Autotehnikateema

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
Kasutaja avatar
isakene
Liige
Postitusi: 1427
Liitunud: 29 Jaan, 2009 1:04
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas isakene »

Kapten Trumm kirjutas: 20 Okt, 2025 11:00 Nõuka ajal olla motospordis kasutatud kastoorõli, kardid sõitsid, pannkoogi kärsahais järgi. On sellel mingi praktiline tõde ka taga või lihtsalt polnud muud valikut, kui AC-8t kasutada?
See on Castrol A747, kahetaktiliste seguõli, rahvasuus tuntud kui "kastorka" või "kastroolõli", siiani toodetakse, müüakse ja kasutatakse. Sobib võistlusteks või käredamaks sõitmiseks, niisama töristamisel võib rõngad kinni kittida. Tänu kastoorõlisisaldusele oli (ja on) krossivõistlustel alati üleval see spetsiifiline põlenud õli lõhn, "racing smell". :D Kõik kes on käinud, need teavad...
Kui Teile paistab, et see on nii, siis see ongi nii - Teile paistab.
Kasutaja avatar
isakene
Liige
Postitusi: 1427
Liitunud: 29 Jaan, 2009 1:04
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas isakene »

Kapten Trumm kirjutas: 20 Okt, 2025 11:21 Minu küsimus on selles, kas mootorratta õli kasutamine automootoris toob kaasa mingeid halbu tagajärgi. Häbi öelda, aga tellisin endale netist Mobili 10W-50 mingi üsna suure API-ga, kuid kohale jõudes sain aru, et uurisin vähe kanistrite pilte ja antud õli mootoratta (4T) oma. Kas ma peaksin nüüd ikkagi õli ära vahetama? Talupojatarkusega mõtlesin, et mootorratta mootor saab elu pöördeid, auto mitte eriti. LIhtsalt kogemus puudub ja mootorit vaeseks sõita ka ei raatsi. Ma sõidan selle autoga 2-3 tuhat aastas suvel ja sügisel enne seisma jäämist tuleb õlivahetus, tahhomeeter käib 7-s tuhandes kah. Antud mootoril on kolbidel jahutus õli pihustamisega kolvipõhjadele.

See, mis ma ennist kirjutasin, on netist kokku nopitud teooria. Samas keegi eriti ei kirjuta, et miskit katki läheb
Ma ei usu, et tsikliõli automootoris midagi erilist põhjustab, vastupidi aga küll. Nimelt, reegel nr 1: mootorrattaõli on mõeldud märgsiduritele. Autoõli mootorratta mootoris paneb siduri libisema. Igapäevaaautol maanteesõidul tsikliõli kindlasti mingit kahju ei tekita.
Kui Teile paistab, et see on nii, siis see ongi nii - Teile paistab.
AMvA
Liige
Postitusi: 5208
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

Kapten Trumm kirjutas: 20 Okt, 2025 11:21 Minu küsimus on selles, kas mootorratta õli kasutamine automootoris toob kaasa mingeid halbu tagajärgi. Häbi öelda, aga tellisin endale netist Mobili 10W-50 mingi üsna suure API-ga, kuid kohale jõudes sain aru, et uurisin vähe kanistrite pilte ja antud õli mootoratta (4T) oma. Kas ma peaksin nüüd ikkagi õli ära vahetama? Talupojatarkusega mõtlesin, et mootorratta mootor saab elu pöördeid, auto mitte eriti. LIhtsalt kogemus puudub ja mootorit vaeseks sõita ka ei raatsi. Ma sõidan selle autoga 2-3 tuhat aastas suvel ja sügisel enne seisma jäämist tuleb õlivahetus, tahhomeeter käib 7-s tuhandes kah. Antud mootoril on kolbidel jahutus õli pihustamisega kolvipõhjadele.

See, mis ma ennist kirjutasin, on netist kokku nopitud teooria. Samas keegi eriti ei kirjuta, et miskit katki läheb
Ei juhtu mitte midagi
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44016
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

