Autotehnikateema

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44039
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Õli ja viin pole erinevalt pidurivedelikust kuigivõrd vett siduvad ehk hügroskoopsed vedelikud. Viinal on pigem etanooli lendumise teema, kui pudel pole õhutihe.

Pidurivedelikus sisalduvad komponendid seovad niiskust isegi nii pisikestest pragudest nagu võimalikud pidurisilindri kummikatete ebatihedused ja mansetid. Töösilindrist 2-3 aastat vana vedelikku välja lastes tulebki alguses törts majoneesilaadset emulsiooni. Kuidas see vesi sinna sattus, ei saagi aru. Trummelpidurite puhul ehk on võimalikum, kuna seal on kummikattes auk, kust käib klotsi ots sisse. Ketaspiduri kummikatted peaks küll üsna hermeetilised olema.

Plastist õlipakendid on üldiselt ikka sellise hõbepaberi taolise asjaga hermeetiliselt suletud. Peale korgi enda. Õli puhul arvaksin, et seal on pika seismise puhul probleem settimine ja kihistumine, eks siis tuleb enne loksutada.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
krossipart
Liige
Postitusi: 334
Liitunud: 26 Apr, 2020 17:06
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas krossipart »

Kapten Trumm kirjutas: 21 Okt, 2025 18:35 Õli ja viin pole erinevalt pidurivedelikust kuigivõrd vett siduvad ehk hügroskoopsed vedelikud. Viinal on pigem etanooli lendumise teema, kui pudel pole õhutihe.

Pidurivedelikus sisalduvad komponendid seovad niiskust isegi nii pisikestest pragudest nagu võimalikud pidurisilindri kummikatete ebatihedused ja mansetid. Töösilindrist 2-3 aastat vana vedelikku välja lastes tulebki alguses törts majoneesilaadset emulsiooni. Kuidas see vesi sinna sattus, ei saagi aru. Trummelpidurite puhul ehk on võimalikum, kuna seal on kummikattes auk, kust käib klotsi ots sisse. Ketaspiduri kummikatted peaks küll üsna hermeetilised olema.

Plastist õlipakendid on üldiselt ikka sellise hõbepaberi taolise asjaga hermeetiliselt suletud. Peale korgi enda. Õli puhul arvaksin, et seal on pika seismise puhul probleem settimine ja kihistumine, eks siis tuleb enne loksutada.
Loe eelnevad jutud üle, mida kirjutasid.. Aga Te jätkake oma "teooriat" a,la "Õli ja viin pole erinevalt pidurivedelikust kuigivõrd vett siduvad ehk hügroskoopsed vedelikud. Viinal on pigem etanooli lendumise teema, kui pudel pole õhutihe." :) Mnjah.. "Õli puhul arvaksin, et seal on pika seismise puhul probleem settimine ja kihistumine, eks siis tuleb enne loksutada."? Aga Te jätkake ja ikka vahva lugeda Teie mõtteid ja soovitusi.. :?
OLAVI
Liige
Postitusi: 2820
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas OLAVI »

mart2 kirjutas: 21 Okt, 2025 15:51 OT algab.
OLAVI kirjutas: 21 Okt, 2025 14:55 ... Näiteks viina realiseerimise aeg USA's on 1 aasta, sest jook võtvat klaasi maitse külge ja see tõusis probleemiks kui Eesti viina taheti laevaga USA'sse eksportida.
Eks akf teab muidugi paremini, kuid olen mina Viru valget (klaastaaras) ja Saku õlut (plekkpurgis) ostnud Põhja Ameerika "mõlemal poolel" - nii USA-s kui Kanadas.
Kummagi joogi puhul mingit maitseerisust ei täheldanud ...
Mingi "setu" maitseeelistus ei huvita absoluutselt ülemeremaa riigiametit.
Liiga noortele või puuduva mäluga isikutele seletan siis pikemalt Eesti viinatootjate seiklusi, umbes nii nagu tookord meie meedias kirjeldati.

Aegu tagasi, kui Eesti viinatootjad alles hakkasid viina ameerikasse vedama ja saatsid proovipartii (Y2K?) konteinerid teele, seadis USA vastav amet klaastaaras imporditavale viinapudelile nõude see realiseerida 1 (ühe) aasta jooksul arvestades villimisest.

Kuna konteinerid olid laeval kontrollimata temperatuuris, liiga kaua teel aga pudelis oleku aeg hakkas jooksma pudelisse villimisest, siis jäi ärimeestel viina realiseerimiseks aega ainult 8 kuud.

