Autotehnikateema

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44016
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

AMvA kirjutas: 17 Okt, 2025 12:39 Isuzu pakub väga erinevaid õlisid oma autole, mitte ainult 10W-40.
Isuzu õli.png
Mei kliimasse on tehase soovitus 5W-30
Topauto on neid Isuzusid müünud oma 20 aastat, küllap ka mingi kogemus on tekkinud (läbi laiali lennanud mootorte).
Võibolla tehases ei teata, et Eesti ei asu polaarjoone taga?

Antud autod käivad raskeveokite mootoriõliga (nt Shell Rimula R6 LM). Katsetele asendada seda sõiduauto õliga (ähh, mis seal vahet, viskoosus ju sama) reageerib mootor 1-2 vahetuse järel kepsusaalede lendamisega.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
vanahalb
Liige
Postitusi: 3445
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas vanahalb »

OLAVI kirjutas: 18 Okt, 2025 22:34
Ehk õhkjahutusega mootoris tuleb kasutada õhkjahutusega mootori õli, mitte vesijahutusega mootori õli.
Täpselt sammuti nagu võistluskardi- või lennukimootorid vajavad eri õlisid, mis enamasti omavahel ei ole asendatavad.
Õli viskoosusklass ei ole juba ammu enam kõige tähtsam õli omadusi iseloomustav näitaja, kuigi õli müügireklaamiks seda usinalt kasutatakse.
Ma ei teagi kas õhkjahutusega ja vesijahutusega mootoritele on erinevad õlid. Mis mark tänapäeval näiteks ainult õhkjahutusega mootorite jaoks on?
Seesama 10w 60 on sertifitseeritud nii õhk kui vedelikjahutuse jaoks. Need asjad on purgi peale kirjutatud. Natuke imestama pani hoopis see et nii vana ja väikese võimsusega mootor vajab nii kallist õli. Samasugune käib kolm korda võimsamatele vedelikjahutusega ratastele. Veel varemalt ja 2-taktiliste IZ-de ajal polnud üldse mingit vahet, peaasi et määriks.

Tööstusmootoritest on aastaid olnud kokkupuudet Deutz-idega mis algupoole ainult õhkjahutusega olidki. Mingit eraldi õli neile ei müüdud. Tänapäeval on meid nii õhk-kui vedelikjahutusega ja vähemalt meil töötavad suures piires sama õliga. 2- ja 4 taktilistele on keemiatööstus küll vahe sisse vedanud.
OLAVI
Liige
Postitusi: 2815
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas OLAVI »

vanahalb kirjutas: 19 Okt, 2025 12:48
OLAVI kirjutas: 18 Okt, 2025 22:34 Ehk õhkjahutusega mootoris tuleb kasutada õhkjahutusega mootori õli, mitte vesijahutusega mootori õli. ...
...Õli viskoosusklass ei ole juba ammu enam kõige tähtsam õli omadusi iseloomustav näitaja, kuigi õli müügireklaamiks seda usinalt kasutatakse.
Ma ei teagi kas õhkjahutusega ja vesijahutusega mootoritele on erinevad õlid.
Mis mark tänapäeval näiteks ainult õhkjahutusega mootorite jaoks on?
Seesama 10w 60 on sertifitseeritud nii õhk kui vedelikjahutuse jaoks. Need asjad on purgi peale kirjutatud. ...
Natuke imestama pani hoopis see et nii vana ja väikese võimsusega mootor vajab nii kallist õli. ...
Toote jaemüügi hind sõltub rohkem tootmise ja nõudluse vahekorrast, kui et selle toote tehnilistest näitajatest.

"Purgi peale" võib igasugu reklaamiloba kirjutada, peaasi et äri läheb.

"Mis kaubamärk" on kohatu küsimus, sest tehnilisi tooteid tuleb valida nende toodete tehniliste andmete alusel, mitte trikoovoorus, kui tootja numbreid üldse avaldab.

