Autotehnikateema

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

nukkel kirjutas: 11 Aug, 2025 14:32 Olen arusaanud et foorumlane AMvA töötab kusagil auto müügisalongis ja omab mingit arusaama kuidas ja miks. Foorumlane Trumm kust on pärit teie teadmised?
Selline tagasihoidlik resümee:
on keskkoolis omandanud 3. liigi autojuhi kutse koos aastapikkuse auto ehituse kursusega, kogu üritus loomulikult viieliselt
on TTÜ autokateedris sooritanud kümmekond autoinseneridele mõeldud erialastkursust, kuhu oli võimalik pääseda, hindega mitte alla 4
hoolitseb/ehitab kokku 8-t autot, pöördudes harva kuskile millegi tegemiseks (ok, rehve ma ei vaheta tõesti ise)
teeb lukksepa- ja elektritöid iseenda autodele, keevitab ja mingis ulatuses ka värvib (paraku pole kambrit).
Autod väljalaskeaastatega 1950-2012.
Selline keskmine amatöörmehhaanik on.
:dont_know:
Viimati muutis Kapten Trumm, 12 Aug, 2025 11:26, muudetud 1 kord kokku.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Walter2 kirjutas: 12 Aug, 2025 8:23 Mul siseinfo muidugi puudub aga mis argumentidega ma esindusega vaidlema lähen? Asjad lähevad suuresti ikka nii nagu nemad seda tahavad. Veho tahtis autol ka keregarantii üldse peatada kui kuulis, et soovin Crown korrosioonitõrjet sellele teha (see sisaldab mh. ka ustesse aukude puurimist mis korkidega hiljem suletakse). Väidetavalt pole see vajalik, kuna Hondal on suurepärane korrosioonikindlus! :lol:
Kui auto müüki läks olid esimesed täpid tagatiibadel ja tagaluugi servas juba väljas (punktkeevituste kohtadest) aga tänu korrosioonitõrjele nägi auto müües välja tunduvalt paremas seisus kui teised analoogilised masinad.
Aga sellisel juhul loobugi- eriti kui tegemist on sellise autoga, millele enam kivikaitset põhja alla ei panda. Selle nn korrosioonigarantii tegelik rahaline väärtus on üsna madal. Korrosioonigarantii säilimine muidu eeldab peale iga-aastase ülevaatuse ka seda, et sa teed kas oma kulul või kasko omavastutuse kuluga korda kõik tähelepanekud, mida seal kontrollis leitakse. Igasugu kriibitud küljekarbid, ukseservad (nõuab tihti terve ukse värvimist) jne. Inimesed millegipärast arvavad, et 12a "korrosioonigarantii" tähendab seda, et esindus nende kraavisõidust kraabitud põhja korda teeb.
Ja seal kontrollis pannakse sulle kirja iga pisemgi kriim, mis pole poleerimisega kõrvaldatav (st ei ulatu lakist läbi).
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

AMvA kirjutas: 11 Aug, 2025 14:57 Ma seda sõjalise algõpetuse tunnis kuuldut väga tõe pähe ei võtaks.
Pealegi on Trumm minu teada nii noor, et ta seda sõjalist algõpetust ei saanudki.
Tsiviilkaitset aga küll. Ma olen isegi oma klassi tsiviilkaitse "tiimi" ülemana saanud mingil vastavateemalisel võistlusel teise koha. Ja loomulikult olen ka juurde õppinud/õppima pidanud. Skeemid ja kalkulaatorid, mis mõjub ja kus maani, on täna tõesti avalikult leitavad.
Viimati muutis Kapten Trumm, 12 Aug, 2025 11:34, muudetud 1 kord kokku.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

AMvA kirjutas: 11 Aug, 2025 14:03
Kapten Trumm kirjutas: 11 Aug, 2025 13:57 Umbes 10 tuhandese väärtusega 7a auto peale ei vaevutud kalkulatsioonigi tegema, juba fotot nähes (mõlemad padjad lahti) pakuti turuhinna hüvitist.
See peaks olema üks harju keskmine (uuena maksis 27 000). Niiet sõltub tugevalt juhtumist.

