vanahalb kirjutas: ↑06 Aug, 2025 6:43
Ma mõtlesin selliseid lihtsaid tehteid et kui võtta samasugune terve kaabel (müüakse rullis) etaloniks ja võrrelda.
Praktiliselt ei ole sul võimalust täpselt samasugust juhtmejuppi osta ja tavatestriga väga väikest protsentuaalset takistuse erinevust mõõta.
Näiteks 1,5 meetri 1 mm2 juhtme takistus on x ja kui auto küljes olevad kimbus on takistus oluliselt suurem on midagi ära mädanenud. Kui lõputult suur siis on juhe katki.
Kui juhe on katki, siis olenemata mõõtmisviisist on tema takistus "lõpmatult suur" ja nagunii on vaja katkestuse koht üles otsida.
Müüdavale juhtmele märgitud 1,5mm2
ei tähenda, et selle juhtmesoone juhi ristlõikepindala oleks 1,5mm2 vaid, et "selle juhtme soone elektrilised parameetrid vastavad 1,5mm2 ristlõikega juhtme parameetritele,
koos lubatud piirhälvetega".
(Müüdavate juhtmete tootjapoolse ristlõikepindalade vähendamise skandaal on juba aastaid tagasi Tehnilise Järelvalve Ameti poolt läbi uuritud ja seaduse järgi vastab kõik nõuetele, olenemata kui peenike või
millisest metallist on soon tegelikult.)
Kapten Trummi moodi juhtmete kärsatamine seda viimast nagunii ei näitaks ja kimbus olevate juhtmete põletamise tagajärjel tuleb pärast terve kimp uus panna sest isolatsioonid said kuuma.
Elektriahelate takistus suureneb ainult kas "juhtmesoone ahenemine oksüdatsiooni" tõttu või "ühenduste oksüdeerumise" tõttu.
Kuna ajaga oksüdeeruvad kõik elektriühendused ja nende "halbade" ühenduste kogutakistus võib olla suurem, kui selles ahelas olevate juhtmete (erinevate lõikude) takistus, siis hea tulemuse saavutamiseks tuleb mõõta kogu "selle elektriahela" takistust.
Kuna igasugune oksüüd on pooljuht, siis kahtlase elektriühenduse olukorda üheselt hinnata ainult takistuse mõõtmisega ei saa, vaid on vaja mõõta "pingelangu pooljuhi siirdel" ja seepärast on ka kaasaegsetel testritel dioodide kontrollimise positsioon, mis tegelikult näitab "mõõdetava elemendi pooljuhtsiirde pingelangu" voltides.
Näide tavalisest 1 (ühe) pistikuga elektriühendusest, mis tegelikult koosneb 3 (kolmest) elektriühendusest, kus on
1 (üks) pistikühendus ja
2 pressliidet.

- PRESSÜHENDUS.png (272.94 KiB) Vaadatud 246 korda
Kui selline ühendus (niiske keskkond+aeg) oksüdeerub pistikus (jahutuseta keskkonnas võib oksüdeerunud klemmide temperatuur tõusta mitmesaja kraadini), siis jätkuva koormuse (aeg+temperatuur) tagajärjel oksüdeeruvad kõik (ühe klemmliite) kolm ühenduskohta.
Kuna pingelang vaskoksiidil on ca 0,2V ja see sõltub temperatuurist, siis "vana auto" ühe esitule niidi (töötava, 5,5A)
ühe pistikühenduse pingelang võib olla isegi 0,6V.
Väga heas korras juhtmestikuga autol ei tohiks pingelang ühe esitule niidi juhtmel olla suurem kui 0,4V (+ ja - juhtme pingelang kokku) ja autotootjate juhendites olen näinud pingelangu piirväärtuseks vasakul tulel 1V ning paremal tulel 1,5V (pikem juhe).
Tegelikus elus hakkavad tavaliselt autojuhid kurtma esitulede valgusjõu üle, kui pingelang pirni juhtmetel on 2V-3V, millega halogeeni valgusjõud on kahanenud ca 50% võrra.
(Kui tahta vanal autol (15a +) korraliku heledusega esitulesid, siis kõige efektiivsem on panna kapoti alla eraldi kaitsmed + vahereleed koos 2,5mm2 voolujuhtmetega.)
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.