Eestikeelne raamat "Mootorrattad" võiks veel mõnel alles olla ja sealgi on joonisel kujutatud, et millised temperatuurid on mootorratta põlemiskambris ja kuivõrd erinevad on temperatuurid õhk- või vedelikjahutusega mootori kolvigrupil.
Kui kolvirõngaste töötemperatuur on +220C, siis kolvigrupi pika tööea tagamiseks peaks õli säilitama sellest numbrist suurema süttimistemperatuuri kogu mootoris oleku aja.

Kui kolvirõnga ja kolvi töötemperatuur on üle õli süttimistemperatuuri, siis kuumal rõngal õli ei tööta enam mitte määrdeainena vaid põleb rõngaste vahele tuhaks.
Et leida õhkjahutusega (sport)mootorile sobiv õli, peab otsima tootjate tehniliste andmete alusel õli mille süttimispunkt on kõrgem kui kolvigrupi kõrgeima õlitatava pinna töötemperatuur.
(Isegi aukude puurimine kolvirõngaste alla ei tõsta kasutatava õli süttimistemperatuuri ega kaitse kolvirõngaste kinni põlemise eest.)

Kui tegu on vanema masinaga, siis ei tea mitte keegi kindlalt, et milliste õlidega on see mootor varem töötanud ja kuivõrd see juba on kahjustatud.

Toon näidiseks ühe tootja, Castroli lehel avaldatud tehnilistelt kaartidelt mõnede erinevate õlide süttimistemperatuurid:
https://www.castrol.com/en_gb/united-ki ... rands.html
Tavaline, vanematele autodele ACEA A3/B4 - VW, Fiat, Reno, MB.
GTX +200C.png
ACEA C3 RN17 "uus vesiõli", mille tuhasus on 2x väiksem ja süttimispunkt on 42C võrra kõrgem kui eelmisel õlil - Reno, Nissan, Mersu:
RN17 +242C.png
Tsikliõli:
TSIKLIõli +243C.png
Kes müüja ilusat reklaamjuttu ei usu, võib ise oma lemmikbändi teh.andmetes numbreid sorida.

Lisan teksti Adinol lehelt:
https://addinol.de/en/service-en/expert ... e-oil-get/
Üks mootoriõli ülesannetest on jahutada olulisi komponente. Eriti äärmiselt suure koormusega kohtades, näiteks kolvipeal või õlirõngal, valitsevad äärmuslikud temperatuurid. Maksimaalsed temperatuurid 300 °C pole haruldased. Ka siin peab õli oma määrimisfunktsiooni usaldusväärselt täitma. Koormus kestab aga vaid väga lühikest aega. Määrdeained suunatakse õlivooluga pidevalt õlivanni tagasi ja jahutatakse uuesti maha. Isegi tänapäevane mootoriõli, mis koosneb sünteetilistest baasõlidest ja kõrgjõudlusega lisanditest , talub seda koormust vaid lühikest aega. Kui jahutusahel ei tööta korralikult, on oht märkimisväärseks kahjustumiseks.

Kuuma mootoriõli põhjustatud probleemid
Kõrged temperatuurid kiirendavad mootoriõlis keemilisi protsesse, näiteks oksüdeerumist.
Õli reageerib hapnikuga, mis viib sette, sette ja hapete tekkeni.
Need ained halvendavad õli määrimisvõimet ja soodustavad vananemist.

See muutub kriitiliseks umbes 250 °C juures, kus õli hakkab muutma oma molekulaarstruktuuri, mis viib nn pragunemiseni.
See on protsess, mille käigus õlis olevad süsinikuahelad lagunevad.
Selle tulemuseks on viskoossuse püsiv vähenemine.
Tagajärjed on surmavad. Metallid puutuvad omavahel otseselt kokku. See põhjustab suurenenud kulumist . Samuti kahjustuvad lisandid, mis tagavad mootoriõli olulised omadused. Need kaotavad oma efektiivsuse, põlevad läbi või ladestuvad ebasoodsatesse kohtadesse. Halvimal juhul võib see viia täieliku rikkeni.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
vanahalb
Liige
Postitusi: 3445
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas vanahalb »

OLAVI - siin on nüüd pikalt koolmeistri juttu mida ma suures plaanis isegi tean kuid vast kuskil läheb asja ette. See selleks.

Küsimus oli ikka konkreetne - millise tootja milline õli on "spetsiaalne õhkjahutusega mootori õli" ?

