vanahalb kirjutas: ↑19 Okt, 2025 12:48
OLAVI kirjutas: ↑18 Okt, 2025 22:34
Ehk õhkjahutusega mootoris tuleb kasutada õhkjahutusega mootori õli, mitte vesijahutusega mootori õli. ...
...Õli viskoosusklass ei ole juba ammu enam kõige tähtsam õli omadusi iseloomustav näitaja, kuigi õli müügireklaamiks seda usinalt kasutatakse.
Ma ei teagi kas
õhkjahutusega ja vesijahutusega mootoritele on erinevad õlid.
Mis mark tänapäeval näiteks ainult õhkjahutusega mootorite jaoks on?
Seesama 10w 60 on sertifitseeritud nii õhk kui vedelikjahutuse jaoks. Need asjad
on purgi peale kirjutatud. ...
Natuke imestama pani hoopis see et nii vana ja väikese võimsusega mootor vajab nii
kallist õli. ...
Toote jaemüügi hind sõltub rohkem tootmise ja nõudluse vahekorrast, kui et selle toote tehnilistest näitajatest.
"Purgi peale" võib igasugu reklaamiloba kirjutada, peaasi et äri läheb.
"Mis kaubamärk" on kohatu küsimus, sest tehnilisi tooteid tuleb valida nende toodete tehniliste andmete alusel, mitte trikoovoorus, kui tootja numbreid üldse avaldab.
Eestikeelne raamat "Mootorrattad" võiks veel mõnel alles olla ja sealgi on joonisel kujutatud, et millised temperatuurid on mootorratta põlemiskambris ja kuivõrd erinevad on temperatuurid õhk- või vedelikjahutusega mootori kolvigrupil.
Kui kolvirõngaste töötemperatuur on +220C, siis kolvigrupi pika tööea tagamiseks peaks õli säilitama sellest numbrist suurema süttimistemperatuuri kogu mootoris oleku aja.
Kui
kolvirõnga ja kolvi töötemperatuur on üle õli süttimistemperatuuri, siis kuumal rõngal õli ei tööta enam mitte määrdeainena vaid
põleb rõngaste vahele tuhaks.
Et leida õhkjahutusega (sport)mootorile sobiv õli, peab otsima tootjate tehniliste andmete alusel õli mille süttimispunkt on kõrgem kui kolvigrupi kõrgeima õlitatava pinna töötemperatuur.
(Isegi aukude puurimine kolvirõngaste alla ei tõsta kasutatava õli süttimistemperatuuri ega kaitse kolvirõngaste kinni põlemise eest.)
Kui tegu on vanema masinaga, siis ei tea mitte keegi kindlalt, et milliste õlidega on see mootor varem töötanud ja kuivõrd see juba on kahjustatud.
Toon näidiseks ühe tootja, Castroli lehel avaldatud tehnilistelt kaartidelt mõnede erinevate õlide süttimistemperatuurid:
https://www.castrol.com/en_gb/united-ki ... rands.html
Tavaline, vanematele autodele ACEA A3/B4 - VW, Fiat, Reno, MB.
ACEA C3 RN17 "uus vesiõli", mille tuhasus on 2x väiksem ja süttimispunkt on 42C võrra kõrgem kui eelmisel õlil - Reno, Nissan, Mersu:
Tsikliõli:
Kes müüja ilusat reklaamjuttu ei usu, võib ise oma lemmikbändi teh.andmetes numbreid sorida.
Lisan teksti Adinol lehelt:
https://addinol.de/en/service-en/expert ... e-oil-get/
Üks mootoriõli ülesannetest on jahutada olulisi komponente. Eriti äärmiselt suure koormusega kohtades, näiteks kolvipeal või õlirõngal, valitsevad äärmuslikud temperatuurid. Maksimaalsed temperatuurid 300 °C pole haruldased. Ka siin peab õli oma määrimisfunktsiooni usaldusväärselt täitma. Koormus kestab aga vaid väga lühikest aega. Määrdeained suunatakse õlivooluga pidevalt õlivanni tagasi ja jahutatakse uuesti maha. Isegi tänapäevane mootoriõli, mis koosneb sünteetilistest baasõlidest ja kõrgjõudlusega lisanditest , talub seda koormust vaid lühikest aega. Kui jahutusahel ei tööta korralikult, on oht märkimisväärseks kahjustumiseks.
Kuuma mootoriõli põhjustatud probleemid
Kõrged temperatuurid kiirendavad mootoriõlis keemilisi protsesse, näiteks oksüdeerumist.
Õli reageerib hapnikuga, mis viib sette, sette ja hapete tekkeni.
Need ained halvendavad õli määrimisvõimet ja soodustavad vananemist.
See muutub kriitiliseks umbes 250 °C juures, kus õli hakkab muutma oma molekulaarstruktuuri, mis viib nn pragunemiseni.
See on protsess, mille käigus õlis olevad süsinikuahelad lagunevad.
Selle tulemuseks on viskoossuse püsiv vähenemine.
Tagajärjed on surmavad. Metallid puutuvad omavahel otseselt kokku. See põhjustab suurenenud kulumist . Samuti kahjustuvad lisandid, mis tagavad mootoriõli olulised omadused. Need kaotavad oma efektiivsuse, põlevad läbi või ladestuvad ebasoodsatesse kohtadesse. Halvimal juhul võib see viia täieliku rikkeni.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.