See, et 1-2a vanale autole osteti originaalkapott, pole iseenesest mingi raiskamine, eks valikul vaadatakse ikka autot kah. Mina ka ei lubaks nii uuele autole mingit romula kapotti panna või sirgeks pahteldamist.
Enamiku autode keregarantii on kuni 12 aastat. Selle aja sees tuleb garantii kehtivuse säilitamiseks kõik keretööd teha originaalosadega ja tootja remondijuhendeid järgides.
Mis puudutab kapoti remont vs auto väljamaksmine. Millega olen ise kokku puutunud. Näiteks juba 1990ndate Mercedestele on juba päris keeruline leida korralikku kasutatud kapotti. Kui Saksamaalt parasjagu ei saa või tooja ei viitsi tegeleda, siis ongi alternatiiviks osta esindusest umbes 1500 eurone kapott ja kui auto turuhind (nt 1995 W202 C180) on 1000 eurot, siis lähebki kapoti pärast väljamaksmisele. Ja ei pea üldse kasko olema, tavalises liikluskindlustuse kaasuses (eeldusel, et mersu pole süüdi muidugi).

Eelmine suvi otsisin sellist korralikku (st plekitööd ja roostetõrjet mittenõudvat) kapotti oma autole ja ainus võimalus oli toona esindusest tellida. Auto nii vana, et romulates enam pole, Saksamaal võibolla oleks, aga võimalik, et toojaid hirmutas liiga konkreetne jutt :dont_know: Ja üks variant oleks osta siit mingi enamvähem doonorauto ja võtta sellelt vajalik.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
AMvA
Liige
Postitusi: 5117
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

Kapten Trumm kirjutas: 12 Aug, 2025 11:33
AMvA kirjutas: 11 Aug, 2025 14:03
Kapten Trumm kirjutas: 11 Aug, 2025 13:57 Umbes 10 tuhandese väärtusega 7a auto peale ei vaevutud kalkulatsioonigi tegema, juba fotot nähes (mõlemad padjad lahti) pakuti turuhinna hüvitist.
See peaks olema üks harju keskmine (uuena maksis 27 000). Niiet sõltub tugevalt juhtumist.

See, et 1-2a vanale autole osteti originaalkapott, pole iseenesest mingi raiskamine, eks valikul vaadatakse ikka autot kah. Mina ka ei lubaks nii uuele autole mingit romula kapotti panna või sirgeks pahteldamist.
Enamiku autode keregarantii on kuni 12 aastat. Selle aja sees tuleb garantii kehtivuse säilitamiseks kõik keretööd teha originaalosadega ja tootja remondijuhendeid järgides.
Mis puudutab kapoti remont vs auto väljamaksmine. Millega olen ise kokku puutunud. Näiteks juba 1990ndate Mercedestele on juba päris keeruline leida korralikku kasutatud kapotti. Kui Saksamaalt parasjagu ei saa või tooja ei viitsi tegeleda, siis ongi alternatiiviks osta esindusest umbes 1500 eurone kapott ja kui auto turuhind (nt 1995 W202 C180) on 1000 eurot, siis lähebki kapoti pärast väljamaksmisele. Ja ei pea üldse kasko olema, tavalises liikluskindlustuse kaasuses (eeldusel, et mersu pole süüdi muidugi).

Eelmine suvi otsisin sellist korralikku (st plekitööd ja roostetõrjet mittenõudvat) kapotti oma autole ja ainus võimalus oli toona esindusest tellida. Auto nii vana, et romulates enam pole, Saksamaal võibolla oleks, aga võimalik, et toojaid hirmutas liiga konkreetne jutt :dont_know: Ja üks variant oleks osta siit mingi enamvähem doonorauto ja võtta sellelt vajalik.
See kapotijutt hakkas kaskojuhtumist pihta. Muudel juhtumitel läheb jah nagu parasjagu juhtub minema.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Aeromotors pakub muidu seda uut, B-osa kapotti 221 euroga, liiga ilus, et olla tõsi. Ma ostsin natuke aega tagasi "odava" esiporitiiva firmalt "Klockerholm" (mis justkui viitab Rootsile), kohale jõudes oli karbile suurte tähtedega kirjutatud "Made in Taiwan". Edasi ei hakanud vaeva nägema, loll saa kirikus ka peksa, resümeerisin. Taoliste juppidega saab väga hea "50 footeri" ehk 50 jala (15 m) kauguselt vaadates tundub, enamvähem.