Kuna oli ilmne oht, et selle ajaga ei jõuta kogu tundmatu joogi saadetist maha müüa ja osa kauba utiliseerimise eest tuleks omanikul halval juhul veel peale maksta, siis organiseeriti USA ööklubides reklaamüritustena "massiline Eesti viina odavmüük", mille käigus õnnestus enamusest joogist läbi häda vabaneda.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
Jaanus2
Liige
Postitusi: 4630
Liitunud: 31 Mai, 2007 13:17
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Jaanus2 »

Huvitav, kas neil võtab oma viski ka klaasi maitse juurde ja parim enne on üks aasta?
OLAVI
Liige
Postitusi: 2820
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas OLAVI »

krossipart kirjutas: 21 Okt, 2025 16:07
Kapten Trumm kirjutas: 21 Okt, 2025 15:34
OLAVI kirjutas: 21 Okt, 2025 14:55 Bosch oma ENV4 ja ENV6 piduriõlidele eraldi kirjutab, et nende õlide realiseerimise aeg on pikem kui teistel õlidel ja kuni 5 aastat, kuna need on plekkpudelis.
https://www.boschaftermarket.com/xrm/me ... ids_en.pdf ...
Mul kunagi oli selline Boschi vedelik, plekknõu oli 5-liitrine, andis seda ikka tühjaks kulutada 8)
Edaspidi olen ostnud Castroli oma liitristes plastpudelites ja keeranud need peale kasutamist kõvasti kinni. Aastaga kulub ehk ära.
Õlivahetus vastavalt läbisõidule või korda aastas..Mõte paigas..Miks?
Tekitas küsimuse, kuidas võiks olla seotud õli säilivusaeg ja pakend? :dont_know: ....
Täpselt sammuti kui poes müüdav "Himaalaja sool", mis mäe otsas on juba miljon aastat hunnikus seisnud aga poepakendile on märgitud: "Parim enne 2 aastat", sest pakendi enda omadused on selle aja peale muutunud kõlbmatuks.

Sammuti on realiseerimise aeg määratud poeriiulil seisval, tehasekinnises plastpudelis piduriõlil, sest niiskus ronib ajaga läbi plastiku pudelisse aga plekkanistris võib seista kauem, 5 aastat, nagu Bosch oma toote kohta teatab.

Samal põhjusel peab kaasaegsel "õhukeste kliimatorudega autodel" perioodiliselt vahetama kliimaseadmes gaasi, sest õhuniiskus saastab kliimaõli.

Ka odaval valges kanistris klaasipesuvedelikul on realiseerimise aeg, sest UV kiirgus muudab ajaga valge plasti hapraks ning kui ostja äkilisemalt kanistrit haarab, võib see puruneda.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
OLAVI
Liige
Postitusi: 2820
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas OLAVI »

Jaanus2 kirjutas: 21 Okt, 2025 20:46 Huvitav, kas neil võtab oma viski ka klaasi maitse juurde ja parim enne on üks aasta?
Sõltub vist kliimavööndist?
Tartus maja suviti kuumal (ca +50C) pööningul 20 aastat kastides seisnud peened joogid (konjakid, viskid, rummid, jne.) maitsesid nagu solk ja pähe ei hakanud.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
mongol
Liige
Postitusi: 1815
Liitunud: 13 Aug, 2008 21:58
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas mongol »

Missugune peab olema peaehitus, et peeneid jooke pööningul hoida?

Ikka kelder või kõhupaun.
professional retard
MeelisV
Liige
Postitusi: 355
Liitunud: 12 Mär, 2022 8:30
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas MeelisV »

OLAVI kirjutas: 21 Okt, 2025 20:57
krossipart kirjutas: 21 Okt, 2025 16:07
Kapten Trumm kirjutas: 21 Okt, 2025 15:34

Mul kunagi oli selline Boschi vedelik, plekknõu oli 5-liitrine, andis seda ikka tühjaks kulutada 8)
Edaspidi olen ostnud Castroli oma liitristes plastpudelites ja keeranud need peale kasutamist kõvasti kinni. Aastaga kulub ehk ära.
Õlivahetus vastavalt läbisõidule või korda aastas..Mõte paigas..Miks?
Tekitas küsimuse, kuidas võiks olla seotud õli säilivusaeg ja pakend? :dont_know: ....
Täpselt sammuti kui poes müüdav "Himaalaja sool", mis mäe otsas on juba miljon aastat hunnikus seisnud aga poepakendile on märgitud: "Parim enne 2 aastat", sest pakendi enda omadused on selle aja peale muutunud kõlbmatuks.