See mida ma kirjutasin - õhkjahutusega mootorile on vaja , võrreldes ta võimsusega ebaproportsionaalselt kallist õli. "Kallis" tähendab paremat kvaliteediklassi mitte mingit turunduskampaaniat.

Lisaks "uusim nanotehnoloogia" jms on purgi peale kirjutatud ka API CF, ja või MB 229.51. Esimest pole vaja lugeda, kahte viimast on.

Nendel Deutzi mootoritel on näiteks sama kubatuuriga õhkjahutus mootor 50 KW ja vedelikjahutus, tänu turbole ning muule lisanduvate 100 KW.
Või see mootorratta õli - Moto Guzzi liitrine õhkjahutusega mootor, väikesed põõrded ning hädine 54 KW vajaks 10w60 õli mida ma igal tootjal polegi. See pole aga mingi spetsiaalne" õhkjahutusega mootorratta õli" vaid üks kvaliteetne õli mida lambist pakkudes ka 500 kuubikulisele ja 100 kW vedelikjahutusega mootorile vaja on.
AMvA
Liige
Postitusi: 5208
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

MInu kaherattaline tahab saada 15W-50 õli. OLAVI, on see nüüd õhkjahutusega või vedelikjahutusega mootori õli?
Erureamees
Liige
Postitusi: 972
Liitunud: 17 Nov, 2022 14:11
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Erureamees »

See on plasmavõimendusega mootori õli.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44016
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

BMW vanakooli rida-6 mootorid vajaksid meie suvekliimas sama viskoossust (15W-50). Kuna auto õli sellist samahea kui pole, olen tarvitanud 10W-50. Talvel ju ei sõida hobiauto nagunii. Mootorratta õli kasutamisel autos aga omad "agad", sest mootorrattal õlitab sama õli mitmekettalist (märg)sidurit ja käigukasti. Seepärast ei saa mootorratta õli sisaldada libedust tõstvaid lisandeid, kuna need segaks mõlema tööd (sidur kui käiguvahetus eeldab teatud hõõrdumist ikka). Kuna aga mootorrattalt ei eelda keegi sadu tuhandeid km ressurssi, siis tuleb ilmselt tõdeda, et motika õli kasutamisel autos on kulumine suurem kui sama viskoossusega autole mõeldud õlis (kus õli õlitab ainult mootorit).
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44016
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Küsimus oli ikka konkreetne - millise tootja milline õli on "spetsiaalne õhkjahutusega mootori õli" ?
Ilmselgelt kõrgema leekpunktiga - ehk tasub otsida "tänapäeva autode" õlide hulgast (API SG näiteks).
Õhkjahutuse puhul on ju kolvi ja silindri temperatuuri kontrollimine probleemne ja enamasti seda ei tehtagi - vaadatakse ainult õli temperatuuri.

Mina sinu asemel ostaks nt Husqvarna vms originaalõli (mitte Bauhofi oma). On küllalt kallis muidu. 10W-40, 10W-30 ehk levinud viskoosused täitsa olemas. Kõrgema viskoossusega pole otsinud. Kasutan neid murutraktoril, mil on Kawasaki 2-sil õhkjahutusega 21 hj V2 mootor. Eelmine nädal ostsin õlivahetuse materjalid, originaalfilter+2l õli, ligi 70 eurot. Neid saastamarketi SAE-30 õlisid olen pannud ainult käsiniidukisse.

Vahetan trakal iga sügis, peale niiduhooaja lõppu. Traka on 900 tundi töötanud ainsagi mootori rikketa. Praegu ma teen aastas 30 tundi, jube raiskamine muidugi iga aasta vahetada. Aga arvan, et see teeb mul teise 900 tundi veel. Aga selle 30 tunniga näeb see välja lastav õli välja nagu tökat.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
vanahalb
Liige
Postitusi: 3445
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas vanahalb »

Kapten Trumm kirjutas: 20 Okt, 2025 8:45
Küsimus oli ikka konkreetne - millise tootja milline õli on "spetsiaalne õhkjahutusega mootori õli" ?
Ilmselgelt kõrgema leekpunktiga - ehk tasub otsida "tänapäeva autode" õlide hulgast (API SG näiteks).
Õhkjahutuse puhul on ju kolvi ja silindri temperatuuri kontrollimine probleemne ja enamasti seda ei tehtagi - vaadatakse ainult õli temperatuuri.