Meil tehti paar aastat tagasi üks Fiati väikekaubiku esiots B-osa juppidega, nägi välja nagu tööstushariduskeskuse õpilaste esimese kursuse töö.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Walter2
Liige
Postitusi: 4845
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Perigiali
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Walter2 »

Kapten Trumm kirjutas: 12 Aug, 2025 12:09 Ma ostsin natuke aega tagasi "odava" esiporitiiva firmalt "Klockerholm" (mis justkui viitab Rootsile), kohale jõudes oli karbile suurte tähtedega kirjutatud "Made in Taiwan". Edasi ei hakanud vaeva nägema, loll saa kirikus ka peksa, resümeerisin. Taoliste juppidega saab väga hea "50 footeri" ehk 50 jala (15 m) kauguselt vaadates tundub, enamvähem.
firma nimi on Klokkerholm ja Taani päritolu
https://www.klokkerholm.com/GB/About%20us.aspx
Aastat 20 tagasi kui valikut suurt polnud siis oli tegu ühe kvaliteetsema B-osa tootjaga mis siinmail saada oli. Millega praegu tegemist ei oska kommenteerida. ''Made in Denmark'' kerejuppe pole sellelt firmalt aga kunagi saadud. :)
Eks B-osa kerejuppide valikul tuleks veidi eeltööd teha - näit. kogenud autoplekudega kes sulle asja kohe selgeks teevad mis on ok ja mis big no-no.
Ei oskagi tänapäevaseid valikuid soovitada kuna sellest rongist olen tõesti veidi maha jäänud. :|
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Come on, 35 euro eest mersu esiporitiiba Taani palkadega pole küll kuidagi võimalik toota :D
Võibolla mingeid eriti massilisi või eriti keerukaid teevad Taanis, aga tundub, et neist on saanud jupikaubamaja.
Taiwani kereosade tegijad sisenesid Euroopas ja USA-s turule 1990ndatel ja seepeale panid paljud uksed kinni või muutusid kaubamajadeks.
Tõstsin teise lattu riiulile, ehk mingeid juppe sealt küljest kannatab vajadusel lõigata, aga see stantsitöö jättis sellise mulje, et mitte-plekksepal pole mõtet edasi tegeleda.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
vanahalb
Liige
Postitusi: 3430
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas vanahalb »

Kereplekkide stantsid on väga kallid seadmed . Muteada autod sellepärast ajas muutuvadki et stantsiga saab teha teatud hulga lubatud tolerantsidega detaile. Mingi koguse juures hakkab täpsus käest minema ja siis on valik et kas osta uus samasugune stants ja teha samasugust autot edasi. Või lasta inseneridel-raamatupidajatel teha moodsama kujuga auto ja osta uus stants selle jaoks. Hind on sama.

Mis vanast stantsist saab seda ei teagi. Kui keegi ära ostab eks ta siis kasutab edasi aga täpsus pole enam see ja aastatega aina hullemaks läheb. Sellega löödud plekitüki hind läheb ka aina odavamaks.

Paar aastat tagasi otsisin samuti MB-le poritiiba mille kasko lubas kinni maksta. Siis leidsin esinduse hinnast umbes poole odavama tiiva mille karbi peal oli Made in EU ( see viitab Ida-Euroopale). Soomlaste töökoda oli muidugi selline kus mingit pahtlitööd ei tehta. Inimtöö on kallis ja ainult uued esinduse jupid külge et midagi sobitama ega aretama ei peaks. Mu toodud tiiba vahiti hapu näoga - et kui see nüüd täpselt ei sobi siis jäta endale ja tellime ise uue. Kindlustusfirma arvas et tehke mida tahate. See tiib sobis küll aga tootjat enam ei mäleta. Pigem mingi 4 tähega lühend oli.