Sammuti on realiseerimise aeg määratud poeriiulil seisval, tehasekinnises plastpudelis piduriõlil, sest niiskus ronib ajaga läbi plastiku pudelisse aga plekkanistris võib seista kauem, 5 aastat, nagu Bosch oma toote kohta teatab.

Samal põhjusel peab kaasaegsel "õhukeste kliimatorudega autodel" perioodiliselt vahetama kliimaseadmes gaasi, sest õhuniiskus saastab kliimaõli.

Ka odaval valges kanistris klaasipesuvedelikul on realiseerimise aeg, sest UV kiirgus muudab ajaga valge plasti hapraks ning kui ostja äkilisemalt kanistrit haarab, võib see puruneda.
Kas see õhukese toru lõik tähendab, et toru kaudu niiskus sisse läheb või mis selle lause tagamote nüüd oli ?
davidsoniharald
Liige
Postitusi: 1699
Liitunud: 16 Veebr, 2010 22:57
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas davidsoniharald »

OLAVI kirjutas: 21 Okt, 2025 20:34
Liiga noortele või puuduva mäluga isikutele seletan siis pikemalt Eesti viinatootjate seiklusi, umbes nii nagu tookord meie meedias kirjeldati.

Aegu tagasi, kui Eesti viinatootjad alles hakkasid viina ameerikasse vedama ja saatsid proovipartii (Y2K?) konteinerid teele, seadis USA vastav amet klaastaaras imporditavale viinapudelile nõude see realiseerida 1 (ühe) aasta jooksul arvestades villimisest.

Kuna konteinerid olid laeval kontrollimata temperatuuris, liiga kaua teel aga pudelis oleku aeg hakkas jooksma pudelisse villimisest, siis jäi ärimeestel viina realiseerimiseks aega ainult 8 kuud.

Kuna oli ilmne oht, et selle ajaga ei jõuta kogu tundmatu joogi saadetist maha müüa ja osa kauba utiliseerimise eest tuleks omanikul halval juhul veel peale maksta, siis organiseeriti USA ööklubides reklaamüritustena "massiline Eesti viina odavmüük", mille käigus õnnestus enamusest joogist läbi häda vabaneda.
Usu jah kõike, mida kuskil kobrulehes kirjutatakse. Eriti mingite ärikate jutte. Siis kui viin oli juba teel, hakati seadma mingeid nõudeid jne. Kõlab nagu ehtne õhtulehe möga.

Isiklikust kogemusest õlidega: seisis vene TEP-15 õli jääk mul kanistris paar aastat. Kui tahtsin kasutusele võtta, oli põhja tekkinud mõnus must sade. Lääne õlidega ei ole seda täheldanud. Olen spetsiaalselt vaadanud.

Mis puutub "õhukeste kliimatorudega autot", siis mitte ei usu, et vee aur suudab läbida metalli kristallvõret. Kõlab nagu järgmine kutsehariduskeskuse meeste jutt.

Igasugu linnalegende ei tasu siin ka tõe pähe kirja panna.
Vanasti kui facebooki ei olnud veel, teati ainult oma pere sees, kes loll on.
Kasutaja avatar
isakene
Liige
Postitusi: 1430
Liitunud: 29 Jaan, 2009 1:04
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas isakene »

Plastikpakendist.
Kümme aastat tagasi käisin Euroopas hulkumas. Täpselt Wolfsschanze külastamise päeval sattus mul sünnipäev olema ja sõbrad kinkisid mulle selle puhuks udupeene schnapsi nimega "Familia Wodka". Pesuehtne issijogurt, sajagrammine läbipaistev plasttopsik rebitava kaanega, parmu hommikualustus.
Kuna selle joobnustava joogi eksponaatiline väärtus ületas tugevalt temast eeldatavalt saada olevat maitseelamust, jäi ta lihtsalt elutuppa riiulisse seisma, hea vahepeal sõpradele näidata ja arutada, millise kisaga meil sotsiaalvõrgustikes "Pere Viina" nimeline rüübe võiks vastuvõttu leida. Ühel hetkel aga paistis, et joogi kogus on vähenema hakanud. Ning praeguseks on enamvähemtäpselt pool vedelikust alles. Nüüd ongi huvitav teada, kas järgmise kümne aasta jooksul haihtub lõplikult ära? :D
Kui Teile paistab, et see on nii, siis see ongi nii - Teile paistab.
vanahalb
Liige
Postitusi: 3447
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas vanahalb »

OLAVI kirjutas: 21 Okt, 2025 20:34
Liiga noortele või puuduva mäluga isikutele seletan siis pikemalt Eesti viinatootjate seiklusi, umbes nii nagu tookord meie meedias kirjeldati.