isakene kirjutas: 20 Okt, 2025 11:24
Kapten Trumm kirjutas: 20 Okt, 2025 11:00 Nõuka ajal olla motospordis kasutatud kastoorõli, kardid sõitsid, pannkoogi kärsahais järgi. On sellel mingi praktiline tõde ka taga või lihtsalt polnud muud valikut, kui AC-8t kasutada?
See on Castrol A747, kahetaktiliste seguõli, rahvasuus tuntud kui "kastorka" või "kastroolõli", siiani toodetakse, müüakse ja kasutatakse. Sobib võistlusteks või käredamaks sõitmiseks, niisama töristamisel võib rõngad kinni kittida. Tänu kastoorõlisisaldusele oli (ja on) krossivõistlustel alati üleval see spetsiifiline põlenud õli lõhn, "racing smell". :D Kõik kes on käinud, need teavad...
Seda ma ainult hästi ei taha uskuda, et toona mingis kolhoosi (st mudaliiga) kardiringis oli saada Castroli toodang (valuuta eest). Pigem ikka mingi nõuka keemiatööstuse toodang, stiilis meditsiiniline kastoorõli või midagi taolist. Meie ring oli nii vaene, et trenni tehti õhtusel ajal maanteel.

Näiteks nõuka Zil valitsuslimusiinide jaoks oli toonases "autode välimäärajas" selgelt kirjas, et pidurivedelik on Castrol Green, täitsa häbitundeta, ju siis kodumaine Neva ei kõlvanud.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
isakene
Liige
Postitusi: 1427
Liitunud: 29 Jaan, 2009 1:04
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas isakene »

Kapten Trumm kirjutas: 20 Okt, 2025 12:05 Seda ma ainult hästi ei taha uskuda, et toona mingis kolhoosi (st mudaliiga) kardiringis oli saada Castroli toodang (valuuta eest). Pigem ikka mingi nõuka keemiatööstuse toodang, stiilis meditsiiniline kastoorõli või midagi taolist. Meie ring oli nii vaene, et trenni tehti õhtusel ajal maanteel.
Pesuehtne Castrol oli. Seda said suuremad motoklubid miskite limiitide alusel ja kel tutvusi oli, suutis ka endale nihverdada. Tavaline apteegikastorka ei kõlba, üks ja teine ja siinkirjutajagi omal ajal proovisid ja asi lõppes hiljemalt nädala pärast kolvivahetusega. Kastoorõli kitib rõngad kinni ja vähemalt tol ajal sellist kraami ei leidunud, mis oleks rõnga kolvi küljest lahti sulatanud. Ning lõhn ka päris see ei olnud. :D
Kui Teile paistab, et see on nii, siis see ongi nii - Teile paistab.
Kasutaja avatar
isakene
Liige
Postitusi: 1427
Liitunud: 29 Jaan, 2009 1:04
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas isakene »

Kapten Trumm kirjutas: 20 Okt, 2025 12:05 Näiteks nõuka Zil valitsuslimusiinide jaoks oli toonases "autode välimäärajas" selgelt kirjas, et pidurivedelik on Castrol Green, täitsa häbitundeta, ju siis kodumaine Neva ei kõlvanud.
See kodumaine Neva oli üks ilgem s*tt. Mu kõige esimene auto oli sapikas, ma algul kallasin hoolega Nevat piduripotsikusse, ikkagi jutu järgi parim ja käis ju žigulli sisse ja puha. A pidureid sai iga natukese aja tagant remontida, küll üks silinder lekkis ja siis jälle teine jäi kinni. Kuni üks teadjam mehaanik kuulas muret ja käratas et mis jändad, tavaline õli sisse ja korras. Saigi kolhoosi laost liiter BSK-d välja võetud, pidurid läbi pestud ning probleem kadus kui nõiaväel. Mismoodi žigullid sellega sõitsid, ma küll ei tea.
Kui Teile paistab, et see on nii, siis see ongi nii - Teile paistab.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44016
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Need nõukaautode mansetid hakkasid läänest pärit DOT-4ga samamoodi lekkima. Küsimus on ilmselt silindrite-kolbide materjalis (kulusid kiiresti kriimuliseks) ja mansettide materjalis. Neva oli analoogselt DOT-iga küllalt vedel ja tungis igast ebatihendusest läbi. Kriimulisel pinnal mansett ei pea ning kulub samuti ära.

Sapakas oli trummelpiduritega, sellele pidanuks BSK-d kallama. Mosse pidurid said vedelikku pidama alles BSK-d kasutades, kuid seal pidia arvestama sõites, et BSK keemistemperatuur oli madalam ning võidusõidu stiilis sõites võisid pidurid kaduda (tekkisid aurukorgid). Lisaks kippusid Nevaga pidurid seistes kinni roostetama, küllap sama jama, et viletsad materjalid ja kaitsekummid polnud õhutihedad.