Mina sinu asemel ostaks nt Husqvarna vms originaalõli (mitte Bauhofi oma).
Eks neid sobivaid õlisid on . Näiteks Motul 7100 ja 10w60 on margipõhiselt Moto Guzzi (ürgsed õhkjahutusega mootorid) ja MV Agusta jaoks (olemuselt pigem bike ja muteada tal polegi õhkjahutusega mootoreid).

See on nüüd see asi mis ma Olavile tahaks öelda et selline õli pole sugugi mitte spetsiaalselt õhkjahutuse jaoks. Vaid et õhkjahutusele on vaja paremat õli kui sama erivõimsusega vedelikjahutusele.
Peeter
Liige
Postitusi: 3703
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Peeter »

AMvA kirjutas: 20 Okt, 2025 8:21 MInu kaherattaline tahab saada 15W-50 õli. OLAVI, on see nüüd õhkjahutusega või vedelikjahutusega mootori õli?
Üks näide siia: Mobilil on küllalt erinevaid 10W-40-neid. Aga ainult mõnele neist on eraldi peale kantud märgistus mootorratta näol. Õlimüüja väitel/andmeil on tegemist justnimelt õliga, mille flashpoint on kõrgem, tehtud justnimelt kõrgemal temperatuuril töötavate mootorsõidukite (mootorrataste) jaoks. Eraldi on õlid nii 4t, kui 2t. Eraldi on õlid mootorrattale, paadile, muudele väikemootoritele. Ja sealt edasi veel eraldi mootorile ja ülekandele. Olen ise neist mitmeid kasutanud nii L-kategooria, kui ka paadimootorite/jalgade hooldamisel. Nii "tavalist" 10W-40-t, kui ka "mootorratta" 10W-40-t. Ja seda veel lisaks ka nii poolsünti, mineraali, kui täissünti. Niiöelda "lambirusikareegel" on selline, et kui tuli hooldusse ja suitses, siis tavaliselt esimene põhjus on kahe komponendi varieerimisest koosnev: "tavalise" mootoriõli kasutamine kombineerituna aktiivse sõidukasutusega. Ja seda nii vesi- kui õhkjahutuse korral. Õhkjahutuse korral kohe suht kindel rida, jällegi lisapõhjuseks kohapeal seistes või aeglaselt liikudes ebapiisav jahutus. Alles peale seda hakkab tulema järgmisi põhjuseid, et liiga "vedel" õli (jällegi- valitud vale õli), või siis juba edasi defekt mootoris. Ma räägin siin isiklikust praktikast.
Eriloll jutt on muidugi see, kui siis tullakse ja hakatakse seletama, et aga ma kasutasin "tuuningõli". Kui küsida, et "no, aga räägi edasi", siis on kökk-mökk. Ja veelkord: Ma räägin siin isiklikust praktikast.
M-EXTRA-4T-10W40.jpg
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44016
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Nõuka ajal olla motospordis kasutatud kastoorõli, kardid sõitsid, pannkoogi kärsahais järgi. On sellel mingi praktiline tõde ka taga või lihtsalt polnud muud valikut, kui AC-8t kasutada?
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
krossipart
Liige
Postitusi: 325
Liitunud: 26 Apr, 2020 17:06
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas krossipart »

Kapten Trumm kirjutas: 20 Okt, 2025 11:00 Nõuka ajal olla motospordis kasutatud kastoorõli, kardid sõitsid, pannkoogi kärsahais järgi. On sellel mingi praktiline tõde ka taga või lihtsalt polnud muud valikut, kui AC-8t kasutada?
Jap. Nii oli ja on siiani.
https://www.autokaubad24.ee/et/tooted/o ... ricinus-1l
AMvA
Liige
Postitusi: 5208
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