Aegu tagasi, kui Eesti viinatootjad alles hakkasid viina ameerikasse vedama ja saatsid proovipartii (Y2K?) konteinerid teele, seadis USA vastav amet klaastaaras imporditavale viinapudelile nõude see realiseerida 1 (ühe) aasta jooksul arvestades villimisest.
Mu mälu küll lubab mäletada et Stolitshnaja viina viidi klaaspudelites USA - sse juba Brežnevi ajal. Ja Y2K ajastul ei hakatud Eestist proovipartiisid saatma vaid Liviko oli oli seal oma toodangut pikalt müünud. Seesama Y2K viina turustaja ehk Onistar samuti, Türi vodka kujul.
Kui selle Y2K viinaga üldse mingeid probleeme oli siis kaubamärgi vaidlus mis käskis pudelid kulinal tühjaks juua ja kolksti prügikasti visata. See oli sajandivahetusel populaarne nimi ja sakslased registreerisid enne eestlasi.

Õlist tekkinud seadet olen ma Lääne õlil samuti näinud. Täpsemalt Addinol HVLP TT hüdroõlil mis oli ostetud 1000 liitrise valge plastkonteineriga . Mingi aja pärast hakkas konteiner seestpoolt mustaks muutuma ja Adfinoli müüja arvas et eks need väärt lisandid (TT ikkagi :) ) settivad välja. Tarbige kiiremini!
Soomes on mõneti analoogne odavõli Teboil. Põhimõtteliselt vene Lukoili õli. See on samuti suures läbipaistvas konteineris seisnud kuid mingit setet pole tekkinud. Üks seletus on et väga hea õli ja teine et venelased pole sinna mingeid lisandeid pannudki.
AMvA
Liige
Postitusi: 5216
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

OLAVI on eriti hoogu läinud, ei tea kas kerge tööpäeva õhtu lõdvestusjook mõjub.

Huvitavaid teooriaid tuleb nagu varrukast - Nelli teataja tasemel.
Walter2
Liige
Postitusi: 4904
Liitunud: 27 Okt, 2012 22:11
Asukoht: Perigiali
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Walter2 »

Mul seisab kapis veneaegne avamata pulmaviin rohelise plekist korgiga, avamisnaga küljes (kes veel mäletab), soetatud 80-ndate lõpus. Perioodiliselt on seda monitooritud kuna vedeliku tase langeb vaikselt. Algul rumal nagu ma olen arvasin et kork hingab läbi aga targad inimesed on siin asja selgeks teinud, et ilmselt lahkub etanool läbi pudeli klaasi kuna aasta vanusel viinal olevat klaasi maitse juures.. No kui klaas viinas lahustub siis pole kahtlust, et viinusk lahkub pudelist läbi klaasi. :D
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
vanahalb
Liige
Postitusi: 3447
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas vanahalb »

Kui keegi juhtumisi klaasi söönud on siis mismoodi klaas maitseb? Et teinekord teaks kas viinal on klaasi või rääsunud puskariõli maitse.

Teoreetiliselt klaas lahustub küll kui on õige ja naturell ökotoode. Et ta püsivam oleks tuleb sulatamisel paekivi juurde panna. Või pliid - siis saab kristallklaasi.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44039
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

krossipart kirjutas: 21 Okt, 2025 18:51 Loe eelnevad jutud üle, mida kirjutasid.. Aga Te jätkake oma "teooriat" a,la "Õli ja viin pole erinevalt pidurivedelikust kuigivõrd vett siduvad ehk hügroskoopsed vedelikud. Viinal on pigem etanooli lendumise teema, kui pudel pole õhutihe." :) Mnjah.. "Õli puhul arvaksin, et seal on pika seismise puhul probleem settimine ja kihistumine, eks siis tuleb enne loksutada."? Aga Te jätkake ja ikka vahva lugeda Teie mõtteid ja soovitusi.. :?
Ju siis polnud seal midagi tarka :dont_know:
Täiesti "tähtaegsetel" õlipudelitel on ka väike sade põhjas. Kuna ma vahetan ise õlisid päris mitmel autol, siis olen tähele pannud. Loksutan alati pudeli/kanistri läbi, enne kui mootorisse kallan.

Mina ei näe tänapäeva mootoriõli riiulil 5a hoidmisega probleemi, kuid kord avatud pidurivedeliku pudel võib küll probleem olla. Iga vahetuse jaoks ostan seepärast uue pudeli ja mingeid 5l taarasid ei osta, sest selle kulutamisega läheb mul aastaid ning kogu selle aja on isegi metallkanistris pool mahtu õhk (koos veeauruga).
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 5 külalist