Lääne autodel on analoogsed pidurisüsteemid (mosse nt kasutas Lucase litsenssi), kuid seal taolisi jamasid miskipärast ei esine. Mosse pidureid sai lapatud iga paari kuu takka. BSK sisaldas rohkem määrivaid aineid.

Ladad sõitsid seepärast, et koos litsenssidega osteti ka pidurite tootmise know-how ja seadmed ning kuna Lada tõi valuutat sisse, siis võidi endale lubada ka nt paremaid materjale.

Seejuures olen tähele pannud, et nõukaautodel oli probleeme peamiselt tagumiste trummelpiduritega. Ketaspiduritega oli vähem. Ma ei mäleta, et ma enda mossel oleks neid neljakolvilisi Lucase koopiaid eriti parandanud, aga tagumised trummelpidurid jooksid alatasa.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
OLAVI
Liige
Postitusi: 2815
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas OLAVI »

Nõuka ajal oli tavaline, et kõikide põllumajandusmasinate õlide metallide sisaldust testiti perioodiliselt õlilaboris, spektraalanalüsaatoriga.
Spektraalanalüüs on lihtne ja odav meetod, mille üks EPT labor asus Tartus Vitamiini tänavas ja mille teeneid ka ise eraviisiliselt kasutasin.

Käesolevas vabariigis ei ole spektraalanalüsaatoriga teenuse osutamisest kuulnud.
(Need laborid olid "risuks jalus" naftakartellile, sest võimaldasid odavalt tuvastada müüdavate vedelkütuste solkimise, mis sajandivahetuselgi oli väga levinud.)
Oma õliproove saab saata Saksamaale laborisse.

Hetkel jäi ette Ameerika õlilaboris tehtud erinevate autode, samade mootorite, sadade õlianalüüside põhjal koostatud pikk artikkel koos tabelitega, mis sisaldab huvitavat sisu neile, kes on õlide "müstilisest" maailmast süviti huvitatud.
https://bobistheoilguy.com/used-oil-ana ... is-normal/
Kuna nii pikka artiklit viitsivad vähesed lugeda, siis kopeerin siia selle artikli AI poolt tõlgitud lõpuosa:
Mida me järeldada ei saa
Makroanalüüs ei võimalda teha järeldusi selle kohta, milline(d) toode(d) võiks(id) olla „parem“ või „halvem“ kui ükski teine ​​selles rühmas, nagu me saame teha mikroanalüüsi puhul. Seda on väga sageli näha, kuid ometi on see väga vale. Kui mõni valim jääb keskmisest ühe või kahe standardhälbe piiresse, määratledes end seeläbi „normaalseks“, saame järeldada vaid seda, et sündmused ja tooted, mis viisid selle ainulaadse andmevoo tekkeni, olid samuti „normaalsed“. Igasugune variatsioon ei tulene ühest konkreetsest tootest või tingimusest, vaid makrosisendite loomulikust variatsioonist. Seetõttu ei saa me öelda, et bränd X oli „parem“ kui bränd Y või bränd Z, sest mängus on tüüpiline variatsioon.

Mida me saame järeldada
Ainult mikroanalüüsi abil, kasutades pikki ja detailseid kontrollitud uuringuid, saame teha konkreetseid otsuseid selle kohta, mis võiks rakenduse jaoks olla „parem“ või „kõige parem“.

Makroanalüüsi abil saame aga väita, et kui kaks eraldi valimit jäävad mõlemad standardhälbe piiresse, siis ei andnud need eraldi tingimused ja tooted üheselt erinevaid tulemusi. Kui mootoritüüpkonna piires võrreldakse ja vastandatakse mootorit A mootoriga B ning need kaks mootorit kasutasid erinevaid määrdeaineid, kuid andsid tulemuseks sarnase kulumismetallide arvu ja kiiruse, siis võime järeldada, et kumbki õli polnud teisest „parem“. Ja kui tulemused jäävad ühe standardhälbe piiresse, on lõplik tõestus, et kummalgi tootel polnud teise ees eelist. Põhimõtteliselt ei saa me nendes tingimustes öelda, et kumbki valik on „parem“, kuid saame öelda, et kumbki pole „parem“.