Niisuguse suhtumise tõttu - töökaaslase laps sõitis uue autoga koduõues küljega kuusehekki. Enne koroonaaega, auto maksis kuskil 20 000. Ainult pikad triibud tulid üle terve külje. Isegi peegel jäi terveks. Kindlustuse kalkulatsioon oli et terve külg tuleb uus panna mis teeks 12 000 EUR. Auto maksti omanikule välja ja kindlustus võttis ta endale. Vägagi tõenäoline et müüs siis leedukatele nii 15 000 eest maha. Need panid 3000 eest pahtlit ja värvi peale ning nagu uus.
kaupo51
Liige
Postitusi: 369
Liitunud: 19 Juun, 2022 12:46
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas kaupo51 »

Kes on autotehases käinud ekskursioonil, see teab, et need kereplekkide stantsid on suured nagu raudteevagunid. Nendega tehakse siis kereplekke, millest usinad robotid asuvad autot kokku keevitama. Mingi linnalegend räägib, et algul stantsitakse mingi x korda nendega originaalplekke ja pärast seda hakatakse B varuosa kereplekke tootma, kui täpsus juba käest ära minema kipub. Kuidas see tehniliselt käib ma ei tea, aga olen selliseid jutte kuulnud.
kaupo51
Liige
Postitusi: 369
Liitunud: 19 Juun, 2022 12:46
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas kaupo51 »

Selle taastamise juures on üks asjaolu, auto vanus. Jutustan lühidalt. Mul juhtus aastate eest selline asi. Auto oli 2,5 aastat vana ja veel kehtis garantiiaeg. Katuselt kukkus lumi peale, katus sees, esi ning tagaklaas katki. Viidi esindusse (garantiiaeg) ja tehti kalkulatsioon taastamiseks. Originaalosadega, sest oli ju garantiiaeg. See tuli hirmkallis. Umbes sel ajal helistas mulle juba üks mees ja tahtis autot ära osta. Mina teda ei tundnud, aga kuskilt info lekkis. Esindus, kindlustus? Ei tea. Ma ütlesin, et ootame kindlustuse vastuse ära ja siis räägime. Kindlustus marineeris asja tükk aega ja lõpuks maksti mulle mingi raha välja. Helistasin siis sellele mehele ja see maksis mulle autovraki eest veel mingi raha. Kokku olid need kaks summat kokku natukene isegi rohkem, kui samal ajal auto24 müüdavad sarnased 2-3 aastat vanad autod. See mees viis auto sealt esindusest otse minema, mina seda autot ei näinud. Mingi poole aasta pärast helistas mulle üks tuttav, kes teadis selle auto edasist käekäiku. Auto taastati mingis keretöökojas loomulikult ära ja pandi turgu müüki. Ehk siis taastamine oli majanduslikult täiesti mõttekas, aga mitte originaalosadega, nagu esindus seda tegema pidi või siis teha tahtis. Üks pisiasi selle loo juures veel. Autol oli kasko, aga see olid BTA vms ja need hakkasid vigurdama ja otsima võimalusi, et mitte maksta. Kindlustus, kes maksis, oli selle maja oma (vastutuskindlustus), mille katuselt lumi varises. Sündmus toimus liiklusele avatud Tallinna tänaval ja kannatada sai peale minu auto veel autosid.
mongol
Liige
Postitusi: 1793
Liitunud: 13 Aug, 2008 21:58
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas mongol »

Kapten Trumm kirjutas: 12 Aug, 2025 11:33 Eelmine suvi otsisin sellist korralikku (st plekitööd ja roostetõrjet mittenõudvat) kapotti oma autole ja ainus võimalus oli toona esindusest tellida. Auto nii vana, et romulates enam pole, Saksamaal võibolla oleks, aga võimalik, et toojaid hirmutas liiga konkreetne jutt :dont_know: Ja üks variant oleks osta siit mingi enamvähem doonorauto ja võtta sellelt vajalik.
Äärepealt oleks uskuma jäänud, aga õnneks tundub mina-vormis jutt hoopis kellestki teisest olevat.
professional retard
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Noh, kui selgitad, et asi peab olema ilma mõlkideta ja olulise roosteta, siis ei huvitu sinu tellimusest enam keegi, ilmselt on lolle piisavalt, kes lasevad tuua mida juhtub. Ka siis, kui lubad korraliku asja eest 2x küsitud hinna maksta. Olen 2 kapotiga seda kogenud.
Viimati muutis Kapten Trumm, 13 Aug, 2025 8:54, muudetud 1 kord kokku.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