Peeter kirjutas: 20 Okt, 2025 10:29 Üks näide siia: Mobilil on küllalt erinevaid 10W-40-neid. Aga ainult mõnele neist on eraldi peale kantud märgistus mootorratta näol. Õlimüüja väitel/andmeil on tegemist justnimelt õliga, mille flashpoint on kõrgem, tehtud justnimelt kõrgemal temperatuuril töötavate mootorsõidukite (mootorrataste) jaoks.
Sa oleks võinud enne kirjutamist teha veidi kodutööd.
Selle mootorrattaõli Mobil 1 Racing 10W-40 leekpunkt on 204 kraadi C, sama viskoossusega autoõli Mobil 1 10W-40 leekpunkt on 241 kraadi. :D

Mootorrattaõlid erinevad automootrite õlidest just Trummi poolt ära toodud omaduse tõttu - mootorratstel on valdavas enamuses märgsidurid, mis jagavad mootoriga sama õli, siis on õlis vähem hõõrdumist vähendavaid lisandeid.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44016
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Minu küsimus on selles, kas mootorratta õli kasutamine automootoris toob kaasa mingeid halbu tagajärgi. Häbi öelda, aga tellisin endale netist Mobili 10W-50 mingi üsna suure API-ga, kuid kohale jõudes sain aru, et uurisin vähe kanistrite pilte ja antud õli mootoratta (4T) oma. Kas ma peaksin nüüd ikkagi õli ära vahetama? Talupojatarkusega mõtlesin, et mootorratta mootor saab elu pöördeid, auto mitte eriti. LIhtsalt kogemus puudub ja mootorit vaeseks sõita ka ei raatsi. Ma sõidan selle autoga 2-3 tuhat aastas suvel ja sügisel enne seisma jäämist tuleb õlivahetus, tahhomeeter käib 7-s tuhandes kah. Antud mootoril on kolbidel jahutus õli pihustamisega kolvipõhjadele.

See, mis ma ennist kirjutasin, on netist kokku nopitud teooria. Samas keegi eriti ei kirjuta, et miskit katki läheb
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
AMvA
Liige
Postitusi: 5208
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

Kapten Trumm kirjutas: 20 Okt, 2025 11:00 Nõuka ajal olla motospordis kasutatud kastoorõli, kardid sõitsid, pannkoogi kärsahais järgi. On sellel mingi praktiline tõde ka taga või lihtsalt polnud muud valikut, kui AC-8t kasutada?
Kastoorõli moodustab väga tugeva õlikile
Castor-based oils have been a favorite of high-performance tuners for more than a hundred years. In it’s most elemental form, it is the oil squeezed from Castor Beans and its not significantly different from the vile tasting stuff your grandmother used to cure constipation. That castor oil worked because it was, among other things, a pretty good lubricant. Guess what? It’ll make your engine go too! Today’s castor-based 2 cycle oils bring some extraordinary qualities to the table. Castor has by nature incredible film strength. That means it can resist tremendous pressure between 2 surfaces without being squeezed out and allowing the surfaces to touch. This is especially important in today’s highly stressed 2 cycle engines. The point of contact pressures on connecting rod bearings in particular are almost unimaginable at high RPMs. It’s the oil’s job to maintain a lubricating film on these surfaces as well as the main bearings, and the all-important piston-to-cylinder wall interface so that they never actually touch. Another of castor oil’s endearing qualities is what oil experts refer to as “wetting ability.” Simply put, wetting is the ability of the oil to spread itself out to coat the entire surface of whatever it touches. It’s the same effect that adding detergent to the water in the kitchen sink has. In the sink it effectively makes the water “wetter” and so helps the water slip between the spaghetti sauce and the plate so its easier to wash off. Some of you may be old enough to remember when oil for your car was advertised as “Detergent” oil. Those oils had wetting agents added to help the oil coat the inner surfaces of the engine for better protection from corrosion. In our karting world, castor oil’s wetting ability helps ensure that the rapidly moving parts of your little 2 cycle screamer are always covered with a film of lubricant.
Samas kui on soov minna peale kastoorõli kasutamist näiteks täissünteetilisele õlile, on vajalik teha täielik mootori sisepesu. Kastoor ja sünt miskipärast ei taha kokku klappida
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Qwerty226 ja 2 külalist