Oma piirangute tundmine
Standardhälbe andmed on igasuguste erinevate seadmete puhul suured või väikesed, olenevalt teie enda sõnade „suur“ ja „väike“ definitsioonist. Mingil moel, kui standardhälve on üle 50% keskmisest suurusjärgust, peavad paljud seda „suureks“; ma ei vaidleks vastu. Kuid see ei välista, et see on „normaalne“, nagu see on defineeritud selle kontseptsiooniga: toimub suure regulaarsusega ja ilma kahjulike järgnevate mõjudeta. Ryan Stark Blackstone'ist ütleb meile, et suurim kulumist mõjutav muutuja on kasutustegur; siinsed andmed võivad teatud tingimustel seda järeldust toetada. Kuid on ka selge, vähemalt kõigis neis näidetes, et selle kasutusteguri varieerumine on endiselt „normaalne“ ja standardhälbed on piisavalt suured, et enamik meist kasutab seadmeid „normaalselt“. Ja OCI kestus (liiga lühike või pikk) võib samuti mõjutada kulumiskiirust sama palju kui kasutustegurid.

Kahjuks ei saa te kunagi teada, kui palju kõrvalekaldeid esineb ega seda, kas neid on teie jaoks eelnevalt kontrollitud, sest enamik UOA teenuseid seda täiendavat matemaatilist filtreerimist ei tee. Teid võib lohutada teadmine, et kui teie UOA näitajad on „universaalse keskmise“ lähedal või sellest väiksemad, olete tõenäoliselt väga heas vormis; sisuliselt olete te „normaalne“.

Mis kehtib enamiku meist kohta…
Pakun siinkohal välja mõned üldistused, mis tulenevad andmetest, mida olen kogunud tuhandetelt UOA-delt, igasuguste seadmete abil ja paljudest erinevatest allikatest:

1) Kasutuse, keskkonna, määrdeõli klassi jms suur mitmekesisus on makroanalüüsi andmekogumites juba arvesse võetud.

2) Korrektse mikroanalüüsi metoodika jaoks vajalik pühendumus on haruldane ja enamik inimesi ei pööra sellele tähelepanu.

3) Alati on olemas „parim“ varustuse, määrdeaine ja filtri kombinatsioon, kuid enamik inimesi jääb selle avastamata, kuna nad ei rakenda õiget metoodikat.

4) See „parim” kombinatsioon kehtib ainult ainulaadsete üksikute seadmete ja piiratud töötingimuste puhul.

5) On olemas „magus koht“, kus varustus ja määrdeaine toimivad koos paremini

6) Selle „magusa koha“ algus on iga seadme puhul ainulaadne ja kestab palju kauem, kui paljud inimesed arvaksid

7) Vastupidiselt levinud arvamusele väheneb metallpindade kulumiskiirus õli kasutamise käigus.

8 ) Õli sagedane vahetamine ei vähenda kulumist tervete mootorite puhul, kus on terve õli.

9) Liiga varane õlivahetus on toote raiskamine, olenemata sellest, millist määrdeaine marki/klassi/baasõli te kasutate.

10) Määrdeaine vahetamine peaks põhinema paljudel kriteeriumidel, mitte ainult ühel, vaid ka ühel kontekstist väljarebitud kriteeriumil.

11) Vahetus on palju kaugemal, kui paljud arvaksid; ainult siis, kui ületaksite oluliselt „magusa keskpunkti“, hakkaks kulumine eskaleeruma.

13) Mis tahes premium-toote väidetava kasu realiseerimiseks tuleb tegutseda tingimuslikes oludes, mis avalduvad statistiliselt eristatavate erinevustena; kasu peab olema käegakatsutav, vastasel juhul kasu puudub.
(Oma kogemusest saan öelda, et olen kontrolliks avanud ühe oma 130 000km sõitnud auto kaasaegse mootori ja kõrvaldanud sellest (tüüpvea?) probleemialge, mille põhjuseks saan pidada ainult tootja poolt ettenähtud õlist parema õli kasutamist.)
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10269
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kilo Tango »

OLAVI kirjutas: 20 Okt, 2025 13:40 ...
Need laborid olid "risuks jalus" naftakartellile, sest võimaldasid odavalt tuvastada müüdavate vedelkütuste solkimise, mis sajandivahetuselgi oli väga levinud.)
...
Pakun, et on palju lihtsam seletus - lihtsalt nende laborite töö järele puudus nõudlus.
vanahalb
Liige
Postitusi: 3445
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas vanahalb »

Õlide ja muude olluste analüüse saab tänapäeval ka teha. See on muteada iga tõsiseltvõetavama masinaehitaja programmis. Sõiduautodest suurematel masinatel.
Kas niimoodi https://www.avesco-cat.fi/service/servi ... l-sampling või on tootjal oma sertifitseeritud labor. Selliste analüüsidega ei pea kaasa minema aga kui tegeletakse saab tavaliselt pikema garantii või teistsugused hooldusvälbad. See on siis tootja vastutusega seotud ja tootja ütleb kohe et EPT spektraalanalüüs pole nende jaoks usaldusväärne. Enda tarbeks võib teha kui huvi on.

