistamarketis paistis, et seda mõõtu polnudki. Ehituspoodides lõppes valik 27ga ära. Mis kuradi pärast peab kasutama selliseid eksootilisi mõõte? :shock:
7 mm kuuskantvõit
Kahtlustan, et tegu on ATE tüüpsuportitega, mille liugsõrmed käivad lahti tõesti 7 mm kuuskandiga. Muidugi, kui seda võtit pole, siis tuleks lahti võtta suporti kinnituse vahetükk käändtelje küljest, seal olid vist mingid imelikud, kas mitte 15 peaga poldid :D
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 16610
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Fucs »

AMvA kirjutas: 01 Juul, 2025 7:13 Pagan, see võtmete paljusus hakkab juba närvidele käima. Lisaks on veel XZN, mida VW grupp kasutab usinalt.
Muig jah :)

Mutrivõtmete ja muu säärase imelisse ajalukku tagasi minnes...
Ma nõuka aja inimesena pidin ENSV viljastavates tingimustes oma esimesed 3 aastat autojuhiametit pidades (sealjuures loomulikult ka sõjaväes) kõik need tranduletid ikka ise otsast lõpuni ära remontima. Kolmas ja teine juhiliik tähendasid üldiselt seda, et sa olidki samal ajal ka autoremondilukksepp ja vastavad koolitusprogrammid läbinud.

Autotranspordibaasis meil garaažides ei olnudki ühtegi remondilukkseppa selle erisusega, et vahel käisid mingid koolipoisid mingist kutsekoolist vms praktikal ja siis oli ka "remondilukksepp" vahest saadaval, aga need tegid midagi ainult sinu kõrval kaasa ja pidid olema neile hoopis juhendaja... ja teine erisus oli vahel perioodiliselt see, kui mõni sohver jäi väravas alkolõhnadega vahele (või tegi tööluusi... või kurameeris mõne direktori või kolonniülema naisega 8) :lol: ) ja siis karistuseks suunati nt 3 kuuks garaaži nn "lukksepaks", aga need ei teinud üldjuhul sedagi, mida koolipoisid... eriti, kui olid ise noor juht ja karistust kandev persoon mingi vana barankakeeraja juba. Noh meil oli üks selline vanamees, kellel võeti load aastaks ära ja siis tiksus selle aasta garaažis "lukksepana".... kui hästi läks ja pudeli tegid, siis vbl aitas käigukasti maha tõsta ja uuesti üles paika tubida :twisted:

Autobaasis olid spetsialistidena garaažis ainult motorist(id), kaigukastimees/spets (lappas peamiselt MAZ-ide, KRAZ-ide ja KaMaz-ide käigukaste kokku, väiksemate kärude omad viidi tavaliselt kusagile mujale ja said laost kohe asenduskasti kui vaja), radikamees kes vase ja tinaga radikaid jms jootis ja kõike muud lekkivat lappis, autoelektrik (nähti harva ja otsiti pidevalt taga) ja akumees.
Värviboksis oli eraldi värvija/automaaler/keretööde spets ja kummipoksis eraldi rehvide/velgede mees.
Tehnohoolete T1 (traadipingutus) ja T2 (traadivahetus) kanalitel olid lisaks omad hooldusmehed, kes tavotti pritsiga lasid kuhu vaja ja õlisid vahetasid :D
Üks spetsialist oli veel eraldi oma garaažis - diagnostik. :shock:

Põhilised lehtvõtmed, küünlavõti, mingid näpitsad, HAAMER, SÕRGKANG, rattavõti ja kruvikeerajad olid ikka igas autos igal juhil olemas, sest trandulette parandati pidevalt ka teel olles. Silmusvõtmed, padrunvõtmed ja tellitavad olid juba defka nähtus. Puuduvaid võtmeid sai garaažis võtta tööriistakambrist, kus anti üle leti nimeliselt allkirja vastu mõni imevõti või vahend (nt kammitsa võti, tõmmitsad, momentvõti või padrunvõtmed) ja need pidi pärast uuesti allkirja vastu tagasi viima. Kui ei viinud (virutati remondi ajal ära nt), siis peeti töötasust kinni, said kuu aega sõimata ja järgmine kord sul enam sinna asja polnud, sest sulle sealt enam midagi välja ei antud. Supler/nihkkaliiber, lehtkaliibrid, keermekammid, keermelõikurid ja tavaline sisse keritav metallist mõõdulint olid ka sellised imeasjad, mida sai sealt. :mrgreen:

Sõjaväes oli veelgi komplitseeritum. Seal oli pidev võtmete jm tööriistade puudus. Käisin korra uut GAZ-66 sidekeskust Arsenalist pataljonile toomas, sellel olid kõik ettenähtud uued võtmete jms komplektid ilusasti kaasas ja kui väeossa jõudsin, siis autoroodu ning masinapargi ohvitserid ja prapporid olid kohe nagu kaarnad auto kallal ja lahjendasid kogu komplekti 5 minutiga ära... ma sain omale enne seda kõrvale panna sealt ühe spetsvõtme mis oli eridefka :lol:

Pilt

Esimene imemõõtu võti, mida vaja läks, oli nõuka aja lõpus täna kõige tavalisem 13 võti.
Vene ajal olid 8mm poldid kas 12 või 14 võtmetele mõeldud, 6mm-sed olid kas 10 või 11 võtmega keeratavad. Ja siis äkki hakkasid välja ilmuma mingid 8mm poldid mida sai keerata 13 võtmega. Ja need poldid ilmusid enne, kui liikvele läksid 13 võtmed. Neid 13 võtmeid siis viiliti ja käiati 12 võtmetest omale.