kaupo51 kirjutas: 12 Aug, 2025 21:17 Kes on autotehases käinud ekskursioonil, see teab, et need kereplekkide stantsid on suured nagu raudteevagunid. Nendega tehakse siis kereplekke, millest usinad robotid asuvad autot kokku keevitama. Mingi linnalegend räägib, et algul stantsitakse mingi x korda nendega originaalplekke ja pärast seda hakatakse B varuosa kereplekke tootma, kui täpsus juba käest ära minema kipub. Kuidas see tehniliselt käib ma ei tea, aga olen selliseid jutte kuulnud.
Korralikel tootjatel (nt BMW, MB) on juba alguses stantsimise täpsuse nõuded palju kõrgemad kui nt Opelil või Mazdal. Seda võib kogeda, kui nt auto ust sulgeda. Korralikul asjal sulgub uks nagu Sveitsi panga seifil, klõmpsi ja tihedalt. Tuleb selllest, et tolerantsid on minimaalsed. Sellistel autodel on ka enamasti nii, et kui ostad samasuguse lammutatava küljest mingi keretüki (eeldusel, et on originaal ja pole lapitud), siis istub see sinu auto külge väikse reguleerimise vaevaga ega vaja plekitööd ja võid kohe värvimisega alustada.

Taiwanis ja kurat teab kus stantsitud plekkidega on möödalasud palju suuremad ja seal kaasneb ainuüksi vastuvõetavate plekkide "vuugivahede" saavutamisega jõhker plekitöö, kusjuures võib juhtuda, et kuskile on vaja lausa ribakene juurde ehitada, sest tükk on ebapiisavate mõõtmetega. Lisaks võib olla, et antud aastakäigul on originaalis nt suunatule auk poritiival, kuid Taiwani "loomingul" see puudub. Loomulikult saab selle ise juurde lõigata, kuid sellega kaasneb korrosioonikaitse (eelkõige galvaanika) rikkumine ja see koht võib hakata kiirkorras roostetama.

Täpselt samad sobivuse jutud käivad ka samast allikast tulevate laternatega, näiteks W202 suunatuled ei püsi oma kohal ja neid tuleb kas peale sõitu oma kohale tagasi vajutada või teha mingi täiendav kahepoolse teibiga kinnitamine, sest sünnipärased kinnitused logisevad keres pluss miinus 1 cm, samas originaalsed Hella tuled käivad kohale nagu püssilukk. Antud autol on suunatuled kiireemaldatavad, et saaks pirne vahetada (selleks tuleb latern maha võtta).
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Walter2
Liige
Postitusi: 4845
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Perigiali
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Walter2 »

Kapten Trumm kirjutas: 13 Aug, 2025 8:54 Korralikel tootjatel (nt BMW, MB) on juba alguses stantsimise täpsuse nõuded palju kõrgemad kui nt Opelil või Mazdal. Seda võib kogeda, kui nt auto ust sulgeda. Korralikul asjal sulgub uks nagu Sveitsi panga seifil, klõmpsi ja tihedalt. Tuleb sellest, et tolerantsid on minimaalsed.
Kas sa tead kindlalt et mersu või bemmi keredetailide stantside valmistamise tolerantsid on kõrgemad kui opeli või japside omad või praegu ainult arvad :) ? Kui sul on anda vastavate stantside tööjoonised siis paluks neid lahkesti kõigiga jagada. Vaata näit. mõne lexuse uksi (vahet pole kas uuemate või vanemate autode), kuidas need sulguvad, kui vaikne on auto seest ning kui täpsed on kerepaneelide vahelised pilud ning kas see saavutatakse siiski millegi muuga - näit. koostetäpsuse, uste, hingede, lukustite ja tihendite konstruktsiooniga, heliisolatsiooni lahendustega vms.-ga?
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 4 külalist