Nõukaaegsete BSK ja Neva pidurivedelike vahe oli baasaines. Midagi sarnast kui tärpentinist ja nitrolahustist aga täpseid nimetusi ei mäleta. Tärpentini jaoks tehtiud tihendid ei pruugi nitrolahustis vastu pidada ja vastupidi. Vähemalt 1980-ndatel manitseti autoraamatutes ja koolitunnis et neid ei tohi omavahel segada ega asendada. Piduri mansetid punduvad üles ja pidurid lähevad tuksi. Neva oli parem oma kõrgema keemistemperatuuri tõttu aga väga hüdroskoopne ja imes õhust vett sisse. Seepärast ei tohtinud poolikut pudelit lahtiselt kappi pista . Juba autosse valatult tõmbas samuti niiskust sisse, keemistemperatuur langes ja pidurisilindrid roostetasid samuti kinni.

Valitsuse Zil-del polnud muteada mitte patendi alusel valmistatud vaid terves komplektis läänest ostetud Girling pidurisüsteem ja sinna käiski originaalõli. Neva ei lähe mitte. Samamoodi vist konditioneer mida ei hakatud ise valmis punnitama. Midagi pudenes muidugi kolhoosnikele ka. Kui nõuka põllumajanduse au ja uhkus - uued Don viljakombainid tulid olid neil mu mäletamist mööda Jaapanist ostetud komplektsed konditsioneerid.
retti
Liige
Postitusi: 1434
Liitunud: 13 Dets, 2004 22:14
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas retti »

vanahalb kirjutas: 20 Okt, 2025 20:19 - uued Don viljakombainid tulid olid neil mu mäletamist mööda Jaapanist ostetud komplektsed konditsioneerid.
see ei olnud ainult konditsioneer - vaid võimas külmaagregaat millest ettevõtlikumad tarkpead tegid endale majapidamisse sügavkülmkambreid.
Kasutaja avatar
isakene
Liige
Postitusi: 1427
Liitunud: 29 Jaan, 2009 1:04
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas isakene »

vanahalb kirjutas: 20 Okt, 2025 20:19 Nõukaaegsete BSK ja Neva pidurivedelike vahe oli baasaines. Midagi sarnast kui tärpentinist ja nitrolahustist aga täpseid nimetusi ei mäleta. Tärpentini jaoks tehtiud tihendid ei pruugi nitrolahustis vastu pidada ja vastupidi. Vähemalt 1980-ndatel manitseti autoraamatutes ja koolitunnis et neid ei tohi omavahel segada ega asendada. Piduri mansetid punduvad üles ja pidurid lähevad tuksi. Neva oli parem oma kõrgema keemistemperatuuri tõttu aga väga hüdroskoopne ja imes õhust vett sisse. Seepärast ei tohtinud poolikut pudelit lahtiselt kappi pista . Juba autosse valatult tõmbas samuti niiskust sisse, keemistemperatuur langes ja pidurisilindrid roostetasid samuti kinni.
Vene ЭСК ja БСК põhinesid kastoorõlil ja vastavalt etüül- või butüülpiiritusel (Этиловый/Бутиловый Cпирт Kасторовое масло). ЭСК oli see legendaarne vedelik, mida alla miinuskahekümnese temperatuuriga sai õues mööda vinkelrauast renni niristades edukalt kastoorõliks ja joodavaks piirituseks separeerida. :D ЭСК siis 60% kastoorõli ja 40% etüülpiiritust ja punane, БСК butüülpiiritus ja kastoorõli 50:50, oranži värvi.
See oli vist tõsi küll, et Neva veesisaldus pani silindripindadele põntsu ja osad tihendid paistetasid üles, tuleb meelde. Sapikal ju pidurivedeliku anum suht vaba hingamisega. Ei tea, kust venelased selle koostise leiutasid, nad ise tähistasid seda ka vahepeal DOT3 nimega ja mõlemad põhinesid ka etüleenglükoolil, a mumeelest DOT3 oli tunduvalt leebem ja autosõbralikum vedelik, nii palju kui ma sellega kunagi kokku olen puutunud.
Kui Teile paistab, et see on nii, siis see ongi nii - Teile paistab.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Majestic-12 [Bot] ja 1 külaline