Järgmised imepoldid ja võtmed, mis kapitalismi silmapiirile kerkides tekkisid, olid kuuskantvõtmed. Neid käiati ja väänati häda korral ka ise armatuurist või muust balvankast. On nagu meeles ka analoogsed nelikant (nii väline kui sisemine) võtmed, aga ei mäleta kus neid selliseid polte kohtas.

1988 läksin Soome firmasse tööle spetspinkide seadistajana. Jah, oli nõuka ajal selline ime elukutse, mida isegi nt 6. kutsekeskoolis 3 aastat omandati. Ametlik elukutse nimetus oli "Agregaat- ja spetspinkide seadistaja". Noh, mul seda "spets" haridust ei olnud, olid 2 liigi autojuhi ja autolukksepa paberid ja soomlased suunasid mu siis alguses sujuvalt ennast alguses nö täiendama ja väljaõppele. Neil oli selle elukutse nimetus "koneasentaja-, korjaus- ja huoltomies". Seal siis nägin esimest korda imetööriistu. Esimene kuu aega sai käidud ainult suu lahti kogu aeg ringi :mrgreen:

Koolitus hõlmas pneumaatikat, hüdraulikat, automaatikat, nõrkvoolupaigaldisi ja elementaarset keevitamisoskust (elektrood ja argoonkeevitus).
Ma olin muidugi autobaasis vene keevitusaparaati näinud, mida kaks meest ratastel vaevu lohistada suutsid ja kui mulle siis pisike üle õla kantav inverterkeevitus toodi, siis pidin seda nähes ära minestama. Elektritööriistadest üldse, parem ei hakka rääkimagi. See oli nõuka inimese jaoks kõik täielik kosmos.

Seal siis nägin ka esimest korda võtmekomplekte, kus kõik numbrid (ka 15, 18, 20 jne) ilusasti rivis + kuna paigaldatavaid seadmeid oli ka USA omasid ja mulle anti töö tegemiseks üks Made In USA akudel ise sõitev Genie V1832 platvormtõstuk, siis jagati välja ka tollimõõdus võtmete komplektid - lehtvõtmed, padrunvõtmed ja kuuskantvõtmed. Et siis nagu esimest korda süvenenumalt teadvustasin endale, et on olemas ka tollimõõdus võtmed. :D

Esimest korda sain käega katsuda siis ka neid seda tüüpi lehtvõtmeid, mis täna nii elementaarsed ja millel on teises otsas silmus, mitte avatud muu nr võti. Ja need olid harjumatult pikad võrreldes nõuka võtmetega. Töö tegemine kogu selle kraamiga oli nõuka tavaariga võrreldes lust ja lillepidu :D

No ja mingid eluaegse garantiiga Kyoto Tools padrunvõtmete komplektid, mis tundusid toona ikka täisulme. Üks suur komplekt (8mm kuni 32mm kõik numbrid + eraldi 34 ja 36 padrunid ja erinevad sabad, pikendused, käristi, kardaanliigend jms) on mul siiani alles ja olnud 37 aastat kasutuses. Ühtki võtit ega saba pole suutnud (ka jõuõlga toruga pikendades) puru, nurki maha ega kõveraks keerata.

Soomlased jätsid terve kastitäie tööriistu ja võtmeid mulle, kui minema läksid ja mind siia enda asemel masinate ja seadmete garantii ajaks garantiiremonti pidama jätsid. Elektrilised olid eraldi suures lukuga metallkastis (ESAB inverterkeevitus, paar pakki RV ja mustast metallist elektroode 1mm kuni 3mm, üks Makita suurem ja kaks Metabo keskmist trelli, üks mutrikeeraja, akutrell koos laadijaga, HILTI üks veidi suurem lööktrell/puurvasar koos betoonipuuride komplektiga, kuumaõhuföön, Makita lintlihvija, üks suur ketaslõikur ja kaks väikest, viis suurt kummikaabliga pikenduskaablirulli) ja need varastati üsna kohe koos kastiga ühel ilusal ööl lukustatud tööruumist ära (see oli nii suur ja raske, et pidi tõstukiga tõstma ja liigutama) :mrgreen: aga hunnik lehtvõtmeid, padrunvõtmeid jm träni, mis olid tööriista kastides ja pidevalt minu autos, on siiani alles ja töökorras.

Mida ma aga ei mäleta, et oleks olnud või kuskil näinud, olid igasugused Torx, E-Torx/täht ja XZN poldid-võtmed, sest selliseid polte ega muid asju polnud kusagil nagu näha. Ühel Jaapani aparaadil olid aga mõned detailid (lõiketerad) kinnitatud mingi imelise "poolkuu", või pooleks lõigatud ringi kujulise peaga poltidega ja sellel riistapuul olid spetsiaalsed padrunvõtmed kaasas (jaapanlane, kes apastraadiga kaasa tuli seda seadistama, jättis need vajalikud padrunvõtmed meile). Aga need asendusid kiirelt pärast esimest vajaduspõhist lahtivõtmist ja uuesti kokku panemist tavaliste poltidega :D
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist